Lillasyster född 081206, tacksam för råd om SM...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Trebarn

Lillasyster född 081206, tacksam för råd om SM...

Inlägg av Trebarn »

Hej!

Får jag presentera 3,5 veckors lillasyster utan namn:oops: ! Vi krånglar och krånglar på kvällarna, och det är det jag vill börja fråga om, se nedan... Sen får vi se om jag drar igång stora SM-apparaten, det kan mycket väl bli så. Eller inte?

Jag har känt mig så peppad inför barn nummer tre att köra SM från start, men nu börjar jag känna mig lite velig... Det verkar så svårt att få till! Och kräver verkligen i princip "karantän" i fyra månader, så man kan vagna och verktyga ifred. Och med en 3,5-åring och en knappt 2-åring i huset (hemma hela dagarna med mig) så känns det (nästan) oöverstigligt... jag orkar inte bli hysterisk med minuter hit och dit, och om lillasyster vaknar mitt i nån "skarv" nånstans när jag lagar mat till de andra... vad gör jag då? Just nu känns det så enkelt att bara låta allt bli som det blir...

Så varför skriver jag här då? Lite pepp... kanske?

Nuläget är i alla fall så här:

Vi sneglar på SM på så vis att jag matar så mycket jag hinner och som det går under vakentiderna. Jag försöker få till långa sovpass genom att buffa lite (hon sover på mage med larm) om hon vaknar "för tidigt". (Jag tittar aldrig på klockan, utan känner mig för där...) Vi är alltid ute på förmiddagarna och då "får" hon helt enkelt ingen mat eftersom jag har 18 kor att mjölka och 17 andra bebisar att se till :)
Inne har jag lite svårare att bara låta henne vara om hon vaknar efter en kvart. Ibland, särskilt på eftermiddagarna och kvällarna tappar jag kontrollen och kollen och börjar ta upp för mycket och så blir det snuttamning och ingen ordning. Kvällarna håller faktiskt på att bli riktigt dåliga. Tar upp, ammar lägger ner, hon hickar, gallskriker, tar upp, vyssjar, lägger ner, tar upp, ammar, lägger ner, skriker som en tok, jag stålsätter mig och ska MINSANN inte ta upp, till slut gör jag det, och så kommer en JÄTTERAP, lägger ner, hon bökar oroligt, börjar skrika, jag får dåligt samvete och kommer på att hon måste få känna sig ordentligt mätt, tar upp, ammar, hon börjar hicka...osv
Ridå.
Nätterna är väl ganska okej. Hon brukar äta två gånger, ganska olika tider dock.

Min första fråga är nog detta med rapningen. Tips??? Hon rapar inte hur länge jag än klappar henne i ryggen i upprätt läge mot mig. Det blir så jobbigt då, när hon inte kan somna in skönt när jag lägger ner henne... Vår onda cirkel börjar nog där är jag rädd.

Jaja, det var allt denna gång!

Hälsningar Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej trebarn :!: Grattis till dotterna och välkommen hit :D

SM går ju ut på att barnet ska ha så mycket mat det någonsin kan äta och sova en god sammanhängande sömn. Vad jag kan läsa är det så du tänker :wink:

Dom två första månaderna är vingliga för de allra flesta SM eller ej och de kan uppstå tex kvällstrassel. Men med SM så har du ett mål, en riktlinje som hjälper dig förutse vad barnet behöver, när det behöver det. Barnet i sin tur blir en liten trygg sak som vågar både lita på att mamma har koll och vågar NJUTA av livet:D :!:

Som du förstår så är SM det självklara för mig, men jag "körde" inte stenhårt, som sagt så är det en modell och ingen lag :wink:

Ang. raparna så kan du prova att ha henne sittandes mot dig i ditt knä ( från dig går säkert det med ) men mot dig kan det samtidigt bli en tervlig stund med leenden.
När du väl har lagt henne och misstänker att det finns lite luft kvar så kan du höja huvudänden på sängen/ vagnen. Då kommer de lättare upp :)

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
T.P

Inlägg av T.P »

Hej, har oxå 3 barn hemma med mej, så vet hur du menar . Just vid matlagning kan det vara skönt att ha en vagn i köket. så vad vi än gör här hemma så sover den lilla i vagnen, lättare att vagna lite när det kan behövas och skönt med flyttbar säng" än att springa fr kök till sovrum osv.
lycka till
barn födda 04/06/08
Trebarn

Tack för svar!

