Inte viktväktarna ;-)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
kiki

Inlägg av kiki »

Päivi skrev:Bacon till frukost.

Lunch varierar. Det kan vara kycklingsoppa gjord på kyckling, grädde eller kokosmjölk lite rödlök och champinjoner. Två droppar kycklingfond och lite vatten och kryddor.

Eller en LCHF - omelett med (lite) krossade tomater, ost, (lite) rödlök och bacon plus kryddor.

eller stekt kyckling med stekt haricor verts.

Middag kan vara som igår - stekt kött av något slag med stekta champinjoner eller haricorverts.

ibland är jag hungrig på kvällen och då kan jag äta stekt bacon.

Ofta är jag inte hungrig antingen till lunch eller middag och då äter jag inte.

Mörk 70 % choklad har jag tillåtit mig själv (lite) till helgen.
Vad jag kan se, äter du alldeles för magert och för lite, tänk så här att du behöver 1 gram proteiner per kilo kroppsvikt, om du väger 70 kg så behöver du 70 gram proteiner. Detta får du då omräkna beroende på vad du äter, äter du kött t.ex så behöver du typ 350 gram biff per dag, det är rätt mycket. Sen behöver du lika mycket fett ibland mer, 70 gram rent fett... Om man som jag petar bort det feta på biffen och ger till maken, så måste jag komplettera med fett.

Bara bacon till frukost? hur mycket bacon äter du då? Jag äter 3 ägg och det är i minsta laget, skulle lugnt kunna komplettera det med ett helt/halvt paket bacon.

Så mot oljan Päivi, oljan :wink:

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kiki

Inlägg av kiki »

Att du inte är hungrig ska man inte lita på :lol: ät på efter klockan under en period ska du se att det blir bättre, upprätta ett schema :lol: och håll på det med marginalkvartar :wink: kolla in på fetbobba.net och/eller kolhydrater.ifokus.se så får du länkar till alla möjliga braiga ställen.

Social delaktighet
Gäst

Inlägg av Gäst »

Äta när man inte är hungrig? :shock: Gå emot korppens signaler?

Nja. :?

Vad gäller fettet så - under en period åt jag pannkakor till frukost enligt ett lchf - recept - de innehöll grädde och så hade jag även grädde till pannkakorna. :roll: Då åt jag inte bacon till frukost. Nu hinner jag inte stå och steka pannkakor när jag har en timme på mig på morgonen och sen skall alla ut igenom dörren. :roll:

Jag har aldrig varit bra på matte. Oavsett vem som förklarar för mig begriper inte jag hur man skall räkan inom LCHF. Har jag en köttbit framför mig - säg att det är fläskfilé - hur skall jag kunna veta hur mycket av den som innehåller proteiner och hur mycket är fett :?: Helt obegripligt för min del... :roll: Och skall det vara 1 gram per kilo kroppsvikt per dag eller per måltid eller vad? :roll:

Jag har ju haft grädde i theet eftersom jag också tänkt att det krävs mera fett i maten. Förutom nu, under min mjölkfria vecka.

Tack Kiki, för att du försöker förklara för mig lite mera hur det funkar. :?

Du är snäll.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Päivi, du och jag verkar vara samma mattesnillen :roll: men det är just därför jag diggar lchf, för det enda jag tänker på är att inte äta något som har mer än 5 g kolisar per hundra i sig.

Men så tänker jag en annan sak: det pratas om att man med lchf hittar "sin egen" vikt, eller att man ger kroppen en chans att hitta sin egen vikt. Kanske HAR du din "egen" vikt? För den enda gång jag träffade dig så är minnet att du var helt lagom och perfekt i kroppen, tycker jag! Jag jobbar hårt på att förstå att alla inte kan vara vidjesmal och väga 50 kilo :wink: fast det satt hårt inne.
En liten fundering från mig, bara, men såklart känner du allra bäst själv vad som är lämpligt för dig!

Och några råd har jag inte att komma med, jag är nog grönast av alla här på lchf, så jag läser och suger åt mig av alla klokskaper!

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

:arrow: Grädde är inte den optimala fettkällan om man vill gå ner, eftersom det innehåller en del kolisar. Smör rekommenderas istället! Gör goda kryddsmör och ha på lut i kylen - det funkar perfekt för mig.

