Kura tvååring nu på torsdag....Behöver lite hjälp först!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Caroline77

Kura tvååring nu på torsdag....Behöver lite hjälp först!

Inlägg av Caroline77 »

Lillebror (6 mån) är mer eller mindre färdigkurad :lol: och nu är det dags för storebror (2 år) :shock:

Innan våra frågor lite bakgrund: Storebrors sovande har gått i vågor och just nu (sen två månader tillbaka) somnar han för natten själv. Vi (mest pappa) går in släcker lampan, drar ner rullgardinerna, hämtar napparna (JA, jag vet!!) lägger sonen tillrätta går ut med en ramsa gånger två sen lämnas han ifred och somnar själv. Allt detta hade varit toppen om det inte var så att vi vet att detta är tillfälligt och kommer att påverkas vid nästa utvecklingsfas, sjukdom eller dylikt samt att storebror vaknar en till fem ggr per natt.... :cry: Varann gång är det för att han inte hittar nappen och varann gång för att han sparkat av sig täcket. Inga stora grejer, men både han och vi vaknar.

Bra att veta är också att vi har varit stenhårda på rutiner och tider ända sen han var bebis.

Så här har vi tänkt och här finns även våra frågor:
1. Vi har berättat och pratat med sonen om att på torsdag ska vi samla ihop alla nappar, även de på dagis, och lägga i en påse som vi ska hänga upp i syrenen ute för nappfén att komma och hämta på natten för att ge till andra barn som är mindre än honom och som behöver napparna bättre. Han verkar gilla tanken och vi har också laddat med en present som kommer att hänga i trädet morgonen efter som nappfén ska ha lämnat efter som tack för napparna. Så långt känns det bra. Men är det någon som har erfarenhet av att ta bort nappen för en tvååring - ska man förvänta sig värsta katastrofen :?: Han har bara napp när han sover...

2. Sonen läggs tillrätta på sidan - är detta något vi bör ändra på :?:

3. Vi har tänkt att bröderna ska dela rum. När kan vi genomföra detta :?: Måste båda två sova 12h natt utan pip :?: :?: Efter 33 nätter med SHN har lillebror hitintills "bara" haft en sån natt....

4. Sovpasset på dagen. Vi har bett dagis att väcka efter en timme. Kan vi har en timme eller bör det vara 45 min :?: Är det orimligt att tro att han kommer somna på rygg i en stillastående vagn :?: Är det bättre att köra sovpasset inne i spjälsängen :?:

Så det tror jag var allt, men vi kommer säkert på fler frågor innan torsdag :oops:

Caroline
Stolt mamma till :heart: Jacob (07-01-28 ) kurad feb-09, :heart: Charlie (08-08-03) kurad jan-09 och :heart: Arthur (10-04-20) började kura 10 sep 2010
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Caroline77 och välkommen hit till äldrebarn-avdelningen :wink: :!:

Vad bra att ni förbereder och planerar i god tid, det är en viktig del i att lyckas med kuren!

Nu ska vi se om jag kan hjälpa dig med dina funderingar:

:idea: Jag tycker er idé med nappfén är toppen, och jag tycker absolut inte du ska oroa dig för nån katastrof! Ett mindre barn glömmer oftast nappen redan första natten, medans ett äldre barn kan fråga i tre dagar. Så det är det "värsta" du kan vänta dig!

:idea: Visst kan ni fortsätta lägga sonen på sidan om ni vill det!

:idea: Jag tycker ni kan låta bröderna sova ihop när stora killen tar emot ramsan och ni känner er trygg med det.

:idea: Jag tycker ni ska låta sonen sova på det sätt han är van även på dagis. Men här kanske andra som har sovbarn på dagis kan rycka in, för jag vet att det finns de som låter barnen sova ute på dagis och inne hemma. Men sovpasset bör vara 45 minuter.

:idea: Sen kan ni ha lite i åtanke att det kan ta lite längre tid för ett äldre barn att kuras. Han har haft längre tid på sig att befästa dåliga sovvanor och kan behöva längre tid på sig att lära sig nya!

