Om det säger vi: :thumbsup:Vi funderar på att avvakta med ramsa tills han skriker upp sig om han vaknar i natt. Tidigare nätter har vi gett en ramsa direkt vi hört honom. Vad säger ni om det?
Edvin näste bebis till rakning ehh.. kurning start 6 feb
-
Gäst
-
Gäst
Jag skulle också, ändå titta på matintag. Min kille har vaknat varenda natt i fyra-fem nätter och vi fattade inget. Han har ju sovit sedan i december och innan dess också, med undantag för nattmål. Men nu vaknar han som sagt.
Och det handlade om mat. Vår dag ser ut såhär:
Ersättning (hade inte mjölk, så jag ammade inte så länge) på morgonen.
Leverpastej-macka och äggula (kokt ägg som jag bara ger gulan av) när vi äter frukost.
Efterlångluren blir det gröt, hemgjord havregrynsgröt med äppelmos och smör.
Hemlagad mat + macka med smör till middag
Gröt till kvällen
Ersättning precis innan han ska i säng. Det brukar inte bli många milliliter, men jag inbillar mig att det ger honom känslan av att det finns mat så det räcker.
Och ibland är han svårttrugad när det gäller maten. Då är ett tips att ge fruktpure. Två skedar frukt och sedan mat med frukt längst ut på skeden. Lite lur, men det tar vi inget för
/LO
Och det handlade om mat. Vår dag ser ut såhär:
Ersättning (hade inte mjölk, så jag ammade inte så länge) på morgonen.
Leverpastej-macka och äggula (kokt ägg som jag bara ger gulan av) när vi äter frukost.
Efterlångluren blir det gröt, hemgjord havregrynsgröt med äppelmos och smör.
Hemlagad mat + macka med smör till middag
Gröt till kvällen
Ersättning precis innan han ska i säng. Det brukar inte bli många milliliter, men jag inbillar mig att det ger honom känslan av att det finns mat så det räcker.
Och ibland är han svårttrugad när det gäller maten. Då är ett tips att ge fruktpure. Två skedar frukt och sedan mat med frukt längst ut på skeden. Lite lur, men det tar vi inget för
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Jag ska försöka det där med fruktpure. Jag helammar fortfarande men vi försöker med gröt och lite mat men det går bara ned nåra skedar max. Tyvärr vägrar han också att ta flaska
De senaste dagarna tycker jag att han inte äter från bröstet lika länge som tidigare. Efter en stund vägrar han att äta mera hur jag än trugar. Hur läge bör de äta ungefär när de är 6 månader
/Mysbyxan
De senaste dagarna tycker jag att han inte äter från bröstet lika länge som tidigare. Efter en stund vägrar han att äta mera hur jag än trugar. Hur läge bör de äta ungefär när de är 6 månader
/Mysbyxan
Mamma till Emma 060605 och Edvin 080823
Hej igen!
Nu har vi lagt uppföljningsveckan bakom oss och även om resan har varit lite upp och ner, lite mer ner nu på slutet om man ska vara ärlig, så känns det som om det gått riktigt bra.
Edvin har under den här veckan gjort några riktigt seriösa steg mot att börja krypa vilket känns kul.
Dock tror jag även att krypandet har gjort att våra två senaste nätter har fungerat lite så där...
Han har nämligen lyckats böka runt sig på rygg bägge nätterna. Väl där så "fastnar" han.
Första natten så förstod vi rätt fort att något inte var som vanligt. När han vaknade avvaktade vi medan han "pratade" på i ca en timme innan han tappade humöret var på vi ramsade och avaktade ytterligare någon kvart innan vi förstod att något var galet. Gick in, la till rätta och buffade. Efter det slocknade han på några minuter.
Nu i natt vaknade han igen vid ungefär samma tid. Den här gången tänkte vi att vi skulle ramsa på en gång. Fick ingen direkt respons utan han fortsatte att babbla på där inne. Efter 20-30 minuters husljud (fantastiskt vad man hinner med att göra på nätterna) så somnade han om.
