Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
LaQ

Inlägg av LaQ »

Fler som bänkat sig vid datorn under ensamleken gissar jag? ;)

Inatt har blöjan inte läckt. Körde som tidigare på Pampers Baby Dry strl 5 (11-25 kg) men knäppte riktigt tight. Känns nästan elakt att dra åt så hårt över magen som är så utspänd efter middagen och dessutom tippa i en flaska välling på det sedan. Själv skulle jag nog blivit illamående. :?

Dock vaknade Junior ändå när Pappan gick upp imorse. Pappans klocka ringer 6 och ofta vaknar Junior nån gång mellan 6-7 när Pappan är uppe och stökar. Sedan ligger han där och tjattrar "lalalala" "mamamamama" osv. Han får hållas, själv är jag nästan medvetslös tills våran klocka ringer 7. Då hör man Junior "iiiiih" och hur han nästan spricker av förväntan och glädje när han VET att det är morgon! Antar att det får vara såhär? På helgen när Pappan också sover till 7 brukar Junior inte vakna tidigare och ligga och tjattra.

Ja välling är verkligen toppen! Junior gillar ju inte gröt och vill helst inte bli matad så det är bara givet med vällingflaskan här. Vi brukar läsa en bok medan vi dricker välling. Junior sitter vänd utåt i mitt knä och konstigt nog har han inte visat intresse av att vilja hålla flaskan själv, han som ska göra allt annat själv. Det är lite fippligt att hålla och bläddra bok med en hand och hålla vällingflaskan med andra handen. Det gäller dessutom att inte råka luta den så att han suger tomt ett tag för då tycker han att det är färdigt oavsett om han druckit två klunkar eller hela flaskan. Han har inte tiiiiiiiid! :arrow: :shock:
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

LaQ: Haha ensamlek japp! :wink: :lol: Skönt att inte blöjan läckte i varje fall. Elsa vaknar också rätt ofta när pappan är uppe och stökar. Han försöker vara tyst men...ja ja. Tycker nog han skulle kunna vara tystare. Men det är väl egentligen ingen fara när de bara ligger och filosoferar i väntan på morgonen. 8) Vad mysigt det låter med vällingen och saga. Vi brukar ha en liten mysstund efter bad om vi hinner.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Tack alla :heart: för att ni tänker på oss sjuklingar :roll: Håller tummarna för att det snart skall gå över!!!!!

Ang blöjor så rekomenderar jag att byta upp en stl i alla fall. Ta "Up & GO" varianten (de har ju mindre spann i viktintervallet?). Vi hade samma problem med Dag men det löste sig när vi bytte. Så nu har han stl 6....!!!!!!! En tanke kan ju faktiskt vara att lilleman ligger och drar i snoppen på natten så att den hamnar uppåt trots era idoga förebyggande insatser att "lägga" den nedåt? Kanske? Men jag tror på att byta upp en stl i up & go, dom tycker jag dessutom sitter bättre runt ben och mage. Sen kör vi "vanliga" på dan för att vara lite kostnadseffektiva :wink:

Spjälskyddet kommer jag inte ta bort tror jag innan spjälsängen ryker "efter trotsen" som du säger Bluna. Ser ingen anledning att ta bort nåt mjukt och mysigt :D Har faktiskt oxå funderat på att köpa en större variant när vi är i USA, deras går nästan alltid att omvandla till juniormodell och dom har så många fina att välja emellan. Får se.

Stora kramar
Tina :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Nillan,
Barnläkarbilen hör samman med Linnéstans läkarmottagning (privat tror jag) och man ringer mellan 8-9 på morgonen och lämnar ett medelande till Jan. Sen ringer han upp när han lyssnat av alla och lagt upp en "rutt" för dan och talar om när han kommer. Eftersom det är barn det gäller är det HELT GRATIS (!) och han är helt underbart pedagogisk och lyssnar på en ängslig mamma! Kolla mitt inlägg under http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18883
Kram
Nillan

Inlägg av Nillan »

Tack för tipset Tina! :D

Låter super! Ska kolla upp hur stort område han täcker in.
Även om vi har två bra vårdcentraler där vi bor är det ju inte jätteroligt att dra iväg och vänta i väntrum när det väl behövs.

Vi kör för övrigt också Up & Go på natten just för att det sitter åt lagom mycket överallt.

Ska nog inte köpa på oss fler sängar just nu men låter klart intressant LaQ. Har länge tyckt att det är konstigt att det inte funnits fler flexibla spjälsängar med t ex avtagbara sidor.