Varmt lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Caroline77

Inlägg av Caroline77 »

:D Tack Mia för snabbt och bra och betryggande svar !!! :D :D

Känner mig fortfarande lite osäker kring dagsluren. :?
Jag tycker ni ska låta sonen sova på det sätt han är van även på dagis. Men här kanske andra som har sovbarn på dagis kan rycka in, för jag vet att det finns de som låter barnen sova ute på dagis och inne hemma. Men sovpasset bör vara 45 minuter.
Han sover ju inne på dagis på en madrass på golvet med en massa andra barn - så hur vi än gör blir det ju inte samma som på dagis. På helgerna sover han i vagnen ute men då går vi en kvart med vagnen för att han ska somna. Är det någon annan som har några idéer/tips kring detta? :-k

Sen har jag börjat fundera lite kring första natten. Eftersom vi tidigare kurat ett mycket mindre barn kommer denna kuren innebära något annat. Framförallt eftersom vi nu kommer att kura någon som pratar och som det går att förklara saker för. Han kommer ju att undra var nappen är. Tänker vi rätt om vi varje gång (första natten) han frågar efter nappen svarar honom att de hänger i trädet för nappfén kommer för att hämta dem sen gör tillrättaläggande och går ut med ramsa :?: :?:

Caroline :heart:
Stolt mamma till :heart: Jacob (07-01-28 ) kurad feb-09, :heart: Charlie (08-08-03) kurad jan-09 och :heart: Arthur (10-04-20) började kura 10 sep 2010
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Caroline!

Skickar dig en länk där bl a dagsovning på dagis avhandlas, kanske hittar du tips där:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Men min spontana tanke är att det kanske är bättre att ha dagluren inne, om han är van att sova inne på dagis? Mina barn har alla, utan undantag, sovit sina långlurar inne i spjälsängen, det är nog därför jag känner mig tryggare i att rekommendera det :wink:

Och visst är det lite större utmaning med ett äldre barn! Det du kan göra är att prata med honom under dagen om vad som ska ske på natten; att han ska sova hela natten själv, att nappfén hämtar napparna, att han ska ligga i sin säng tills klockan ringer (visst tänker du använda dig av klocka?) osv...

Och om han vaknar på natten så ge dig inte in i några långa förklaringar, det räcker med att säga att fén har redan hämtat napparna (så att han inte frestas att vilja ut och kolla i tron att de hänger kvar...) och alltid, som du själv säger, avsluta med ramsan!

Oj, vad spännande det ska bli - snart är det torsdag!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Caroline77

Inlägg av Caroline77 »

Vilket bra tips att säga att fén redan varit där och hämtat!!! :D :D Då berättar man sakligt men man öppnar inte upp för diskussion!!! Toppenbra! Ska genast in och läsa på länken också. Känner mig fortfarande osäker över dagsluren :wink:
Caroline77

Inlägg av Caroline77 »

:) Första natten avklarad :D och det gick ungefär som vi väntat oss. Inte helt nöjd att nappen var borta när han skulle lägga sig, men frågade sedan endast vid ett uppvak efter den =D>

Dagsluren däremot gick verkligen dåligt. Han sov inte en blund. :( Han fick sova luren inne i sin spjälsäng, men vi drog inte ner gardinerna utan lät det vara dag. Han snackade och var ledsen om varannat. ](*,) Är den någon som har något tips :?: Eller är det bara att fortsätta ramsa imorgon utanför dörren och hoppas att han ger med sig tillslut :?:

Snart utvilad tvåbarnsmamma :sleep:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Härlig rapport!

Jag tycker ni ska dra ner så att det blir mörkare på dagen. Här är det ett måste faktiskt.
:D
Caroline77

Inlägg av Caroline77 »

:D Okej då provar vi med det imorgon! TACK! :D
Caroline77

Inlägg av Caroline77 »

Hej,

Har dykt upp en annan fråga. Vi körde som sagt igång kuren torsdagkväll och det var stora framsteg inatt - bara hoppas på dagsluren nu :D Imorgon är vi bortbjudna till kusinen som fyller år och tänkte spontant att den kan inte en av oss och kursonen följa med på. Men ska jag tänka så trots att sonen är två år och har varit hemma hos dem förrut? Det kommer isåfall bara vara vi och kusinens familj på en eftermiddagsfika.....???

Eller är jag helt ute och cyklar som ens tänker tanken att gå bort mitt i kuren :oops:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Vad roligt att läsa om era framsteg, toppenjobbat :thumbsup:

Visst kan ni gå bort på en eftermiddagsfika! Det här är en stor kille som "bara" har en sovtid på dagen att sova, och den har ni ju redan avverkar när ni går på kalas så det är bara att kalasa och njuta!

Fortsatt lycka till :!:

Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "