Förra torsdagen (alltså för 8 dagar sedan) började vi kura vår 7,5 månader älskade son. Innan kuren vaknade han flera gånger per natt, ibland varannan timme och var tvungen att vaggas till sömns varje gång. Vi var också tvungna att gå och vagga honom inför varje läggning och det kunde ta ganska lång tid innan han somnade i famnen så det började kännas rejält i våra ryggar. Han var också ganska ledsen innan han somnade och hade svårt att komma till ro även om vi vaggade honom.
Innan vi började kuren hade vi läst på ordentligt och även sett filmen, så vi kände oss riktigt förberedda och peppade. Det kändes så bra till en början. Nätterna började sätta sig ganska snabbt och han vaknar nu bara ett par, tre, gånger per natt och somnar då om av sig själv eller med hjälp av ramsan. Kuren har också medfört att han nu har fått stor aptit (han åt jättedåligt tidigare, så han gick inte upp som han skulle). Det märks också på humöret att han är mer tillfreds.
Men… vi har inte nått ända fram och vårt stora dilemma är läggningarna! Vår kille har fortfarande ett otroligt motstånd till att sova och lägga sig i sängen. (Även tidigare när vi vaggade honom hade han som sagt motstånd till att sova). Så fort vi bara gör antydan till att lägga ner honom blir det STORA protester, även om han storskrattat och varit så glad innan. Det går inte att lägga honom tillrätta, utan han bara skriker, ålar sig, vänder och vrider och sätter sig upp. Man får kämpa en stund innan han ligger på mage (han har sovit på mage redan innan vi startade kuren) och efter ett par minuter går det få honom lugn med buffning och efter ytterligare en liten stund även solfjädern. Vi ramsar oss ut så fort han blivit lite lugn men han går igång igen på direkten. Han blir så arg och sedan ledsen och det tar i regel ca 20 min innan han kommer till ro och somnar. Vi har provat att både vara med honom lite längre tills han slappnar av ordentligt och vi har provat gå ut tidigare också för att backa och ge honom utrymme. Vi gör husljud utanför och har även testat musik vid ett par tillfällen (dock inte allt samtidigt) och vi använder verktygen vid kris. Men det fungerar inte så bra. Det känns som att ramsan inte tar riktigt på dagarna fast den verkar fungera på nätterna.
Läggningarna på kvällen går lite lättare (för att han är tröttare?), men dagläggningarna är ett stort problem. Svåraste sömnstunden är 20-minutaren vi har på eftermidagen och han hinner bara få 5 min sömn på marginalkvarten. Vårt schema ser ut så här:
19-07 natt (vaknar dock 06.30 och vi gör glad morgon 06.45)
07 äta
9-9.45 sova (45min)
10 äta
12-13.30 (sova 1,5 tim)
13.30 äta
15.45-16.05 sova (20 min)
16.30 äta
18-19 bad, bus, kvällsslurk
19 natt
Skulle det hjälpa om man kortar ner ett sovpass eller att man gör om det till två längre pass så han är lite tröttare när han ska sova och att han kan sova till kl 7 på morgonen? Särskilt vid 20 min-luren verkar han inte så trött.
Vi vill inget hellre än att hjäpa vår kille att komma till ro så att han njuter av att sova!
Boken är ovärdelig och vi går tillbaka till den hela tiden. Läser även här på forumet och tar till oss av de tips som finns. Det känns dock som att vi kört fast lite då vi inte verkar komma tillrätta med detta och behöver lite konkreta råd och lite peppning.