Inlägg av Trebarn »

Hej alla!!
Tack Johanna W och T.P för råd!

Konstigt nog har de senaste kvällarna gått mycket bättre. Läste i någon tråd om att ät-sov-intervallerna är mycket kortare på kvällarna, och den informationen gjorde att jag gjort lite annorlunda nu. Jag har lagt henne för flera kortlurar på kvällarna och matat så mycket det har gått däremellan. Från fyra-tiden lägger jag henne säkert fyra gånger tills hon somnar för kvällen kl. 8-halv nio. Låter inte det väldigt tidigt för en sån här liten??? Två nätter i rad har vi fått till 6-timmarsnatt från kl 8 då alltså, till kl. 2! Hon har sovit från 20.00-8.00 med nattmål kl 2 och 5.30-6.00.
Nu ska jag inte ropa hej för tidigt i och för sig, men jag avvaktar ett tag med min tråd. Jag gör en "snegelvariant" av SM utan minuträkning (än så länge i alla fall) och jobbar på i långsam takt mot målet 12 timmar natt vid fyra månader... Återkommer med frågor när (om) jag har några!

Tack för att ni finns alla! Det är HELT FANTASTISKT vad ni gör för oss, och vilken skjuts för självförtroendet det är att läsa om alla som får så fin hjälp här! Jag får mycket hjälp av att läsa alla er andras trådar!

Hälsningar Trebarn
brorsan 0507
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, igen :D

Vad bra att du hittat råd i andra trådar, man känner alltid igen sig lite eller en situation eller hur :wink: :D

Du har begåvats med en kvälls trött liten människa, så skönt!!!
Lägger man sig redan vid 20 eller vad det nu kan bli, utan att ha sista vakentiden 22 så blir det ju automatiskt så att sista sovpasset kortas.
Jag har också en kvällströttis och vi har aldrig haft något kvällstrassel, hon vet inte ens vad det är 8)

Varför är det konstig att kvällarna går så bra :?: :D
Det är ju precis som det ska vara!

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Trebarn

Lite jobbigt nu...

Inlägg av Trebarn »

Hej...

Lillasyster har ännu inte fått nåt namn. Och vi har ännu inte fått till några som helst rutiner. Blir lite deprimerad när jag läser klistrade tråden om mat- och sovtider för olika åldrar, om folk som uppenbarligen har fungerande scheman redan vid 10 veckor osv... "standardmodellad redan från dag 1" och sådär...

Det går inte att standardmodella någon som bara somnar av övertrötthet så fort hon äter. Det GÅR inte att hålla henne vaken. Förrän jag lägger ner henne, DÅ vaknar hon. Eftersom hon fått i sig för mycket luft. Hon hickar och kräks och börjar skrika så fort man lägger ner henne. Jag tar upp henne och får jobba på duktigt innan det kommer något. Och lägger jag ner henne då igen blir hon riktigt arg, och det visar sig att hon vill ha ganska mycket mer mat. Som hon naturligtvis intar med stora klunkar luft på köpet. Och somnar mitt i maten.

Tja, så har vi det. Säkraste sättet att få henne att vakna, det är att lägga ner henne. Och säkraste sättet att få henne att somna, det är att ta upp henne. Knäppt va??
brorsan 0507
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, igen :D

Jag vill betona att de två första månaderna är krokiga för de allra, allra flesta.

SM är ett förhållningssätt.
Du matar så mycket det någonsin går, umgås och sedan sover man. Det är tanken. SM från start betyder inte regelbundna tider, inget kvällstrassel och inget gnissel. Alla har sitt, men med hjälp av SM och oss här på forumet jobbar man sig igenom det som funkar mindre bra och förebygger liknande situationer innan de blivit ett trassel.

Sträva inte efter perfektion, sträva efter en nöjd unge!