Vaknade igen 6:00 på morgonen, vi ramsade och jag gjorde husljud i 40 minuter (under vilka han pratade på lite surare och surare). Efter det ramsade jag igen och fortsatte med husljuden tills vi "väckte" honom 6:45. Då låg han glad över att få lite sällskap på ryggen i sin säng... #-o
Tre frågor infinner sig...
Vad gör man egentligen när han vaknar utan att var ledsen?
Ska man kika in och kolla till honom lite försiktigt när han vaknar och sen lägga till rätta om han rullat runt? Antar att ramsor och dyl sätts ur spel av ryggläget?
M la honom inomhus idag på em passet (uppföljningsveckan är ju slut) varpå han skrek sig igenom hela passet? Blev lugn av buffning men började igen så fort hon lämnat rummet? Ehh? Vad var detta?
Nu har vi lagt uppföljningsveckan bakom oss och även om resan har varit lite upp och ner, lite mer ner nu på slutet om man ska vara ärlig, så känns det som om det gått riktigt bra.
Edvin har under den här veckan gjort några riktigt seriösa steg mot att börja krypa vilket känns kul.
Dock tror jag även att krypandet har gjort att våra två senaste nätter har fungerat lite så där...
Första natten så förstod vi rätt fort att något inte var som vanligt. När han vaknade avvaktade vi medan han "pratade" på i ca en timme innan han tappade humöret var på vi ramsade och avaktade ytterligare någon kvart innan vi förstod att något var galet. Gick in, la till rätta och buffade. Efter det slocknade han på några minuter.
Nu i natt vaknade han igen vid ungefär samma tid. Den här gången tänkte vi att vi skulle ramsa på en gång. Fick ingen direkt respons utan han fortsatte att babbla på där inne. Efter 20-30 minuters husljud (fantastiskt vad man hinner med att göra på nätterna) så somnade han om.
Vaknade igen 6:00 på morgonen, vi ramsade och jag gjorde husljud i 40 minuter (under vilka han pratade på lite surare och surare). Efter det ramsade jag igen och fortsatte med husljuden tills vi "väckte" honom 6:45. Då låg han glad över att få lite sällskap på ryggen i sin säng... #-o
Tre frågor infinner sig...
Pappa till Emma 060605 & Edvin 080823
-
Gäst
Ja, det går upp och ner ett tag innan allt det nya sätter sig. Ha tålamod!
Mmm, att vända sig om och inte kunna vända tillbaka har sin tid det med...
. Här tycker jag man kan bjuda på en vändning när barnet fastnar och inte kommer till ro. Så jag tycker ni gjorde rätt. Snart nog fixar han det här själv. Var vaksamma så att det inte blir underhållning och ett mönster av det hela.
Och så maten då. Det vore ju toppen om ni fick i honom lite mer fast föda!

Mmm, att vända sig om och inte kunna vända tillbaka har sin tid det med...
Man gör ingenting! Vänta tills han ber om hjälp.Vad gör man egentligen när han vaknar utan att var ledsen?
Jag hade låtit honom vara tills han blir ledsen. Nej, ramsan sätts inte ur spel av ryggläget, men han kan ju ha svårt att komma till ro. Men det GÅR ju faktiskt att somna på rygg också, vilken han kan ha nytta av att lära sig...Ska man kika in och kolla till honom lite försiktigt när han vaknar och sen lägga till rätta om han rullat runt? Antar att ramsor och dyl sätts ur spel av ryggläget?
Ja du, vad var detta? Omöjligt att svara på. Små människor har också dåliga dagar (eller dåliga sovpass). Fokusera inte på enskilda händelser utan se de stora dragen.M la honom inomhus idag på em passet (uppföljningsveckan är ju slut) varpå han skrek sig igenom hela passet? Blev lugn av buffning men började igen så fort hon lämnat rummet? Ehh? Vad var detta?
Och så maten då. Det vore ju toppen om ni fick i honom lite mer fast föda!
