Som trebarnsmamma inbillar man sig ibland att man borde veta så mycket om barn, men ju mer tiden går desto mer hopar sig frågorna!
Jag vore tacksam för lite input och tankar kring följande. Min äldste son är 7 år och ganska dominant till sin natur, delvis beroende på att han har högfungerande autism och därmed har lite svårt med insikt i andras behov. För tillfället är han väldigt kontrollerande och den som har det "svårast" är hans älskade lillasyster, som är 5 ½. Storebror vill bestämma ganska mycket över henne! Är detta något som tillhör åldern? Det känns nämligen som att det har kommit under sommaren. Tidigare har de varit betydligt mer jämspelta.
Lillasyster tar det hela med ganska stort jämnmod och ibland får hon kanske finna sig i lite mer än vad hon skulle behöva, för husfridens skull, men jag vill absolut inte landa i en situation där storebror kontrollerar hela hushållet och lillasyster är fullständigt kväst och eftergiven. Jag har nämligen sett lite sådana tendenser när hon leker med andra barn. Visst, det kan kanske vara hennes personlighet, men jag tar gärna emot idéer om hur man kan peppa henne. Egentligen bottnar nog min oro i att jag själv var blyg och tillbakadragen som barn (vilket jag inte är längre
Så kort och gott: hur peppar ni andra era tjejer till att ta för sig? (Nu menar jag givetvis inte att jag vill förändra hela hennes personlighet - bara förstärka det starka och smarta som finns där redan!)
Och för att komplicera saken ytterligare så finns det i familjen en underbar liten lillebror på 1 ½, men det är en annan historia....