Har du Sempers magdroppar?

Hoppas du förstår hur jag menar, även du kan och även din dotter kan. Vissa måste jobba lite mer, andra lite mindre. Men alla måste jobba, varje pass så att överlevnadsångesten stillas och tillslut förvinner.

Skickar med en länk för inspiration:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12654

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Trebarn

Det går åt rätt håll!

Inlägg av Trebarn »

Hej Johanna!
Ursäkta min gnälliga ton i förra inlägget... jag tycker ju att ni är HELT FANTASTISKA som kommer med så fina råd hela tiden. Tusen tack!

Våran lillasyster (som FORTFARANDE inte har ett namn... :oops: :oops: :oops: ) har blivit två månader idag. Jag hade verkligen bestämt mig för att låta det ta sin tid, att inte hetsa upp mig över sova-äta-äta-skrika-rapa-sova-mönstret som växte fram. Ändå så kunde jag inte låta bli, det kändes som en helt oändlig tid av ovisshet. Och det skulle väl ha varit helt okej om man inte hade något annat för sig på dagarna, men nu har ju jag två små barn till hemma...

I alla fall så har det verkligen blivit mycket bättre med allting. Jag är helt chockad! I natt sov hon från 19.30 till 05.30 utan mat. 10 timmar! Och det helt utan vangning... jag har nämligen ingen vagn hemma, av utrymmesskäl. Så det där med vangning hade jag tänkt vänta med till om en månad, då vi flyttar till lite större. Jag tog för självklart att det inte skulle gå att göra något åt nattamning innan dess! Kan det vara så enkelt att magläget är så bra för sömnen att det räcker för vissa barn??

Jag undrar hur jag ska kunna göra ett schema åt henne. Hon verkar behöva sova mycket mer än 16 timmar, uppåt 18 timmar faktiskt. Orkar inte vara vaken mer än en timme åt gången eller högst en och en halv ibland. Det blir oftast fyra-fem sovpass på en dag då och det är lite svårt att förutse en dag... men jag känner att det är I-landsproblem i dagsläget. Det går ju bra ändå!

Jag tänkte bara att OM du har ett bra exempel lättillgängligt på schema för tröttebäbisar så vore det skönt att läsa som lite stöd i tänket... ska man till exempel göra ett schema med flera sovpass? Eller ska man försöka köra med tre LÅÅÅÅNGA sovpass på dagen (sjukt långa i så fall..), eller ska man köra med 1,5 - 2 - 1,5 och försöka klara sig på fem-minutare därimellan (sjukt många i så fall!)... ja, hur tänker man? Och som sagt, ta alla med stora problem före det här lilla i-landsbesväret.

Tusen tack för all hjälp och stöd!
Hälsningar Trebarn
brorsan 0507
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Kan det vara så enkelt att magläget är så bra för sömnen att det räcker för vissa barn??
Ja, tänk att just så enkelt eller så svårt kan det faktiskt vara. :D

Varför inte förlänga alla sovpassen? Kör med 2-2,5-2 om ni vill eller 2-3-1,5, ta det som passar er. Hur ser tendenserna ut idag? Jag tror på längre pass om man kan få till det hellre än att du kör med 5 min eller så. 8) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Här kommer en inspirerande tråd om en till "tröttis" :wink: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16925

TACK för att vi får ta del av er resa!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Trebarn

tendenser och schemaförslag

Inlägg av Trebarn »

Hej!
Lillan ( :oops: ähum, ja ni vet hon utan namn...) har från början sovit lääänge mitt på dagen. Jag har ju än så länge inget schema, men idag kollade jag tiderna och då såg det ut så här ungefär:

07.30 - 8.30 Vaken (07.30 Mat)
08.30 – 09.15 Sov 45 min
9.15 – 11.00 Vaken (10.30 Mat)
11.00 – 14.30 Sov 3,5 tim
14.30 – 16.30 Vaken (14.30 Mat)
16.30 – 17.15 Sov 45 min
17.15 - 19.30 Vaken (17.30 Mat)
(Kvällsslurk 18.30 + 19.00)
19.30 Godnatt!

