Potträning och nakenhet...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
fripps

Potträning och nakenhet...

Inlägg av fripps »

Skulle verkligen behöva lite input av någon med erfarenhet eller tankar! :)

Min stora tjej är nästan två och ett halvt och jag funderar en hel del nu över det här med NÄR blöjan definitivt ska bort. Har läst noga i Barnaboken men har ändå lite tankar.
Först lite bakgrund; min tjej har aldrig varit mycket för att ha kläder på kroppen här hemma, går dock bra att ta på pyjamas, eller att klä sig inför utevistelse, utflykter etc. Men när hon var typ två så började hon även ta av sig blöjan och säga till när hon kissade/när det precis hade kommit. Så jag inhandlade en pall och en sån där barnring till toastolen, och det blev kiss lite här och var men även en del i toaletten. Sen tappade hon intresset ett tag och hade blöja som vanligt, sen kunde det komma en period igen med blöj-avtagande osv. Sen hade hon ett rätt långt uppehåll innan hon nu har börjat springa naken igen om dagarna. Nu är hon riktigt duktig, händer såklart en och annan olycka men oftast hinner vi till toan och idag har hon till och med bajsat där ! :shock: :D Det dock ibland att hon själv går och hämtar en blöja som hon vill få på sig. Inför resor och nattsömn har jag tagit på blöja som vanligt vilket hon verkar tycka vara helt i sin ordning.

:arrow: Blir det här rätt hanterat av mig? Eller ska jag strunta i att sätta på henne blöja alls om hon inte ber om det själv :?: Eller fortsätta sätta på blöjan vid dessa tillfällen tills hon säger ifrån :?:

Nu till nästa fundering! Hon springer ju som sagt naken mest hela tiden här om dagarna, vill inte ens ha trosor. Jag antar att det är okej när det bara är vi i familjen hemma, även fast jag gärna skulle vilja att hon hade trosor åtminstone. Men när det kommer hit andra människor känns det inte lika okej. Nej, jag ser INTE hennes nakenhet som något sexuellt eller onaturligt. Men hon är för det första väldigt fysisk med sig själv, petar och pekar på sina nedre regioner, dels fysisk med andra, sitta knäet, hålla handen, peta i håret osv. Och detta gäller även folk hon inte känner så jätteväl. Detär nog rätt många som det inte känner sig helt bekväma med att ha ett så "stort" naket barn i famnen eller att hon sitter och pillrar dem i ansiktet när hon nyss har pillrat sig där nere, osv. Förstår ni min tankegång?

:arrow: Är det okej att försöka införa "har man inte blöja så har man trosor" :?: Kan nåt bli "förstört" på det viset :?:

Ja, detta blev långt och svamligt! :? Skulle verkligen uppskatta lite hjälp att bena ut detta, och jag förtydligar mig gärna om nåt varit oklart.
*Hemmamamma till tv? ?lsklingsgryn f?dda 03 & 05
*Har varit daglig foruml?sare sen evig tid
*Barnaboksfan
fripps

Inlägg av fripps »

Flyttar upp frågan så att den inte försvinner! Skulle verkligen uppskatta lite tankar och funderingar! :-k
*Barnaboksfan
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du får vara lite auktoritär här :!: Precis som när du ju framhärdar i att hon ska borsta tänderna, äta mat, klä på sig ytterkläder, sitta fastspänd i bilbarnstolen; vad det nu är som du aldrig skulle drömma om att ifrågasätta. Och därmed gör inte hon det heller.

Så bort med blöjan - den finns inte längre :!: På med trosorna - "Man måste ha byssor på sig, annars fryser lilla stjärten". Punkt slut. Och ovanpå trosorna ska hon ha byxor eller kjol, och det har ju du också när det ska komma folk, eller hur :?: Be henne hjälpa till :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Hjälpa till med DIN utstyrsel, alltså :wink:
Fru-Angelsmark

Inlägg av Fru-Angelsmark »

Jag brukade :roll: säga: - På med byxorna så det inte kommer smuts i rumpan.. :wink: Det funkade.
Värre är det just nu när hon, Zara, moonar :oops: i tid och i otid :shock: Inte kan jag förstå var detta kom ifrån heller :shock: Vi gör det inte :?
Det är väl den där :!: tv:n..
Men men .... 8) :)
Med tanke på att alla tycker det är jätte kul är det svårt att sluta....alla utom, vad Zara ser, mamma skrattar ju....
Hel?ne med Sanna -91 Zara -01 Unni-Viktoria -03 Jonny-Viking -05 och bonus barnet Joakim -98
http://spaces.msn.com/members/Angelsmark/
fripps

Inlägg av fripps »

Tack så mycket för svar! Det där med smuts lät som en intressant idè, för hon är väldigt petig med smuts, går gärna och städar och säger till om hon smutsat ner sig...

Jag är auktoritär och tydlig med andra saker, det är just det här som jag läste mig till att man inte skulle ingripa i alls :?: Tolkade lite fel alltså.... :oops: Men, Anna, ska jag ta bort blöjan helt, nu på en gång? Och aldrig mera sätta på nån blöja? Lillasyster, 4 månader, har ju blöja så dom finns ju i hemmet...kanske inte spelar nån roll om man är tillräckligt självklar i attityden i och för sig... :wink:
*Barnaboksfan
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Hon har ju markerat hur tydligt som helst vad klockan är slagen: "när hon var typ två så började hon även ta av sig blöjan och säga till när hon kissade/när det precis hade kommit. Så jag inhandlade en pall och en sån där barnring till toastolen, och det blev kiss lite här och var men även en del i toaletten. Sen tappade hon intresset ett tag och hade blöja som vanligt, sen kunde det komma en period igen med blöj-avtagande osv. "

Så varför skulle du hatta och fnatta med blöjan, fortfarande :?: Låt den vara borta, och det har verkligen ingenting med lillasyster att göra :!: Det har att göra med att folk växer och blir större och börjar äta smörgås och gå över gatan och ta på sig skorna, själva. Bebisar (med tillbehör) lever ett annat liv :wink:
fripps

Inlägg av fripps »

Du har rätt, så rätt! :) Ibland kan man snurra till det onödigt mycket, det är ju alldeles självklart egentligen..! :? 8) Imorgon ryker blöjorna och kläderna ska sitta på lilla kroppen! Sen är det väl bara att inhandla en hög med plastad frottè till sängen.... :wink:

Tack för tydliga kloka ord!
*Barnaboksfan
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"