Vagna eller buffa?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna m. Alva och Elsa
Kontakt:

Vagna eller buffa?

Inlägg av Anna m. Alva och Elsa »

Jag sitter och läser, läser och läser här på forumet och hemsidan för att förbereda mig inför kvällen.
Usch, jag känner mig så misslyckad som gav upp inatt, jag var ju så bombis på att jag skulle verkligen fixa det :cry:

En liten fråga, jag har läst att vissa börjar med att buffa i spjälisen på en gång men samtidigt så har jag läst att man skall vagna tills det att nattsömnen sitter. Kan man välja eller?

Jag hade tänkt mig att vagna henne och sluta med ramsa när hon nästan har knoppat in när hon skall sova både på dagen och inför natten och att vagna henne till djupsömn på natten.
Mamma till Alva 021220 och Elsa 040824
P?b?rjade kuren 041214. Hasade mig upp ur vagntr?sket 041221:)
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Man kan välja det man känner sig säkrast på, oftast är det lättare att få till vagningen!
Buffningen måste man öva upp ordentligt innan!

Om du vagnar till djupsömn på natten men inte på dagen, så kommer du få ett förvirrat litet barn som kommer "fråga" i massor på dagen om varför du inte vagnar till djupsömn plötsligt :!:
Dessutom -om barnet vaknar mitt i natten och har blivit vagnad till sömns på kvällen så kommer det aldrig att lära sig att somna om själv. Då kan ni vagna hela natten igenom. Tro mig -been there, done that :roll: ...

Läs inne på Verktygslådan, den är en guldgruva :!:
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Förresten, det blir enklare för alla att hjälpa till och svara på frågor om vi får veta åldern på din lill tjej. Det bästa är om du skriver till det i din signatur så följer det med varje fråga! :D
Anna m. Alva och Elsa
Kontakt:

Men, nu blir jag förvirrad som tusan

Jag vagnar inte till sömns vid själva insömningen på kvällen utan tänkte bara göra det när hon vaknar om igen på natten.
Någonstans här på sidan så läste jag det, det var Anna Wahlgren som hade skrivit det. Jag kommer bestämt ihåg det eftersom jag tänkte att då har jag gjort fel hela kvällen eftersom jag inte väntade tills det att hon var i djupsömn när hon vaknade om.
Jag skalls e om jag kan hitta det.

Tack så mkt för Ditt svar :D

Ps: Nu är infot ändratDS!
Anna m. Alva och Elsa
Kontakt:

Hittade det!

Jag visste att jag läst det någonstans. Sid 222 i barnaboken.
Nu blir jag jätteförvirrad, hur skall jag då göra inatt?
Jag vill ju inte göra den lilla förvirrad.
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Är det den gamla Barnaboken? Den som heter "Nya" Barnaboken? För det står fel där i... Anna har till och med dementerat det själv faktiskt... :oops:
Anna m. Alva och Elsa
Kontakt:

Ok!

Det var väl det jag visste, att jag läst det alltså, då håller jag inte på att förlora förståndet iallafall :lol:
Är det fler saker som är fel i barnaboken eller kan jag i övrigt göra som där står?

Jag skickade ett meddelande till Dig, hoppas att det är ok.

Tack än en gång för Dina svar!

/Anna
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Hejsan,
nu är du väl i full gång antar jag.

Vi buffade eftersom lillfröken var 6 månader och rätt stor, och eftersom hon inte skulle få plats att sova natt i vår vagn. Man kan ju skaffa en extra vagn och vagna, men vi valde bort det.

Har "vagnat" en gång på mage utomhus på dags-luren, men det var trångt för henne och det tog lite tid.

Folk här på forumet brukar säga att det är svårade att buffa än att vagna, men efter att ha sett filmklippet när Anna buffar så blev jag mycket peppad. Den gav även en glimt av den berömda "attityden" tycker jag och hjälpte mig. Dessutom får man ju "hålla" i barnet när man buffar, vilket jag också föredrar (men kanske förlänger det processen eftersom det blir mer närhet - Vet ej).

Hoppas det går bra för dig, och du, vad är det värsta som kan hända om det pajar i natt?
1) Att det blir som förut - men så är det ju redan, så det är ju inte så farligt.
2) Att det tar längre tid nästa gång man "startar" om. Ja det är ju inte så bra, men inte katastrofläge heller.

Det är bara att VÅGA. Lita på dig själv och lita på barnet!!!

HEja heja,

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Anna m. Alva och Elsa
Kontakt:

Tack snälla Helena!

Jag har redan misslyckats, i natt tog jag upp henne efter att hon vaknat 23 ggr sedan klockan 20.50 :( (Skrev inlägg längre ned)
Jag vill inte missyckas igen, jag har förbannat mig själv hela dagen för att jag tog upp henne.

Tack för Ditt svar, det värmde med lite hejja :lol:
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Jo jag vet ju att du redan "misslyckats".

Det gjorde jag med ju, första natten. Eller natten "minus ett" som jag kallar den.

Ikväll är er första natt. Ikväll gäller det!!!

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Anna! Din yngsta är i princip jämngammal med vår lille gudagåva. Vi har inte behövt göra någon riktig kur utan införde ramsan och lite halvhjärtad vagning vid 3,5 månad, + det gudabenådade magläget förståss och han svarade ENROMT bra på det. Våra nätter var inte roliga tidigare men är desto bättre nu, han sover 21-07.15 med någon enstaka uppvakning vid 06 som vi ramsar ner från sängen, lyx!!
Vad jag vill ha sagt är att det är klart att du kommer att fixa det här!!
Läs på, läs på, läs på och GENOMFÖR! 23 uppvaknanden är ju ren horror, men du får kanske ställa in dig på i princip ingen sömn alls de första tre nätterna, sen blir det bättre. För mig kändes det påtagligt att det framförallt var mig själv jag behövde "kura", dvs lära mig själv att tåla att han skrek en stund (han måste få göra det , det är hans språk ju) och låta honom klara av att lugna ner sig och sedan somna om igen på egen hand, utan min inblandning (förutom ramsan då). Det är tom svårt att inte ramsa för tätt, en minuts skrik känns om trettio!
Tog du förresten upp henne (då efter 23:e gången) för din egen skull eller hennes?
Kom igen och kör igen inatt, vi håller på dig!! Heja! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja - förfärligt. Du har INTE förlorat förståndet :!: Jag skrev verkligen fel från början i Barnaboken. På den tiden var inte små barns sömnproblem tillnärmelsevis så allmänförekommande som nu (eftersom "ingen" ifrågsatte deras behov av sammanhängande nattsömn) och sova-hela-natten-.kuren var inte "uppfunnen" än :lol: För ett "Barnaboksbarn" som skötts från början enligt Standardmodellen dög det hur bra som helst (och duger fortfarande) att vagna till sömns tills nattmålen försvann. Men små älsklingar som ska kuras - de måste metodiskt lära sig att somna och somna om själva :wink: LYCKA TILL :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"