Sammanlagd sömn 17 tim

Ja, alltså sova 3,5 timmar mitt på dagen kanske är i det längsta laget, men jag måste nog behålla en lång sömn mitt på dagen i alla fall. Allt som allt sov hon alltså 17 timmar det här dygnet när jag räknar i efterhand.
En annan tendens är att jag känner på mig att det kommer bli svårt att få henne att sova längre än 45 minuter på förmiddagen, det händer oftare på eftermiddagen att hon sover längre.

Det blev ju lite kortare ibland mellan måltiderna idag. Utifrån dagens schema och tidigare dagar så funderar jag på följande, vad tror ni?

08.30 – 09.15 Sova 45 min
11.00 – 14.00 Sova 3 tim
14.00 – 16.00 Vaken (14.00 Mat)
16.00 – 17.30 Sova 1,5 min
17.30 - 19.30 Vaken (17.30 Mat)
19.30 Godnatt!

Sammanlagd sömn 17 tim 15 min

Är det helt knäppt att tänka sig 3 timmar mitt på dagen, ska jag försöka lägga mig i hennes klocka och styra till 1,5 timmar sömn på förmiddagen och lite kortare middagslur, kanske 2,5 tim?

Tack för att ni finns! :!:
brorsan 0507
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej trebarn och lilla namnlösa tröttmössan! :wink: :heart:

Svarar i egenskap av SM:ande tvåbarnsmor, och inte i egenskap av expert på något sätt! :D Bara så du vet. :wink:

Angående schema så tänker jag så här -om du tycker att livet skulle vara enklare med ett schema, så dagarna med dina 3 små skulle bli mer förutsägbara, så tycker jag att du ska införa det nån gång efter 2 månader. Jag tror definitivt på att följa bebisens rytm, så gå på det du har kommit fram till mha observation av lillsessan. Jag tycker absolut man kan ha en 3-timmars lur mitt på dan! Jag hade 3 timmars fm-lur då, och nu är den nere på 2 timmar, vid 4 månaders ålder.

Min lilltjej hade en tydlig rytm som spädis och var som ett schema i sig själv, så jag bara hängde på. Men jag väckte efter 3 timmar, annars var det svårt att få ihop tillräckligt många dagsmål. Jag spikade schema först vid 3 månaders ålder.

Vill återigen puffa för tråden som Elle tipsade om ovan (om du har tid att läsa! :wink: ). Nancy som skrivit tråden har också 3 barn, varav den yngsta är en riktig tröttis. Det hon har gjort för att skapa rutiner för en supertröttis sammanfattar hon så fint här:
Nancy skrev:
Dagens SM-tips för de med nyfödda tröttebebisar:

1. Bestäm ett fyratimmarsintervall för start av SM-mål. Ex 02-06-10-14-18-22

2. Väck dessa tider och mata, mata, mata och försök ha ögonkontakt en halvminut eller så.

3. Det är sedan VAKENtiden som avgör längden på sömnpassen. Sträck ut den efterhand som bebisen blir äldre och anpassa gracerna efter individens preferenser. Lani t.ex. är mycket trött vid 15-16 så jag väljer att lägga krut på att hålla vaken de andra passen istället.

4. Finjustera efterhand så att det passar barnets och familjens rytm. Ex kan 14-målet bli 14.30 om det passar bättre med ett 2,5 timmars sömnpass mitt på dagen. Morgonen kanske hellre behöver bli 07.00 och då strävar man dit istället.

Istället för att oroa sig för att bebisen sover bort hela dygnet kan man se vilken fantastisk möjlighet man har att få till en bra rytm och -ja faktiskt -ett SCHEMA redan i mycket späd ålder :!: Inte fel alls att kunna planera dagen och i synnerhet om man har äldre syskon hemma också.

:heart: Kram från Nancy
Kram och lycka till. :heart: :thumbsup: Jätteroligt att få följa er resa. Väntar med spänning på tösens namn! :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

08.30 – 09.15 Sov 45 min
11.00 – 14.30 Sov 3,5 tim
14.30 – 16.30 Vaken (14.30 Mat)
16.30 – 17.15 Sov 45 min
17.15 - 19.30 Vaken (17.30 Mat)
19.30 Godnatt!

