Lite hjälp med Alexs sovtider och sövandet

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Mamma Sussi

Lite hjälp med Alexs sovtider och sövandet

Inlägg av Mamma Sussi »

Jag har under en tid läst lite här på forumet samt även i AW:s barnaboken och nu har jag även köpt Sova hela natten boken. Jag har läst mycke bra saker men nu snurrar det mest runt i huvudet.

Från början när Alex fick göra som han "ville" sov han 4 h, åt och somande om och sov 4h osv.. Detta ledde såklart till nattklubben mellan 22-03 då han skrek hysteriskt.

När jag läst lite här på forumet började jag väcka honom och försökte hålla honom vaken ca 1 h på dagarna mer orkade han inte mellan sovtiderna som fick vara 2,5h per gång.

Efter det slutade nattklubben och vi hade lite kvällstrassel mellan 22 - 00.

Nu har vi kommit så långt att han somnar någonstans mellan 19:30 och 20:30 och sover till mellan 07:30-08:30 med ett mål på natten vid 04 tiden.

Jag har inte slagit fast ett schema än utan har försökt se vad som skulle passa honom. Just nu orkar han inte vara vaken mer än ca 1,5 h åt gången på dagarna men jag försöker ibland dra ut på det men det är svårt.

Hur skulle ett schema kunna se ut för honom? Om han vaknar 08 som han oftast gör så somnar han igen vid 09:30 och sover då i ca 45 min-1h (ibland orkar han bara vara vaken 1h). Sedan är han vaken igen ca 1,5 h och somnar igen runt 11:30-12:00 och sover då ca 2-3 h (oftast 2h). Sedan har vi sista "sovandet" innan natten som vi inte riktigt får till då han bara vill sova 45 min-1h vilket blir för lite att klara sig på tills natten 19:30-20. Det blir att han vaknar ca 16:30 - 17 och då har vi 2,5 - 3 h kvar till läggdags vilket han absolut inte klarar. Jag har försökt söva honom för en liten nap vid 18 men det går inte så bra då han inte riktigt går att söva, och lyckas man med det blir han skogstokig om vi väcker honom efter en stund.

Det vi alltid haft problem med är hur vi söver honom. Vi har varit i vagnträsket och härjat och försökt olika andra alternativ. Just nu söver vi honom i spjälsängen i eget rum på dagarna med att buffa i rumpan men dock tills han somnat, vi har inte slutat innan han somnat då han hetsar upp sig så fort man slutar eller så fort han vaknar igen vilket han gör flera gånger under de ca 20 min som det tar tills han somnat in ordentligt. Med hetsar upp sig menar jag att han bara blir argare och argare men buffar man tre fyra gånger så sover han igen tills nästa uppvaknande, efter sammanlagt 20 min sover han ordenligt. Efter som detta är nytt med buffningen så söver vi honom fortfarande i fåtöljen i famnen på kvällen tills vi kommit någonvart med dagarna. Detta gör vi eftersom det är det enda som fungerat hittils sedan vagnträsket ( vet att vi är i fåtöljträsket nu men ni vet hur det kan vara).
:lol:

Hur skulle ett hållbart schema kunna se ut för oss? Natten 20 - 04 - 08 känns så himla bra så det skulle vara bra att kunna ha det så. Det som egentligen är det stora problemet är mellan det att han vaknar på em och fram till nattläggningen då vi inte får honom att sova lite längre på em luren.

Finns det någon som kan hjälpa oss så lilla Alex får ett bra schema och hur vi ska komma till rätta med alla sövningar hela dygnet?
//Mamma Sussi
Alex 081211 (40+5)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Mamma Sussi och varmt välkommen till Forumet :D Grattis till juvelen :heart:

Vad ni jobbar på bra och tar verkligen tid för att lära känna varandra :heart: Det verkar som juvelen gillar att sova lååång natt och mitt på dagen men kortare fm och em, ja där har du ett schema :wink: Han behöver ca 16 tim sömn per dygn fördelat på natt och 3-4 dagslurar. Fundera över vad han visar, vad som passar er som familj och snickra sedan ihop ett schema. Tjoa om du vill bolla!

Vad gäller olika "träsk" som ni hamnat i så gäller det först att se till att magen är proppmätt, sedan lägga honom där ni vill att han ska sova sin lur. Lägg till rätta, kort solfjäder/skak i handtaget och GÅ. Gör husljud och lyssna HUR han låter. Arg/sur/mutter/förbannad, ja det måste han få vara, sysselsätt dig med annat och lyssna vidare. Blir han ledsen, ja då går du dit, vagnar/buffar lugn sedan skak i handtag/kort solfjäder och GÅ. Det handlar alltså om att ni ska visa sonen att han kan somna tryggt i sin säng/vagn och det kan ni bara göra om ni känner er lugna och trygga med vad ni gör.

NJUT av varandra!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mamma Sussi

Inlägg av Mamma Sussi »

Tack snälla för snabbt svar!