:arrow: Jag vill också göra reklam för "äggmjölk" som kan användas istället för grädde i te eller kaffe. Låter superäckligt men funkar toppen! Jag kokar upp 3 dl vatten med 40 gram smör. Knäcker 1 helt ägg och två äggulor i mixern och smaksätter med kardemumma, kanel och ekologiskt vaniljpulver. Sedan häller jag i vattnet/smöret medan jag mixar. Allra mest fantastiskt är det att hälla direkt på gott, starkt kaffe. Det blir som värsta kaffelatten! Sen sparar jag resten i kylen och använder kallt. Ibland har jag druckit en sådan här sluring till lunch eller middag.

:arrow: Annica Dahlqvist säger att man kan utgå från en knytnävsstor portion proteiner 2-3 gånger per dag.
Päivi skrev:Äta när man inte är hungrig? Gå emot korppens signaler?
Peter hoppade över frukosten en period eftersom han inte är hungrig på morgonen. Hans viktnerdgång stannade av helt och hållet. När han började om med frukost började han gå ner igen!

Kram Lua. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Och nu kör jag ett litet upprop på saknade medlemmar :wink:

:heart: blomman, har du tid att tänka på träning och kost mellan alla föreläsningar och bakkurser?

:heart: K-ina - HALLÅ!!! Hur går det, tjejen? Funkar det med prommisarna?

:heart: Lua, jag vet att det är mycket nu, fast jag tror att du är så inkörd med lchf:andet att det bara flyter på, stämmer det? Har du nått målvikt, du hade ju inte så mördande mycket att jobba bort :wink: :!:

:heart: Torpan, hur går det för dig då? Har du blitt riktigt "petit" ännu och styrt upp dina vanor? (fast som sagt, i mina ögon ÄR du petit!)

:heart: Nemita, länge sen vi hörde av dig! Allt väl :?:

:heart: mari.g, länges sen sist med dig med, hoppas allt är bra! Hur går det med vikten? Siktar du på beach-09 :wink: :?:

:heart: Krisse! Är nyfiken på hur det gått för dig! Har du en godisdag i veckan, och håller det? Jag blir GALET sugen på kexchoklad ibland...

:heart: Gotlandsmamma, jag vet att du tränar på som en tok, har nog sett dig i träningstråden! Så jag antar att du är i lysande form :wink: :!:

:heart: Krümel, är du i jeansen än? Håller tummarna!

:heart: duggan, ett tag sen du rapporterade! Inga nyheter-goda nyheter, eller hur är det vi brukar säga :wink:

:heart: fjällan, har du hämtat dig från viktuppgången... grrr, vad arg man blir :evil: men det är väl ett bevis på att du inte fixar kolisar alls... Heja på, jag är säker på att kilot är borta redan!

:heart: lingontuva, hur går det för dig då? Jag hoppas det går framåt!

:heart: Nancy, är nyfiken på om du nådde dina mål i december? Inte för att jag tvivlar på det, du har gjort det förr :wink: men jag är sjukt nyfiken :oops: :lol:

:heart: Susanne G, du har ju också huserat i tråden, men är redan inbite lchf:are, om jag fattat saken rätt :wink: Känner du att du har "din" vikt?

:heart: vanna - har du kommit igång? Jag planerade nog i nästan en månad innan jag körde igång, tror det var smart att göra så! Hoppas det går bra för dig!

:heart: /LO, jag är säker på att din mage försvinner när hormonerna försvinner. Jag är tokömtålig för extra hormoner och sväller upp som en svamp indränkt i vatten... Så väck med spiralen (kanske får du uppsvälld mage av annan anledning då, iofs :wink: )

:heart: kiki och Päivi, ni har SÅ bra diskussioner, jag läser och lär!

SÅ, nu tror jag alla är med, och har jag (Gud förbjude!) glömt nån så ber jag så hemskt mycket om ursäkt!

Nu vill vi ha in lite rapporter, tack :wink: :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

miar70 skrev:Päivi, du och jag verkar vara samma mattesnillen :roll: men det är just därför jag diggar lchf, för det enda jag tänker på är att inte äta något som har mer än 5 g kolisar per hundra i sig.

