tidiga morgnar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
nassu

Inlägg av nassu »

Hej och tack för svar :)
Jaa.. Om jag inte går in så ligger jag och tänker "hjälp, nu ligger han där sjuk och ängslig och rädd för att han e sjuk." i nästa stund "Nej. han behöver sova, DET gör honom frisk och han blir bara rädd och störd om jag ränner inne i rummet" sen i nästa andetag tänker jag "Neeeej, TÄNK om han får nån feberkramp eller annan attack och här ligger jag och sover" Så ungefär låter det i huvudet på natten kl.3 när han vaknar :) Inte lätt alltså ;)

Som tur rännde jag inte inne i rummet inatt utan var inne bara 1gng för att ge supp. På morgonen vaknade han 6.40 och ni kan TRO att det var svårt för mej att hålla mej från att gå in och kolla att allt var bra. Han somnade om .tom. fast det var så kort tid kvar till väckning! Men killen mådde bra när jag väckte och hade inte feber alls. Har inte heller haft det alls idag så jag hoppas på att det inte blir inatt heller.

Krya på er Lua i er sjukstuga!

/Mia
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad skönt att han är bättre nu och att natten gick så bra.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
nassu

Inlägg av nassu »

Hej
Vi har ju alltså lagt sonen halvtimme tidigare under 1v. tid nu. Mårnarna kan jag inte egentligen se att ha blivit såå annorlunda men han sover typ lika länge som han gör om vi lägger honom kl.19. Så tycker vi ska fortsätta köra 19 nu åtm. en tid framöver. Han e ändå så trött på kvällen... Men nu funderar jag då middagen är så nära kvällsmålet att han den senaste tiden inte velat ha så mycket kvällsmat. Borde man tidigarelägga middagen? Men iofs blir det lite svårt oxå då han ska lägga sej för sista luren kl.16.. Är det bättre tror ni att ha kvar middagen kl17 och han äter med mindre aptit kvällsmål, eller ha middagen redan strax före kl.16 och lägga honom för luten direkt efter maten.. säg 16.15? Men då kan det hända att han somnar först 16.30 och sover då alltså till 17.15 och då igen blir det gonatt lite väääl tätt inpå.. Suck.. :) Ja, det är inte lätt.
morgon 7
välling 7, gröt 8
Lur 9-9.45
Lunch 11
Lur 12-14
Mellis 14
Lur 16-16.45
Middag 17
Kvällsmål 18.30
Gonatt 19

När vi nu då bestämmer oss för att köra kväll kl.19, har vi nu då en halvtimme extra på schemat när det blir 12h natt istället för 11.5h som vi hade när vi la 19.30. Man borde väl ta bort den halvtimmen då egentligen vid middagsluren men jag är sååå tveksam till det. Min lilla tröttis orkar ju knappt 2h vakentid och just på eftermiddagen är det oftast ÄNNU mer trötthet än annars.
Andra alternativet är ju väl att göra morgon kl.6.30 men jag skulle verkligen inte vilja ha morgon ännu tidiagre än vi nu redan har. :) Tycker det är tidigt som det är :D
Vad göra?!

/Mia
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Tänker lite högt här... Vi har haft samma intervall mellan middag och kvällsmål och det har funkat för oss. Som du skriver så var det inte så bra att tidigarelägga middagen heller så ni kanske får ha kvar så? Hur länge brukar han äta? Vi brukar rekommendera att måltiden ska ta högst 45 min och när han blir 7 månader drar man ner till 30 min.

Jag tycker ni helt enkelt ska bestämma om ni vill ha 11,5 eller 12 h sömn på schemat och köra stenhårt på det. Inte kompensera utebliven sömn någon annanstans för då cementeras det bara. Så om ni vill ha 19-07 så gör långluren till 1,5 h. Om han har för mycket sömn på schemat blir det svårare att sova hela natten och så blir det en ond cirkel.

Fick du de svar du sökte, eller missade jag något?
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
nassu

Inlägg av nassu »

Hej!
Nej du fick väl nog med allt skulle jag tro :) Och jaa.. det blir väl att dra ner långluren. Han vaknar dessutom oftast efter 1.5h. Igår tog ja upp honom då för jag tänkte att vi får väl så lov att köra på kortare middagslur. Han var grundligt trött kl.16 :) Kanske han vänjer sej.. men det brukar vara den tröttaste tiden på dagen annars mellan 14-16 så :roll: fast vi kört så nu i 2mån.

Vanligtvis äter han 45min men just vid middagen brukar jag ge mat en gång bara för om jag ger igen efter en liten stund (som jag annars gör) så äter han knappt nåt till kvällsmål! :?

/Mia
nassu

Inlägg av nassu »

Hej
Var hittar man där det står om sömnbehovet/dag här på forumet? Har sökt men inte hittat..

/Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ingefrid
Kontakt:

Inlägg av ingefrid »

nassu, ville bara säga att vad skönt att det inte bara är jag som är hönsmamma! Jag läste det du skrev i januari nån gång om när du bytte täcke och öppnade fönstret för att du trodde sonen hade det för varmt, och så vaknade han. Det hade lika gärna kunnat vara jag! Tänk hur många gånger jag har smygit in på min flickas rum för att jag trott att hon 1) är för varm 2) för kall 3) har feber 4) 1000 andra orsaker.
När hon började hosta för en vecka sedan blev jag jätteängslig och trodde att hon svalt något som irriterade halsen, och att hon skulle kvävas osv osv. På nätterna kan jag ligga i evigheter efter att hon somnat och fundera på om hon ligger på mage eller rygg, och kommer hon att sova som hon ska om hon hamnat på mage osv. Helt ofattbart att man kan vara så hönsig! Och det blir bara värre och värre med åren. Tur att det finns folk omkring oss med lite mer lugn i mammahjärtat :)
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
A född 18/8 2008, kurad februari/mars 2009
A dödfödd i vecka 38, 2009
I född 5/12 2012, 12-timmarsnätter sedan november 2013
nassu

Inlägg av nassu »

Hej
Länge sen jag varit inne nu så jag har inte sett ditt inlägg Ingefrid.
Haha. Verkligen skönt att höra att jag inte är ensam om att vara hönsig :D
Men jag är såå glad över andningslarmet för det är nog det som räddar mig många gånger från att gå in till honom..

I övrigt kan jag berätta att vi ändrat schemat och börjat göra morgon redan 6.30 eftersom sonen är så morgonpigg (hans föräldrar är inte lika morgonpigga dock men får gilla läget) Inatt sov han alltså FÖRSTA gången tiden ut!!! Jag fick alltså väcka min sömntunga son, som låg och smackade på sin kära tumme. Sött och hans mamma var mer än glad!

Mornarna har i övrigt oxå gått bättre en tid.. Flera mårnar har han sovit till 6.15. Men ibland vaknar han nog runt kl.5 ännu. Men länge sedan han vaknat före det! Så lite framsteg har vi gjort och denna natt var ju SUPER.

Iom. att vi gjort morgon tidigare har vi förlängt fm luren till 1.5h och det känner jag mej mycket nöjd med. Han orkar mycket bättre på dagen nu. Det känns som om han nu får "sova ut" och är nöjdare när han vaknar av sej själv efter 1.5h. Em luren har börjat strula och han sover alltid bara 30min. Då har jag tagit upp honom. Denna lur ska väl så småningom falla bort oxå.. Eller när brukar man ha bara 2lurar??

/Mia
nassu

Inlägg av nassu »

Såg nu att du visst skrivit först igår, Ingefrid. :) Trodde det var en tid sen...
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vad skönt och höra att ni är nöjd med eran tillvaro! :lol:

Piggisar brukar gå över på två lurar vid 7 mån, och tröttmössor brukar ha 3 lurar fram till 9 mån, men ofta efter sju månader brukar sista luren kortas till en 20 minutare.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
nassu

Inlägg av nassu »

Ok. Tack för svar!

Vår är ju en tröttis så jag antar att 3lurar hänger med en tid ännu.. Han har själv kortat av sista luren till 30min så få se om vi kan korta av den till 20 min sen vid 7mån!

/Mia
ingefrid
Kontakt:

Inlägg av ingefrid »

Vi ska nog också köpa ett andningslarm, så man slipper oroa sig så. Kan man ha det i vagnen också?

Roligt att höra att det går så bra för er! :) Vi avancerar också => http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 8&start=30

/Åsa
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
A född 18/8 2008, kurad februari/mars 2009
A dödfödd i vecka 38, 2009
I född 5/12 2012, 12-timmarsnätter sedan november 2013
nassu

Inlägg av nassu »

Hej
Va roligt att det oxå går framåt för er!

Andningslarmet skulle jag inte vilja vara utan. DÅ skulle jag verkligen springa in i rummet konstant :D Åtm. Baby sense 2 kan man lägga i vagnen.. antagligen alla andra larm oxå för annars har man ju inte såå stor nytta av dem om man inte kan använda dem allstans!

Lycka till! :)
nassu

Inlägg av nassu »

Hej!

Efter en tid med bättre nätter har det börjat strula till sej igen :/ så tråkigt. Han har tänder på gång och är mycket gnällig på dagarna. Känner knappt igen honom :(
Han har nu flera nätter vaknat 12-01 tiden och då vänder han över till rygg. Han KAN på dagen vända från rygg till mage (gör det hela tiden juu) men på natten är det stört omöjligt. SÅ jag brukar snabbt gå in och vända honom, utan ramsa (låtsas alltså att han själv har vänt sej) och då somnar han om snabbt. Är samtidigt lite rädd att skapa mönster att "mamma måste komma för att somna om". Jag är alltid viktig med att inte gå in när han skriker, utan när han är tyst.

Han har nu blivit 7mån och därmed borde ju sömnen oxå minskas. Men som vanligt känns det som om jag inte kan korta av i nån ända. Här är hans shcema i dagsläget
(45min för mycket på schemat som de e nu och därmed har jag funderat om det är det som strular till sej med för tidig morgon nu när det en tid gått bättre med mårnarna...)

6.30 God morgon +välling
8.00 Gröt
8.30 -10 Sova 1,5h (ofta vaknar han efter 45min och kan ibland ha svårt att somna om :( )
11 Lunch
12.15-13.45 Sova 1,5h
14 Mellis
16 Middag
16.15-17 Sova 45min
18 Bad
18.30 Kvällsmål
19 Godnatt

Antar att sista luren borde kortas av till 20min.. Men vet inte hur det ska gå till när han oftast är såå trött redan 16.15 och om jag lägger honom då blir kvällspasset längre än han orkar med. Tröttis som han är :)

Idéer mottages med tacksamhet! :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"