Hjälp 2 månader med vagning och det funkar fortfarande inte!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej på er igen

Har några frågor som har dykt upp men först vill jag bara rapportera att vi ser ljuset här hemma och det går helt klart åt rätt håll med lillskruttan.
Igår kväll somnade hon för första gången utan gallskrik, hon knorrade ett par minuter men somnade sen så det var verkligen nåt att fira. Även idag på morgonen gick det ganska bra, hon pratade ett par minuter men blev sen arg för att hon inte kunde somna och började skrika på vad jag upplever som hjälp, här kommer fråga 1 jag gick in till henne då och skulle lugna henne med lite buff. Jag räknade till fyra sekunder och tänkte sen att nu får hon klara sig själv för hon är tyst men då SOV hon. Det här händer oss hela tiden, hon bara pangsomnar av buff eller solfjäder fast det inte är meningen. Vad göra :?: :?:
SEn undrar jag om 45 minuters lurar, räknas de som en kortlur och skall vara 45 eller väcker man på utsatt tid :?:

Jag har fortfarande jättesvårt med henne när hon vaknar före utsatt tid, framför allt om hon har börjat sova ute och jag sen behöver gå in, verkar som om hon är jättekänslig för värmeförändring, jag knäpper upp åkpåse etc såklart men det är tufft att få henne att somna igen, igår höll jag på i 45 minuter mitt på dagen

Men som sagt det går åt rätt håll, hon somnar lättare och sover längre på natten, vi har fortfarande nattmål när hon vaknar kl 4, orkar inte riktigt ta tag i det ännu och det är inte nåt stort problem att gå upp och amma och sen somna om vilket vi ju gör snabbt. Det bästa är att jag inatt hörde hur hon vaknade flera gånger men kunde somna om utan hjälp - YIPEEEE
Hej hej
Mamma till dotter född feb - 06 och dotter född 081013 (bf +6)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Smulan :D Kul att läsa om era framsteg- bra jobbat :thumbsup:

Jag har också varit med om att min tjej pangsomnat, har då känt mig lite bedragen måste jag erkänna... För allt liten vill då är att bli verktygad och det blir så uppenbart :) Så jag skulle INTE gå in och buffa då, utan istället använda mig av husljud eller musik som verktyg.

45 minuters lurarna är ju lite trixiga just eftersom de varken är långa eller korta, tycker jag. En 20 minutare kan man ju alltid klämma in och en långlur ge marginalkvart, men en 45 lur kan man inte flytta hur som helst utan att resten av dagen blir störd. Så jag har gjort som så att somnar man efter säg 5-15 minuter så har jag lagt på m-kvart. Men somnar man efter 15 minuter + så har jag gett en 20 minutare istället.

Detta har jag dock inte tillämpat om jag håller på att spika schemat, för då anser jag inte att man "ska" få kompensera sömnen. Vid kris har jag istället gett en 5 minutare eller gjort natt tidigare. Är du med?

Stort grattis till att hon somnat om utan hjälp som sagt ni jobbar på jätte bra och hon KAN den här tjejen :heart:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej hej

Ja vi kämpar på. Men det går ju åt rätt håll, det är en hel del skrik fortfarande men jag tror att schemat håller på att sätta sig för allt som oftast så somnar hon bara av sig själv numer i vagnen när vi är ute. Jag kan hålla på att klä 3 åringen och när jag vänder mig om har lillan somnat på utsatt tid +\- 10 minuter så det är ju bra
Det är fortfarande ovanligt att hon somnar utan att skrika hemma men vi kämpar, jag försöker med ramsa istället men det är bara ibland som den tar. Men det är väl bara att fortsätta
Inatt vaknade hon tyvärr 45 minuter före nattmålet och det gick inte att få henne att somna om, jag tror hon var för hungrig så jag lade nattmålet 25 tidigare till slut. det är svårt att få i henne ordentligt med gröt på kvällen så jag hoppas att det ger sig snart. TAr inte bort nattmålet förrän hon äter ordentligt med annat i alla fall. MEn snart är hon ju stor nog för välling vilket har varit mirakel för den stora tjejen så det längtar jag efter
Tack för tipset om att hantera 45 minutaren, det verkar vettigt, som du säger man kan ju inte flexa hur mycket som helst utan att förstöra nästa lur.

Hej hej
smulan3

Inlägg av smulan3 »

P.S glömde säga att jag var på bio igårkväll och tänkte inte en tanke på barnen hemma för hon somnade så fint kl 19.30 och sen stack jag. Underbart med en kväll på stan och vara nåt annat än mamma en liten stund :lol:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej smulan3!

Jag tycker att ni jobbar på jättebra! Fortsätt med att införa mer mat dagtid så kommer sömnen bli stabilare.

Härligt med en biokväll :D

NJUT av varandra!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej igen
Nu har vi i alla fall kommit ur vagningsträsket och i princip lyckats hålla oss från att hamna i nåt nytt träsk. Vi är fortfarande lite väl påpassliga på natten när lilltjejen vaknar och skriker, jag är för trött för att orka låta bli att vagga sängen eller buffa men nu skall jag flytta ut ur sovrummet några nätter så får vi se.
Jag har några frågor dock:
1) vi har det jättekämpigt fortfarande med ungefär var tredje natt full av uppvak som tar allt mellan 1 och 20 min. Hon äter fortfarande ganska dåligt med mat, är hon hungrig eller varför håller hon fortfarande på? Förutom amningen så får jag nu i henne en halv liten burk på lunch och en halv portion gröt på kvällen. Det kanske är för lite att stå sig på?
2) Vi har kvar nattmål kl 4 - är det nån annan som har det fast bebben är 5 månader, vi har ju svårt att få henne att sova till 4 så jag vet inte hur jag skall få bort det
3) vi har mycket skrik och protest vid läggningarna på dagen fortfarande, är det nån som har gått ner på två lurar så här tidigt i lilla livet? vi har följande schema:
natt 19-07
sova 9-9.45
sova 12.-13.30
sova 15.30-15.15
Hon somnar oftast fint utan protest på kvällen men inte på dagslurarna, behöver hon mer vakentid eller tycker ni att vi skall fortsätta lite till?
vad tror ni?
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Smulan3.

Här har du en som fortfarande har kvar nattmålet. Min Havana är lite sjuk så jag väntar på tillfrisknande sedan kör vi :D

Hur ser det ut på natten? Väcker du henne för nattmålet?

Vissa byter till två lurar redan vid 7 månader men jag tror att flertalet väntar tills 8 mån. ångesten är förbi.

Du skriver att du själv tycker att hon äter dåligt, verkar hon hungrig? Mina barn har faktiskt varit riktiga matvrak så jag vet inte vad som är normalt, men tycker att en halv burk låter lite lite :? Har du provat att göra tvärtom och amma efter att du gett mat och efterätt av frukt?

Hur är det med skrattet innan läggningar?

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jag tror att de fortsatta nattliga uppvaken kan bero på att er lilla aldrig fått lära sig att somna om själv. Som du skriver är ni snabba på hjälpa henne. Det är nog bra om du flyttar ut ett tag. :wink: Eller varför inte eget rum åt lillan?

Vi har också kvar vårt nattmål (vår tjej har haft lite otur med sjukdomar) men snart så ska även vi ta bort det. Till helgen får man ju hjälp av sommartiden! :wink: Min lilla äter också bara en halv burk till lunch och sen ammar jag på det. Jag kämpar på och trugar vänligt. :D

Det känns lite tidigt att gå ned till 2 lurar nu, jag skulle avvakta med det.