Men så tänker jag en annan sak: det pratas om att man med lchf hittar "sin egen" vikt, eller att man ger kroppen en chans att hitta sin egen vikt. Kanske HAR du din "egen" vikt? För den enda gång jag träffade dig så är minnet att du var helt lagom och perfekt i kroppen, tycker jag! Jag jobbar hårt på att förstå att alla inte kan vara vidjesmal och väga 50 kilo :wink: fast det satt hårt inne.
En liten fundering från mig, bara, men såklart känner du allra bäst själv vad som är lämpligt för dig!

Och några råd har jag inte att komma med, jag är nog grönast av alla här på lchf, så jag läser och suger åt mig av alla klokskaper!

:heart:
Jag tänker tydligen likadant som du mia - angående kolhydraterna... :roll:

vad gäller vikten så har det hänt saker sen du såg mig sist, kan jag lova... :( Såg jag ut så idag också skulle jag vara nöjd och glad. :roll:

Jag skall göra kryddsmör, det har jag alltid tyckt om. Att skippa frukosten skulle jag aldrig klara - det är då jag är som hungrigast... typ. :roll:

Jaja. Det är den gamla regeln från förr i världen som gäller, tydligen. "Smakar det gott :?: Spotta genanst ut. Ät det inte. Det är farligt för dig."
Gäst

Inlägg av Gäst »

Som MOTVIKT till allt mitt GNÄLLANDE idag så lägger jag här ett recept på kryddsmör som jag hittade och som gjorde mig på lite bättre humör.

Nu skall jag laga LUNCH. KÖTT. med vitlökssmör till, och stekta champisar... :twisted: SEN skall jag hitta ett rum fyllt med porslin som jag kan gå lös på. :evil:

Vitlökssmör aromsmör med vitlök
Recept på hemgjort aromsmör med vitlök - Vitlökssmör. Vitlökssmör är kanske det vanligaste aromsmöret. En klassiker med grillat kött, fisk eller grönsaker. Speciellt gott till rätter med potatis som oxfilé med råstekt potatis.
4 portioner
75 gram smör
1 klyfta pressad vitlök
3 msk finhackad hackad persilja
1 msk citronsaft
1 tsk worcestersås
1 krm vitpeppar
Ev. salt
Ev. ett ark smörpapper
Låt smöret bli rumsvarmt. Hacka persiljan. Blanda allt i en bunke. Nu kan du använda smöret men godast blir det om det får stå några timmar. Vill du ha snygga bitar så lägger du upp smöret på ett smörpapper. Forma en rulle och lägg i kylen. Sedan kan du skära snygga skivor att lägga på maten.
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Päivi, lägg till 2 ägg och smör till frukost.

ärsh nu kom min mamma, återkommer senare.

Social delaktighet
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Päivi skrev:vad gäller vikten så har det hänt saker sen du såg mig sist, kan jag lova... :( Såg jag ut så idag också skulle jag vara nöjd och glad. :roll:
Okej :wink: jag är så knäpp så jag tror alla ser likadan ut jämt, oavsett hur lång tid det går - det gäller även barn. Så jag blir OFTA mäkta förvånad när jag ser barn som jag inte sett på ett år eller två - de VÄXER :roll: :lol: ...

Jag tror att alla utom jag låter bli att förändras. Så i mitt huvud är du heeelt lagom, Päivi, det är därför jag sätter mig lite i motvärn :wink: ...

Kram och kryddsmöret lät smaskens!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu kan ni tro att jag i min SURHET slängde en REJÄLT BRED skiva smör i pannan :evil: och stekte två ryggbiffar med en näve champinjoner i detta, och åt sedan med en bit egentillverkad kryddsmör till... :twisted:

Då kanske det är grädden då som har varit boven i det här dramat... :?

Ägg till frukost? :shock: Hmmm.... :? vet inte om jag fixar det. Jag skulle vilja komplettera med mezeyoghurt som jag smaksätter med äkta vanlij och lite kanel istället.

Vad tror ni om det... :roll:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
vad du är gullig Mia!

Här är det väl stiljte kan man säga. Jeansen går på men sitter tight... Efter semestern i slutet av november hade jag gått upp det ynka 1,5 kg jag gått ner men det var ju inte så konstigt. Sen har jag bestämt mig för att jag inte klarar av att vara så strikt med kolhydraterna utan ska satsa på mer träning istället. Jag har ju faktiskt inte så många extra kilon, är 1,68 och väger 63 kg, och det är svårt med de sista kilona. Det värsta är nog att jag är otränad faktiskt. Men nu har jag börjat med yoga och det känns riktigt bra. Måste komma igång med att träna mer än en gång i veckan bara...

