Hur kan man bara vara så stökig?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Hege

Inlägg av Hege »

/LO, jag har två ställen där det HELA tidan samlas saker. Där man lägger fra sig, tömmer fickorna, och så blir det bara liggande.

Jag har gett upp att det någonsin ska bli rent och TOMT där. Men jag tycker det inte ska bli överfyllt, så där plockar jag två minuter varje dag. (En minut på varje ställe).

Det tog några veckor för den rutinen at fastna, men nu sitter den.

Sen har Flylady ett bra "ord för dagen" som jag har tatt till mitt hjärta.
Du kan inte organisera stök - du kan bara bli av med det!
Hos Flylady heter det "clutter", och en av de bra sakerna är att "decluttera". Bli av med stöket.

Och vad är "stök" som man ska bli av med?
(Alla saker som samlar damm, står i vägen, fyller upp, gör det omöjligt att hålla rent...)

Vad ska man "decluttera?

(Någon som kan komme upp med ett bra svenskt ord för decluttera??)

Här är några saker du kan fråga dig själv medan du declutterar:
Älskar jag den här saken?
Har jag använd den senaste året?
Är det verkligen släng? Kan man ge bort den?
Har jag en annan som är bättre?
Behöver jag två?
Är det här en sak jag vill behålla av sentimentala orsaker?
Eller får jag skuldkänslor och blir ledsen när jag ser den här saken?

*

Jag har hört om folk som blev så glada när de hittade Flylady att de började med allt på en gång.

Nu kräks de om de hör om damen.

Så cluet här är att börja i det små. Innföra en liten rutin i taget, och låta det ta sin lilla tid innan rutinen har blivit en rutin. (Jag hör det kan ta 33 dagar).
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

(Någon som kan komme upp med ett bra svenskt ord för decluttera??)

:idea: avstöka :?:

/Fjällmor
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Jag har, som sagt, en ytterst ordningssam sambo, som ofta, ofta fåt spatt och spader på röran hemma... När jag observerar hur han röjer undan, går han från hörn till hörn på ett rum i taget. Snabbt och metodiskt få han det uppstädat.
Hur gör jag då själv?
Småplockar hela tiden liksom. tar med saker i förbifarten, men vad jag egentligen gör är bara att flytta runt dem till nya ställen tror jag handen på hjärtat :shock:
Alltså blir jag aldrig klar, alltså känner jag mig alltid stressad för att jag aldrig är runt, och för att när jag äntligen är runt, har barnen röjt fram nya saker. :roll: Och då gärna från återvinningsbackarna ("Philofix" fel :roll: :) ) Oj, vad barnen pysslar och fixar med återvinningssakerna: mjölkpaket, burkar, tidningar o.s.v. Men samtidigt som det stör och stressar mig en hel del, häpnar jag också över deras kreativitet! :D

Bestämmer jag mig för att göra fint i köket, hittar jag alltid något, som ska flyttas till ett annat rum. När jag flyttar den saken hittar jag en annan sak som även den ska flyttas till ett annat rum, kommer plötsligt på "just det- jag behöver tvätta också!" och så slänger jag in en maskin tvätt och börjar sortera i den rena tvätten då jag ändå är nere i tvättstugan. Där hittar jag något som ska lagas, går till mitt kontor där jag har nål och tråd, när jag ändå är där kollar jag mailen, oj, en beställning, bästa att trycka den nu när det är dagsljus, så jag kan vika kort ikväll framför tv:n. Plötsligt har det gått flera timmar av febril aktivitet, när jag äntligen återgår till det första projektet: köket! :shock:
Ojoj, det här måste väl vara ett rätt stört beteende!! :shock:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Hege

Inlägg av Hege »

anna, du är nog bara en SHE. Som antakelig 80% av oss andra...
Inte störd på något sätt, allstå... :wink:
Hege

Inlägg av Hege »

Ja, avstöka! Det blir bra!

(Är det egentligen ett ord??)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hege skrev:Ja, avstöka! Det blir bra!

(Är det egentligen ett ord??)
ingen aning... hjärnspöke...

:roll: :lol:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fjällfolket skrev:(Någon som kan komme upp med ett bra svenskt ord för decluttera??)

:idea: avstöka :?:

/Fjällmor
Röja?
/Torpan, svårt bohemisk sedan födseln, vilket kräver ett någorlunda välordnat yttre för att öht kunna prestera alls. :? Ett mellanting, alltså?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Att flytta ofta gör att man blir av med den mesta skiten i Heges lista ovan. När man packat upp och ner en ärvd vas tre gånger så har det sentimentala rosa skimret ersatts med ett blixtsken som förmedlar "jävla värdelösa dumpryl", varpå den förpassas till återvinningen.

Ett hett tips för alla som liksom jag snittat en flytt per år i tio år är att INTE flytta ihop med en hamster som avskyr att sortera gamla lådor. :roll: Ständig källa till gräl, kan jag lova.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

TorpSara skrev: Ett hett tips för alla som liksom jag snittat en flytt per år i tio år är att INTE flytta ihop med en hamster som avskyr att sortera gamla lådor. :roll: Ständig källa till gräl, kan jag lova.
Hm eller få en hamster till barn ;)
Vera och maken skulle sortera i Veras pyssellåda + en mapp där hon samlar allt som hon vill spara. Vi har sagt att den får bli full. När den är full så sorterar vi och slänger och lägger dit lite nytt. (en del får givetvis vara kvar).

