Edvin näste bebis till rakning ehh.. kurning start 6 feb

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Trollmoj

Edvin näste bebis till rakning ehh.. kurning start 6 feb

Inlägg av Trollmoj »

Hej alla!!
Min sambo (Mysbyxan här på forumet) och jag har bestämt oss att kura vår Edvin med start fredagen den 6:e feb. Vi är peppade som tusan och ser fram jättemycket mot det här. Lär väl låta lite annorlunda efter de första nätterna... :D Mysbyxan läser allt vad hon orkar och försöker dessutom att få mig att läsa så gott hon kan...

Edvin har sovit relativt bra fram tills för några månader sen då han började vakna oftare och oftare samt kräva mer och mer "service" för att somna. Så efter tips från vänner så började vi läsa om sova hela natten och tyckte att det verkade vara rätt väg för oss (och förhoppningsvis även för Edvin).

Vår dotter sover helt ok på nätterna även om det kan förbättras. Mer om det senare.

Som det ser ut nu så kommer Edvins mat-och-sov-klocka som även ska fungera tillsammans med Emmas rutiner se ut så här:

19:00 - 07:00 :sleep:
07:00 - 07:45 Mat

09:15 - 10:00 :sleep:
10:30 - 11:15 Mat

12:15 - 13:45 :sleep:
14:00 - 14:45 Mat

16:00 - 16:45 :sleep:
17:30 - 18:15 Mat

Mvh Trollmoj & Mysbyxan
Pappa till Emma 060605 & Edvin 080823
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkomna hit :D
Ert schema ser ut som vårt med en kvarts skillnad på långluren, så det blir nog bra ;) :lol:
Eftersom du inte ställer några frågor, så antar jag att ni håller på att läsa på för fullt och känner er redo när det är dags.
Vi finns här om och när frågorna dyker upp. Det är bättre att fråga oss innan, än barnet under kuren :)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Trollmoj

Inlägg av Trollmoj »

Tack!
Här kommer en fråga på en gång.

Hur snabbt buffar ni egentligen? Min persilja är tyvärr mer som smul ur en lite pappersask i fyrsen, än en stor härlig bukett på skärbrädan :oops:. Någon som har något tips på en bra buff-låt att träna till, kanske kan ge någon hint om rätt tempo? :D

Ska den fjärde buffen, där man gör det mjuka trycket med vänsterhanden, ha samma "takt" som resten? Blir lätt att den dröjer ut nu, fast det kanske är för att takten är för snabb?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Min persilja är tyvärr mer som smul ur ... skärbrädan Ha ha!

"Vi gå över daggstänkta berg fallera" kan du sjunga i huvudet :D . Den vänstra handen trycker Anna ner på å om du förstår: 1-2-3-4 å 1-2-3-4 å...Alltså mellan fjärde och första men inte stanna upp med buffningen. Åh vad svårt att förklara! Har du sett buffningsfilmen? http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... a-buffning

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Trollmoj

Inlägg av Trollmoj »

:shock: oj oj! Toppen! I kväll går inte en docka, mjukisdjur, kudde, knä eller sambo säker hemma hos oss. Nu ska det övas! :D

Tack för länken!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Härligt! :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej! :D

jag tycker det är så roligt att ni ska köra kuren. ser fram emot att följa er resa både här och i verkligheten! och vilken attityd ni har :!: det kommer gå galant! jag ska stötta så mycket jag kan men vill förståss rekomendera forumet här som är toppen! det spelar ingen roll vad man behöver hjälp med. hjälp får man!

hälsa M att vi får öva buffning och vagning i nästa vecka- vi missade det idag! :wink:

kram till er båda!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Mysbyxan

Inlägg av Mysbyxan »

Hej allesammans!

Nu är det inte så länge kvar tills det är dags för Edvin att kuras och vi försöker att lästa på så mycket som möjligt. Vi har bestämt att Trollmoj ska ta de två första nätterna då jag och Edvins storasyster åker till mormor. Jag ska sedan ta de två första dagarna och har nu några frågor angående detta. :?:

1. Är det förvirrande för Edvin om vi varierar dagslurarna inne i säng och utomhus i vagn under kuren och uppföljningsveckan? Tänkte ha kortlurarna inomhus i säng och långpasset i vagn utomhus.

2. Jag tänkte låta Edvin sova på rygg i vagn utomhus.( han börjar bli för stor för liggdelen) Är det korrekt då att jag endast lägger ned honom och börjar vagna och avslutar med rusk (ej ramsning). Om jag inte får använda ramsning hur gör jag om han börjar skrika igen? Ska jag då fortsätta med vagning och ruskning och vad gör jag då dag 2 när detta skall tas bort? Man vill ju inte att grannarna ska ringa och undra vad vi håller på med... :D

3. Om Edvin sover inne på dagen ska jag även då avsluta med bekräftelseramsan som på natten?

\:D/ Mysbyxan
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Spännande, spännande!

Det viktiga är att lurarna sker på samma ställe på samma tid om du förstår. Så om långluren alltid är ute och de korta alltid är inne så går det bra! Efter uppföljningsveckan kan ni ändra om ni vill och vara mer fria.

Självklart får du använda ramsning i vagnen. Det är nog mest att många känner sig obekväma att ramsa utomhus om andra hör. jag brukar tänka att vagning är istället för buff och skak i handtaget är istället för ramsa. Så du jobbar likadant på dagen och vagnar lugn första dagen, skakar, lyssnar osv. Backar sedan mer och mer. Dock kan det ta lite längre tid för dagarna att bli stabila, dels för att man får färre tillfällen att använda verktygen och sen tror de lätt att de är utsövda när de börjar sova mer än någonsin.

