Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol: Haha! Tror du han vill hångla med mig som kräktes igår? Nja, det får nog vänta men annars tycker jag det var ett bra förslag. O:)

Tack LO och Lua, vi är för snälla! :heart:

Kram Jannika
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Nå blev det något hångel :?:

Här blir vi inte av men den där j-vla magsjukan :evil: I natt insjuknade Benji igen :roll: Torka, torka, torka och tvätta, tvätta, tvätta...

Vi är sååå hygieniska vi bara orkar: Smörjer händerna med alcogel efter varje handtvagning, tvättar av toalett och tvättställ dagligen, byter handdukar, byter sängkläder... Vad är det vi missar Torpan :?:

Nu börjar tider och schema flippa ur för Engla också, vi kommer ju inte ut och det blir inget riktigt äta av :roll: Så det är trögsomnat och lättväckt både vid middagssömn och nattasömn.

Det är bara gnäll med alltihop. Jag känner mig riktigt ap-leds nu :x Dessutom har jag fått graviditetesklåda och behöver masa mig iväg till MVC för gallsyreprover (ja jag fick hepatos=leverstas när jag väntade Engla), vilket jag dessvärre inte är ett dugg upplagd för :roll:

Hepatos = remitterad till spec. mödravården = dundra dit (till Gävle) en gång i veckan resten av graviditeten. Eftersom jag är så osmart att jag inte skaffat mig eget körkort så innebär det att det blir min man som måste skjutsa. Buss kan jag inte ta för jag har sån foglossning att jag knappt kan gå :roll:

Men egentligen ska jag inte gnälla :oops: för den här graviditeten har varit betydligt bättre än den förra...

Kram på er alla 69:or och inte 69:or... :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Men pluttan då! Vad du har det körigt. :( Men nu måste det snart vara en ände på sjukeriet? Jag håller med om att det inte är lätt att få ihop det när folk inte kan hålla sig friska. :roll: :lol:

Näe, inget hångel än. Men jag kan vänta... O:)

Alla mina mest sanerade och alcogelade kramar! :heart: Jannika
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tycker inte att ni missar nått, *frieda*. Men det var en jävel till att vara envis. :evil:

Massa magbakterier och skonkost tror jag är bra också, men det ÄR vanligt att man återsmittas. Även om ni nu borde ha blivi immuna snart hela bunten. (i allafall mot det här viruset)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tycker inte ni missar något heller, *frieda*. Hur har ni det med leksaker? Här tas allt som inte kan diskas eller tvättas i maskin bort när det blir magsjuka. Och sedan åker det in i diskmaskinen/tvättmaskinen för att slippa återsmitta. Nitisk är bara förnamnet :roll:

Och jo, SusanD. Jag förstår ju Emils förundran. Vi har EN GÅNG faktiskt haft en traktortidning. Och det finns t.o.m ett par tjusiga traktorer i någon ensamlåda, men annars är inte intresset på den fronten så allvarlig här hemma. Inte bilintresset överhuvudtaget. Disa har varit mer hjul- och maskinintresserad än Anton. Men några större mängder konsumeras inte, dessvärre :wink:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Ewa skrev:Tycker inte ni missar något heller, *frieda*. Hur har ni det med leksaker? Här tas allt som inte kan diskas eller tvättas i maskin bort när det blir magsjuka. Och sedan åker det in i diskmaskinen/tvättmaskinen för att slippa återsmitta. Nitisk är bara förnamnet :roll:
Jo, jag har diskat alla hårda leksaker och tvättat alla gosedjur. Men jag gjorde det i Söndags efter att jag själv piggnat till.

Jag ska göra en ny räd där tror jag :-k

Tack för engagemanget.

Kram på er :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Fy bubblan för kräksjuka! Vi har varit förskonade från det och bara tanken får mig att börja må illa!!!

Nej! Bort med magsjukan! Utrota den! Förbjud den! Jag röstar för det!!!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej frieda :heart:

Era stackare - lider verkligen med er efter att familjen (utom jag...!) låg däckade över jul, och Anton körde en extra runda runt nyår också. Blä, vad synd det var om honom när han satt med hink framför Kalle Anka på julafton.

