trygghet i sängen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

JoFo skrev:Lillkillen har mkt svårt att sova till kl 7 som vi hade tänkt, utan han är klarvaken och vill upp och äta välling vid 6.15-tiden.
:D Lägger mig i lite diskret med ett par pekpinnar:

Lillkillen "vill" ingenting. Han gör som ni lär honom. Ska han sova till 7 måste ni ju ge honom förutsättningarna att sova till 7. Dem spräcker du ju genom att ta upp honom och ge mat trekvart innan. Skyll inte på att barnet vill - det är du som GÖR :wink:

Och det andra: dina inlägg genomsyras en hel del av att du tycker synd om honom. Som om han skulle ha det svårt här i världen. Ta dig en allvarlig funderare. Varför skulle det vara synd om honom? Har han inte ett ganska underbart liv? Skulle du inte rentav faktiskt gärna byta med honom? :lol:

Och det tredje: just nu, innan saker och ting sitter, tycker jag inte det är rättan tid att ändra schemat. Men det kan man naturligtvis göra, om det blir absolut nödvändigt - men då måste det också VARA nödvändigt. Så att man kan motivera sina ändringar och verkligen stå för dem, vilket betyder att man lyckas övertyga barnet om att man vet vad man gör och varför - vilket barnet då kan förlita sig på och slipper fråga om (skrika om) och kan känna sig trygg i den vetskapen. Nu kastar du fram olika alternativ och om alla kan allt och inget sägas: fortfarande måste det du väljer, om du verkligen tänker ändra på allting (som jag som sagt anser är för tidigt), bottna och landa i DIN egen genomtänkta övertygelse om vad som verkligen ligger i HANS intresse först och främst :!:

Förstår du? Visst gör du? Det är "bara" att ta den beramade ledningen, tänka efter innan, inte under tiden, fatta Beslutet och genomföra det, utan att darra på målet när du väl har bestämt dig :lol:

Det är vad lilla barnet förväntar sig av dig.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
JoFo

Inlägg av JoFo »

Knodden08: Läggningarna går mycket bättre för oss nu. Killen protesterar inte alls vid läggdags. Han somnar inte på en gång, utan bökar runt ett tag för att hitta en skön sovställning. Sedan somnar han på ca 10 min UTAN protester. Vi är så glada för det! :D Det tog oss ca tre veckor att nå dit och så bara plösligt en kväll föll poletten ner. Vi jobbar mycket med att kvällen ska bli så rolig som möjligt med bl a bad som han älskar. Han är så glad och pigg på kvällarna och det har nog gjort att vi nått hit nu.

På dagarna sover han alla lurar i vagnen, ibland inne och ibland ute. Måste erkänna att vi fuskar lite med vagning, men han kommer mycket snabbt till ro. Vi kände att det inte alls fungerade med spjälsängen och därför valde vi vagnen istället. Nu kanske det skulle fungera med sängen igen.

Jag har även skickat dig ett pm.

Anna: Jag förstår absolut. Det är bara det att när man ”kör fast” och man upplever att man går lite bakåt så blir man fundersam och där kommer osäkerheten in. Man börjar analysera och tvivla på att man gör rätt. Visst kan jag komma på mig själv att ”tycka synd om honom” :oops: och det är för att jag har så svårt för att höra honom arg. Jag tycker synd om honom att han behöver vara så arg och att han inte kommer till ro.

Ska nu peppa mig igen och ta ledningen och hålla fast vid det bestämda schemat.
:) :!:

/Johanna
Mamma till underbara Linus 0806
Kurad januari-09
Tiny T

Inlägg av Tiny T »

Hej!
Vi är nu på 4 natten av vår kurning. Dottern blir precis som er son då det är dags att lägga sig i sängen. Hur glad hon än är innan så skriker hon. Dagslurarna funkar bra dock. Jag har följt era framsteg och de svar ni fått och ska försöka jobba på lika bra och konsekvent som i gjort. Ska börja solfjädra lite lite längre stund, har nog lite för bråttom ut.
Kämpa på, ni har varit superduktiga!
Tina,
mamma till Johanna född 0806
Melker 0504
börjar kuren 090214
JoFo

Inlägg av JoFo »

Tiny T: Tack för dina peppande ord, det värmer :D Roligt att du känner att du får lite stöttning av det jag skrivit. När det gäller solfjädern så fungerade den inte alls på vår kille, så vi använde oss bara av buffning när det behövdes. Det är ju förstås olika från barn till barn och vad jag har lärt mig är att man verkligen får se till sitt eget barn vad som passar och inte och inse att det tar olika lång tid för alla. :!: Det var en insikt som gjorde att jag kunde slappna av lite. Hoppas det går bra för er, uppdatera mig gärna!

