Nu ska lillebror kuras!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lua

Inlägg av Lua »

gemelas skrev:Jättetrevlig konversation så här på morgonkvisten, han lyssnade fint när jag ramsade och gav vettiga följdfrågor som jag naturligtvis svarade på. Här fick jag verkligen nöta in ramsan med honom, kändes kanonbra faktiskt.
Vilken alldeles ljuvlig beskrivning :!:

Grattis till en väl genomförd första natt :thumbsup:

Kram Lua. :heart:
gemelas

Inlägg av gemelas »

Tack Lua!! Det är så skönt med stödet man får från alla här på forumet!!

Förresten, vad häftigt att du har 2 barn som fyller år samma år fast de inte är tvillingar!! Imponerande för mig som "råkade" få mina samtidigt :wink:

kram kram
Gemelas- mamma till busprinsessorna 2006-10 (kurade vid 11 mån) och lillebror 2008-08 (kurad feb 09)
Lua

Inlägg av Lua »

Tack! Jag råkade också :wink:

Kram :heart:
gemelas

Inlägg av gemelas »

Halloj!

Nu är andra natten till ända. Jag var taggad till tusen och tänkte att nu ska här tränas ramsa så att den verkligen sitter men det blev inte så mkt träning med den för lillen sov ända fram till vargtimmen...

Så här såg det ut i natt:
19,10- Godnatt, läggning av glad lilleman som är avslappnad och fin. Accepterar magläget till skillnad från natt 1. Gör bara en kort och mjuk buff som markering, ut snabbt med ramsa x 4. Bekräftar lite för tidigt så han börjar prata lite igen, men han är nöjd.
19,16- Skriker upp sig något och får en hög och bestämd ramsa till svar x4. Han är tyst och lyssnar men börjar "gnöla" lite efter någon minut. Jag avvaktar.
19,23- Tystnar, jag ger bekräftelseramsa x 3 (precis när jag hör att han tystnat). Han somnar.

Här hade jag tänkt att gå in efter exakt 10 min för att vända honom rätt för jag vet att han ligger på rygg (vände sig under gnölet) men missar det totalt eftersom jag är så fullt upptagen med "mina andra 17 bebisar" dvs husljuden utanför. Bestämmer mig för att han får ligga på rygg så länge han är nöjd med det, vill ju ingripa så lite som möjligt. Tänkte jag rätt eller borde jag gått in och lagt tillrätta ändå trots att han sov nöjt??

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

02,00- Hör jag att han vrider och vänder på sig men sover dock. Han brukar vara ganksa stökig och ligga och sparka i sömnen... Jag avvaktar, ingen åtgärd.
05,35- Vaknar och "gnölar" och får en mjuk men tydlig ramsa x4. Han lyssnar och tystnar en stund men ängnar sig snart åt lite lågmält prat och gympa i sängen. Han verkar nöjd så jag avvaktar för att hålla ingripandet på mininimumnivå i och med att det är vargtimme.
06,20- Har han varit tyst en stund varpå jag ger bekräftelse x3.
06,24- Börjar han "knorra". Låter som han håller på att somna men fortsätter en stund och det verkar inte avta.
06,35- Nu har mamma fått nog! Tror inte han kan komma till ro medan han ligger på rygg så jag går in och lägger tillrätta, minimal buff och ramsa utx4. Han tystnar och verkar somna.
06,50- Gör jag morgon då jag befarar att han inte somnat så djupt så han riskerar att vakna innan 07. Förekommer och väcker en ganska glad men sömning lilleman.

På det stora hela är jag mkt nöjd med natten men undrar om jag agerat rätt både när det gäller att låta honom sova vidare på rygg och sedan när det gäller hans glada vakenstund under vargtimmarna?? Borde jag låtit honom vara helt iom att han var glad och nöjd eller skulle jag ingripit tidigare för att visa honom med hela handen hur man kommer till ro. Han lyssnar ju på ramsan men fortsätter efter en stund att prata lite lågmält precis som om han säger -jaja, mamma, ja ska sova snart men det är såååå mysigt att ligga här o snacka lite....

