Tack LO och Lua, vi är för snälla!
Kram Jannika
Jo, jag har diskat alla hårda leksaker och tvättat alla gosedjur. Men jag gjorde det i Söndags efter att jag själv piggnat till.Ewa skrev:Tycker inte ni missar något heller, *frieda*. Hur har ni det med leksaker? Här tas allt som inte kan diskas eller tvättas i maskin bort när det blir magsjuka. Och sedan åker det in i diskmaskinen/tvättmaskinen för att slippa återsmitta. Nitisk är bara förnamnet![]()
Okej, ni ska få min samlade kunskap. Den är inte sååå stor, men ändå. Det finns massor av olika virus som orsakar "vinterkräksjuka", calici är ett av dom. Dessutom muterar virusen ständigt, så nej, man blir inte immun tyvärr. Däremot är man ju lite immun mot det virus man nyss haft, ett litet tag iaf om jag fattat saken rätt. Får tyvärr inte ihop detta med att det är lätt att återsmittas, det måste jag räta ut. Återkommer om detAha, alcon biter inte! Redig tvätt plus lite alco alltså? Bra att veta. Hur många grader ska man tvätta textilier på för att cali-skiten ska gå väck då? Och kan man få det hur många gånger som helst? Alltså samma... Tusen frågor nu när vi har en expert på tråden.
Jo, du blir, efter ett tag, immun mot det virus som snurrar i familjen. Det går olika fort för olika personer. När viruset muterar så är du inte längre säkert immun, eftersom viruset är rätt nytt för kroppen, beroende på hur mycket det har muterat. Det finns mer än 50 typer av calici, i tre huvudfamiljer. Många blir med åren immuna mot de flesta i någon/några av familjerna. Andra, som jag och min familj är mer immuna.JennyH skrev: Okej, ni ska få min samlade kunskap. Den är inte sååå stor, men ändå. Det finns massor av olika virus som orsakar "vinterkräksjuka", calici är ett av dom. Dessutom muterar virusen ständigt, så nej, man blir inte immun tyvärr. Däremot är man ju lite immun mot det virus man nyss haft, ett litet tag iaf om jag fattat saken rätt. Får tyvärr inte ihop detta med att det är lätt att återsmittas, det måste jag räta ut. Återkommer om det.
De flesta virus är rätt klena och far dåligt i temperaturer över 60 grader. Calici är ett sällsynt envist ett, och det behövs ytterst få viruspartiklar för att smitta, så då bör man komma upp i 70-90 grader. Men även här hjälper ju den mekaniska tvätten till, precis som på händerna så mycket stryker ju med vid 60 grader också.Vet inte hur många grader som ska till. Jag körde allt så varmt som gick, dvs 90 grader för handdukar och lakan och 60 för resten. Vi bytte handdukar flera gånger om dagen i badrummet, och för att inte slita alltför mkt på miljön så körde vi snabbtvätt på allt som inte var kräkt eller bajsat på. Det fick gå långtvätt.
Alla virus och alla bakterier överlever en frys. Vi har några klenare sorter, typ campylobakter som vantrivs ovh många stryker med, men frysning är aldrig en effektiv hygienåtgärrd mot annat än parasiter och skadedjur.Jag vet också att viruset överlever frysen. Anton och sambon hade bakat Lussebullar dagen innan sjukan utbröt, så vi fick slänga allihopa.