Nattamningen tar så lång tid!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Zola

Inlägg av Zola »

Nu behöver jag lite lugnande ord...
Jag har ju som alla andra blivit matad med att man ej skall lägga sina bebisar på mage. Så det sitter ju i benmärgen så att säga. Jag har dock hela tiden trott att magläget är det bästa ur sömnsynpunkt. Jag kan själv absolut inte ligga på rygg, fosterställning är min grej :)
Min son som idag är 4 år vaknade mycket som bebis, flera ggr varje natt tills han var 1,5 år :( En kur hade varit på sin plats då men jag var inte så påläst :oops: Jag vill inte upprepa detta med lillasyster.
Jag matar på enligt SM och hon bara växer och växer. Hon är 3 månader nu men visar inga tendenser till att vakna färre ggr per natt. (Jag har dock ej vagnat) Det är var 3:e timma som gäller, framåt morgonen kan det bara gå 2 timmar.
Inatt var dock ett framsteg, hon åt 23 sedan vaknade hon 2 och jag gungade på sängen så hon somnade om till 3. Sedan vaknade hon dock 5.30...
Åter till magläget. Jag har nu köpt ett Babysense2 som verkar funka som det skall. Nu ligger hon och sover på magen för första gången i sitt liv (om man bortser från på min bröstkorg). Är ändå lite nojig:

* Om hon mot all för modan skulle sluta andas och larmet tjuter; tänk om det är försent. Kan man verkligen få igång andningen i den panik man befinner sig, man har ju inte direkt någon tid att tänka? Okej om det räcker att lyfta upp barnet och ruska lite. Men troligtvis behövs väl hjärtoch lugnräddning? Någon kurs har jag inte gått, har bara den lilla lappen som följde med larmet...

* Min mormor är 87 år och följer således inte vad som sägs idag om rygg/magläge men hon sa till mig helt apropå för ett tag sedan att hon mindes hur bebisar gick bort på grund av magläget förr i tiden (hon jobbade inom vården). Det är väl ändå så att magläget ökar risken för PSD? Tar jag inte en risk nu genom att lägga min dotter så :( :oops:

Jag vet ju hur trygga ni alla är med larm+magläge och så vill jag också känna!
Är ju nojigare än vad som är nyttigt och kanske råder ni mig till att fortsätta med ryggläge just därför. Men jag vill känna att jag gör rätt med magläge för jag tror verkligen hon kommer sova bättre så. Men jag vill inte riskera att hon kan sluta andas, då får hon ju hellre sova dåligt...
Hoppas ni kan förstå min oro och kanske kan ni stilla den :?
Stolt mamma till Pojke 041211 Flicka 081112 född genom planerat kejsarsnitt 10 dagar innan BF
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag kan förstå dig, men ryggläget är LÅÅÅÅNGT ifrån någon form av garanti mot PSD, det kan jag lova dig.

Det vanligaste är att ett andstopp vaknar barnet själv ifrån om det tjuter, i andra hand räcker det att lägga barnet på rygg, i tredje hand ta upp barnet och ruska det försiktigt (inte shaken baby här) och i sista hand HLR.

Röda korset annordnar HLR utbildning för babysar och jag kan varmt rekommendera denna kurs, oavsett! Chansen att ditt barn kommer att sätta något i halsen som du måste få upp är klart mycket större och där lär du dig detta också.

Så gå en kurs ihop med LARMET, då är du så helgarderad som en mamma bara kan vara.

Det jag har tyckt varit vanligt är att de som haft barn med andningsuppehåll, då har larmet larmat och då vet du om du ligger i riskson bl.a. Mitt larmade ALDRIG och därav var jag inte heller orolig. Men också så vet jag att jag KAN HLR för barn.

Tänk på att det finns inte ett enda dokumenterat fall där ett barn dött av PSD OCH ANDNINGSLARM. Därav finns massa som blivit räddade TACK VARE larmet.

Sov nu gott! :sleep:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zola

Inlägg av Zola »

Ja, just det. Till och med i instruktionen till andningslarmet uppmanas man till ryggläge :(

En annan sak, är kudde ok med magläge? Hon har en ganska platt kudde...

Hon vaknade precis för att äta en slurk till innan natten och när jag lade ner henne sedan så började hon böka efter bröstet igen och har då ansiktet rakt ner mot madrassen. Hon somnade nästan med ansiktet rakt ner. Jag flyttade huvudet lite mer åt sidan sen men detta kan jag ju inte kontrollera under natten. Vad säger ni om det?
Stolt mamma till Pojke 041211 Flicka 081112 född genom planerat kejsarsnitt 10 dagar innan BF
Zola

Inlägg av Zola »

Läste någonstans att det skall vara helt plant underlag så jag tog bort kudden :)
Nu skall jag sova. Skall bli spännande att se om hon sover bättre på mage. Jag rapporterar i morgon!
God natt :sleep:
/hönsmamman
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Min BVC sa till mig (vet dock inte vad hon har för belägg för detta) att ryggläget endast minskar risken för PSD om barnet är UNDER tre månader. Jag ska till BVC på tors. har en ny sköterska men barnläkaren kommer att vara där. Kan fråga då.