Vad jag har fått lära mig så biter inte handsprit på caliciviruset (går ssk-utbildning nu!). Det är liksom mekanisk tvätt som gäller, alltså tvål och vatten.

Vi använde handsprit ändå, det kändes bäst. Plus desinfektionsmedel på alla dörrhandtag, lampknappar, telefoner, fjärrkontroller, tangentbord... Nitisk? Gärna det... :cool:.

I övrigt har jag också fått lära mig att det bästa städmedlet hemma vid magsjuka är Klorin. Det använder jag dock INTE... :shock:.

Krya på er :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Heeeeej Jenny! :heart: :heart: :heart: Det har varit lite tråkigare i tråden utan dig, vad roligt att se dig här igen! :D

Aha, alcon biter inte! :!: Redig tvätt plus lite alco alltså? Bra att veta. Hur många grader ska man tvätta textilier på för att cali-skiten ska gå väck då? Och kan man få det hur många gånger som helst? Alltså samma... Tusen frågor nu när vi har en expert på tråden. :lol:

Jag svettas med uppgifter till min bildkurs, shit vilken tid det tar att omvandla en bildidé till verklighet och vad många praktiska hinder det blir. "Jamen ett ekorrhjul i papper med galna gula ekorrar på utsidan som pratar i telefon och ska passa bussar, bra, det kan väl inte ta mer än en kvart? Jaha, hjulet vill inte vara runt, hmmm, ekorrar hur ser de ut EGENTLIGEN? Hopps, har vi inget lim?" Två timmar senare är det fortfarande inte klart.... :roll: :lol:

Kram till alla! Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

helluuuuu!

Får jag muntra upp bacillpratet (vi ligger också, dock ej i kräk, så jag vägrar prata om dylika ting. SVÄLT ut dem!) med en iiiskall böna..?

http://web.mac.com/fjallmor/iWeb/Webbpl ... 17953.html

Bildspel från händelsen här:

http://web.mac.com/fjallmor/iWeb/Webbpl ... umsar.html

och så kom hon i tidningen!

http://vk.se/Article.jsp?article=252420

Vilken skoldag va..?

:wink:

/stolta mamman
kiki

Inlägg av kiki »

:shock: oooo Ronja, RESPEKT :lol:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack så hemskans mycket Jenny :heart:

Stackars Anton kräkas på julafton :(

Så inte ens handsprit biter på calciviruset :?: :shock: :x Vilket störigt virus :!: :evil:

Japp jag har allterftersom blitt altmer nitisk jag med. Desinfektion på alla knappar och smågrejs låter bra :thumbsup:

Jag glömde kommentera Torpans råd om magbakterier och skonkost:

Vi har överdoserat magbakterierna här hemma tror jag. Ha ha... Det är Pro Viva, Yoghurt och Sempers Magdroppar för hela slanten. Skonkosten har vi också hakat på.

Jannika: Varmt lycka till med ekorrarna 8)

Kram på er alla
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ronja - herrejösses! Jag som har badat i Öresund i december, jag GER mig :lol:. Kram till dig, och jag ska tänka på dig vid nästa garderobsutrensning!!

Ja, det känns kul att vara tillbaka igen nu :D!

Kul att bli kallad expert efter 4 veckor på ssk-utbildningen :lol: :cool: :oops:!
Aha, alcon biter inte! Redig tvätt plus lite alco alltså? Bra att veta. Hur många grader ska man tvätta textilier på för att cali-skiten ska gå väck då? Och kan man få det hur många gånger som helst? Alltså samma... Tusen frågor nu när vi har en expert på tråden.
Okej, ni ska få min samlade kunskap. Den är inte sååå stor, men ändå. Det finns massor av olika virus som orsakar "vinterkräksjuka", calici är ett av dom. Dessutom muterar virusen ständigt, så nej, man blir inte immun tyvärr. Däremot är man ju lite immun mot det virus man nyss haft, ett litet tag iaf om jag fattat saken rätt. Får tyvärr inte ihop detta med att det är lätt att återsmittas, det måste jag räta ut. Återkommer om det :D.