Såg att Johanna redan hunnit svara medan jag skrev, men jag skickar i väg mitt svar i alla fall! :D

KRAM :heart:
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej och tack för svar
Önskar att vi kunde ge henne ett eget rum men vi har ingen plats till det och flytta in henne till storasyster känns inte som en bra ide när hon är så här stökig. Hon vaknar dessutom oftast en timme före utsatt tid på morgonen och ligger och tjoar i sängen. Varken ledsen eller hungrig dock.
Vi skall tuffa till oss på natten, inat somnade hon om av en ramsa både kl 3 och kl 5 så det var ju bra.

Jag ammar alltid efter hon har ätit så mycket mat jag kan få i henne, det jag kanske kan är att ge riktig mat fler ggr per dag, hur gör ni?
Nu får hon amma på morgonen, mat + amma på lunch, amma på em och gröt på kvällen + en nattslurk av amning.
Jag väntar nån månad till och ser hur allt går, och behåller tre lurar, det är nog länge att vara vaken mer än 3 timmar. Hoppar mycket på sommartiden
Kram
ElinN

Inlägg av ElinN »

Vi gör som du med maten under dan, men efter frukost-amning äter hon även leverpastejsmörgås (Mmmmmmmmm!) och vid behov har jag gett lite mosad banan till em-mellis efter amning.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jag tycker matsedeln ser fin ut- amning är ju också mat så hon får nog i sig en del.
Jag skulle dock klämma in ett litet extra mellis, förslagsvis mosad banan innan långluren så att hon är absolut proppis :D

Jag flaskar nu men för oss så är det:

Frukost: Nan 2
Lunch: Mat (grönsker) och frukt till efterätt. Erbjuder ers.
Mellis: Nan2 mosad banan blandat med frukt puré
Middag: Kött m katrinplommon till efterätt. Erbjuder Ers.
Kvällsslurk: Lika delar majs välling och ers.

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej
Innan långluren mitt på dagen har vi lunch med riktig mat. Hon äter det vid 10.45 och sen blir det en slurk amning vid 11.15-11.30 så det tror jag nog att hon kan sova mellan 12-13.30 på men jag tror att jag skall utöka eftermiddagsamningen med lite banan.
Ni kör riktig mat både kväll och lunch men jag har bara gröt på kvällen men det borde väl inte göra nån jätteskillnad?
Vi har inte börjat med välling ännu. Kan man det innan de är 6 månader? Minns med min stora tjej att det blev helt annorlunda på nätterna när hon kunde börja dricka välling på kvällen så det hoppas jag ju på.
Idag har jag varit och köpt mörkläggningsgardiner på IKEA och vi har tejpat dem i sidorna så vi får se om det gör morgonen lite bättre. De släpper verkligen inte igenom nåt ljus :P
Kram på er
(får väl sova på soffan inatt också :? :? :? )
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :lol:
Jag har gett 50 ers och 50 mild välling till en början från fyra månader för att det inte ska bli så stor skillnad från början!!
Att du ger gröt till kvällen ser jag bara som bra, min stora tjej som älskade havregrynsgröt åt det till lunch väldigt länge varje dag.

Kram Tessan

p.s
Tejpade runt mina gardiner förra veckan för jag tyckte min Rasmus börjat korva sig så mycket på morgonkvisten.
Tänkte inte på att det verkligen börjar bli ljusare på morgnarna nu :lol:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej
OK tror att jag skall börja med lite välling också då. Inatt var det inget vidare men jag tror att liltjejen börjar bli förkyld igen, det var väldigt snorigt och snörvligt och då är det ju itne så lätt att sova :cry: Det i kombination med att vi inte buffade på henne gjorde att hon tjöt i en timme mellan 1-2 puh :(
Tack för tipsen.
Sommar är ju härligt för alla men inte så lätt när det gäller morgonsömnen
Kram och tack så får ni hålla tummarna för att vi får lite ordning på det här.
Elle

Inlägg av Elle »

Under "Mat, mage och barnkropp" hittar du massor av bra förkylningstips. Hoppas att lillan kryar på sig snart!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"