Från början när Alex fick göra som han "ville" sov han 4 h, åt och somande om och sov 4h osv.. Detta ledde såklart till nattklubben mellan 22-03 då han skrek hysteriskt.
När jag läst lite här på forumet började jag väcka honom och försökte hålla honom vaken ca 1 h på dagarna mer orkade han inte mellan sovtiderna som fick vara 2,5h per gång.
Efter det slutade nattklubben och vi hade lite kvällstrassel mellan 22 - 00.
Nu har vi kommit så långt att han somnar någonstans mellan 19:30 och 20:30 och sover till mellan 07:30-08:30 med ett mål på natten vid 04 tiden.
Jag har inte slagit fast ett schema än utan har försökt se vad som skulle passa honom. Just nu orkar han inte vara vaken mer än ca 1,5 h åt gången på dagarna men jag försöker ibland dra ut på det men det är svårt.
Hur skulle ett schema kunna se ut för honom? Om han vaknar 08 som han oftast gör så somnar han igen vid 09:30 och sover då i ca 45 min-1h (ibland orkar han bara vara vaken 1h). Sedan är han vaken igen ca 1,5 h och somnar igen runt 11:30-12:00 och sover då ca 2-3 h (oftast 2h). Sedan har vi sista "sovandet" innan natten som vi inte riktigt får till då han bara vill sova 45 min-1h vilket blir för lite att klara sig på tills natten 19:30-20. Det blir att han vaknar ca 16:30 - 17 och då har vi 2,5 - 3 h kvar till läggdags vilket han absolut inte klarar. Jag har försökt söva honom för en liten nap vid 18 men det går inte så bra då han inte riktigt går att söva, och lyckas man med det blir han skogstokig om vi väcker honom efter en stund.
Det vi alltid haft problem med är hur vi söver honom. Vi har varit i vagnträsket och härjat och försökt olika andra alternativ. Just nu söver vi honom i spjälsängen i eget rum på dagarna med att buffa i rumpan men dock tills han somnat, vi har inte slutat innan han somnat då han hetsar upp sig så fort man slutar eller så fort han vaknar igen vilket han gör flera gånger under de ca 20 min som det tar tills han somnat in ordentligt. Med hetsar upp sig menar jag att han bara blir argare och argare men buffar man tre fyra gånger så sover han igen tills nästa uppvaknande, efter sammanlagt 20 min sover han ordenligt. Efter som detta är nytt med buffningen så söver vi honom fortfarande i fåtöljen i famnen på kvällen tills vi kommit någonvart med dagarna. Detta gör vi eftersom det är det enda som fungerat hittils sedan vagnträsket ( vet att vi är i fåtöljträsket nu men ni vet hur det kan vara).
Hur skulle ett hållbart schema kunna se ut för oss? Natten 20 - 04 - 08 känns så himla bra så det skulle vara bra att kunna ha det så. Det som egentligen är det stora problemet är mellan det att han vaknar på em och fram till nattläggningen då vi inte får honom att sova lite längre på em luren.
Finns det någon som kan hjälpa oss så lilla Alex får ett bra schema och hur vi ska komma till rätta med alla sövningar hela dygnet?