Ang hur hon sover med huvudet så KAN hon lyfta och vända på det om hon önskar. Min tjej ska alltid ha filten över ögonen 8) Och din kanske vill ha ansiktet i madrassen :lol:

KRAM! ps. ja, plant med draglakan tycker jag är bäst ds.
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zola

Inlägg av Zola »

Hej!

Tack skall ni ha för ert lugn 8)
Magläge-natten gick sådär...Hon har ju aldrig sovit på mage innan så hon blev väckt när jag försökte lägga henne så efter amning. Jag har ju precis fått in en bra teknik med att lägga henne på rygg efter amning utan att väcka henne (där jag liksom följer med ner i sängen så hon inte hinner märka att jag försvinner :) ) När hon lades på mage började hon genast söka efter den kära tutten igen :? Dessutom vakna hon efter bara 1,5 timme. Då gav jag upp så efter amning blev det rygg igen. Antar att det tar ett tag för henne att vänja sig.

Inatt var dock en bra natt (rygg). Hon har ju haft en vana att alltid vakna runt 5-5.30 och därefter varit svårsövd i sängen så det har lett till att hon legat och snuttat ett par timmar hos mig istället. Så vill jag inte ha det. Men i morse sov hon från 4 till 7. Jag vaknade 6.30 och undrade vad som stod på med sprängande bröst :) Sedan vaknade hon till vid 7 precis som mamma ville och då blev det morgon! Visst hon vaknade även vid 23.30 och 3.30 men det gick snabbt att amma och hon somna om fort. Då pallar jag nätterna.
Hon fick sin 3 månaders vaccination igår, kanske därför hon sov lite bättre, hoppas inte det. Vill så gärna att vi får sova lite mer.

Jag har försökt följa 2 månadersschemat så mycket som möjligt. Antar det är dags att gå över till 3 månaders så smått. Men hon är ju trött min lilla skrutta. Sista vakenpasset på e.m mellan 17-30-20 så slutar det alltid med att hon somnar vid nattslurken runt 19-19.30. Vilket leder till att hon skriker efter en timma och vill ha mer mat. Antar att hon ej orkar äta så mycket som hon egentligen behöver vid 19 tiden. Eller skall det räcka med just en slurk :? ? Igår sov hon dock lite senare på e.m och orkade således vara vaken till 20. Hon ammades och fick sedan läggas vaken i sängen och somna med hjälp av lite sänggung då och då (målet är att somna själv men vi är inte där än). Kanske är det också viktigt för nattens skull att hon faktiskt orkar vara vaken lite längre på kvällen så hon tröttar ut sig. Tänker att det är därför hon sov längre på morgonen. Vad tror ni?
Kram!
ElinN

Inlägg av ElinN »

Snabbt kort svar från mig -du får nog svar från nån annan snart också! :D

Jag skulle fila på schemat så hon orkar bättre på kvällen. Kvällsslurken är just precis vad som behövs för att ta igen det som saknats under dagen. Då ska man va vaken och orka! :wink:

Vet inte hur schemat ser ut just nu, men kanske du kan skjuta på sista luren så den kommer närmare inpå nattsömnen om hon inte orkar? Och stirra dig inte blind på rekoemmenderat antal sömntimmar. Vi är många med tröttisar, som bjuder på lite extra sömn! Min 4,5-månades flicka (som i och för sig STÄNDIGT är förkyld) sover över 16 timmar per dygn... Försökte igår korta ned hennes sista lur till 20 min, men då funkade ingenting på kvällen. Hon orkade inte.

Du kommer märka när det blir för mycket sömn på schemat -det kommer visa sig genom strul på någon av lurarna, eller tidiga mornar eller så!

Och du vet ju vad vi tycker om magläge! :wink:
KRAM. :heart:
Zola

Inlägg av Zola »

Varför varför varför vaknar min bebis hela tiden på nätterna :cry: :cry:
Ja, på dagarna med egentligen, oftast efter 30 min-45 min och då behöver hon ofta vagnas till sömns igen. Är det det som är källan till det hela; att hon ej kan somna om själv? Börjar känna mig uppgiven och smått desperado :shock:

Jag tycker jag matar henne för jämnan på dagarna. Försöker verkligen mata inom timmen och köra på enligt 2-2 men det är inte alltid det går och oftast äter hon var 3 e timme. Hon spyr mycket också och det gör att jag ibland är osäker på att hon kommer stå sig över luren så ibland får hon lite till just in case.
Hon tackar aldrig nej till mera mat och det ser man på henne också, en stadig tjej på 7,6 kg 60 cm lång :) Känns som hon skulle kunna äta konstant om hon fick möjlighet. Händerna och fingrarna tuggas det på frenetiskt resterande vakentid (vilket också gör att hon spyr). Hon gillar magläget (vaken) men det gör ju också att hon spyr :?