Jag har idag prövat att med säkerhet och övertygelse om att han ska somna, buffat honom till sömns på fm och em. Det gick jättebra. På FM frågade han två gånger genom att först bli arg och sedan lite hysteriska skrik som började gå över till lessen. Då gick jag in igen, la honom till rätta och buffade och ramsade mig ut igen. Detta räckte sedan sov han 45 minuter.

Vid 12 tiden lade jag honom "till rätta igen" i spjälsängen och buffade en lite stund, ramsade mig ut ur rummet, väntade. Här blev han också arg först men sedan ledsen igen. Gjorde om proceduren igen och efter en liten stund sov han. Han vaknade om vart annat i 20 minuter innan han somnade fast ordentligt och sov i 2,5 h. Förut när han somnat och vaknat flera gånger under 20 min har det inte gått att låta han vara själv för då har han blvit skogstokig men idag gormade han bara under de 20 minuterna och löste det själv utan min hjälp. KUL!!!

Eftersom vi haft det bökigt på kvällen och natten förut känns det lite skrämmande att lämna fåtöljträsket vid nattsomningen, men man kanske ska pröva göra samma sak på kvällen som på dagen. Jag vet att jag ska lita på att han kommer att somna men det känns svårt att frångå ett vinnande koncept (inte för att det är så trevligt att sitta varje kväll i fåtöljen i ca 1 ½ h tills han har somnat in ordentligt så han går att lägga ner i sängen, absolut inte när jag har en 4 åring också). Tror ni att jag törs pröva? :shock:
//Mamma Sussi
Alex 081211 (40+5)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Grattis till pojken och välkommen hit! :heart:

Ni jobbar på alldeles fantastiskt! :thumbsup:

Självklart törs du göra likadant i kväll! Men pröva inte -genomför! :wink:
Mamma Sussi

Inlägg av Mamma Sussi »

Svårast är det för oss att komma till rätta med em-kvällen. Oftast sover han den längre stunden mellan ca 12-14:30. Nästa fasta hållpunkt är natt vid 19:30-20. Däremellan lyckas vi bara att få honom att sova ca 45min och 1h någon enstaka gång. Har testat gå med honom ute i vagnen, lägga honom i sin säng, ha honom i famnen, ha honom i bärsjalen men det blir bara 45 min i alla fall.

Räknar jag ihop alla sovtimmar blir resultatet 16,5h vilket är det han ska sova om jag förstått det rätt. Det som händer är att han inte klarar sig på 45 minuter mellan14:30-19:30. Har även prövat ge honom en powernap men det resulterar i att han blir kinkig och skrikig tills det är dags för God Natt. Att söva honom för en powernap den tiden är inte heller helt lätt. Hjälp hur ska jag tänka i detta läge? Som mest klarar han att vara vaken 1,5 h åt gången, har klarat 2h någon enstaka gång men blir så trött efter 1,5h.

Hålltider för mat är ca 8-8:30, 11-11:30, 14-14:30, 17:30-18, kvällsslurk vid 19:30-20 och nattmål kl 04.
//Mamma Sussi
Alex 081211 (40+5)
Mamma Sussi

Inlägg av Mamma Sussi »

Som schemat ser ut nu så är det ungefär så här:

8:00 God Morgon
8:30 Mat (ersättning)
9:30 - 10:15 Sova 45 min
11:30 Mat (ersättning)
12:00 - 14:30 Sova 2,5 h
15:00 Mat (ersättning)
16:30-17:15 Sova 45 min
18:30 Mat ( ersättning)
Gnällig och missnöjd 18:00-19:30
19:30 Nattslurk och God Natt
4:00 Mat (ersättning)
//Mamma Sussi
Alex 081211 (40+5)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Ett par förslag på schemajusteringar:

8:00 Mat
9:30 -10:15 Sova 45 min
11:30 Mat
12:00 -14:30 Sova 2,5 h
14:30 Mat
16:00-16:45 Sova 45 min
17:30 Mat
18:20-18:40 sova 20 min
18.40-20:00 nöjd och glad bebis! :wink:
19:45 Nattslurk
20:00 Sova natt 12 h
4:00 Mat

eller om man vill ha lite längre sömnpass (vilket säkert skulle passa Alex, som inte är så gammal ännu):

8:00 Mat
9:30-11:00 Sova 1,5 min
11:30 Mat
13:00-15:00 Sova 2 h
15:00 Mat
17:00-17.45 Sova 45 min
17:45 Mat
17.45-20:00 nöjd och glad bebis! :wink:
19:45 Nattslurk
20:00 Sova natt 12 h
4:00 Mat

Jag tycker att det senare förslaget är att föredra eftersom det ger 2 sovpass med längre sammanhängande sömn, som kan behövas i den åldern. Dessutom ligger maten direkt efter sovpassen, vilket kan vara bra för små liv som kan ha en liten släng av överlevnadsångest kvar.