Sammanlagd sömn 17 tim
Detta kan väl absolut fungera som ett första schema för er. Kör på detta några veckor och sen kan du utvärdera igen till 3 mån. Men jag skulle gissa att detta kan hänga med LÄÄÄNGE. Så tuta och kör. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Trebarn

Rapport

Inlägg av Trebarn »

Hej!

Vill bara rapportera att det går så himla bra!! (Ja, inte namnbestämmandet då:wink: ... men allt annat!)
Jag har väl egentligen inget spikat schema än, men nätterna är helt klockrena, 12 timmar från 19.00 till 07.00, med nattmål runt 04.30-05.30. På dagarna är middagssömnen 3 timmar från 11.00-14.00 också ett säkert kort. Både förmiddagsluren och eftermiddagsluren är lite knasiga, brukar bli allt från flera fem-minutare, till ibland två 20-minutare, ibland 45 minuter. Men vi syr ihop dagen på något sätt i alla fall, och får fina nätter. Jag håller (ganska) benhårt på mat-tiderna, det känns lättare än att få till exakta sov-pass.
Men alltså, 10 timmars natt vid 2 månaders ålder! Helt utan vangning! Hon bara flyttar fram tiden hela tiden... I Anna Wahlgrens kompendium står det att en 2-månaders bäbis klarar 8 timmars natt... jag är såååå stolt över henne :)
När jag läser från början av min tråd kommer jag nästan inte ihåg längre att det var så jobbigt med rapandet. Men det VAR det verkligen. Hon bara skrek när hon kände rapen komma uppåt (antar jag), så den liksom svaldes ner igen. Försök rapa och skrika samtidigt, någon... Men det har liksom växt bort, hon klarar av det själv nuförtiden, jag bara lägger tillbaka henne efter nattmålet och hon bökar och låter litegrann, sen somnar hon om.

Det här schemat sneglar vi på, men det är gaaaanska löst i kanten alltså med sovpassen på förmiddag och eftermiddag. Även mattiderna på kvällarna kan bli lite konstiga:

Ja, här är det, Lillasysters schema:

08.30 – 09.15 Sova 45 min
9.15 – 11.00 Vaken (10.45 Mat)
11.00 – 14.00 Sova 3 tim
14.00 – 16.00 Vaken (14.30 Mat)
16.00 – 17.30 Sova 45 min
17.30 - 19.00 Vaken (17.30 Mat)
19.00 Godnatt!

Skvaller:
Jag var på BVC i torsdags, och hon var på strålande humör, mitt i sitt bästa vakenpass på morgonen, "pratade" och flörtade med doktorn osv.... och dom kommenterade verkligen flera gånger hur nöjd och välmående hon var. På slaget 08.30 tittade hon förtvivlat på mig och började skrika, och jag visste ju direkt.... dags att sova såklart. Hon bara stängde ögonen och somnade så fort hon fick nappen i mun. (Jo, det blir napp här, än så länge...)
Jag prisade Anna Wahlgren en hel del. Sa att det funkar verkligen att ha schema för barnen, att det går bra att ha alla tre hemma osv. Doktorn och sköterskan bara bytte blick och sa att alla är olika, rutiner är nog bra, sen kan man ju ha olika uppfattningar om metoden osv... Som om man sysslade med någon militärdisciplin med riskvast ungefär. Och jag har ju såklart bara "TUR" som har en unge som sover så gott om nätterna...

Nääeee, man blir så less. Jag tycker det är anmärkningsvärt att jag aldrig har fått något som helst råd om tider, rutiner och schema på BVC, bara "du känner ditt barn bäst". Jag skulle vilja känna "Äsch, strunt i dom, det spelar väl ingen roll vad dom tror, jag VET ju att det funkar..". Men sen är det det att man vet hur många andra som går dit och verkligen behöver hjälp, och så får dom bara höra "följ bäbisens rytm" osv...

Återkommer med rapport!
Trebarn
brorsan 0507
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Härligt trebarn :!:
Jag är stolt över er båda :heart:

KRAM!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"