Mitt i kuren och har panik!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Majsans

Inlägg av Majsans »

Hejsan,

nu lägger jag mig i här. Vill bara skicka lite hurrarop och pepp. Ni har kommit jättelångt ju! Ta det lugnt, gå sakta men säkert framåt med målet klart för ögonen, så når dit- snart!

Angåend bajsblöjan: snart kommer han alldeles säkert inte ha något bajs i blöjan på morgonen. Min lille gosse (som visserligen inte är kurad :? ) hade det ett tag strax efter att vi slutat med nattmålet. Just då kändes det som ett jätteproblem, men det höll i sig i kanske tre fyra dagar, och nu sover han gott oavsett bajs i blöjan eller inte. (de få gånger han har haft bajs i blöjan på morgonen har jag naturligtvis kanondåligt samvete som inte märkt detta, men han verkar inte ha tagit skada ändå- fast dåligt samvete har jag ändå... :wink: )

Lycka till!
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
axels mamma

Inlägg av axels mamma »

Hej och tack Majsans.

Jag hoppas att det snart blir bättre med bajsandet. Idag har jag redan bytt 6 bajsblöjor :shock: . Har väl lite med de nya tänderna att jag också. Problemet är att han är jätteröd i rumpan och sårig, så jag vill absolut inte att han ska ligga mer än nödvändigt med kladdet. Men han får inga plommon nu, så det kanske bromsar det lite.
Axel 080801, kurstart 8 feb -09
Viggo 100722, kurstart 28 jan - 11
Majsans

Inlägg av Majsans »

Nää, det är ju det- man vill ju helst få bort bajset bums! Nu är Sverre visserligen aldrig det minsta röd, men det spelar ingen roll- det måste kännas äckligt (fast tydigen inte eftersom han sover vidare, men i min värld är det så :wink: )

HUr som helst lycka till i natt och i morgon.
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vi har också haft superfrätande bajs i samband med tänder. Smörjer du med Inotyol? Tycker det funkar bra i ett tjockt lager.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
axels mamma

Inlägg av axels mamma »

Jag tvättar med olja och smörjer med Bepanten och det tycker jag fungerar bra. Ska kanske prova Inotyol, får köpa det i morgon. :)
axels mamma

Inlägg av axels mamma »

Nu har det gått ytterligare några dagar och bakslag igen :(

Vi har snart klarat av tredje veckan, men vargtimmen består. Jag VET att han kan sova - han har ju bevisat det. Inatt har jag varit vaken sedan 5 och försökt att få honom att somna, men icke.

Det som är mest jobbigt med att han vaknar så tidigt är att han inte klarar av dagen sedan. Han är ledsen av trötthet minst en timme innan det är dags för sovtid. Ibland tar jag till 5minuter för att han ska kunna härda ut.

Axels pappa börjar jobba igen på måndag, vilket innebär att jag får börja ta nätterna själv nu. Men det kanske blir lättare att lotsa honom igenom gråten om jag gör det varje natt.

Men hur länge ska jag försöka att få honom att sova till klockan 7? Det hade varit skönt att känna "ok, nu kör jag exakt likadant i två veckor, och går det inte, så provar vi att ändra i schemat"

Men jag vill inte ändra i schemat, för jag tycker att 7 är en bra tid för honom att vakna. Men hur länge till ska jag hålla på????

hälsar en trött mamma, som trots att bebisen sover nästan hela natten, ändå inte kan somna :(
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag kan säga att vi hade problem i flera månader med att få honom att sova så länge vi ville. Fortfarande (1,5 år senare) är det oftare som han vaknar själv än vi väcker honom, men han är glad då och ligger och gapskrattar där inne så då känns det helt ok. Det verkar som han har väldigt svårt att sova länge och helst skulle vilja lägga sig 18 och vakna 6, men det orkar inte vi så 6.30 har vi numera morgon. Vill bara ge dig lite perspektiv och odla lite tålamod.

Det ni kan göra är ju massor av utevistelse, väckarklocka som väcker när det är morgon, kolsvart i rummet, mycket mat under dagen och pangramsa vid första pip i vargtimmen. Och skrattet till godnattet såklart, inte slarva med det. Har inte läst hela tråden så ni kanske redan har pratat om detta. Och se över schemat så det inte är för mycket sömn.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
axels mamma

Inlägg av axels mamma »

Vi har nog lyckats!!!!

De senaste tre nätterna har fungerat perfekt. Han har inte gråtit mer än att han har legat konstigt i sängen. Men då vill han bara att man rättar till honom och sedan sover han vidare. Han har inte behövt att bli ramsat och han har sovit fram till morgonen klockan 7!

