tidiga morgnar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
nassu

tidiga morgnar

Inlägg av nassu »

Hej
Vi har kurat vår snart 5månader gammal kille, för ca.3v sedan. Kuren gick super bra och han sov redan 2a natten nästan 11h (sammanlagt alltså). Hittills har vi dock ännu inte haft någon 12h natt. Tycker vi har gjort allt enligt konstens alla regler men sonen vaknar ändå 5-6 tiden och ibland kan han gnälla upp till 1½h förrän han somnar om en stund. Han lyssnar inte på ramsan vad det verkar. Har försökt ramsa, ha husljud eller ramsa och bara gå och lägga mej. Inget funkar. Killen vill ha morgon. Vi har haft natt 19.30-7.30. Har nästan varje morgon fått ta till marginalkvarten och gjort morgon redan 7.15 för om han ex. sedan halv 6 gnällt och vid ca.7 somnat om igen för att vakna sedan 15min. senare så känns det bättre att göra morgon Då än att vänta till halv 8 för då är han ju gnällig när jag gör morgon.
Känns som om det inte kan bli 12h sammanlagd sömn hos oss. Men hursomhaver så är vårt liv SÅÅÅ mycket bättre nu när han ändå sover ca.9h i sträck än tidigare när han vaknade 10000ggr/natt!

I övrigt sover han 3lurar på dagen 45min-2h-45min. Kan vara kämpigt att han hålla honom vaken mellan passen. Ibland orkar han inte vara vaken längre än 1.5h och då är det oftast 2h mellan sömnpassen.

vårt schema
7.30 Morgon+Frukost
9.30-10.15 Lur1
10.30 Lunch
12-14 Lur2
14 Mellanmål
16-16.45 Lur3
17 Middag
18.30 Bad
19 Kvällsmål
19.30 Godnatt

Nån som har nåt tips på hur man ska slippa de tidiga morgnarna?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen hit! Grattis till en väl genomförd kur! Visst är det skönt att få sova :D .

Tidiga morgnar är en vanligt problem. Vi hade strul i flera månader. Det jag skulle gjort är att dra ner långluren till 1,5 h, får det till 30 min längre sovtid än rekommenderat. Håll tiderna även om han är trött på dagen, förlorad nattsömn ska inte kompenseras med sömn på dagen. Ge en 5-minutare om det inte är hållbart.

Inför väckarklocka som ringer utanför dörren och ni tar med in på morgonen. Rejäl utevistelse på dagen, helst två gånger minst en timme/gång. Mycket social delaktighet.

Bestäm en av följande strategier och håll er till den:
Tidigt uppvak (Elle har skrivit)
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropparna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Efter en sådan här "minikur" så backar man sedan och låter dottern ta hand om ev uppvak själv dvs man är tyst ända fram till klockan ringer, DÅ stormar man in och gör GLAD morgon! Snart trillar poletten ner hos dottern och hon kopplar klockan ringer=mamma och pappa kommer=jag kan sova gott fram tills dess.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
nassu

Inlägg av nassu »

Tack och tack för snabbt svar med många goda råd! :)

Är lite tveksam att dra ner långluren till 1,5h eftersom det då blir 2.5h vakenpass förrän följande lur. Han klarar knappt om knappt de 2h som nu varit. Blir trött redan efter 1.5h :/ Femminutare har vi nog gett honom allt mellan varven när det krisat men det är inte heller helt lätt att få honom att somna så där bara i famnen. Känns som om det på eftermiddagen fram till kvällen är en ganska jobbig period då det mest är att bära omkring för att han ska vara nöjd och att gå från den ena till det andra för att hålla honom vaken.
Hur brukar du ge 5minutare??

Förstod inte riktigt vad du menade med : "Det jag skulle gjort är att dra ner långluren till 1,5 h, får det till 30 min längre sovtid än rekommenderat."
Om jag drar ner 1.5h blir det ju 30min mindre liksom.. eller hur tänkte du ?

Tipsen om minikuren lät mycket bra! Ska prova på nåt av dem! Förutom att killen själv nog inte kan lägga av väckarklockan.. han e bara (snart) 5mån. :)

Han vaknar ofta under 45min dagslurarna, lite för tidigt, typ 10-5min (innan äggklockan ringer) och då brukar jag dra fram klockan så den ringer när jag hör att han har vaknat och då gå in. Är det fel att göra så ? Om jag inte går in och tar upp honom då utan avvaktar tills tiden är ute så blir han ledsen och då blir det ju inte en positiv upplevelse. Han somnar inte om de 5-10min. iallafall så..

Vi brukar nog vara ute en del, inte 1h i taget dock. Han vill bara somna i vagnen om man går för länge. Jag tar alltid då upp honom när jag ser att ögonlocken blir tunga/eller ger en 5minutare om han är väldigt trött. Känner oxå att jag ju inte hinner göra sysslorna i hemmet om jag ska vara ute 1h åt gången 2x/dag. Hmm.. är det helt tokigt? Är det helt tokigt att tänka att man inte hinner "vara" med barnet alla vakentider ? Utan att han bara får vara med..

Denna natt gick annars jätte bra. Han vaknade första gången kl.6 och då ramsade jag direkt och la på musik och gick och lade mej. Han somnade om och vaknade igen efter 20min. Ramasde igen. Somnade och så vaknade han ännu kl.7 och då ramsade jag igen varpå han somnade IGEN (blev chockad) och sedan fick jag väcka en glad kille kl.7.30! Underbart :) SÅ bra har det ALDRIG gått. Läggningen igår var helt TYST och samma med dagens första lur (la honom just)

Kram
Lou

Inlägg av Lou »

Hej!

Jag tror Emma menar att det är 30 minuter för mycket på schemat, så som det ser ut nu.

Jag brukar ge femminutare (har visserligen bara hänt någon gång) i vagnen. Alltså om jag tar en kvällspromenad och hon somnar så får hon sova i fem minuter.

Tidiga morgnar har vi också haft en del. Jag har kört pangramsa och sedan tyst för det mesta, för vår dotter verkar mest störas av husljuden på morgonen och musik vågar vi oss inte på för grannarnas skull. En viktig ingrediens för god och lång nattsömn hos oss är att dottern är riktigt riktigt mätt när hon somnar. Igår kväll gav jag henne först bröstet, sedan gröt och sedan banan, tills hon inte ville ha mer. Hon vaknade bara en kvart för tidigt då. Och jag hade dessutom lagt henne en kvart tidigare, eftersom hon är sjuk.

Lycka till!

/lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
nassu

Inlägg av nassu »

Hej Lou! Ahaa.ok. Då fattar jag :) Jo det blir väl att ta bort en halvtimme nu när han blir 5månader.
Mätt borde han nog vara för jag ger under hela dagen så mycket han bara tar och på kvällen blir det välling så mycket han tar. Han brukar oftast spy upp en del på kvällen när jag vill förivra mej i att ge mycket mat :)

Kan man inte ta bort extra halvtimmen från natten istället från långluren? Känns som sagt att det blir myyyycket gnällig om han ska vara vaken 2,5h :S

Kram
Lou

Inlägg av Lou »

Hej igen,

vissa väljer från början att ha 11.5 timmarsnatt. Så det borde ju gå.

Ha en bra dag!
/lou
( Kurad nov -08 )
Lou

Inlägg av Lou »

Du skulle ju också kunna korta middagsluren och tidigarelägga lur 3 till 15.30. Då blir det mer vakentid på kvällen. Men det kanske också blir svårt?

Att barnet är med dig och gör sysslor förespråkas varmt på det här forumet: social delaktighet.

Själv är jag ute mycket också men jag bor i stan och det känns lite äckligt att låta barnet stoppa förorenade kottar i munnen i någon park... så det blir mest gungor och vagn.

HÄlsar/lou
( Kurad nov -08 )
nassu

Inlägg av nassu »

Ok. Då tror jag det är bättre för oss att ha 11.5h natt iställe för att dra ner långluren.
Tack Lou, detsamma till er!

Emma80 :Undrar ännu över det som du skrev tidigare om minikuren.. Efter de 4-5 mårnarna som man kört minikuren och man sedan låter sonen ta hand om uppvaken själv och gör morgon först då klockan ringer halv8. Om han då när klockan ringer redan är vaken och gnällskriker.. ska man då bara ignorera det och bara själv vara glad och låtsas att han oxå är det ??

/nassu
nassu

Inlägg av nassu »

Lou skrev:Du skulle ju också kunna korta middagsluren och tidigarelägga lur 3 till 15.30. Då blir det mer vakentid på kvällen. Men det kanske också blir svårt?