Vår senaste natt var kanon! Killen somnade utan protester (som vanligt får man nästan säga i nuläget :D :!: ) Han vaknade till en kortis i natt och somnade om själv efter lite protester. Sedan vaknade jag av hans jollrande vid 5.30 och han pratade på till 6.00 då protesterna kom. 6.15 somnade han igen och vi fick väcka honom strålande glad kl 7.00. Det var ett tag sedan han lyckades somna om så.
Vad jag funderar på är om jag ska göra så som jag gjorde i morse att några mornar i rad pangramsa vid första joller för att han ska förstå att det inte är morgon än (även om han är nöjd och glad)? Eller ska jag låta honom vara tills protesterna kommer och då ramsa? Vad är bäst att göra för att bryta mönstret så snabbt som möjligt?

Är så tacksam för alla kommentarer och svar! :)

Hälsningar Johanna
Kurad januari-09
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag brukar ge en pangramsa vid första pip och sedan avvakta och fastnas det i en klagan så brukar jag bryta med hög klassisk musik. känns det som ett alternativ?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
JoFo

Inlägg av JoFo »

Det låter bra. Ska prova musik eller husljud vid behov.

I natt behövdes det dock inte :D . Vi hörde inte av killen förrän kl 5.50 i morse och då låg han och pratade och slumrade till 06.45 då det kom lite klagan och vi gjorde då morgon. Vilken natt :!: :D .

/Johanna
Kurad januari-09
JoFo

Inlägg av JoFo »

Hej!

En fråga om eftermiddagsluren:
Hur lång tid bör det gå mellan sista dagsluren och nattningen, ungefär hur lång vakentid där emellan kan vara bra att ha?

Hälsningar Johanna
Kurad januari-09
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Ca 3 timmar brukar vara bra

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
JoFo

Inlägg av JoFo »

Hej!

Nu har det gått en tid sedan jag skrev här på forumet. Kuren fungerade bra för oss under en ganska lång tid, men nu behöver vi hjälp igen.

Efter en lång tid av bl a sjukdomar har vi kommit lite på villovägar och vet inte riktigt hur vi ska hitta tillbaka igen. Både nätterna och dagarna krånglar och vår kille har mycket svårt att somna och somna om.

Hur kan vi gå tillväga om vi vill göra en omkurning? Ska vi börja om från början eller kan man göra en "minikur" för att hitta tillbaka igen?

Tacksam för svar!

/En ganska så trött Johanna :?
Kurad januari-09
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!! Det här med kuren kan ni ju bra vid det här laget, så sparka igång från natt 2!! På med Attityd, och ladda bössorna!! Skjut alla vargar i närheten, både era och barnets!! Det här ordnar ni till (ganska) lätt!! All lycka till!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
JoFo

Inlägg av JoFo »

Hej!

Omkurningen av lillkillen gick så otroligt bra och han och även vi mår strålande igen! :D

Nu har han blivit ett år och vi har börjat fundera på att ändra sovtiderna. Han har svårt att somna särskilt vid eftermiddagsluren. Även till kvällen tar det sin lilla tid, oftast 30-45 min (är dock inte ledsen utan vänder och vrider sig tills han till slut somnar). Tror ni att det är läge att ändra till ett sovpass/dag? Sovtiderna nu är:
6.00 vaknar
9-10.30 sovpass 1
14-14.45 sovpass 2
19.00 läggdags
Var skulle man kunna lägga in sovpasset om man vill ha ett längre mitt på dagen?

Mvh,
Johanna
Kurad januari-09
nilam

Inlägg av nilam »

Hej
Vad bra att ni kom på banan igen :D

Jag har haft middagsluren vid 11--11,30 för mina, han har 11 timmars natt så minst 2 timmar behöver han få mitt på dagen, vid övergångsperioden kan du bjuda på 1st, 5 minutare vid behov.

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"