Vad tycker du? :?:
Mamma Sussi

Inlägg av Mamma Sussi »

Tack för schemaförslagen. Jag hade tänkt pröva det första schemat med en powernap klockan 18:20 men dagen jag skulle testa det var jag på anställningsintervju på jobbet, då hade min sambo låtit lill Alex sova två timmar mellan 10-12 så schemat vart lite tokigt. Jag ska pröva den varianten i alla fall.
//Mamma Sussi
Alex 081211 (40+5)
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej igen,
Vill bara be om ursäkt för att jag inte var tydlig i min hjälp till schema-förslag, med att det inte är dags att spika nått schema ännu. #-o :oops: (Tack för påminnelsen :heart: ) Lillen är för liten, innan 2 månader strävar man efter rytmen 2 + 2 och observerar bebisens rytm, som senare utgör grunden för schemat. Många spikar schema vid 2 månader, vi följde bara rytmen och införde schema först vid 3 månader.

Återigen; det var inte meningen att förvirra på något sätt och det ber jag om ursäkt för. :oops: Fortsatt lycka till. :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Mamma Sussi skrev:Tack för schemaförslagen. Jag hade tänkt pröva det första schemat med en powernap klockan 18:20 men dagen jag skulle testa det var jag på anställningsintervju på jobbet, då hade min sambo låtit lill Alex sova två timmar mellan 10-12 så schemat vart lite tokigt. Jag ska pröva den varianten i alla fall.
Med andra ord ska ni absolut låta honom sova när han gör det. Jag brukade väcka om hon sovit 3 timmar, men inte förr. 1,5-2 timmar vaken och 2-3 timmar sömn på det!
Elle

Flyttad fråga

Inlägg av Elle »

Mamma Sussi skrev:Jag har en liten fundering på varför min lilla 8 veckors pojke blir så otroligt "arg" när han ska somna. Så fort han själv känner att ögonen är på väg att fara igen börjar han grina och beter sig jätteargt. Han viftar med armarna och blir som "tokig". Han gör så i sin säng, i vagnen och även när han håller på att somna i min famn. I bland kan han vara så otroligt trött (ej övertrött) så att han NÄSTAN somnar sittande, då lägger jag ner honom och då hetsar han upp sig. Jag buffar honom enligt AW:s beskrivning och när jag går ut och han börjar skrika så är det ARGT. Det är sällan han låter ledsen utan mestadels arg och rent ut sagt förbannad. Han kan sedan tystna och sedan somna men ibland går det över till att han blir så arg att han nästan kiknar och då går det över till att han blir ledsen. Varför är han så arg?

Ska jag ändå vänta in att han blir ledsen innan jag går in och buffar igen?

:?: :?: :?:
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Mammasussi :)

Jag har en liten dam med hett temperament här hemma. Är det något som inte "gillas" så hörs det vill jag lova. Som tex att vilja sova men att inte finna ro. Jag har låtit henne reagera och med hjälp av husljud verktygat henne. Hög musik är också jätte bra. Vi satsar mycket på Skrattet till go´nattet eller leendet till go´natten om man inte vill skratta :wink:
Men GLAD ska man vara när man läggs och arg får man bli när man lagts.
Ibland har jag dock gått in och hjälpt henne om jag märkt att hon INTE lyckas lugna sig utan att det bara stegras men noga lyssnat av innan.
Men då bara lugnat och illa kvickt har jag varit ute igen.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Mamma Sussi

Inlägg av Mamma Sussi »

Tack Elle och Johanna W!

Jag förstod inte riktigt hur man skriver forumet så tack Elle för att du hjälpte mig.

Jag håller med dig Johanna om att han har temperament och det kan jag lova att jag har haft "lyckan" att få två barn med hett humör. :D

Jag har inte haft så stora problem med lilla Alex humör men jag tänkte om det är jag som kanske har gjort något så att han just i sovsituationen blev arg. Han är övrigt också lite på tårna som t.ex nu när hans pappa lade ner honom en stund själv då försöker han säga till på skarpen att han inte vill ha en egen lite stund. Men det har jag läst här på forumet att det är bra.

Nu ska min sambo ha datorn så jag återkommer. :(
//Mamma Sussi
Alex 081211 (40+5)
Mamma Sussi

Inlägg av Mamma Sussi »

En liten fundering till, jag vet att babisar har det överlag lite jobbigare på kvällarna men buffningen och sövningen fungerar klockrent på dagarna men inte sista läggningen för natten. Jag har funderat på om vi gör något annorlunda vid kvällsläggningen men inte något annat än ta på pyjamasen. På dagarna tar det ca 3-5 minuter för honom att somna och då fixar han det många gånger själv efter att jag varit in en gång och buffat. På dagarna blir han mer arg när jag lämnat och ramsat och på kvällen blir han mer ledsen. På kvällen tar det ca 45 minuter för honom att somna och då vaknar han gång på gång och är ledsen tills han "somnar fast".

Någon som har någon teori om varför det är så eller ska jag bara acceptera att det är så och att det går över. :?:
//Mamma Sussi
Alex 081211 (40+5)
Mamma Sussi

Inlägg av Mamma Sussi »

Äh glöm det jag skrev för idag har inte sövningen på dan funkat heller.
//Mamma Sussi
Alex 081211 (40+5)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"