Edvin näste bebis till rakning ehh.. kurning start 6 feb

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mysbyxan

Inlägg av Mysbyxan »

så här gick andra dagen :D

Förmiddagsluren 9.15, somnade efter 20 min behövde inte gå in men ramsade säkert 10 vändor. Fick väcka honom efter 20 min( skulle ha sovit 45 men det rymdes inte inom marginalkvarten).Tänker jag rätt här när jag väckte honom efter 20 min?

Middagsluren 12.15, somnade efter 3 min vagnade + skakade + skakade. Väckte sedan efter 1.5 timmar.

Eftermiddagsluren 16, somnade efter 6 min fick vagna 2 omgångar + lite skak. Väckte efter 45 min.

Återkommer med natten(nu måste trollmoj ha datorn)

/Mysbyxan :roll:
Mamma till Emma 060605 och Edvin 080823
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Mysbyxan skrev: Fick väcka honom efter 20 min( skulle ha sovit 45 men det rymdes inte inom marginalkvarten).Tänker jag rätt här när jag väckte honom efter 20 min?
:D Yes :wink: :lol:

Och tänk inte kompensera, sedan - även om han blir stuptrött. Utan håll tiderna, som du gjorde =D> Kompenserar man cementerar man.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh vad bra ni jobbar!
Härligt!
Ser fram emot den (gissar jag) korta rapporten om förra natten :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mysbyxan

Inlägg av Mysbyxan »

Jo så här blev natten:

Läggningen gick så där, det tog ca 23 min och jag kände mig lite besviken för de skulle ju gå fortare idag men det gjorde det inte.

Bestämde mig för att gå och lägga mig tidigt för att klara av natten. Det var med blandande känslor lite nervöst och pirrigt, hur skall detta gå:lol: De två tidigare nätterna hade jag och storasyster sovit hos mormor.

Vaknade till vid 01.30 och fattade ingenting han sov fortfarande, sprang upp och kikade in(man ser andningsalarmet från dörrspringan) det blinkade. La mig överlycklig i sängen så här bra har det aldrig varit.

2.08 ett grymt men sen händer inget mera

3.28 bök men tyst, inget mer händer

4.30 bök ingenting mera

4.39 bök rör på sig men sover fortfarande

6. 19 skruvar på sig men vaknar inte

Jag gjorde ingenting i dessa lägen.

6.32 vaknar och pratar glatt. Jag står och avvaktar vid dörren. 6.37 låter lite irriterad och jag ramsar. Han blir arg. Får panik och väcker trollmoj. Vi avvaktar och sedan ramsor jag igen och igen och igen. Han låter riktigt irriterad nu, både jag och trollmoj blir lite osäkra och i paniken skickar jag in trollmoj för att buffa. Buffar i ca 2 min och ramsar ut( medan han buffar går trollmojs väckningsalarm på mobilen i gång som han har i fickan). Edvin lugnar sig men låter inte helt nöjd. Vi stormar in 6.57 och gör glad morgon då han tvärt tystnar och vi tar upp en förvånad kille.

Här känner vi oss lite osäkra efter första natten som slutade i katastrof. Ska vi verkligen ramsa fram tills 7.00 och hoppas på att vi får honom lugn på marginalkvarten eller ska vi ha gått in tidigare redan 6.45. Han var trots allt hyfsat lugn då?

Jag är ändå jätteglad för att han nästan sov hela natten :D Kände mig jättepeppad inför dagen

Dagen gick över förväntan:

Förmiddagsluren tog exakt en kvart, han var rätt arg i mellanåt.Väckte honom.

Middagsluren, drog 4 vagntag och skak somnade omgående efter detta. Vaknade till efter 45 min då jag drog 4 vagndrag och skakade. Han somnade omgående. Jag var mycket nöjd över att jag lyckades söva om honom och självförtroendet växte :D Väckte honom.

Eftermiddagsluren gick lika smidigt med insomningen som vid middagsluren. Vaknade dock efter 40 min då jag drog 4 vagndrag + skak och han somnade om. Väckte honom efter 45 min. Mycket nöjd över detta.