Vi är såå stolta över vår duktiga son. Jag har inatt fått sova 8 timmar i sträck, vilket inte har hänt på över 7 månader. Jag är full av energi!

Daglurarna har strulat lite nu för han vill inte riktigt sova, fastän han är trött. Det kanske är dags att dra ner på sovtiden om ett tag när han nu sover på natten. Han har tre lurar 45 min, 1.5 h och 45 min. Men vi låter han ha dem ett tag till.

Tack Anna Wahlgren och alla andra för att vi äntligen får sova. Jag har tvekat mycket på att det skulle fungera och i lördags var jag nära bristningsgränsen - men då vände det!! Jag är lika förundrad varje gång jag säger ramsan och han lägger sig ner i sängen!!!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

:thumbsup:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
axels mamma

Inlägg av axels mamma »

Här tuffar det på och vi det mesta går som vi vill. Han sover bra, men vill fortfarande att man ska lägga honom rätt i sängen när han har snurrat till sig. Händer inte lika ofta nu, så jag tror att det snart försvinner och att han lär sig hur han ska lägga sig rätt.

Men nu dyker ju annat upp istället som sätter griller i våra huvuden, tex sjukdom. Axel är jätteförkyld och är ju lite tröttare än vanligt. Kan man då låta honom sova lite mer???? Vi själva sover ju mer när vi är sjuka, tänker jag, men kan det förstöra för det lilla kurbarnet?

Nu på fm kunde jag inte hålla honom vaken så han fick sova 30 min innan utsatt tid. Han sov bara sina 45 minuter som han ska, men allt blev ju lite tidigare. Men det känns inte bra att han gallskriker och försöker sova i min famn och det enda han vill är att komma ner i sin säng.

En annan sak är att det känns som att det är dags att revidera schemat. Så som jag har förstått så är det em-luren som ska kortas ner och middagsluren ska flyttas fram. Är det korrekt???

Här är schemat:

07.00 Ett glatt uppvaknande
07.00 Mat 1 (Bröst)
08.45-09.30 Sov 1, 45 min
10.00 Mat 2
11.45-13.15 Sov 2, 1.5 h
13.30 Mat 3
16.15-17.00 Sov 3, 45 min
17.00 Mat 4
18.45 Bad
19.00 Mat 5
19.30-07.00 Sova Natt, 11.5 h

Nu till problemet. Vi har olika aktiviteter på em. Axel älskar alla och jag vill inte ta bort någon.
Öppen förskola torsdagar 13.30-14.30
Babyrytmik och sång, måndagar 13.00-13.30
Simning, tisdagar 15.15-15.45

Hur ska vi få ihop det med hans sovande???? Jag har inte en susning hur vi ska göra. Måste vi plocka bort något (simningen då, eftersom det är den som ligger fel)

Är det någon som kan hjälpa oss?
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och bra jobbat :thumbsup:

Jo, han ska sova mer när han är sjuk. Vi brukar lägga på marginlkvartar i "båda ändarna" och även lägga en halvtimme tidigare på kvällen. Var bara på alerten när han börjar pigga på sig, så att ni snabbt är på banan igen :wink:
Så som jag har förstått så är det em-luren som ska kortas ner och middagsluren ska flyttas fram. Är det korrekt???
Det är olika hur man gör, men det är en vanlig variant. Ni måste finula på ett schema som passar just eran familj. Jag är ingen fena på schemafinuleri. Någon annan?

Kram Lua. :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hmm, kikar lite på ditt schema, och är det så att du har lång tid hem efter simningen? Kanske annars kunde ta med vagnen, somna stillastående och sen gå efter 10 min??
Kolla in lite "Schema-inspiration" på klistrade favorittrådar oxå.. finns lite godis där att hämta.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
axels mamma

Inlägg av axels mamma »

Hej och tack för svar.

Han har fått sova lite mer än marginalkvartar på bägge hållen idag. Han vägrade att vakna när jag skulle väcka honom. Stackare, det har aldrig hänt förut :D

Nej, det är inte långt hem från simmet. Vi kan vara hemma redan klockan 16. Därför har det fungerat bra hittills.

Men tanken är väl att om man kortar ner/ tar bort em-luren, så måste middagsluren läggas lite senare än vad den gör idag. Och då fungerar det inte med aktiviteterna.

Jag ska kolla i schematråden igen, har letat lite innan men inte hittat något.
Lua

Inlägg av Lua »

Bra, bra :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"