Om du ramsar på dagen så jobbar du på precis samma sätt med bekräftelsen och bakar ihop den med vanliga ramsan när du känner att ramsan "tar". Hoppas jag uttryckt mig klart :) .

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Mysbyxan

Inlägg av Mysbyxan »

Tack för snabbt svar. Ja, då för står jag. Kör nog också med skak istället för ramsan utomhus. :D

Kram m
Mamma till Emma 060605 och Edvin 080823
Mysbyxan

Inlägg av Mysbyxan »

Vi har nu skaffat Edvin ett andningsalarm och har börjat lägga honom på magen. Det har fungerat över förväntan för han har inte vaknat lika många gånger/natt som förut. När vi lägger honom så har vi bara lagt ned honom i sängen och så har han bökat runt litegran men sedan somnat rätt omgånde ( han har haft napp och jag har haft en hand på hans rygg).

1. Om vi lägger honom till rätta första kurnatten och han inte skriker eller protesterar ska vi då bara göra en solfjäder och ramsa ut? eller ska buffning ske endå?( Jag antar att han sedan kommer att protestera utan napp)och då istället gå in och buffa?

2. Ibland på nätterna kan jag höra att han bökar runt i sängen med sedan somnar om. 1-2 kurnatten ska vi då direkt i dessa lägen gå och göra beskedet eller ska vi avvakta och se om han somnar?

3. När Edvin ska sova sin dagslur första dagen ska jag då använda marginalkvarten? det lär ju ta ett tag innan han somnar.

Kram mysbyxan
Mamma till Emma 060605 och Edvin 080823
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

1. Jag skulle nog markeringsbuffa lite bara för att han får känna på det och sedan solfjädra.

2. Ojoj det är svårt, om du hör att det är mer ett halvsovande bökande skulle jag avvakta med hör det att han är vid medvetande så skulle jag in vid första pip så han ej hinner fundera på vargar eller andra hemskheter :wink:

3. Det där är också en sak som folk gör olika med, en del är jätte strikta och nyttjar inte kvarten alls under själva kuren medans andra är mer frikostiga och använder den.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Trollmoj

Inlägg av Trollmoj »

Så var det sista natten innan kurstart. Hoppas nu att vi håller oss friska. Storasyster har såklart, så här dagen innan, åkt på någon magsjuka och vi har torkat golv och väggar sen hon kom hem från dagmamman... :roll:

Jag har lite funderingar kring vakandet. Husljud i bakgrunden är ju bra men senare på natten så brukar det, iaf i en perfekt värld, vara tyst som i graven hemma. Ska jag ha tv, musik dyl. på hela natten eller tona ner fram mot 22-23 som vanligt?

Funkar det att sitta en bit bort från rummet där han kommer sova? Eller måste man sitta precis utanför på lurpass. Tänker mig att det kommer att gå på räls och att Edvin kommer att sova rätt mycket när väl de första intrycken har sjunkit in.

Nu måste jag sova ut lite...
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag skulle nog tona ned en aning, husljud kan du ju använda vid behov med ett långt uppvak kan man ju höja husljuden vid behov.

Ja sitt så du hör honom och snabbt kan ta dig in, men slickat utanför dörren behöver man inte vara, tycker jag.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Trollmoj

Inlägg av Trollmoj »

Phew... Vilken pers. Men nu är det fixat!! Efter mer pirr än innan nyårsaftons tolvslag så gick jag och M klockan 19 upp till Edvins rum och stojade runt som aldrig förr. Efter några småskratt så sa M "hejsvejs" och pös iväg.

Jag säger ramsan en gång och lägger ner Edvin och lägger honom enligt konsten alla regler. Edvin börjar bråka och gillar absolut inte att få huvudet placerat i madrassen.

Börjar buffa honom och han börjar att svära och klaga. Huvudet vill inte ligga på plats men han lägger ner det åt andra hållet så jag låter honom hållas. buffar på.

Så plötsligt... *bluerf* Tar någon sekund då jag överväger om jag hörde rätt. Men hör på näsan att det var som jag trodde. Ligga kvar i sängen visst, men inte i kräks. Upp med honom snabbt som ögat och jag känner i honom att det kommer mera. Ut i hallen. Plask. Hela hallgolvet fullt. Jag ropar efter M. Inget svar... *inte gripas av panik* :? Kollar klockan 19:05.

Ner och byter pyjamas, suger näsan rent med snorsugen.

Uppe igen konstaterar jag att som tur är har draglakanet tagit hela smällen. Så jag byter det. Plockar upp Edvin och släcker i rummer och gör om skrattet före natten. Ramsan som intro igen. Lägger till rätta och börjar buffa igen. Edvin blir rasande. Känner att jag är spänd i buff-armen. Slappnar av i armen, kroppen, tänker på att andas. Edvin slappnar av. Buffar mera. Solfjädern lite kort och ramsar ut. Helt tyst i rummet. Blir lite osäker och säger ramsan två gånger till högt ute i hallen. Kollar klockan 19:23.

Torkar upp i hallen. Fortfarande tyst. Kommer på att jag för tusan glömt att slå på andnings alarmet. Tänker vänta tio minuter men blir stressad iom att han kräkts och så så jag går in 19:30 och slår på larmet. Ut snabbt igen. Ingen reaktion men hörde att han snörvlade lite och så.

Och nu när jag skrev det här så inser jag att jag missade bekräftelse ramsan men jag fick ju sista ordet iaf. :?:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"