Har nu lagt min lilla kille och sitter nu och bara njuter, det tog nämligen bara 9 min för honom att somna utan protester. När jag gjorde beskedet la han sig ner själv med huvudet på sned :shock: Jag behövde inte göra någon påminnelseramsa.

Däremot funderar jag på bekräftelseramsan som jag först gjorde 7.06 men hörde sedan att han röde på sig samt gnydde till och gjorde en ny 7.08. Behövde jag göra någon ny? för han svarade ju inte på min ramsa....

Mysbyxan
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh vilket jobb ni gör! :thumbsup:

Nä, du behöver inte bekräfta igen. Det är om du behöver ramsa igen för att lugna honom, men att han låter lite efter bekräftelsen är inget att fundera över :D

OCH/MEN jobba vidare med verktygen inatt OM det skulle bli ett bakslag. Det behöver inte bli det, men det kan bli det. Han undrar då om ni verkligen verkligen står för det ni gjort de senaste nätterna. Och det gör ni ju :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mysbyxan

Inlägg av Mysbyxan »

Hjälp!!! Han bara skriker. Sov hela natten fram till 6.02 vaknade och pratatde, jag gav en glad bestämd påminnelseramsa. Började skrika upp sig 6.10 och jag gav en arg ramsa 6.40. Skriker bara mer och mer går in och gör tillrättaläggandet 7.00 och sitter nu och avvaktar. 7.15 måste jag ju gå in,hur ska jag göra? Kan ett barn skrika så här länge :cry:

//mysbyxan
Mysbyxan

Inlägg av Mysbyxan »

Det är går inge bra. Allting låste sig för mig och 7.15 gjorde jag glad morgon, han var inte så glad. Skulle jag ha gått in och buffat istället för att ta upp honom missnöjd? Den tanken slog mig aldrig då. Var helt inläst på att ramsa när han vaknar och i krisläge ge en arg påminnelseramsa och i absoluta nödfall lägga honom tillrätta. Han blev mera förbannad av att jag gick in och la honom tillrätta.

Hur ska jag få bukt med detta? måste vi börja om på något sätt :(

Förmiddsluren somnade han på 5 min var dock missnöjd. Fick göra två påminnelseramsor.
nilam

Inlägg av nilam »

Lugn, lugn, Rom byggdes inte på en dag :D

Tycker du focuserar lite fel :wink: Tänk inte han vaknade 1 timme förtidigt TÄNK, WOW han sov 11 timmar I STRÄCK, det är vad jag förstått mer än lille älsklingen någonsin gjort tidigare :D

Tidiga mornar är något de flesta får dras med en liten stund, typ en vecka eller två, tycker du har helt rätt teknik, pangramsa, sen skulle jag be dig gå därifrån och göra "viktigare" saker, du vet alla viktiga saker man MÅSTE göra 06,12 :sleep: :lol: :lol:.

Fortsätt så bra som ni gjort hitills, så kommer poletten trilla ner på mogonen också :D

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Mysbyxan

Inlägg av Mysbyxan »

Men han var ju ledsen när jag tog upp honom, som jag förstår är det, det värsta man kan göra. Om det blir likadant i morgon ska jag då göra på exakt samma sätt? ( jag satte på tv och tvättmaskin samt gick i trappor)så jag gick därifrån också.

Behöver mera pepp, trollmoj är magsjuk och är inte mycket till hjälp, har inte kunnat sova de två sista nätterna för jag har legat på helspänn och mitt självförtroende fick sig en törn i morse och nu har jag en stor klump i magen inför natten. :cry:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Ni har jobbat jättebra, den där klumpen i magen kan du spola ner i toan :wink: ! Om det blir likadant imorgon så försök störta in om han så bara drar ett andetag för att protestera lite till. Behöver inte vara helt tyst, försök bara få till att han åtminstone inte skriker för full hals. Och kom ihåg att ju mer protester inifrån desto gladare godmorgon! Inget tycka synd om eller rädda ifrån, bara glatt återseende!

