Kura Alva

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Pappa till Alva

Inlägg av Pappa till Alva »

Tack Ida,

Vi har en bit kvar innan Alva köper läget att det är vi som bestämmer. Framsteget är att jag tror att hon börjar lita på att vi finns där om hon undrar något. Ikväll kände jag tydligt skillnaden mellan ledsen och arg.
  • ledsen: buffning och solfjäder funkar direkt, hon blir lättad och tröstad av en snabb solfjäder
    arg: spelar ingen roll vad vi gör, bäst att hålla sig undan, Alva har en dust med sig själv
Även om vi inte har en dotter som somnar själv på ett par minuter så ger jag tummen upp för kuren. Vi har en strategi och en plan och vi vet vad vi skall göra. Det hade vi inte för en vecka sedan. Vi gör vårt jobb som mamma och pappa. Sen måste Alva hjälpa till lite själv också. Nattningen är fortfarande jobbig för oss efter ett par dagars kurning men vi har fått en helt annan attityd till det hela vilket innebär att när nattningen är över så är den över på något vis. För en vecka sen somnade man med mycket tankar och en uppgiven känsla i kroppen. Så är det inte nu.

Nu blir det tv! Sen skall det sovas!
Pappa till Alva
Mamma till Alva

Inlägg av Mamma till Alva »

Natt 3:

Förutom den jobbiga nattningen, på nästan en timme, så har natten varit toppen. Hon hade tre uppvak vid 1.30, 3.20 och 5.40. Första gången hann hon jaga upp sig ganska mycket och det tog 20 minuter, två tillrättalägganden och solfjäder innan hon somnade om. Andra gången la han tillrätta och solfjädrade och hon somnade om på 5 minuter. Tredje gången räckte det med solfjädern.
Sen väckte vi henne strax efter 7 och hon var inte panikhungrig som igår. :D

Så även om nattningarna har varit tuffa så tycker jag att nätterna i övrigt går framåt. :D
Alva juli 08 - Kurstart 13/2
Storebror juli 05
Mamma till Alva

Idag har vi haft en mycket piggare och riktigt hungrig tjej. :D

Natt 4:
Ikväll var det min tur att ta över och det tog "bara" 43 minuter (hela 11 minuter mindre än igår). Jag gick in 6 ggr och la tillrätta och solfjädrade. Jag provade att buffa några ggr, men det lugnade inte. Hon skrek ordentligt i 34 minuter, men sen lugnade hon sig och ställde frågor och då funkade solfjädern bättre.
Jag undrar om man vågar hoppas på -11 minuter imorgon också. :wink:

Jag hoppas att hon slutar skrika så här länge innan hennes storebror tröttnar på att somna på en madrass i lekrummet. När hon skriker på natten vaknar han inte, men jag förstår om han har svårt att somna i rummet brevid när hon skriker så här.
Storebror juli 05
Netta

Inlägg av Netta »

På väg åt rätt håll. :D

Jättebra jobbat! Fortsätt så. =D>
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
Mamma till Alva

Så var min första (och Alvas fjärde) natt över.
Hon sov till 4, men då var jag så yrvaken att jag inte ens försökte ramsa. Utan jag gick in och la tillrätta, buffade pyttelite och solfjädrade. Hon lugnade sig jättefort och jag gick ut med ramsan. Hon protesterade kort, men sen blev det tyst så jag bekräftade. Allt som allt tog det ca 3 minuter.
Sen vaknade hon igen vid 6 och då var jag lite piggare och tänkte försöka med att bara ramsa, men hon svarade inte på den och en misstänkt lukt fick mig att gå in. Och mycket riktigt hade hon bajsat. Jag bytte i sängen, men efter det var det svårt att få henne lugn. Jag gick in 4-5 ggr och la tillrätta och buffade, men det hjälpte inte mycket. Så hon fick skrika till 6.45 då gick jag in och buffade henne så pass lugn att vi kunde göra godmorgon.
Storebror juli 05
Mamma till Alva

Ikväll ska jag inte gå in förrän hon lugnat ner sig och börjar bli ledsen istället för arg. Jag hoppas kunna förkorta processen lite så.

Nu på förmiddagen har hon varit ganska så trött och hon höll på att somna med flaskan efter lunchen. Jag fick busa lite för att hon inte skulle somna med flaskan. Hon äter fortfarande lite dåligt av puréerna, så jag fyller på med välling.
Storebror juli 05
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Precis så är det. Ett argt och surt barn tar inte emot verktygen, men om hon blir ledsen ska hon lugnas på en gång och det med ramsan. Om hon fastnar behöver hon också verktygas. Men ikväll ska du tänka att buff och solfjäder gäller vid stor kris. Om du bestämmer dig för att gå in så skulle jag vara kvar tills hon är helt lugn, så att det inte blir en massa spring in och ut.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Mamma till Alva

Tack Ida!
Jag ska göra mitt bästa ikväll för att inte gå in i onödan. Men när hon väl börjar lugna sig kan jag nog (som vi pratade om) behöva lägga henne tillrätta eftersom hon rullar över på rygg hela tiden. Men jag prövar med ramsan först.

Kram! :heart:
Storebror juli 05
Mamma till Alva

HURRA, HURRA, HURRA!!!! :D

Alva somnade på 25 minuter och jag gick aldrig in. :D
Jag märkte hur hennes skrik gick ner lite efter bara några minuter så jag började ramsa x7-10 med ungefär en minuts mellanrum. Efter några minuter till började hon verkligen lyssna på mig och lugnade sig eller tystnade för att sen fråga igen. Så höll vi på. Tillslut ramsade jag x20 och efter det blev det bara något litet gnäll och sen tyst. Jag är osäker på om jag hann få med bekräftelsen, men den har vi ju lyckats med så bra tidigare.
Jag väntade 10 minuter för att gå in och lägga henne på mage, men gissa vad förvånad jag blev när jag hittade henne på mage redan. Jag behövde bara lyfta upp ett ben för att fiska fram täcket och lägga över henne.

Nu börjar jag äntligen förstå hur man ska kommunicera med ramsan. :D
Storebror juli 05
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Mamma till Alva skrev:[Nu börjar jag äntligen förstå hur man ska kommunicera med ramsan. :D
=D> Visst är det häftigt! BRA jobbat :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Bra, bra ,bra, nu är ni på rätt spår. \:D/ Vad jag blir glad. Snart kommer ni ha läggningar där hon sträcker armarna mot kudden. Gossar ner sig och somnar.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Åh vad roligt! Bra jobbat!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart: