trygghet i sängen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
JoFo

trygghet i sängen

Inlägg av JoFo »

Hej!

Förra torsdagen (alltså för 8 dagar sedan) började vi kura vår 7,5 månader älskade son. Innan kuren vaknade han flera gånger per natt, ibland varannan timme och var tvungen att vaggas till sömns varje gång. Vi var också tvungna att gå och vagga honom inför varje läggning och det kunde ta ganska lång tid innan han somnade i famnen så det började kännas rejält i våra ryggar. Han var också ganska ledsen innan han somnade och hade svårt att komma till ro även om vi vaggade honom.

Innan vi började kuren hade vi läst på ordentligt och även sett filmen, så vi kände oss riktigt förberedda och peppade. Det kändes så bra till en början. Nätterna började sätta sig ganska snabbt och han vaknar nu bara ett par, tre, gånger per natt och somnar då om av sig själv eller med hjälp av ramsan. Kuren har också medfört att han nu har fått stor aptit (han åt jättedåligt tidigare, så han gick inte upp som han skulle). Det märks också på humöret att han är mer tillfreds. :)

Men… vi har inte nått ända fram och vårt stora dilemma är läggningarna! Vår kille har fortfarande ett otroligt motstånd till att sova och lägga sig i sängen. (Även tidigare när vi vaggade honom hade han som sagt motstånd till att sova). Så fort vi bara gör antydan till att lägga ner honom blir det STORA protester, även om han storskrattat och varit så glad innan. Det går inte att lägga honom tillrätta, utan han bara skriker, ålar sig, vänder och vrider och sätter sig upp. Man får kämpa en stund innan han ligger på mage (han har sovit på mage redan innan vi startade kuren) och efter ett par minuter går det få honom lugn med buffning och efter ytterligare en liten stund även solfjädern. Vi ramsar oss ut så fort han blivit lite lugn men han går igång igen på direkten. Han blir så arg och sedan ledsen och det tar i regel ca 20 min innan han kommer till ro och somnar. Vi har provat att både vara med honom lite längre tills han slappnar av ordentligt och vi har provat gå ut tidigare också för att backa och ge honom utrymme. Vi gör husljud utanför och har även testat musik vid ett par tillfällen (dock inte allt samtidigt) och vi använder verktygen vid kris. Men det fungerar inte så bra. Det känns som att ramsan inte tar riktigt på dagarna fast den verkar fungera på nätterna.

Läggningarna på kvällen går lite lättare (för att han är tröttare?), men dagläggningarna är ett stort problem. Svåraste sömnstunden är 20-minutaren vi har på eftermidagen och han hinner bara få 5 min sömn på marginalkvarten. Vårt schema ser ut så här:

19-07 natt (vaknar dock 06.30 och vi gör glad morgon 06.45)
07 äta
9-9.45 sova (45min)
10 äta
12-13.30 (sova 1,5 tim)
13.30 äta
15.45-16.05 sova (20 min)
16.30 äta
18-19 bad, bus, kvällsslurk
19 natt

Skulle det hjälpa om man kortar ner ett sovpass eller att man gör om det till två längre pass så han är lite tröttare när han ska sova och att han kan sova till kl 7 på morgonen? Särskilt vid 20 min-luren verkar han inte så trött.

Vi vill inget hellre än att hjäpa vår kille att komma till ro så att han njuter av att sova!
Boken är ovärdelig och vi går tillbaka till den hela tiden. Läser även här på forumet och tar till oss av de tips som finns. Det känns dock som att vi kört fast lite då vi inte verkar komma tillrätta med detta och behöver lite konkreta råd och lite peppning.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och varmt välkommen hit :D

Njutningen har inte infunnit sig ännu vid läggningarna och det kan ta en stund för en del av barnen, var bara lugn.

Jag skulle skippa buffningen helt vid det här laget och skratta och busa ordentigt innan läggning, flyta ner i sängen, snabbt lägga tillrätta och ge en solfjäder ända tills han är helt sömntung i kroppen och sen ramsa mig ut.
Och svär han åt dig där inne så är det hans ensak, du gr till dom andra 8 ungarna och 18 korna och i handling kan du visa att du vaktar för vargen med husljud.

