Arg vid läggdags

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kotten

Arg vid läggdags

Inlägg av Kotten »

Hej alla!

Har en fråga om hur jag ska hantera min flickas frågor (i form av ARGT skrikande och springande ur sängen) vid läggdags.
Hon är inte "barnaboksbarn" men hon har alltid sovit de timmar hon ska på natten sedan hon var spädbarn. Jag använde mig nog av attityden :shock: eftersom jag inte accepterat annat än att man sover på natten.

Men nu på senaste tiden har vi kommit in i en ond cirkel... vi har rutiner kring läggdags; middag vid halv sex, bolibompa vid sex med en tallrik frukt och ett glas juice, sedan rita en stund eller läsa saga fram till sju då hon badar, sedan tandborstning och så isäng klockan halv åtta.
Innan har det alltid bara varit att stoppa om, pussa och säga godnatt.
Men så plötsligt en dag :shock: började hon skrika och springa efter mig när jag lämnar rummet :?
Jag vet inte vad jag gör för fel men att lägga tillbaka henne i sängen, stoppa om (så kolugnt jag kan :roll: ) och säga ett glatt "godnatt!" fungerar inte som svar. Det har tagit många sådana turer innan hon somnar och det är inte hållbart längre, varken för mig och allra minst för henne... :oops:

Vad ska jag göra?? :shock: :?: :oops: :shock: Ska jag sätta mig med en bok vid köksbordet (som är precis utanför hennes sovrumsdörr) och säga "vill du inte sova så varsågod och sitt på en kudde på golvet" eller något liknande och invänta att hon tystnar och knatar i säng? Min tanke var att hon redan "vet" hur man kommer till ro men att hon nu ifrågasätter om hon verkligen ska det nu... är det helt fel tänkt, är hon för liten för det ännu??
(tänkte på det Anna W skrev i barnaboken; "vill du inte sova så varsågod och sätt dig på en stol i köket")

Behövs det en kur? Hon sover ju bra och vet enligt mig som sagt hur man somnar in...

Väldigt tacksam för svar och min flicka blir nog ännu tacksammare :D

MVH//Kotten
Ung mamma (20) till flicka f?dd mars 03
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Omhon springer upp ur sängen antar jag atthon intehar någon spjälsäng. Hur länge har hon legat i stor säng?

Här du spjälisen kvar (och det inte var alltför längesedan) skulle jag införa den igen. Den nya stora sängen gick sänder och måste lagas :shock:

Annars tror jag att hon har börjat ställa frågor. Det börjar närma sig trotsålder med stormsteg och då blir världen helt plötsligt inte lika lätthanterlig längre som den var alldeles nyss.

Jag tror att du med bestämt lugn ska gå tillbaka med henne till sängen säga godnatt och gå ut. Om och om igen som en liten kur.
Här är en tråd som handlar om nattvandrare http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopi ... ttvandrare
Du kan också läsa Annas tips och råd under kuren för lite större barn.

Lycka till!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Kotten

Inlägg av Kotten »

Hej och tack för ditt svar LO :D

Nej hon har spjälsäng men hoppar ur ändå... "springer ur sängen" låter som om hon hade stor säng ser jag nu, men det planerar vi inte förrän efter trotsåldern :)

Ska kolla in tråden och försöka göra en liten kur med att sätta tillbaka henne i sängen gång på gång. Men om det tar trettio försök, vilket det nästan har tagit nu, ska man ändå fortsätta tills polletten trillar ner, eller är det dags att försöka med något annat då? :?:

MVH//Kotten
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :D

Och vad skulle "något annat" vara :?: :roll: :?:

Lilla Skräpet ska överhuvudtaget inte ur sängen. Ge henne en liten kur à la "SHN-kuren för äldre barn". Gör precis som det står, så är problemet ur världen på tre-fyra nätter :lol:

Ingen tröst och inget dutt och inget tycka-synd-om. Hon behöver sova på nätterna. Allt annat tar man hand om på dagarna :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kotten

Inlägg av Kotten »

Nu löste det sig! Hon somnar med ett "natt" och vaknar glad och utvilad elva timmar senare, precis som hon alltid gjort annars :D :D

Det jag gjorde var delvis att vara envis med att inte låta henne lämna sängen alls. Dagen efter det första försöket tänkte jag att jag skulle krama, gosa och pussa henne så mycket jag orkade innan hon sov så hon var nöjd med det och inte sprang efter mig mer. Under Bolibompa satt hon i mitt knä och jag kramade och pussade och hon gosade tillbaks. Sen gjorde vi allt vi brukar på kvällen. Hon klättrade upp i spjälsängen, sa "natt" och somande utan ett pip :shock: :D

Hon har på senaste tiden sysselsatt sig så bra själv och jag har inte varit "nere på hennes nivå" lika mycket och gett närhet som jag alltid gjort annars. Visst har jag gjort det, men det har blivit mindre, hon är ju så harmonisk. Glömde nog det viktiga mötet lite i förbifarten :oops:

:D Hälsningar från en GLAD Kotte :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"