Kura Alva

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma till Alva

Inlägg av Mamma till Alva »

Tack för all stöttning! :D

Natten fortsatte riktigt bra, visserligen ett uppvak mer än igår, men det var innan jag lagt mig själv, så det kändes inte så jobbigt. Hon vaknade vid 22, 3.30 och 6. Första gången somnade hon om med bara ramsan på 10 minuter. Andra gången försökte jag ramsa, men jag anade att hon låg på rygg, så jag gick in och la henne tillrätta. Även den här gången tog det bara 10 minuter. Sen vaknade hon vid 6 och ville inte somna om, men hon skrek aldrig särskilt mycket. Så fort hon började fråga så ramsade jag och då tystnade hon eller låg och gnydde lite. Hon var nästan helt tyst i 25 minuter, men vid 6.40 började hon jaga upp sig lite så då ramsade jag henne lugn och så gjorde vi morgon vid 6.45. Då visade det sig att hon hade bajsat, precis som igår.

Jag är nöjd med natten eftersom jag bara gick in en gång och själv fick sova 5+2 timmar. :D
Alva juli 08 - Kurstart 13/2
Storebror juli 05
Netta

Inlägg av Netta »

Jipiii =D> =D> =D>
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Härligt :thumbsup: \:D/

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

\:D/ =D> Underbart!! =D> \:D/
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Mamma till Alva

Fast ikväll är jag inte lika nöjd och glad. Alva skrek i över en halvtimme och få gånger tyckte jag att hon lyssnade på ramsan. Tillslut gick jag in och då visade det sig att hon fastnat på tvären i sängen och hon blev jättelättad av att jag kom in. Jag la henne tillrätta och gjorde solfjädern, men hon blev inte helt lugn, så jag buffade lite kort gjorde solfjädern och gick ut med ramsan. Hon protesterade, men jag ramsade x15 och sen var det tyst och jag bekräftade strax efter.
Så här i efterhand känner jag mig övertygad om att jag borde ha gått in tidigare och lagt henne tillrätta, så jag känner mig lite usel. Jag trodde att hon bara var arg eftersom hon inte svarade på ramsan, men jag tror faktiskt att hon ropade på mig för att hjälpa henne att komma tillrätta i sängen. :(
Så ikväll tror jag att jag drog ut på det genom att inte gå in. Men hur ska man veta :?:
Har jag förstört något nu? Kan hon ha tappat förtroendet för mig vid läggning?
Storebror juli 05
Mamma till Alva

Dessutom fick vi inte skrattet-till-godnattet att funka så bra ikväll. Fast hon bara är drygt 7 månader är hon så pass smart att hon nu fattar att när vi busar och är på väg in i hennes rum så är det nattning på gång. Så det var omöjligt att lägga ner henne skrattande.
Tips är välkomna!
Storebror juli 05
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Lilla vännen, inte känna sig usel!! Det kan ta lite tid och lära sig alla skriks betydelse, men det kommer!!
Mitt tips på Gonatt-skratt, är att försöka alternera miljön där skrattet börjar.. ibland vid skötbordet, ibland i soffan, köket osv osv..
Lycka till nu!!
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Mamma till Alva

Resten av natten gick iallafall jättebra. Hon sov i princip hela natten. Hon ropade till vid 23.30 och 5.50, men somnade om själv. Från ca 6.10 låg hon och knorrade och snackade till och från. Det blev mer och mer så vid 6.50 gjorde vi godmorgon till en jätteglad tjej. :D
Vi hade kanske kunnat vänta en stund till, men jag ville väcka henne innan hon blev arg och det var ju inom marginalkvarten. Storebror hostade väldigt mycket och jag tror att hon kan ha blivit väckt av det.
Storebror juli 05
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Det är ju fantastiskt! Bra jobbat!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken härlig rapport jag läser. Hur gick läggningen ikväll?

kram
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Mamma till Alva

Ikväll gick det snabbare. Hon skrek i 11 minuter och svarade inte något vidare på ramsan, så maken gick in och la henne tillrätta. Sen svarade hon på ramsan och somnade på 5 minuter. Så ikväll gjorde vi framsteg. :D
Storebror juli 05
Mamma till Alva

Natten gick lika bra som igår. Hon ropade till 3 ggr, men somnade om själv. Sen vaknade hon någon gång runt 6.30 och låg och snackade och knorrade lite. Eftersom resten av familjen då hade varit vakna sen 6, så gjorde vi morgon strax före 7 till en pigg och glad tjej. :D

Precis som jag trodde innan verkar det som om det är läggningarna vi kommer att få jobba mest med. Hon har ju tidigare sovit bra på nätterna, så jag tvivlade aldrig på att hon skulle fixa att sova hela natten när hon väl lärt sig somna själv.
Storebror juli 05
duggan

Inlägg av duggan »

Vad bra det går för er!! :lol: Du jopbbar på super bra, snart sovs det gott heeeelt långa natten! :lol: Och gladare läggningar! :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ElinN

Inlägg av ElinN »

UNDERBART! :heart:
Mamma till Alva

Nu går det åt helt fel håll. Igår kväll tog nattningen 46 minuter och hon skrek hela tiden. Hennes pappa gick in flera ggr och la tillrätta, men inte förrän sista gången lyssnade hon på ramsan efter att han gått ut. Sen sov hon oroligt och vaknade nästan en gång i timmen och flera ggr tog det tid att få henne att somna om.
Nu ikväll tog nattningen 44 minuter. Jag gick in ungefär var 10:e minut för att lägga tillrätta och lugna ner henne. Varje gång jag kom in låg hon på rygg i fotändan av sängen. Sista gången jag gick in buffade jag henne riktigt lugn, men hon blev ändå arg när jag gick ut, men hon lugnade sig och lyssnade på ramsan.
Det känns som om hon tillslut somnar av ren utmattning och snyftar en lång stund efter att hon somnat.

Hur länge till ska hon hålla på så här? Vad gör vi för fel? Jag vet inte hur länge till jag orkar lyssna på hennes skrik och gråt. Ikväll skar det faktiskt i mammahjärtat också, det har det inte gjort sen första kvällen för en dryg vecka sen. :(
Storebror juli 05
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"