Det gick faktiskt förvånansvärt bra igår, men helst ville hon spara allt. Gamla sönderklippta papper, ett trasigt papper som jag skrivit på, teckningar som inte är klara, men som påbörjades för flera månader sedan...
Men OJ vad fint det blev i pyssellådan till slut. Nu kan man hitta alla ritblock, pysselböcker, 1000-tals klistermärken, pennor och kritor, saxar, lim etc. :thumbsup:

Mitt uppsamlingsställe, som Hege pratar om, är trappan. Vi har en pyttehall med tre trappsteg precis innanför. Där är så lätt att lägga saker. Kläder, papper, post, nycklar... Och det ÄR livsfarligt när man går och bär på en bebis. OCH tillhörand trappräcke. Där hänger kläder. Mest Ivars ytterkläder och overaller, eftersom vi ännu inte organiserat någon plats till hans saker...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Hege

Inlägg av Hege »

Nu har jag gjort min vecko-stormstädning. (Hos Flylady heter den Weekly Home Blessing)

Jag städar i 60 minuter exact. Fördelat på 5 områden, med tio minuter inlagt för byte av område.

Dammsuging
Damming
Bädda om två av husets fyra sänger
Städa bort tidningar, magasin och böcker
Tömma alla papperskorger i huset

Stormstädningen fungerar hos mig för att:
Det är överkomlig att bara städa én timme.
Jag vet när jag är klar.
Jag är tvungen städa snabbt, för jag får bara använda tio minuter på varje område. När klockan (som jag satt på 10 minuter) ringer, så måste jag avsluta pågående område, och börja på nästa. Oavsett om jag är klar eller inte.

Första gången så gick ju inte detta alls! ALLTFÖR mycket stod i vägen, och var inte bortplockat.

Numera har jag ju lärt mig vad som saktar mig i arbetet (onödiga prylar, ledninger som ligger i hörnen, sängerna fulla av strumpor :shock: och gosedjur, grejer UNDER sängerna), så jag har tatt bort det. Sen såg jag ju att ordningsföljden var viktig. (Ta bort tidningar INNAN man dammsugar. Damma EFTER att man har dammsugat...).

Efter några veckor så gick detta faktisk på en timme.

'

Men nu har jag ju barn som är stora, och det ploppar inte fram stök numera, som det gjorde när de var små. Jag försöker sätta mig in i hur jag skulle gjort Flylady på den tiden.

En av de bra sakerna från Flylady hade fungerat bra då, det är det att det är lättare att bringa soppåsen till det som ska slängas, än vice versa.
Jag brukar gå ett varv i huset rätt ofta med en tom papperspåse. I den lägger jag saker som jag hittar på vägen som jag tycker kan slängas. Och det bruker bli en del. Särskillt i barnens rum.
Andra gånger tar jag påsen med Kyrkans Secondhand i tankarna, och dit lägger jag saker som är för fina för att slängas. Det bruker gå snabbt att fylla den påsen också.

'

Och så har jag stulit rått fran Madonna!
Mina barn vet nu att saker som de låter ligga och skräpa, de kan försvinna! :shock: :shock:

I bland för alltid.

Så de är iallafall snabba med att plocka upp sina älsklingssaker. Maken är särskillt noga med att DVD-filmer inte får ligga på golvet. De blir borta innan man hunnit tillbaks från toa. :roll:
Strängt, men effektivt.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu har jag börjat införa min "shiny sink", men jag valde köksbordet. Det ska vara tomt, sånär som på dekoration och avtorkat.
Det funkar! :D och det är skönt att komma upp på morgonen och se att det är bara att duka fram frukost utan att behöva röja först.

Men jag är supernära att tänka att jag inte orkar, eller andra bortförklaringar. Men jag föröker tänka att jag ju faktiskt väljer, varje gång. Och att inte göra, strunta i det, är ju också ett var, som jag inte mår så bra av nästa morgon...

Så nu ska jag uppa och torka innan jag ska sova :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

PS. Hege, får jag fråga hur stort det är där du bor?
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Ursäkta en obildad fråga :oops: Vad ÄR egentligen Flylady? En bok? Något man kan läsa om/inspireras av på nätet? Här svallar det över av SHE ,"clutter" och andra obekanta ord, alla tycks veta vad det handlar om - utom jag :shock:
Jag vill veta mera! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

anna: Det finns en sida på nätet. Sök på Flylady. Svenska varianten heter "Skrubba".

Jag har bara kvällsrutiner och det är:

:arrow: Diskhon ska glänsa!

:arrow: Torka av toa och handfat. Det här gör mig verkligen glad att det är så fint där nu.

:arrow: Ta hand om "hotspots" dvs köksbordet och klädhög i sovrummet.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Hege

Inlägg av Hege »

Hej /LO

Jag tror vi bor på 120 kvm.

Vardagsrum, TV-rum, kök, badrum, gäst-toa och två sovrom.

Hur så? (Nu blev jag nyfiken...)

Och har DU börjat med Flylady liknande grejer? Du som sa att du INTE skulle!
(Hi-hi)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"