Om han vaknar i vargtimmen ge en hurtig ramsa vid första pip. Avvakta sedan, ingen trafik in i rummet helst. Är det kolsvart där han sover? Kan också spela lugn klassisk musik om du har någon.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Mysbyxan

Inlägg av Mysbyxan »

tack, lovar att spola ned klumpen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och ta med dig prestationsångesten när du ändå spolar! :wink: Det handlar inte om att göra rätt eller fel, eller om vad som händer enstaka morgnar eller läggningar. Se det som en väg ni ska gå tillsammans och under den vägen händer det dittan och dattan. Lite perspektiv nu och LUGN!

Kramar! :D
Mysbyxan

Inlägg av Mysbyxan »

Ja, ni har helt rätt. Nu ska jag släppa prestationsångesten och blicka framåt :) Det vi har förändrat på på 5 dagar är ju helt fantastiskt. Vår lilla kille kan somna själv både i vagn och inne ( ibland med lite protester) och han sover nästan hela natten. Vilken skillnad mot förra veckan :D Jag är så glad för att vi gjorde detta.

Här kommer rapporter från förra natten och dagen.

Somnade efter 20 min med rätt mycket protester. Sov fram till 3.40, lät då litegran och jag gjorde en pangramsa och det blev tyst. Vaknade 5.40 lät också litegran, gjorde en pangramsa och han somnade omgående om. Gjorde glad morgon 7.00

Dagen gick bra, tog dock lite tid med inomhusläggningen.

Nattningen gick bra. Nöjd kille som somnade på ca 10 min.

En fråga: Är det viktigt att det är samma person som lägger honom som sedan tar natten ifall han vaknar eller kan vi turas om :?:

Storasyster har sitt rum precis brevid Edvins och hon brukar ligga och prata och sjunga innan hon somnar. Nu har vi sätt till att hon somnar före honom men så kan vi ju inte hålla på. Tror ni att detta kommer att störa honom? läste någonstans att det inte skulle vara röster direkt utanför rummet för då kan han tro att hon pratar med honom.

Kram Mysbyxan
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej där! :D

Vad bra det går!
En fråga: Är det viktigt att det är samma person som lägger honom som sedan tar natten ifall han vaknar eller kan vi turas om
Ni kan turas om!
Storasyster har sitt rum precis brevid Edvins och hon brukar ligga och prata och sjunga innan hon somnar. Nu har vi sätt till att hon somnar före honom men så kan vi ju inte hålla på. Tror ni att detta kommer att störa honom? läste någonstans att det inte skulle vara röster direkt utanför rummet för då kan han tro att hon pratar med honom.
Nej, tvärtom brukar man säga att ljud INTE stör. Jag tror bara storasysters ljud är betryggande för honom att höra.
Mysbyxan

Inlägg av Mysbyxan »

Hej, här kommer en rapport om hur det har gått de senaste nätterna/dagarna.

Nattningen börjar gå allt bättre, nu protesterar han ej( ibland mycket lite). Han vaknar dock på nätterna ca 2-3 gånger men nöjer sig med en ramsa. I går natt när han vaknade och vi ramsade blev han arg men han lugnade sig själv efter ca 15 min. Ena gången var vi tvugna att göra husljud. Hoppas att det var återfallet så att det inte blir värre.

Vi funderar på att avvakta med ramsa tills han skriker upp sig om han vaknar i natt. Tidigare nätter har vi gett en ramsa direkt vi hört honom. Vad säger ni om det?

Dagarna flyter bra det är bara eftermiddagspasset som krånglar lite. Han vaknar 5-10 min före och är arg. Kan ha svårt att somna detta pass också.

Ikväll betedde han sig lite annorlunda han verkade superhungrig/snuttig och satt fastklistrad vid bröstet i 1 1/2 timme nästan. Hoppas att han inte har kommit in i en tillväxtperiod och behöver mera mat, för det går inge vidare med mat och gröt men vi trugar på.

Han har även börjat rulla från rygg till mage samt att förflytta sig bakåt denna vecka. Så det händer mycket i hans liv nu. Har i bland blivit ledsen när jag lämnat rummet, kan det ha med kuren att göra? eller det kanske har med åldern att göra han är ju snart 6 månader.

//Mysbyxan
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"