Att barnet är med dig och gör sysslor förespråkas varmt på det här forumet: social delaktighet.

Själv är jag ute mycket också men jag bor i stan och det känns lite äckligt att låta barnet stoppa förorenade kottar i munnen i någon park... så det blir mest gungor och vagn.

HÄlsar/lou
Jo.hade tänkt på det oxå att ev. tidigarelägga lur3 men kvällen är oxå jobbig att hålla honom vaken så jag tror faktiskt att att korta av natten fungerar bäst för oss!

Vi bor i höghus-- skulle vara lättare att bara sticka sej ut om man hade egnahemshus. Vi måste ända ner i källaren (utan hiss) för där står vagnen. och med alla sovpåsar och täcke etc. är det en del kånkande :)

Han sover ute långluren och utöver det är vi oftast ute en gång (om inte två) men det blir kortare stunder än 1h.

/nassu
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Utöver de goda råd du fått - jag vill dock sätta väckarklockan på väntelista! - vill jag tipsa om att man kan lägga en trött liten älskling en hel halvtimme tidigare på kvällen (utanpå schemat, om man säger) utan att barnet märker det och utan att det påverkar morgonen annat än i så fall positivt.

:P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
nassu

Inlägg av nassu »

Tack :)

Så då borde jag, enligt dej, istället korta av middagspasset, tidigarelägga lur3 och sedan ev. lägga en halvtimme tidigare? Är det bättre så eller att korta av natten?

Får väl passa på att tacka dej för vårt nya liv tack vare SHN kuren samtidigt!! :)

sonen lades just för middagsluren, pappan ramsade och killen slocknade på stört. Livet är underbart ;)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Väl bekomme :lol: :heart: :lol:

O:) Små barn ska njutas - och njuta själva O:)
annawahlgren skrev: man kan lägga en trött liten älskling en hel halvtimme tidigare på kvällen (utanpå schemat, om man säger)
Oavsett allt annat, alltså.

Inte för att schemalägga utan ha att ta till vid barnets uppenbara trötthet, den du beskrev.
nassu

Inlägg av nassu »

ok :) Det låter bra. Tack för råden!

Ja njuter gör vi, nu mer än tidigare oxå. När jag läste shn-boken trodde jag inte riktigt att det underbara liv som det pratades om verkligen skulle bli vårt liv oxå! Även om allt inte sitter som berget är det ju enorm skillnad och alla runtom oss märker det ju.

Kram
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Pris och beröm :-({|=
nassu

HJÄLP

Inlägg av nassu »

jahas.. då är jag tilbaka igen.
Jag har nu måååånga mårnar försökt köra pangramsa och musik och tyvärr med inte vidare resultat :/
vi har nu ändrat morgonen till kl.7 (tidigare 7.30) men första uppvaket är alltid runt kl.4. Då pangramsar jag direkt och han kan somna om ca.1½h. Men efter det börjar rumban.. Nästa gång han vaknar pangramsar jag igen och han kan ev. somna om efter en stunds gnäll (inte olyckligt ännu) ca.20min somnar han om då.. och så håller det på fram till morgonen. Jag ramsar endast 1x/uppvak och inte alls om han endast sovit i 10min sen senaste ramsa.
Idag gjorde jag morgon 6.50 då han inte på nåt vis ville lugna sej. Jag tycker verkligen jag kört på som man "ska". Inget spring inne i rummet. Tror jag aldrig varit inne i rummet på morgonkvisten. Och jag tycker inte att jag skulle ha släppt in några vargar heller. Imorrn kändes det faktiskt helt hopplöst. Det känns som att han tycker han är helt utsövd och inte FÅR sömn mera.
Kan han vara hungrig trots gröt och välling på kvällen ??
En kväll när jag trugat i gröt + 200ml välling så vaknade han 21.30 och 22.30!! Fattade inte vad DET var fråga om. I regel ÄR första uppvaket kl.4.

Finns det någon som kan ge tips hur man ska fortsätta härifrån!?!?
Det är ju ändå 1 mån sedan kuren nu! Tycker det BORDE ha blivit bättre när jag verkligen tycker vi gjort som man ska...
Borde man kura om eller??

Hela dagen blir jobbig när han inte heller vill orka vara vaken 2h mellan lurarna :(
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"