Innan våra frågor lite bakgrund: Storebrors sovande har gått i vågor och just nu (sen två månader tillbaka) somnar han för natten själv. Vi (mest pappa) går in släcker lampan, drar ner rullgardinerna, hämtar napparna (JA, jag vet!!) lägger sonen tillrätta går ut med en ramsa gånger två sen lämnas han ifred och somnar själv. Allt detta hade varit toppen om det inte var så att vi vet att detta är tillfälligt och kommer att påverkas vid nästa utvecklingsfas, sjukdom eller dylikt samt att storebror vaknar en till fem ggr per natt....
Bra att veta är också att vi har varit stenhårda på rutiner och tider ända sen han var bebis.
Så här har vi tänkt och här finns även våra frågor:
1. Vi har berättat och pratat med sonen om att på torsdag ska vi samla ihop alla nappar, även de på dagis, och lägga i en påse som vi ska hänga upp i syrenen ute för nappfén att komma och hämta på natten för att ge till andra barn som är mindre än honom och som behöver napparna bättre. Han verkar gilla tanken och vi har också laddat med en present som kommer att hänga i trädet morgonen efter som nappfén ska ha lämnat efter som tack för napparna. Så långt känns det bra. Men är det någon som har erfarenhet av att ta bort nappen för en tvååring - ska man förvänta sig värsta katastrofen
2. Sonen läggs tillrätta på sidan - är detta något vi bör ändra på
3. Vi har tänkt att bröderna ska dela rum. När kan vi genomföra detta
4. Sovpasset på dagen. Vi har bett dagis att väcka efter en timme. Kan vi har en timme eller bör det vara 45 min
Så det tror jag var allt, men vi kommer säkert på fler frågor innan torsdag
Caroline