Skönt att det verkade gå bra att återta vanorna Bluna :thumbsup: . Hoppas halsen inte blev värre.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
LaQ

Inlägg av LaQ »

Vi kanske får testa Up & Go på natten. När Junior var yngre (i somras) när vi började med Up & Go testade vi det på natten men de läckte vilket Pampers vanliga blöjor inte gjorde. Sedan har vi kört så men gått upp i storlek. De senaste nätterna har blöjan inte läckt, men då har jag dragit åt kardborrarna så hårt det går.

Vi började med Up & Go just för att det är en sådan kamp att byta blöja. Mutor fungerar inte speciellt bra. Varför ligga där och titta på en rolig sak när man kan titta på en rolig sak ifred liksom?

Appropå säng. I fredags tog jag bort andningslarmet! Junior är rätt så vild av sig i sängen och när han hela tiden klättrade i sängen och bände i madrassen så tänkte jag att det fick vara nog. Vill inte gärna att han ska plocka upp plattorna och sladdarna och börja greja med det och trassla in sig när han leker t.ex. Det känns helt OK, han är ju stor kille nu ju. 8)

En märklig sak som aldrig hänt förut hände igår på långluren. Junior verkar aldrig trött men läggs som vanligt ändå. Ibland surar han eller ligger och muttrar lite innan han somnar. Igår höll han på i 30 min! Sedan var det tyst i drygt 30 min och sedan höll han på och surade / muttrade / pratade luren ut! (1.5 h) Var ju till slut tvungen att ta upp honom, passade på när han var tyst. Han har ju tysta pauser. Han lyssnar helt klart vad vi gör och ju mer husljud och ju närmare hans rum desto mer surar han. Han är helt klart INTE ledsen, så mycket är jag säker på nu.

Jag tänkte att han skulle ha svårt att orka med eftermiddagen och kvällen men ICKE. Fullt ös, massa utevistelse med full aktivitet heeela tiden. Åt som en häst till middag (där brukar det annars märkas om han är trött och okoncentrerad). Skyffade själv så redigt med sin sked. Vanliga kvällsrutiner.

På kvällen är han alltid nöjd att gå och lägga sig och somnar nästan alltid utan ett ljud och sover som en stock heela natten. Ibland vaknar han som sagt när pappan går upp och stökar runt 6 men på helgen stensover han alltid till 7.

Idag tittade han på högst intressanta traktorer utanför köksfönstret innan han skulle sova och hade naturligtvis inga planer på att sova. Vi tittade en ganska lång stund och la honom sedan. Lite sur men somnade inom kvarten iaf.Vaknade i skarven och gav ifrån sig nåra sura ljud men tystnade direkt själv och somnade om. När vi väckte var han vaken och tyst, vilket han brukar vara.

På kvällen idag, somnar jättenöjd och glad som vanligt.

Blir inte klok på det här. Det är bara så trist! Vad göra? Som jag förstått ska det här schemat hålla hela andra året med 12 h natt och 1.5 h långlur. Sedan då?
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

LaQ: Låter som förtrots. :wink: Det kan väl bli lite trubbel med sömnen då vad jag förstått. Bara att köra på som vanligt antar jag. Jag tror man byter till en 45 min runt 2 år...eller när de börjar ge tecken på att de är redo. Men konstigt att han är så pigg då, trots att han inte sovit under dagen. :shock:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Bluna >> Mm men är det inte lite tidigt med förtrots? Han är ju trots allt bara drygt 14 mån... Jag hade ju hoppats att pappan skulle få ta den biten i sommar när han är hemma med Junior. Hehe... :twisted:

Jaha, vad gör ni alla en vanlig dag? Själv ser jag en oändlig dag framför mig då Pappan inte kommer hem förrän sent efter Juniors läggdags ikväll. Det är lite segt och ensamt ibland. Man träffar knappt några andra föräldrar här i kring som är hemma heller. Ingen verkar ju vara ute med sina barn. Eller så är de på förskolan, vad vet jag.

Nu ska jag njuta av en kopp te, lite mackor och en kriminalroman medan Junior leker. :)
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

LaQ: Jo det låter ju tidigt...jag tänker liksom som att alla är lika gamla som Elsa, nu 16 mån. :roll: :wink:

Ja en vanlig dag. Vi har varit ute och det är som vanligt här också, inga barn ute alls. De som är ute sitter nerbäddadde (med för mycket kläder enligt mig) i vagnar och går förbi. Elsa är svårt sur på snön, den är i vägen där hon vill gå. :evil: Nu äter vi lunch och sedan ska hon sova och jag åka och jobba mina få och lugna timmar nu på sportlovet. I morgon blir vi ensamma hela eftermiddagen och kvällen. Sambon ska ut och ta en öl. Bänkar mig nog vid forumet då. 8)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ho ho var är ni? :wink:

TinasDag: Hur mår du, vilken vecka är du i nu och hur mår Dag?

LaQ: Hur gick det med blöjorna?

Och alla ni andra, var håller ni hus? 8-[

Här är allt bara bra. Förtrots och ena dagen sol, nästa lite mindre sol. 8) Men det går oftast bra. Backa bandet och gör om tänker jag och det funkar oftast. Är jag för snabb och tar något och säger "Nu får den stå här" så kan det oftast hjälpa att hon får tillbaka den och jag sen säger "Nu säger vi hejdå till den, heeeejdååå nu får den stå där den ska vara". Inga problem tycker Elsa. Idag blev hon sur för att jag visade att man fick ta försiktigt på en cd-skiva. Hon blev liksom så irriterad att jag skulle ha handen om handen. :evil: Men sen satt hon i mitt knä och faktiskt klappade den fint. Som att hon blev sur för att hon ville visa mig att hon visst kunde ta fint själv! :roll: Man lär sig något varje dag av denna lilla tjej. :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ingen? 8-[ :shock: :? :-k :| :-s ... :sleep:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

HEJ!!!!!
Känns som om vi gått under jorden....
Nu är vi i alla fall på Marstrand hos mormor och får sällskap medan pappan är i Wien på mässa :roll:

ÄNTLIGEN har vi avslutat penicillinkur nummer XXX och hoppas på en frisk och glad vår 8) Får se om Dag blir kandidat för röroperation när vi gör återbesök hos öron i april. Jag är JÄTTETRÖTT på öroninflammationer! Och sjuk mamma och sjuk son är ingen bra kombination kan jag säga... :oops: Vissa mornar har jag bara önskat att det skulle vara kväll med en gång eftersom Dag har varit så gnällig... Snacka om dåligt samvete och skuldkännslor för att man känner så!

Nu är det bara 1 månad kvar till UL och 6 (!!!!!) till ankomst. Jösses vad tiden går! Ännu har dock inte magen börjat växa (?) och det känns lite konstigt. Men, men, det kommer väl. Min mamma hade tom glömt att jag var gravid... :roll: :!:

Nu lite trotsfrågor:
Dag har börjat slänga sig på golvet och gallskrika när det inte blir som han vill (typ om jag bär honom upp för trappan och han ville gå osv) och sen finns det INGET jag kan göra för att distrahera honom till att bli glad igen. Ibland håller han på och tokgråter i 5 min... Och som han testar mig... Jösses! Gör era så????? Känn som om jag missar nåt i uppfostran och Martin tycker vi skall börja säga NEJ mycket mera för att markera. Jag vet inte riktigt längre vad jag skall göra...Känner mig vilsen i mammarollen :?

Stora kramar till er alla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Tinas Dag, ni är på väg in i "förtrotsen" alltså inte den riktiga trotsen än. Läs gärna under barnafostran de "klistrade favoriterna" där hittar du en guldgruva kan jag lova.

Sen brukar dessa klara att man "backar" tillbaka lite. Typ ni skall gå till Toaletten, barnet vill öppna dörren men du gjorde det i bara farten, STOR KRIS. Stäng dörren igen och be honom öppna nu. Tor är väldigt förlåtande bara vi låtsas om att vi inte gjort det så att säga. :wink:

Lite NEJ kan man behöva vid 1,5 men dessa är ytterst få kan jag lova. Läs gärna säg Ja till ditt barn. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Tack!!!!
Du "Säg Ja till ditt barn", vet du vem som skrivit den? Eller är det en tråd här på forumet...? :oops:
Du skulle ha sett hans vansinnesutbrott på Vincent (skoaffären) när vi skulle köpa gummistövlar... :roll: Jag hade dessutom grundat med en mysig fika, bara jag och Dag på stan, innan så att hans humör skulle vara på topp... När stövlarna hängde på väggen var dom jättespännande men sen, när dom skulle på :shock: Tre gånger provade vi att ta på dom och varje gång blev han helt hysterisk och bara slängde sig på golvet och sparkade av sig stövlarna!
Expediten var helt chockad och trots muta med ett paket russin (är det inte bra att ge barn förresten???) så var han helt otröstlig om skorna var i närheten. har haft som stående framme hemma så att han kan "vänja" sig vid dom, men på skall dom ICKE! Så det så! Det blir väl bara att lämna tillbaka...fast vad han då skall ha i regnet vet jag inte :? :roll:
Kram
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"