En viss procent av befolkningen har visst en gen ckså som gör att man inte blir sjuk. Aftonbladet har något test man kan göra för att se om man bär på den genen... jättevetenskapligt!

Vet inte hur många grader som ska till. Jag körde allt så varmt som gick, dvs 90 grader för handdukar och lakan och 60 för resten. Vi bytte handdukar flera gånger om dagen i badrummet, och för att inte slita alltför mkt på miljön så körde vi snabbtvätt på allt som inte var kräkt eller bajsat på. Det fick gå långtvätt.

Kräket innehåller mest viruspartiklar, och bajset en del också men inte i samma mängd. Det allra mest smittsamma är alltså kräket. Kanske använda handskar när man tar hand om det?

Jag vet också att viruset överlever frysen. Anton och sambon hade bakat Lussebullar dagen innan sjukan utbröt, så vi fick slänga allihopa :cry:.

Japp, det var alles! Antons dagisfröken ringde imorse och tyckte att han skulle vara hemma med pappa idag, flera kräksjuka på dagis igen!

Stor kram allihopa, återkommer nog snart!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det kanske är självklart för alla i dessa kräktiden, men glöm inte tandborsten! Vet inte om man kan koka, kanske.

Ronja är min IDOL! Eller egentligen fattar jag inte hur man kan komma på idén att bada isvak, men det är ju en annan sak :lol: Men cool är hon!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Då kompletterar jag med det jag vet... :D
Handsprit: Calici är ju ett rätt envetet virus, och handsprit dödar aldrig alla virus och inte heller alla bakterier. Då måste man nog bada händerna i sprit.
Därför måste händerna alltid tvättas noga först. Men handspriten tar kål på en del, och därför hjälper den också, men inte ensam. Precis som att tvål och vatten sällan heller hjälper, ensamma
JennyH skrev: Okej, ni ska få min samlade kunskap. Den är inte sååå stor, men ändå. Det finns massor av olika virus som orsakar "vinterkräksjuka", calici är ett av dom. Dessutom muterar virusen ständigt, så nej, man blir inte immun tyvärr. Däremot är man ju lite immun mot det virus man nyss haft, ett litet tag iaf om jag fattat saken rätt. Får tyvärr inte ihop detta med att det är lätt att återsmittas, det måste jag räta ut. Återkommer om det :D.
Jo, du blir, efter ett tag, immun mot det virus som snurrar i familjen. Det går olika fort för olika personer. När viruset muterar så är du inte längre säkert immun, eftersom viruset är rätt nytt för kroppen, beroende på hur mycket det har muterat. Det finns mer än 50 typer av calici, i tre huvudfamiljer. Många blir med åren immuna mot de flesta i någon/några av familjerna. Andra, som jag och min familj är mer immuna.
Vet inte hur många grader som ska till. Jag körde allt så varmt som gick, dvs 90 grader för handdukar och lakan och 60 för resten. Vi bytte handdukar flera gånger om dagen i badrummet, och för att inte slita alltför mkt på miljön så körde vi snabbtvätt på allt som inte var kräkt eller bajsat på. Det fick gå långtvätt.
De flesta virus är rätt klena och far dåligt i temperaturer över 60 grader. Calici är ett sällsynt envist ett, och det behövs ytterst få viruspartiklar för att smitta, så då bör man komma upp i 70-90 grader. Men även här hjälper ju den mekaniska tvätten till, precis som på händerna så mycket stryker ju med vid 60 grader också.
Jag vet också att viruset överlever frysen. Anton och sambon hade bakat Lussebullar dagen innan sjukan utbröt, så vi fick slänga allihopa :cry:.
Alla virus och alla bakterier överlever en frys. Vi har några klenare sorter, typ campylobakter som vantrivs ovh många stryker med, men frysning är aldrig en effektiv hygienåtgärrd mot annat än parasiter och skadedjur.

Nå, JennyH, ska vi starta hygienkonslut sedan? De täljer guld med smörkniv kan jag lova! :shock:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"