Hur peppar man tjejer?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mamma Anna
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 18 aug 2005, 22:35

Hur peppar man tjejer?

Inlägg av Mamma Anna »

Hej alla! Premiärskriver här!

Som trebarnsmamma inbillar man sig ibland att man borde veta så mycket om barn, men ju mer tiden går desto mer hopar sig frågorna!

Jag vore tacksam för lite input och tankar kring följande. Min äldste son är 7 år och ganska dominant till sin natur, delvis beroende på att han har högfungerande autism och därmed har lite svårt med insikt i andras behov. För tillfället är han väldigt kontrollerande och den som har det "svårast" är hans älskade lillasyster, som är 5 ½. Storebror vill bestämma ganska mycket över henne! Är detta något som tillhör åldern? Det känns nämligen som att det har kommit under sommaren. Tidigare har de varit betydligt mer jämspelta.

Lillasyster tar det hela med ganska stort jämnmod och ibland får hon kanske finna sig i lite mer än vad hon skulle behöva, för husfridens skull, men jag vill absolut inte landa i en situation där storebror kontrollerar hela hushållet och lillasyster är fullständigt kväst och eftergiven. Jag har nämligen sett lite sådana tendenser när hon leker med andra barn. Visst, det kan kanske vara hennes personlighet, men jag tar gärna emot idéer om hur man kan peppa henne. Egentligen bottnar nog min oro i att jag själv var blyg och tillbakadragen som barn (vilket jag inte är längre :lol: ), inte trivdes med det och önskar något annat för min dotter!

Så kort och gott: hur peppar ni andra era tjejer till att ta för sig? (Nu menar jag givetvis inte att jag vill förändra hela hennes personlighet - bara förstärka det starka och smarta som finns där redan!)

Och för att komplicera saken ytterligare så finns det i familjen en underbar liten lillebror på 1 ½, men det är en annan historia....
Anna, stolt mamma till tre underbara barn! Gabriel -98, Alexandra -00 och Adam -04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Sjuårsåldern är inte den roligaste alla gånger och har gossen dessutom en viss frisedel genom sin diagnos, till vilken världen förväntas ta hänsyn, kan man nog tänka sig att lillasyster blir "medberoende" på ett sätt som säkrar husfriden (som kvinnor har för vana :roll: ). Det är nog vad jag kan förstå du som får bevaka hennes intressen här med tanke på att hon är så liten, och då inte genom att försöka hitta någon mirakelknapp som får henne att "ta för sig" utan genom att hålla tillbaka storebror. Det är en "lektion" så god som någon för henne att få se att DU bevakar hennes intressen framför hans :!: Då kan hon göra det själv också, sedan.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Annelie H
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 15 aug 2005, 22:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Annelie H »

Hej..
Vi har en 12 årig kille med adhd som oxå medför en viss oförståelse för andra i vissa lägen och jag håller med Anna totalt..visa flickan att du står framför henne och inte låter NÅGON, inklusive hennes bror behandla henne kontrollerande osv. Det vi gör är att (när vi ser) direkt stoppa storebror och även ibland fysikt genom att gå i mellan och ALDRIG acceptera att han behandlar henne illa..det gäller samma för henne (som vet precis HUR hon ska få i gång honom) Vi försöker lära barnen att respektera varandra och när storebror går för långt så spelar ingen diagnos ngn roll. Dessa barn ska oxå klara världen utanför hemmet och behöver guidas som alla andra. Däremot kan vi förstå VAD som händer i huvet på 12-åringen men det ger inte honom rätten till att behandla sina syskon (eller ngn annan) som han vill.
Innan vi förstod detta tog dottern oxå på sig att backa för husfridens skull men inte nu, attans den som sätter sig på henne..att visa henne förståelse för vad just HON går i genom har hjälpt oxå.

Hon pratade en dag vid middan, om dessa jobbiga grabbar i skolan...jag sa...spänn blicken i de och fråga "har du problem eller" och jag lova henne att de kommer att tappa orden.. för kvinnlig power är inte att leka med!(de var rätt grova i munnen och Evelina mådde dåligt av det) Det slutade med att fröken blev arg på min dotter och jag var tvungen att markera att jag inte accepterar att min dotter blir påhoppad och att det var MITT förslag och att Eve VISST får säga så..och grabbarna slutade för hon var rätt respektingviande men på ett lugnt sätt..

Lär din dotter att INGEN får behandla henne på ett dumt sätt..det har oxå lärt min dotter att inte behandla andra på ett dumt sätt...ja, så gör vi...
Lycka till..
Oerhört stolt mamma till tre "stora små gullungar"
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
Mamma Anna
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 18 aug 2005, 22:35

Inlägg av Mamma Anna »

Tack för svar! Och det ligger trots allt i linje med hur jag beter mig redan idag, så då blev jag styrkt i mitt eget beteende :)

Det känns också skönt :roll: att höra att 7-årsåldern kan vara lite sisådär! Fast jag trodde (om man nu skall generalisera) att det var en andhämtningspaus efter 6-årskrisen!!
Anna, stolt mamma till tre underbara barn! Gabriel -98, Alexandra -00 och Adam -04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Annelie H :D Absolut underbart svar :D

Ack, Mamma Anna, läs i Barnaboken om sjuåringen så kanske du inte blir odelat förtjust :oops: :shock: :wink: :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma Anna
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 18 aug 2005, 22:35

Inlägg av Mamma Anna »

OK. nu har jag läst om 7-åringen och mycket stämmer ju faktiskt in på min gosse! Han har t ex redan börjat planera att han skall flytta hemifrån och kallt räknat ut att det är 11 år kvar :wink:

Hur skumt det än låter är det jätteskönt att få höra att det här tillhör åldern - annars är vi mest vana vid att få höra att det här tillhör diagnosen :-s

Men hörni, när är det egentligen LÄTT att ha barn? :wink: Kanske i 40-årsåldern (deras) :D ?! Världens bästa chefs-skola är det att ha många barn, sade en klok kvinna till mig en gång!
Anna, stolt mamma till tre underbara barn! Gabriel -98, Alexandra -00 och Adam -04
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Lätt att ha barn är det när de är i 2-års-åldern t.ex!
Min drygt 2-åriga Ida är en solstråle utan dess like!
Men snart kommer trotsåldern... :? Då är det väl kört ett tag igen :?
Men det behöver jag inte tänka på nu, jag bara NJUTER :lol:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"