På morgonen (liksom igår) lämnade jag över alla 3 barnen till sambon så jag fick ett par timmar sömn. Ammade först när han vaknat och sedan skulle sambon ge välling men han tog inte mer än 10 ml. Lillen var trött och somnade 09 som han skulle för första luren men blev tokledsen när pappa väckte honom. Det tog en stund att trösta honom. Hoppas han blir gladare när jag ska väcka honom efter långa luren nu om 5 min....

kramar från Gemelas
Gemelas- mamma till busprinsessorna 2006-10 (kurade vid 11 mån) och lillebror 2008-08 (kurad feb 09)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken kanonnatt ni haft. Jag tycker du resonerar så klokt så klokt. Helt rätt i mina ögon. Fortsätt så. :thumbsup:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
gemelas

Inlägg av gemelas »

Då var 3e natten avklarad...

19,10- (Ja, lite sent blev det då syrrorna skulle lägga sig först..). Lägger tillrätta, lillen blir lite mer frågvis så jag buffar snabbt för att markera, ut med ramsan x4 ihopdragen med en mjuk bekräftelse på slutet iom att han tystnar på ramsan. Jag går ner i köket för o diska och jag hör bara någon liten suck från honom innan han somnar helt. Går in efter 10 min för o se om han vänt över till magen som natten innan men han ligger kvar på magen, Yes!
00,55- Vaknar och gråter lite mjukt (inte jätteledsen) och får ramsa x4. Tystnar under ramsan (som han oftast gör) men går igång igen efteråt och gråter lite av och till. Tystnar helt 01,00 och jag bekräftar. Somnar.
03,55- Vaknar och "gnällgråter", jag ramsar x 4. Tystnar men går igång direkt efter, gråten går lite upp och lite ner som en klagosång. Avvaktar med fler verktyg på en stund för o se vad som händer.
04,10- Blir han tyst varpå jag bekräftar.
04,18- Gnäller igång igen!! Jag avvaktar för o se om han kan somna själv som man ska göra denna natten..
04,24- Bekräftar efter en liten stunds tystnad men han går igång igen!!
04,30- Tröttnar mamma på hans "gnällgråt" och går in och lägger tillrätta (han ligger dock kvar som han somnat första gången) buffar en liten stund iom att han har svårt att sluta gråtgnälla. Slutar buffa när han är hyffsat ltyst (han är avslappnad i kroppen) och trycker till och går ut med mjuk ramsax4.
Han är tyst under ramsan men går igång direkt efter jag slutat. Avvaktar.
04,42- Gråten verkar bli mer och mer verkligen ledsen, hör hur han riktigt snyftar och 04,45 går jag in igen och buffar (lite längre och mer bestämt än innan) till han är lite tystare (dock fortfarande snyftande). Ut med ramsan under hans tystnad men han går igång igen!!
Avvaktar en stund, lillen verkar lugna sig. Ligger och "bökar" runt lite i sängen.
04,53- Lille älsklingen har troligen vänt sig eftersom jag hör hur han sparkar i sängen, men han är iaf tyst så jag ger han en bekräftelse x 4 och han somnar.
06,45- Går pappas väckarklocka igång och då vågar jag inte chansa på att han inte vaknar så vi går in och gör morgon. Tar upp en ganska glad lillebror.

Allt som allt är jag nöjd med natten förutom att han var lite mer ledsen men jag antar att det är frågor han måste ställa för att vara helt övertygad om att det verkligen ska vara så här man gör på natten..
Blev lite besviken på mig själv att jag ingrep så mkt men tyckte inte han skulle behöva snyfta sig till sömns... Förhoppningsvis blir det bättre och bättre.

Är det bara jag som sover så dåligt i fullmåne?? Trött som jag var efter 2 vaknätter hade jag ändå svårt att sova inatt...

Idag har iaf lilleman varit en riktigt glad och hungrig liten filur ;-). Har ätit mer än någonsin förr både av morgongröt och lunch. Han tar tacksamt emot sina daglurar (på rygg i vagnen) och är inte längre jättearg när man väcker honom :D

Ojdå, det blev visst en uppsats idag igen men det är så skönt och skriva ner och få respons på natten samtidigt som man själv får lite mer perspektiv så här i efterhand.

Jag märker så stor skillnad i hur mkt nytta det gör att vara riktigt påläst innan man kurar. Så här i efterhand så gjorde jag mååånga missar när jag kurade mina stora tjejer, så de fick bli mina försökskaniner :lol:

kramar
gemelas

Inlägg av gemelas »

Nu behöver jag er hjälp!!

Återigen har vargtimmen spökat för lillebror..
Läggningen inför 4e natten går bra och min plan för natten är att backa ett steg tillbaka och inte så snabbt ingripa med verktyg längre. Han vaknar först vid 03,30 och jag avvaktar. Han gnällgråter lite men tystnar av sig själv efter en stund och jag bekräftar och han somnar om.
Han vaknar till lite smått någon timme senare och somnar av sig självt men i min trötta dimma somnar jag ifrån bekräftelsen.

