Edvin näste bebis till rakning ehh.. kurning start 6 feb

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

vad duktig du är! =D>

vilken pers- med kräk och allt- det är han ju inte känd för annars- att kräkas menar jag. hoppas det inte är storasyters magsjuka han har åkt på. :? kanske var det bara rapen som glömdes bort efter nattslurken i all uppståndelse :?:
hoppas natten fortsätter väl. t och jag håller alla tummar vi har. tänkte faktist på er runt 19 då jag visste att spektaklet skulle dra igång. jag tror han mest protesterar över att inte få nappen- men nu kommer ni ju lära honom att sova lugnt och tryggt utan den!

skickar en styrkekram!

bekräftelsen hinner du med nästa gång- eller gången efter det! det blir fler tillfällen :wink:

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Trollmoj

Inlägg av Trollmoj »

Sov efter att han somnade till 22:21 då han började skruva på sig och vaknade till lite så gick in och buffade, solfjäder och ramsade ut och nu så kom jag ihåg bekräftelseramsan.
Var ute 22:24

Fixar lite husljud

23:20 rör sig igen
23:24 vaknar
Buffar, solfjäder och ramsar ut. Bekräftelse
23:25

23:31 Pratar för sig själv
Påminelse ramsar
pratar mer, surare
23:34

23:38 Skriker till
Buffar, solfjäder och ramsar ut.
ramsar x2
Bekräftelse
23:41

23:54 Vaknar ledsen
Buffar lite längre, sur och skruvar på sig hamnar "ur läge"
Lägger till rätta
buffar
påminelse
buffar igen
solfjäder och ramsar ut. Bekräftelse
00:11

Ökar husljuden som jag drog ner lite tidigare.

Borde jag ramsa mera, och buffa mindre? Rädd för buffträsket. Det är ju första natten så jag tänker att jag måste få honom lugn först och främst? :?:
Pappa till Emma 060605 & Edvin 080823
Trollmoj

Inlägg av Trollmoj »

Fy fasen. Så här fortsatte det.

01:24 vaknar han igen ledsen
lägger till rätta
buffar
solfjäder och ramsar ut. Bekref.

01:28 är han ledesen igen
Rasarm x2 och han blir tyst :D
Bekref.
fortsatt tyst.

02:15 Vaknar ledsen igen
Upprepar allt igen klar 02:18

Sen vaknar han 05:32 och är riktigt riktigt arg. Flyger ner och tänker att jaha det var ju nästan i slutet av vargtimmen. Bara några gånger till så är vi hemma.
Men nu funkar inte buffen helt plötsligt. Han blir argare i takt med buffningen. Blir lite ur balans eftersom han blivit lugn tidigare av buffningen. Försöker och försöker. Testar att solfjädra och ramsa ut. Ramsar x4 försöker med pangramsa (nu är klockan 05:49). Buffar på men Edvin blir argare och argare. Nu börjar vargarna att nafsa mig i hälarna och jag tänker att han är hungrig med tanke på att han kräktes så mycket i början av kvällen. Tillslut grips jag av panik ringer Maria och gör glad-morgon på Edvin 06:20.

:?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du gör helt rätt, första natten så buffar man lugn och ramsar ut, precis som du har gjort. HELT RÄTT!

Tänk på att ramsan sägs alltid MINST x4. Som ett fyrfaldigt leve, HURRA, HURRA, HURRA, HUUUURRRRRAAAAAA!!! Det är i princip aldrig något enfaldigt leve eller tvåfaldigt leve. Även bekr. ramsan sägs x 4, tills den tar. Så i natt om du märker att du ramsar och han börjar lyssna, kan man gott säga ramsan x6, x8, x12 om så skulle behövas. Den skall lugna. VID STOR KRIS, då går du in och buffar eller solfjädrar.

Har du printat ut lathunden och klistrat den på dörren? Det är ett supertips när man är trött och inte minns vad man skall göra. :wink:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... /lathunden

Tänk på att i natt är natten då du buffar mindre och då ramsan jobbar mera. Gör du hela tiden baksteg kommer även sonen att göra framsteg, jag lovar!

Jag förstår att det känns jobbigt efter natten, men det positiva i detta är att du har svarat på frågor jättebra! Och du kommer att få färre att svara på var efter som tiden går. Ha målet i sikte och jobba målmedvetet så skall du se. :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mysbyxan

Inlägg av Mysbyxan »

oj oj vilken dag :D Jag har varit så nervös. Dagen började inte så bra för pappa fick ju lov att ta upp Edvin tidigare än planerat och när jag kom hem var han alldeles rödgråten och såg jättetrött ut. Då gjorde det ont i hjärtat.
Började amma redan 6.45 men han höll hela tiden på att somna, så vid 7.05 fick han en 5 minutare och kvicknade då till och kunde äta mera. Kände mig lite låg, men ringde till en kompis och fick lite peppning, så sen körde jag på.

Använde marginalkvarten och la honom 9.00 fíck gå in och göra beskedet vid tre tillfällen men vid 9.20 sov han. Jag väckte honom vi 10.05.

Vid middagsluren i vagn behövde jag bara lägga ned honom och vagna 4 gånger + skak. Han bökade lite och jag skakade två gånger till och sedan sov han. La ned honom 12.00 och han sov 12.05. Väckte honom 13.35.