Edvin har de senaste dagarna förvandlats till ett litet snormonster och är nu riktigt förkyld. Att få honom att sova har fungerat hyfsat men idag så har dagslurarna blivit lite kortare.
Kruxet är snarare att han har ätit sämre nu under dagen. Edvin är dessutom ingen storätare till vardags (det finns ju så mycket intressant att titta på!)
Ska vi ta någon hänsyn till att han skippade mat under dagen nu i natt eller kör vi på som vanligt?
Annars funkar allt toppen med undantag av en del tidiga mornar och någon ramsa under natten. \:D/
Kruxet är snarare att han har ätit sämre nu under dagen. Edvin är dessutom ingen storätare till vardags (det finns ju så mycket intressant att titta på!)
Ska vi ta någon hänsyn till att han skippade mat under dagen nu i natt eller kör vi på som vanligt?
Annars funkar allt toppen med undantag av en del tidiga mornar och någon ramsa under natten. \:D/
Nu har det snart gått en hel månad sen vi påbörjade kuren och det mesta fungerar som det ska. Dagslurarna funkar toppen och Edvin somnar oftast på en gång eller inom några minuter på eftermiddagsluren, som bråkar lite.
Nätterna funkar också bra men undantag för tidiga mornar. Ibland händer det att han vaknar redan runt två-tre, han är då glad och ligger och pratar med sig själv. I början så provade vi med att avvakta men nu på sistone så har vi ramsat på en gång. Oavsett vad vi har gjort så fortsätter han att prata på i en - två timmar. Det enda som funkar i det läget är husljud vilket brukar få honom att somna inom en halvtimme? :-k
Även om kuren funkar som den ska och vi får möjlighet att sova mycket bättre så ligger M på spänn på nätterna och lyssnar, rädd för att Edvin ska vakna. Själv så sover jag som en stock och vaknar oftast efter M som sover med öronproppar för att kunna slappna av. Vilket inte direkt hjälper henne att slappna av... Är det någon annan som har känt på samma sätt och kommit ur det?
Nätterna funkar också bra men undantag för tidiga mornar. Ibland händer det att han vaknar redan runt två-tre, han är då glad och ligger och pratar med sig själv. I början så provade vi med att avvakta men nu på sistone så har vi ramsat på en gång. Oavsett vad vi har gjort så fortsätter han att prata på i en - två timmar. Det enda som funkar i det läget är husljud vilket brukar få honom att somna inom en halvtimme? :-k
Även om kuren funkar som den ska och vi får möjlighet att sova mycket bättre så ligger M på spänn på nätterna och lyssnar, rädd för att Edvin ska vakna. Själv så sover jag som en stock och vaknar oftast efter M som sover med öronproppar för att kunna slappna av. Vilket inte direkt hjälper henne att slappna av... Är det någon annan som har känt på samma sätt och kommit ur det?
Känner igen vår situation i er, och vi har inte heller kommit på något bra sätt att kunna sova väl själva..
Hoppas att ni kan hitta något bra sätt, här ska jag prova att komma i säng tidigare själv så jag i alla fall får några fler timmars sömn, fast förmodligen lika spända timmar
Hoppas att ni kan hitta något bra sätt, här ska jag prova att komma i säng tidigare själv så jag i alla fall får några fler timmars sömn, fast förmodligen lika spända timmar
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Det kunde lika gärna varit jag som skrivit. Vi har oxå tidiga mornar med vår 7-mån son. Brukar börja stöka redan vid 4 och håller ibland på tills vi gör morgon vid 7. Här hemma kör vi Mozart på ganska hög volym och ger pangramsa och första gången somnar han om men vaknar igen runt 5-6 och har svårt att varva ned och somna om. Vissa mornar har jag fått gå in och lägga tillrätta och/eller ge solfjäder/buff och då somnar han om tacksamt.
Jag har börjat gå och lägga mig själv senast kl 21 för att få lite sömn, har ju 3 barn att ta hand om på dagarna så energi behövs
. Här är det oxå så att pappa inte vaknar för något utan han frågar varje morgon om sonen sovit gott, då blir man inte så glad eftersom jag själv vaknar för minsta lilla pip.
Har ju kurat mina tvillingar oxå och även om vi inte hade några jättestora bekymmer med vargtimmen så vaknade de ett tag någon 1/2h- timme för tidigt. Det varade ju inte så länge när man nu har lite perspektiv och de är ju de säkraste sovare man kan tänka sig och vaknar av väckarklockan varje morgon.
Men visst, man blir lite otålig och vill gärna ha 12-timmarsnätterna i hamn snart.. Det kommer, vi får fortsätta peppa och stötta varandra här inne så är vi snart i mål
Kramar
Jag har börjat gå och lägga mig själv senast kl 21 för att få lite sömn, har ju 3 barn att ta hand om på dagarna så energi behövs
Har ju kurat mina tvillingar oxå och även om vi inte hade några jättestora bekymmer med vargtimmen så vaknade de ett tag någon 1/2h- timme för tidigt. Det varade ju inte så länge när man nu har lite perspektiv och de är ju de säkraste sovare man kan tänka sig och vaknar av väckarklockan varje morgon.
Men visst, man blir lite otålig och vill gärna ha 12-timmarsnätterna i hamn snart.. Det kommer, vi får fortsätta peppa och stötta varandra här inne så är vi snart i mål
Kramar
Gemelas- mamma till busprinsessorna 2006-10 (kurade vid 11 mån) och lillebror 2008-08 (kurad feb 09)
Det känns skönt att höra att man inte är själv med att känna så här, ibland tror man ju att man blivit knäpp. Nu har man ju kommit så långt och vill börja kunna njuta av att killen sover så mycket bättre. Det har känts bättre de här två sista nätterna men jag vaknar fortfarande mycket själv, jag antar att med tiden kommer min sömn också.
Jag har provat att åka ned på stan vid två tillfällen när han skall sova sin långlur men han vaknar redan efter 35-40 min( skall sova 1,5 h) och är omöjlig att söva om. Vanligtvis vaknar han inte på detta sovpass. Jag antar att han vaknar för att det är mycket mera ljud där en hemma. Har någon något tips om hur man skall göra för att detta skall fungera? har en liten teori om att han skall få somna in nere på stan men vågar inte chansa nu . Vad tror ni om det? tidigare har han somnat i bilen.
Vill bara tillägga att Edvin sov från 7 till 6.45 i morse och jag är så glad
Kram
Jag har provat att åka ned på stan vid två tillfällen när han skall sova sin långlur men han vaknar redan efter 35-40 min( skall sova 1,5 h) och är omöjlig att söva om. Vanligtvis vaknar han inte på detta sovpass. Jag antar att han vaknar för att det är mycket mera ljud där en hemma. Har någon något tips om hur man skall göra för att detta skall fungera? har en liten teori om att han skall få somna in nere på stan men vågar inte chansa nu . Vad tror ni om det? tidigare har han somnat i bilen.
Vill bara tillägga att Edvin sov från 7 till 6.45 i morse och jag är så glad
Kram
Mamma till Emma 060605 och Edvin 080823
Bra jobbat, vilken bra natt! Tidiga morgnar är så vanligt och vi hade problem väldigt länge måste jag säga trots att jag gjorde allt tyckte jag. Så gör vad ni kan i form av utevistelse, mörkläggning, bra blöja och massor med mat. Om han har maratonuppvak så kan man en gång solfjädra till sömns bara för att få till en omsomning. Efter hur länge finns inte någon regel, men när ni känner att det är nog helt enkelt.
Måltiderna brukar vi säga ska ta ca 45 min vid 5-6 mån och 30 min vid 7-8 mån. Kan göra stor skillnad för aptiten har jag märkt att dra ner på tiden.
Kram Emma
Måltiderna brukar vi säga ska ta ca 45 min vid 5-6 mån och 30 min vid 7-8 mån. Kan göra stor skillnad för aptiten har jag märkt att dra ner på tiden.
Kram Emma