Inatt börjar vargtimmen 05,30, han smågnäller och jag avvaktar för att inte överarbeta verktygen (tänker jag fel??).
Vid 06 går jag upp och sätter på tv och stökar lite i badrummet osv för o se om han somnar men inte.. En stund senare ramsar jag x 8 då han gnäller mitt i ramsan- när jag tystnar gnäller han högre och blir argare varpå jag ger honom en arg och hög ramsa. Han tystnar INTE.. Jag avvaktar igen.
06,18- ramsar jag igen x8 och höjer rösten och blir mer bestämd mitt i när han klagar på min ramsa. Han går igång igen och blir alltmer gnällig och ledsen.
06,20- Går jag in för och ge solfjäder men det blir en snabb buffx4 oxå eftersom jag inte kan få honom till ro annars. Ut med ramsan som han protesterar mot igen så det blir x 8.
06,26- Ger jag bekräftelsen efter en stunds tystnad och går in i duschen. Under tiden arbetar han upp sig igen och jag avvaktar ett hyffsat lungt tillfälle för att "väcka".
06,45- Går in med buller och bång. Go'morron!! Vad du har sooooovit gott!!!

Hjälp, det känns som han inte alls lyssnat eller åtminstone inte tagit till sig av ramsan inatt. Tillråga på allt är jag kraxig och hes oxå så röstresurserna är inte de bästa men det ska väl inte ha så stor betydelse?? Har jag ramsat för mycket??
Hur ska jag går vidare med dessa vargtimmar, det känns som de blir längre för varje natt. Ska jag backa ännu mer? Det känns som han har väldigt svårt att komma till ro trots att han faktiskt är trött.

kramar från Gemelas
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Bra jobbat med kuren! Skönt att aptiten är så god, det är så roligt att mata då.

Jag tycker du jobbat på strålande, fortsätt bara så. Avvakta och lyssna verkligen och när du känner att du vill gå in DÅ ramsar du. Ni måste göra "baksteg" för att han ska göra framsteg.

Om han vaknar i vargtimmen så ge genast en upplysande ramsa som talar om att det fortfarande är natt, alltså en vanlig, glad och hög ramsa x 4. Sen inget mer. Lugn klassisk musik om han hakar upp sig (finns en jättebra skiva "Stor musik för små öron", eller husljud men det känner jag personligen inte för kl 5 på morgonen :shock: :wink: . Tidiga morgnar är ett jättevanligt problem, det är bara att ha samma strategi så löser det sig men det kan ta tid. Plugga in öronpropparna, om han verkligen vill ha hjälp så hör ni ändå. I alla fall gör jag det.

Annars kan man se över matintag, vara ute extra mycket, mycket delaktighet och kolsvart och svalt i rummet. Sen kan man inte göra mer.

Fortsatt lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
gemelas

Inlägg av gemelas »

Tack Emma för ditt inlägg!!

Har suttit ett par timmar nu och läst olika inlägg om hur man hanterar tidiga mornar och har bestämt mig för att köra pangramsa + klassisk musik. Vi har laddat cd-spelaren inför morgontimmarna ;-). Kan ju dock inte spela alltför högt får då börjar ju lillkillens storasystrar (som är de säkraste sovare man kan tänka sig) att undra vad vi sysslar med... Nej, jag håller med om husljud är det sista man är sugen på vid den tiden, hihi.. Disken får vänta.

Utevistelse har vi normalt sett flera timmar om dagen, dock har syrrorna haft feber i ett par dagar så vi har hållit oss inne på em. Men lillen sover ju alla sina lurar ute i vagnen så luft får han ju. Dagslurarna sitter som en smäck (peppar peppar, ta i trä). Rummet är helt becksvart och rejält svalt, fönstret är öppet hela dagen tills läggdax.
Vad gäller maten har vi ökat från 0-100 på några dagar känns det som. Innan kuren hade vi i pricip bara introducerat smakisar och nu äter han en halv stor burk mat + frutpuré + amning vid lunch och middag. Och idag fick jag i honom hela 70 ml välling till nattslurk, till skillnad mot de vanliga 0-10 ml.

Läggningen är inga problem alls, ikväll somnade han direkt jag lade ned honom, det enda jag behövde göra var att vända lilla huvudet till höger. Varken buff eller fjäder krävdes för att han skulle slappna av. Jobbade extra hårt idag på skrattet så han var riktigt glad när han skulle sova. Så nu har han verkligen fått förutsättningar för en god natts sömn, håller tummarna..