Igår sov hon sammanlagt 5 timmar dagtid ungefär, sista luren mellan 17-17.45 och somnade vid 20. Vaknade dock vid 21 (hon brukar alltid vakna en timme efter läggning) så då fick hon mera mat inför natten. Men det hjälpte föga...
23 var det dags igen. Då blev hon dessutom ledsen när jag lade ner henne efter ammning och efter en lång stund fick jag henne lugn genom att göra hysch ljud och gunga på sängen. Hon somnade alltså inte vid bröstet vilket är det jag försöker undvika. Men 01 vaknade hon igen och 03 :o Jag försöker verkligen få henne lugn men bröstet är det enda som hjälper. Vid 3 uppvaket tog det lång tid för henne att somna om. Hon bökade och gnölade och somnade vid 4.20...Då trodde jag att nu sover hon väl iallafall en stund. Ja. Till 6.15 :(
Då var jag finito och ammade henne liggandes. Efter mat och lite snuttande somnade hon gott på sidan brevid mig och vaknade vid 7.30

Hon hade mycket aktiv vakentid igår, mycket magläge. Hängde med in till brorsan och kollade lek, sov en lång stund ute i vagnen (efter att kikat på trädtopparna i skogen :) ) men suffletten nere för extra mycket härlig luft,
mycket mat (vad jag tror :? ) osv. osv. Men det hjälper ju inte :!: :!:

Sova på magen blev jag lite avskräckt av då det gick så dåligt häromnatten, försökte lägga henne så igår på dagen men hon vägrar lägga ner huvudet och blir jätteledsen (mamma vad gör du, jag vill ju sova inte träna!!!)

Å suck suck...Får väl försöka mig på några vagningsnätter. Hade varit så skönt om spjälsängens gungande hade räckt men det verkar inte funka. Vill dock inte att hon skall ligga och gråta, varken i vagn eller säng. Å tänk om hon faktsikt är hungrig :shock:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jag skulle försöka truga lite med flaska efter varje mål. Mätt ska magen vara, det är verkligen A och O för att man ska kunna sova gott. Du kan pumpa ut BM och ge via flaskan och på så sett ser du hur mycket som går ner. Om det går vill säga.
Jag skulle även ge magläget ytterliggare en chans, då det oftast brukar ta sina rediga tre dygn att bryta en vana.
Vagn är också kanon just för att vagningen är så effektiv.

Jag klistrar in TorsMammas tips för att öka mjölkproduktionen:
"Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn Rolling Eyes )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )"

Sen är det så att vakna gör alla människor stora som små, men om liten är van att någon ska komma och hjälpa till sövande så kommer såklart liten att begära det.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zola

Inlägg av Zola »

Hej!
Har lite schema funderingar. Lilltjejen har den senaste tiden lagts för kvällen vid 18.30, sista luren har varit vid 15.30-16.15. Vid 18 har hon fått sin kvällsslurk och sedan somnat runt 18.30. Problemet är att hon vaknar var 3 e timma på natten och vill äta samt att om jag byter blöja så blir hon klarvaken och ligger vaken och "snackar" en timma innan hon börjar gnälla lite och till slut somnar.Som i natt var hon vaken mellan 3.40-4.30.
Sedan vaknar hon ändå vid 5.30 och blir orolig. Då brukar jag ta upp henne och ammar liggandes, hon äter och slumrar om vartannat tills klockan är ca 7 då jag gör morgon. Jag tänkte prova att lägga om schemat lite ifall då jag tror hon kanske sovit för mycket kontra vakentiden. hon är dock svår att hålla vaken mer än 1,5 timma.

Jag läste AWs försöag, pm för 4 månaders, och där har hon en sen lur mellan 18-18.45. Jag trodde man skulle undvika så sena lurar och har därför försökt få sista luren vid 15.30-16.15. Det hade kännts bra om nätterna funkat men nu gör de ju inte det samt att hon alltid vaknar runt 5-5.30 oavsett om hon ätit vid 4.

På AWs schema är 5e målet vid 19-20, är det samma som kvällsslurken?
Sena luren slutar 18.45. Då väcks barnet egentligen bara för att äta. :?:
Någon som har erfarenheter av detta schema? Kan det passa oss tro?