Em luren kan med fördel tas under promenad, antingen sover han eller så får han en vila och välbehövlig återhämtning och det är inte så illa det heler.

tankar på det?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
JoFo

Inlägg av JoFo »

Hej och tack för snabbt svar!

Anledningen till att vi tagit alla lurarna inomhus är för att lillkillen inte är så förtjust i att åka vagn, han vill hellre komma upp för att nyfiket se allt som händer :) . Men jag ska absolut försöka med vagnen igen, kanske är det bra att bryta mönstret lite. Tror då att han till en början ska få halvligga på rygg eftersom han nu förknippar magliggandet med att sova.

Det som är svårt är att höra honom så arg under en lång tid. Man vill gärna gå in och hjälpa honom komma till ro. Men man kanske måste låta honom vara arg ett tag för att poletten ska trilla ner :?:

Hur tycker du att man ska göra när han sätter sig upp? Ska man efter ett tag gå in och lägga honom tillrätta med solfjädern för att markera eller ska man invänta att han till slut lägger sig ner själv?

Tycker du att man ska vara ganska så sparsam med solfjädern också nu eller kan man ta till den lite oftare då han varit arg en stund och det går över till ledsenhet och man känner att ramsan inte riktigt biter? Eller är det bara att göra honom en björntjänst?

Sedan funderar jag på om han kanske blir kall på natten, att det är därför han vaknar till ibland. Han rör sig så pass mycket så att täcket hela tiden åker av. Han har pyjamas på, men jag är osäker på om det räcker. Hur känsliga är barnen för om de blir lite kalla på natten, är det något de kan vakna av. Jag ser alltid till att han har täcket på innan jag somnar, men han vaknar alltid utan täcke ändå.

/Johanna
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

När jag hämtar min son på morgonen brukar han ha kudden på ryggen, som ett litet täcke, och han KAN ända ta på sig täcket om han så skulle vilja men han gör det inte, och så har han alltid varit, utan täcke. Jag tror inte att han fryser.

Du kan inte somna åt honom det måste han gör själv, och förmedla lugn och när du går utså använd dig gärna av höga husljud såsom damsugare osv, för då visar du i handling att du ÄR där, du vaktar för vargen. Någon hjälp med att lägga sig behöver han inte, han kommer att sluta med det när hon inte får till någin trfik underhållning med hjälp av den, han kan lägga sig och han kommer att göra det, men han kommer säkerligen bli förbaskad för att ni inte lägger ned han med poletten kommer snart att trilla ned. Trägen vinner! :lol:

Just vid läggningen skulle jag solfjädra ordenligt så han får den där sköna känslan i kroppen när man blir helt avslappnad, och detta just bara för att han jobba emot avslappningen så myclet fysiskt, men sedan skulle jag minimera trafiken och verkligen bara gå in irummet vis KRIS.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
JoFo

Inlägg av JoFo »

Hej igen!

Det är nu några dagar sedan jag skrev och vi är nu inne på sista dagen på uppföljningsveckan.
Det går lite framåt angående insomningarna. Vår kille blir fortfarande jättearg när vi lägger ner honom, men han är inte arg hela tiden nu till han somnar. Nu bökar han runt i sängen, sitter lite, småpratar för sig själv och blir arg emellanåt. :) Vi går inte alls in till honom nu utan ramsar bara vid behov. Han börjar ta till sig ramsan lite mer, mest på kvällen och natten.

Det tar fortfarande ca 20 min för honom att somna och i och med detta får han ju inte den totala dygnssömn som han behöver. Hur ska vi göra då? Ska vi lägga honom 15-20 min innan det är tänkt att han ska somna (fast han inte hunnit bli lika trött då)? Eller ska vi alltid ta till marginalkvarten när han väl somnat? Man märker så tydligt på honom de dagar som han inte sovit så mycket.

Vi har försökt solfjädra honom så han blir lugn vid nerläggning, men han blir bara så arg då. Det fungerar bättre om vi buffar ett par gånger, då slappnar han av direkt. Är det ok att vi fortsätter med buffningar bara vid nerläggningen för att få honom lugnare?