Kramar från Gemelas
gemelas

Inlägg av gemelas »

Wow, vilken skillnad det var i natt!!
Jag var laddad till tänderna igår kväll innan jag lade mig med Mozart i cd-spelaren. Lilleman gnydde till någon gång vid småtimmarna men somnade om själv igen. Sedan vaknade jag automatiskt en stund innan kl 04 inför vargtimmarna tack vare fullmånen. Lillen vaknade första gången vid 04,15 får en trygg glad pangramsa x 4, jag går till soffan och sätter mig med fjärrkontrollen beredd att sätta på musiken. Avvaktar liten stund bara så jag inte stör ett ev insomnande.. Han somnar själv på ca 5 min. Går och lägger mig igen.
Nästa gång vaknar han kl 05,45 och då håller jag nog själv på att somna tror jag för jag är inte tillräckligt snabb till dörren för att pangramsa innan han är igång med gnället. Ger iaf en likadan pangramsa som tidigare under natten och går och sätter mig i soffan. Denna gången sätter han igång att gnöla/gnälla/smågråta (mest tröttgnäll låter det som) och jag sätter på Mozart på ganska hög volym. Det låter som han lyssnar lite för han minskar på volymen när jag höjer. Så höll vi på i kanske 10 min och höjde och sänkte, sedan var han tyst och jag stängde av musiken. Precis när jag skulle gå o lägga mig gnäller han till lite igen så jag sätter på lite låg musik igen ett par minuter tills jag vet han har somnat.
Sedan sov han till 06,57 men då "hörde" jag inte att han vaknade utan jag väckte honom glatt med väckarklockan 3 min senare :D

Det känns så skönt att han somnade om så fort, det blir ju lite lättare att hålla han nöjd och vaken mellan dagens sömnpass när han sover mer sammanhängande på natten. Det funkade verkligen kanon med musik, sedan om det berodde på att min koncentration låg på något annat än lilleman det vet jag inte eller om han faktiskt gillade musiken.. Kände mig iaf som värsta dirigenten där under vargtimmen :lol:

Kramar
nilam

Inlägg av nilam »

Härlig rapport, så roligt att läsa :-({|= =D> \:D/

Det där är attityd och en mamma som kan sin sak

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
gemelas

Inlägg av gemelas »

Tack Malin! Och tack alla ni andra underbara på detta forum för allt ert stöd!! Jag har läst på hur mkt som helst i både boken och här på forumet för att vara säker på handen tack vare er är nu även attityden så självklar oxå!! :D
Tack för att ni finns här och hjälper oss som inte är proffessionella sömnkurare (man kanske kan få bli det sedan efter att ha kurat 3 barn, hihi..)!!

Kram kram
nilam

Inlägg av nilam »

Vill bara varna dig, man blir beroende :roll: :lol: :lol:

M
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
gemelas

Inlägg av gemelas »

Hejsan!

Nu har vi avverkat kuren och uppföljningsveckan och allt går jättebra förrutom vargtimmarna.. De känns verkligen som de blir längre och längre, i början kände jag ändå att jag kunde få honom att somna om med pangramsa och sedan på med Mozart om han ändå fortsatte att prata/gnälla efter ramsan. Men de senaste 4-5 nätterna känns det inte som han somnar öht mellan kl 04-07 och om han somnar så är det bara en ytlig sömn som varar ca 10-15 min. Första timmarna är han inte så missnöjd utan ligger antingen och pratar glatt eller "knorrar" som att han är på g att somna men sista timmen mellan 6-7 så eskalerar det med att han blir gnälligare och till slut ledsen och gråter på riktigt.
Som sagt, allt annat funkar och jag är stenhård med tiderna både för mat och lurar. Han äter mkt och utevistelse flera timmar varje dag, både vaken och sovande.
Vad mer kan vi göra för att hjälpa honom att somna igen under dessa eviga morgontimmar? Bör vi bryta vakenmönstret genom att gå in till honom och solfjädra eller ska vi fortsätta hålla oss på "avstånd"?

Kramar från en trött Gemelas
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag tycker ni verkar ha väldigt bra koll och attityd. Vargtimmarna kan verkligen vara krångliga. Har du läst denna tråd http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18820

Där skriver Anna att man kan bryta ett maratonuppvak medsolfjäder. Något för er?
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"