Första målet: kl 7- (högst) 8, ca 200 g, trugas!
Sova 1,5 tim: kl 8.30-10
Andra målet: kl 10-11
Sova 1,5 tim: 11.30-13
Tredje målet: kl 13-högst 14
Sova 45 min (håll tiden!) t ex 15-15.45
Fjärde målet: kl 16-högst 17
Sova 45 min, t ex 18-18.45
Femte målet: kl 19-högst 20 - sova natt.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Zola,

Min erfarenhet (säger bara MIN... inte sanningen) är att de flesta 4 mån behöver ca 3 timmar på sig inför natten för att sova gott. Jag dessutom rekommenderar 12 timmars natt av flera olika skäl men det största är att om man tänkt ha sitt barn på dagis före 1,5-2 år så är det skönt att redan innan ha tänkt LÅNGSIKTIGT och redan ha 12 timmar på plats så att säga.

Ett klassiskt 3+4 mån schema är 12+45+2+45 och kan se ut så här...

3 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

4 månader:
Som tidigare, men ta bort nattmålet!

Vad tycker du om detta förslaget?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zola

Inlägg av Zola »

Hej!
Jo, det är ett bra schema som passar oss ganska bra.
Kruxet kan vara att jag hämtar pojken vid 14 så då gäller det att hon verkligen äter vid 11 så det inte är matdags direkt vid 13.30 då det kan bli lite stressigt. Problemet har ju varit hennes tidiga mornar samt nattmål som ibland blir runt 5-5.30. Då blir det ju ingen ordning på 7 målet så att säga men jag försöker alltid mata runt 7 ändå och det brukar funka bra. Så länge som till 11 har hon dock aldrig väntat på mat utan hon brukar äta runt 10.

Idag så sov hon 8.30 till 9. Sedan 10.30-13.30 eftersom vi var ute och åkte pulka med storebror samt att hon var vaken en timma inatt och pratade efter blöjbytet. Så jag tänkte hon behövde ta igen det lite, är det dumt tänkt? Sedan sov hon 15.30 till 16.15 ungefär. Hon blev övertrött efter jag ammat henne vid 18 med kvällsslurken. Hon var nöjd direkt efter men efter jag bytt blöja och tagit på pyjamas blev hon jätteledsen när jag lade ner henne i sängen. Prövade med nappen men verkade vilja ha mjölk då hon sög frenetsikt och blev hysterisk när det ej kom något. Så jag tänkte ge henne lite till. Men då var skruttan var uppjagad för att äta, och hon fick somna i min famn. Lades ner i sängen vid 19. Lite synd då hon oftast varit ganska nöjd på kvällarna och somnat fint i sängen efter lite sänggung. Men men, imorgon är en annan dag med nya tag. Nu skall jag gå och lägga mig. Så länge som nätterna är så här jobbiga så måste jag passa på att sova när jag kan :wink:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Zola!

Jag har varit väldigt försiktig med att låta mina barn ta igen förlorad natt sömn på dagen. Av den enkla anledning att de lätt vänt på steken och att vi får nattklubb då. Så mitt råd är att verkligen försöka hålla vaken dagtid! Ge en 5- minutare vid behov men helst inte mer.

Ang. blöjbyte nattetid undrar jag om hon bajsar på natten? Annars hade jag inte bytt på natten...

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zola

Inlägg av Zola »

Inte ofta men ibland bajsar hon på natten. Försöker verkligen undvika byta annars för då är det så gott som kört. Iallafall om hon ammat klart så att säga, då har hon svårt att somna om. Då ligger hon och snackar en stund i sin spjälsäng, och som tur är låter det ju så gulligt annars hade jag blivit tokig :!:
Å andra sidan är det inte alls gulligt att min lilla tjej inte får den nattsömn hon behöver. Jag skall verkligen försöka hålla på tiderna dagtid men av någon anledning är det så svårt :? Det räcker att morgonen inte blir som tänkt sedan är hela dagens mat- och sovklocka helt ur fas :shock:
Sedan gör ju inte min trötthet saken bättre, det har varit en lång tid av sönderhackad sömn nu. Dags att få ordning på det hela, ser fram emot smakisstart den 12 mars! Gröten skall bli vår räddning hade jag tänkt :D
Zola

Inlägg av Zola »

Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Hej!

Ännu en schemaundran från mig. Om man ser till schemat ovan och mat är kl 11 så borde nästa måltid börja runt 14.30-15.
Således börjar målet efter det vid 18 om det skall gå ca 3 timmar emellan. Det blir ju helt fel. Man hinner ju inte med ett SM mål sista passet. Nattslurken och målet går ju in i varandra :?:
Jag tycker jag matat tätt som har ca 3 timmar emellan målen och skall försöka vänta ut henne till 3,5-4 istället men följer jag detta schemat så går ju inte det eller är det jag som är totalt snurrig :shock: :?:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"