Får jag presentera 3,5 veckors lillasyster utan namn:oops: ! Vi krånglar och krånglar på kvällarna, och det är det jag vill börja fråga om, se nedan... Sen får vi se om jag drar igång stora SM-apparaten, det kan mycket väl bli så. Eller inte?
Jag har känt mig så peppad inför barn nummer tre att köra SM från start, men nu börjar jag känna mig lite velig... Det verkar så svårt att få till! Och kräver verkligen i princip "karantän" i fyra månader, så man kan vagna och verktyga ifred. Och med en 3,5-åring och en knappt 2-åring i huset (hemma hela dagarna med mig) så känns det (nästan) oöverstigligt... jag orkar inte bli hysterisk med minuter hit och dit, och om lillasyster vaknar mitt i nån "skarv" nånstans när jag lagar mat till de andra... vad gör jag då? Just nu känns det så enkelt att bara låta allt bli som det blir...
Så varför skriver jag här då? Lite pepp... kanske?
Nuläget är i alla fall så här:
Vi sneglar på SM på så vis att jag matar så mycket jag hinner och som det går under vakentiderna. Jag försöker få till långa sovpass genom att buffa lite (hon sover på mage med larm) om hon vaknar "för tidigt". (Jag tittar aldrig på klockan, utan känner mig för där...) Vi är alltid ute på förmiddagarna och då "får" hon helt enkelt ingen mat eftersom jag har 18 kor att mjölka och 17 andra bebisar att se till
Inne har jag lite svårare att bara låta henne vara om hon vaknar efter en kvart. Ibland, särskilt på eftermiddagarna och kvällarna tappar jag kontrollen och kollen och börjar ta upp för mycket och så blir det snuttamning och ingen ordning. Kvällarna håller faktiskt på att bli riktigt dåliga. Tar upp, ammar lägger ner, hon hickar, gallskriker, tar upp, vyssjar, lägger ner, tar upp, ammar, lägger ner, skriker som en tok, jag stålsätter mig och ska MINSANN inte ta upp, till slut gör jag det, och så kommer en JÄTTERAP, lägger ner, hon bökar oroligt, börjar skrika, jag får dåligt samvete och kommer på att hon måste få känna sig ordentligt mätt, tar upp, ammar, hon börjar hicka...osv
Ridå.
Nätterna är väl ganska okej. Hon brukar äta två gånger, ganska olika tider dock.
Min första fråga är nog detta med rapningen. Tips??? Hon rapar inte hur länge jag än klappar henne i ryggen i upprätt läge mot mig. Det blir så jobbigt då, när hon inte kan somna in skönt när jag lägger ner henne... Vår onda cirkel börjar nog där är jag rädd.
Jaja, det var allt denna gång!
Hälsningar Trebarn