/Johanna
Mamma till underbara Linus 0806
Kurad januari-09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
JoFo skrev: Vår kille blir fortfarande jättearg när vi lägger ner honom, men han är inte arg hela tiden nu till han somnar. - - Vi går inte alls in till honom nu utan ramsar bara vid behov. Han börjar ta till sig ramsan lite mer, mest på kvällen och natten.
Utmärkt hanterat. Pris och beröm för hela kurarbetet - så snyggt jobbat :-({|= En liten herre med stort humör, tydligen :roll: Mycket bra att ni inte försöker få tyst på honom om och när han är arg. Det måste han få ge utlopp åt. Ilska låter sig inte tröstas eller lugnas bort utan måste få ha sin tid. Så en liten älskling på dåligt humör (som svär så det osar) verktygar man inte. Man väntar ut och respekterar.
JoFo skrev: Ska vi lägga honom 15-20 min innan det är tänkt att han ska somna (fast han inte hunnit bli lika trött då)?
Marginalkvarten kan man alltid ta till - även innan luren alltså (och den behöver inte vara på hela 15 min, det kan lika gärna handla om 5 eller 10 - man ser ju på barnet om det behövs). Är han pigg i början och trött vid slutet av luren kan man naturligtvis lägga på några extra minuter där i stället. Men tiderna ska hållas :!: Med just MAX marginalkvart. Så rubbas inte schemat, dvs förvirring uppstår inte.

Men det finns ett litet tjuvknep för tröttisar: på kvällen kan man lägga en hel halvtimme tidigare. Bara då - men då. Barnet märker ingen skillnad där, nattsömnen påverkas inte (annat än i så fall positivt på morgonen, lustigt nog) och batterierna laddas.
JoFo skrev: Är det ok att vi fortsätter med buffningar bara vid nerläggningen för att få honom lugnare?
Absolut. Solfjädern är ett krisverktyg, respektive verktyg för äldre barn som inte låter sig buffas. Den behöver ni inte alls nu. Men var sparsam med buffandet - buffa bara precis som markering när ni lägger, oerhört kort :!: Och så ut med höga, hurtig-glada ramsan direkt.

Går det inflation i buffningen, riskerar ni att göra er ett krisverktyg fattigare [-X

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
JoFo

Inlägg av JoFo »

Stort tack för ditt svar Anna!

Vi känner verkligen så starkt för denna kur och vi tycker att vi på så pass kort tid sett sådana fina resultat med nattsömnen, humöret och aptiten. :D Vi jobbar vidare med att få läggningarna så positiva som möjligt och hoppas att vi snart når hela vägen, så att vår lillkille får njuta av att somna. :sleep:

Vi ska prova knepet att lägga honom en halvtimme tidigare några kvällar för att se hur det fungerar.

/Johanna
Kurad januari-09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

O:) :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
JoFo

Inlägg av JoFo »

Hej,

Det senaste dygnet var ett bakslagsdygn för oss. Vår kille var extra arg och upprörd vid varje läggning igår och vid 20-minuterspasset kom han aldrig till ro så det blev ingen sömn då. I natt har han vaknat mycket och skrikit. Ibland har han somnat om själv och ibland har vi fått ramsa. Hoppas, hoppas att detta dygn blir bättre…. :)

Är det någon som har något tips på hur vi kan göra för att han ska känna att det är mysigt att ligga i sängen? Hur glad han än är så blir han så arg och protesterar så fort vi närmar oss sängen. Ska man låta honom leka i sängen under dagen eller ska man kanske byta sovplats för honom ett tag?

Sedan är han så ledsen när han vaknar. Vi försöker förekomma honom och väcka honom så han ska känna att han kan sova tills vi kommer, men det hinner vi inte alltid och då börjar han skrika direkt han vaknar. Hur ska vi göra i detta läge? :?

/Johanna
Kurad januari-09
JoFo

Inlägg av JoFo »

Kan även nämna att vi införskaffat en babywatch med bildskärm så vi kan se vår kille när vi lagt honom (mycket bra :!: ). Vad vi ser då är att han har väldigt svårt att hitta någon skön sovställning. Han vänder och vrider, bökar runt och lägger sig kors och tvärs. :o Han lägger sig ner några minuter för att sedan sätta sig upp och försöka hitta en annan sovställning. I dessa skeden verkar han bli mycket frustrerad och skriker då för att sedan tystna när han provar en ny ställning. Detta kan pågå ganska så länge. Det är kanske inget som man kan hjälpa honom med, eller?