Vid eftermiddagsluren la jag honom 15.50 och fick hålla på tills 16.03. Fick vagna 7 gånger + skak där i mellan. Jag borde nog ha backat lite men blev nervös av att det kom ut grannar. Han vaknade tyvärr redan efter 39 minuter och jag vagnade och skakade till det hade gått 45 minuter. Tog sedan upp ett nöjt barn. Borde nog ha låtit honom skrika lite mera men jag var så inriktad på att ta upp ett glatt barn efter uppvaknadet i morse.

I morgon har jag bestämt mig för att spika sovtiderna.

En fråga: Ska man bekräftelseskaka?

//Mysbyxan :arrow:
Mamma till Emma 060605 och Edvin 080823
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja det är bra att spika tiderna. :D

Nej, bekräftelse skaka inte. Törs du så gå med ramsan, men somliga kör utan den. Jag sade den i alla fall, mera i samtalston och inte i ramston om man säger. :wink:

(jag ramsar över allt, hos andra, i bilen, i vagnen, på jobbet... :roll: , Men det är jag det. :wink: )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

VIlken otrolig attityd! Klart att det var tufft i slutet på natten, det var säkert som du sa, att han var hungrig efter kräken.
Nu är det natt två!

Det kommer gå strålande! :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Trollmoj

Inlägg av Trollmoj »

Först och främst vill jag verkligen tacka för alla råd och snälla ord. Framåt slutet på natten då behövs det verkligen. Tack! :heart:

I kväll så var det att ladda om batterierna och se till så att Edvin var ordentligt rapad och lagom mätt... :D

Läggningen gick ganska bra, var lite tidig ut ur rummet för att ramsa så jag fick gå in igen. Läste bekräftelseramsan för sista gången (av 4) 19:18

20:05 skriker till
Ramsar x4
bekräftelseramsa x4
tyst (Mycket nöjd med att ramsan fungerar så bra)

21:30 Skricker till
Ramsar x4 verkar fungera
bekräftelseramsa x4 vaknar till
Ramsar igen Edvin blir argare
buffar blir föst mycket argare sen snabbt lugn igen (inser att jag borde ha ramsat mer istället) :idea:
solfjädrar och ut ramsar x4
bekräftelseramsa x4

Känns som om ramsan fungerar riktigt bra (nästan bättre än buffningen som han inte verkar jätteförtjust över).
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej hallå!

vad härligt att ramsan fungerar! nu 3:e natten är det ju den som ska ta över helt! (bara buffa vid absolut kris!)

hur gick resten av natten? dagen?

håller tumarna för er! har inte så mycket annat för mig här i magsjukesängen. fy vad det är tråkigt och jobbigt att vara sjuk. blä! :(

/lilla mia
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

Trollmoj

Inlägg av Trollmoj »

Så här fortsatte natten för mig och Edvin.

00:09 Piper till jag svarar med bekräftelseramsan x4

03:03 Vaknar till grymtar och skurvar på sig
Ramsar x4 väntar på svar
03:09 skruvar fortfarande på sig
03:11 börjar prata nu
Ramsar till 03:16 då jag avslutar med bekräftelse
Väntar på attt han ska somna på egen hand (grymtar och skruvar)
03:20 börjar han bli mer ledsen
ramsar x8 Edvin pratar på
03:23 testar jag att borsta tänderna och verka upptagen med det.
03:30 Ramsar vidare
03:45 Edvin blir mer ledsen och "bryter ihop"
Går in buffar
solfjädern
ramsar x4
bekräftelseramsar x4
Klar 03:50

03:54 Vaknar till igen med skrik
ramsar
Pangramsa
ramsar vidare x?
04:04 går in
buffar (jag vet... :roll: )
solfjädern
ramsar x4
bekräftelseramsar x4
Klar 04:15

05:50 vaknar och pratar
svarar med att ramsa
06:05 börjar gråta
Trött och lite rädd för att få repris på gårdagen så jag går in
buffar
solfjädern
ramsar x4
bekräftelseramsar x4
Klar 06:13

Sover resten av natten och vi väcker honom med glad morgon klockan 7!
:D

Flera gånger under natten upplevde jag det som om att jag nästan störde med ramsan men jag ville ändå arbeta in den men när han vaknar och bara skruvar på sig är det bäst att avvakta då tills han börjar prata eller till och med gråta innan man sätter i ramsan?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Åh vad bra ni har jobbat =D> :!: Många frågor och många bra svar, precis som det ska vara. Nu kan ni backa mer och mer, du har märkt att ramsan stör mer och då kan ni överlåta allt mer åt honom att greja själv. På så sätt kommer ni komma framåt för varje dag. Så ramsa nu när han är ledsen och inte tidigare.

Lycka till i natt!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Strålande jobbat! :D
Samma svar som Emma på frågan!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Trollmoj

Inlägg av Trollmoj »

19:00 - 06:45 \:D/ M får berätta mer.
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

iiiii!!!!

vad glad jag blir! :D

ni är sååå duktiga!!!!!

krmar från hela familjen!

Liten Karin

Inlägg av Liten Karin »

STORT Grattis! Vad härligt att höra!
Mamma till David
Kurstart 090204
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"