Jag har faktiskt läst Skaldemans bok eftersom jag ville vara lite mer påläst när ni nu är så många som LCHF:ar här! :D Det var intressant och det som kändes mest nytt för mig var väl att just den extra fettkonsumtionen kan hjälpa till att bränna fett. Jag har läst tex Montignac förut och det är ju lite åt samma håll. Men jag är fortfarande övertygad om blodgruppsdietens förträfflighet. 8)
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Halloj på er!

Du ska få en liten rapport från mig kära Mia. :wink:

Jag körde lchf för första gången för 2 år sedan. Då gick jag ner 5 kg på en månad och mådde jättebra. Jag började småslarva lite av och till, vet inte riktigt när. :oops: I höstas när jag började jobba på förskola igen så kände jag att jag blev helt uppsvälld av skolmaten jag åt så då bestämde jag mig för att börja på riktigt igen med lchf.

För tillfället står vågen helt still. Ja den står nästan där den stod när jag började ca 84 kg till 180 cm. Jag gick ju ner den första tiden men har gått upp ca 1-2 kg igen. Jag tror att boven i dramat är samma som för Päivy. Den förbannade grädden. :evil: Jag dricker ju så sabla mkt kaffe så det är löjligt. På kvällarna har jag ju oxå smaskat i mig jordnötter och mörk choklad och ibland vispad grädde med jordgubbar. Jag ser ju själv hur det här ser ut. Ren galenskap men jag SKA skärpa mig. :mrgreen:
Jag ska ta och köpa kokosfett till kaffet så får jag se vad som händer helt enkelt.

Det var allt från mig.
Kram på dig och hoppas att kräkviruset har lämnat din kropp för denna gången.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Ja då får jag oxå ta mig tid att rapportera! Har fått lite skäll här hemma för all tid jag spenderar vid datorn så jag försöker bättra mig :roll:

Var ju på resa i en vecka och då blev d förstås en hel del fusk, bara allt vin gjorde ju sitt till. Åt en del kolhydrater till middag men insåg hur lätt d är att avstå! Oftast tog jag lite (en bråkdel av vad man tog förr) och ändå blev det kvar, mycket godare med grönsaker till! Pastan däremot...den ÄR god!
Men vilken skillnad lchf har gjort på mitt sötsug! Och d håller i sig trots att jag fuskat. Står en godisskål framme här men jag är inte ens sugen, de får maken och mina föräldrar ha själva, kan ta en coca cola ibland för att d är gott men "abstinensen" jag hade finns inte längre!

Nåväl, efter resan vägrade jag vågen, tänkte att den får stå ett tag (trodde förstås att d barkat åt skogen) men efter påtryckningar av min mor så blev d vägning idag och jag står faktiskt kvar på -1.5! Var rätt säker på uppgång om vi säger...

Jag hade egentligen tänkt ge mig med lchf, inte vara fullt så strikt men ändå försöka minimera kolhyrater och godsaker förstås. Känner att d är svårt för mig att INTE kunna ta något gott ibland, och det känns som att med lchf så tål kroppen inte minsta fusk?! Men så kraschade min mage igår :cry: och jag får erkänna att jag har varit bättre i magen under lchf-tiden än på många år...Så kanske jag måste överväga att fortsätta ändå...

Och maken hann fuskar en hel del, hade sin mor här när jag var borta som lagade god (inte i närheten av lchf) mat och ändå så fortsätter kilona rinna av honom :shock: Inte rättvist...

Så kom min mamma på besök och hon har gått ner en hel del och väger nu bara 3 kilo mer än mig! Så nu... :twisted: Jag tänker minsann inte låta henne gå om mig :evil:
duggan

Inlägg av duggan »

Jag hade tänkt medela mig när jag kommit till -10 kg med lchf, men efter som det är upprop får jag väl säla mig till socken :wink: Det ÄR nära nu, jag spräcker snart - 10 kg, men inte än, jag rpooorter då! :lol: :lol: :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"