Johanna
Kurad januari-09
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Sovställningen måste han ju hitta själv. Svårt för er att veta vad som är skönt för honom. Låt honom vara så länge ha ninte blir ledsen eller rädd. Lägg honom kanonglad och ramsa ut glad och hurtig. Sedan går du och pysslar med ditt. Tänk på det 17 korna och 15 bebisarna som behöver dig just då.

Allt kommer ge sig, men som ett tips så sluta tyck synd om honom för att han ska få sova i sin sköna säng. Gör varje läggning kanonrolig och varje väckning ska också vara så rolig det bara går. Något man ska längta efter så kommer han snart sträcka sig efter sängen och borra ner sig så gott.

Ensamleken är kanon att ha i sängen på morgonen.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
JoFo

Inlägg av JoFo »

Hej igen!

Nu har det gått ytterligare en tid och läggningarna går bättre och bättre. Lillkillen får sova dagspassen i vagnen (och där fuskar vi fortfarande lite med vagning). På kvällarna har han varit mycket mer nöjd och har ibland somnat helt utan protester på 5-10 min. :D
Nu har han tyvärr varit ganska så förkyld, så då har det varit lite svårare och han vaknar en del på nätterna, men han är nu på bättringsvägen och då hoppas vi att nattsömnen också blir bättre.

En fråga om vagning: Är det så att för mycket vagning på dagarna kan göra att han under natten får svårare att somna om själv, även om läggningarna går bra?

Nu har killen fyllt 8 månader och vi undrar när man kan justera schemat och ta bort eftermiddagsluren. Han har börjat vakna vid 6-tiden på morgonen och vill då inte sova mer. Han har ibland även svårt att somna vid eftermiddagsluren och verkar inte lika trött som vid de andra sovstunderna. Är det för tidigt att redan nu låta honom sova 14 tim och 15 min per dygn?

Det nya schemat tänkte vi så här:
7.00 mat
8.30 2:a frukost med oss
9.30-10.15 sova 45 min
11.30 mat
13-14.30 sova 1,5 tim
14.30 äta
17.00 äta middag med oss
18-19 bad, skoj, slurk
19 natt
Vad tror ni om detta?

Hälsningar Johanna
Kurad januari-09
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att läsa att läggningarna går bättre nu. Jag tror inte att vagningar dagtid påverkar nätterna. Så bort med den orosvargen.

Om han signalerar att det är dags att ta bort luren så tycer jag att du ska göra det.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
JoFo

Inlägg av JoFo »

Hej,

Nu behöver jag bolla lite frågor igen då vi måste justera sovtiderna lite. Lillkillen har mkt svårt att sova till kl 7 som vi hade tänkt, utan han är klarvaken och vill upp och äta välling vid 6.15-tiden. Därför har vi funderat på tre alternativ och tänkte höra vilket ni tycker verkar bäst.

Alt 1:
Vi tidigarelägger läggningstiden till 18.30 (i stället för 19) och försöker få honom att sova till 06.30.
Vi behåller sovpassen på dagen som de är med 45 min på förmiddagen och 1,5 tim på eftermiddagen

Alt 2:
Vi ändrar nattsömnen till 11 tim 19-06 och förlänger förmiddagsluren 45 min till 1,5 tim. Han får då två sovpass på dagen på vardera 1,5 tim.

Alt 3:
Vi ändrar nattsömnen till 11 tim 19-06 och lägger till ett sovpass på 45 min under dagen så han totalt sover 3 gånger (45 min, 1,5 tim och 45 min) på dagen.

Vilket alternativ tror ni är bäst?

Mvh, Johanna
Kurad januari-09
knodden08

Inlägg av knodden08 »

hej
vill bara säga att din berättelse stämmer så jättebra in på vår son, detta med läggningarna och nyfikenheten. Vi är inne på 3:de natten och det kändes skönt att få läsa om en likasinad busunge.
Jag undrar hur det går nu med läggningarna? Sover han alla dagslurar i vagnen? Vi har problem med dagslurarna, han kommer inte till ro i sin spjälsäng. Tacksam om ni har några bra tips att ge oss.
Mamma till Sebastian 080612
kurstart 090214
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"