Där fanns mycket positivt att läsa. Jag ska tipsa min man om den tråden.
Kura Alva
-
Mamma till Alva
-
Mamma till Alva
Fredagen den 13:e
februari är det dags och ilindstrom kommer hem till oss och coachar under kvällen. Hon har också hjälpt mig att ändra schemat lite så nu ser det ut så här:
7.15 vakna och välling
8.15 gröt
9.15-10.45 sova 1.5h
11.45 Lunch
12.45-13.30 sova 45 min
15.00 mellis
15.30-16.15 sova 45 min
18.00 middag
19.15 bad, välling och bus
19.45 sova natt
Både jag och maken är väldigt laddade nu och vi fortsätter att läsa på när det finns tid över.
Just nu är Alva jätteförkyld och vill knappt äta någonting, så jag hoppas att hon hinner bli bättre och komma igång med maten igen innan det är dags för kuren.
7.15 vakna och välling
8.15 gröt
9.15-10.45 sova 1.5h
11.45 Lunch
12.45-13.30 sova 45 min
15.00 mellis
15.30-16.15 sova 45 min
18.00 middag
19.45 sova natt
Både jag och maken är väldigt laddade nu och vi fortsätter att läsa på när det finns tid över.
Just nu är Alva jätteförkyld och vill knappt äta någonting, så jag hoppas att hon hinner bli bättre och komma igång med maten igen innan det är dags för kuren.
Alva juli 08 - Kurstart 13/2
Storebror juli 05
Storebror juli 05
-
ilindstrom
-
Mamma till Alva
-
ilindstrom
-
Mamma till Alva
Jag har två frågor:
1. Under uppföljningsveckan (8 dagar efter kurstart) ska vi fira min svärfar som fyller 65 år och sova över hos dem. Om vi följer alla rutiner och hon får sova i en resesäng i samma rum som oss är det okej?
2. När hon sover på dagarna är det okej att sova på rygg ute i vagnen? Hon sover jättebra så och jag vet inte riktigt hur hon ska kunna sova på mage med alla varma kläder. Vi har bara en sittvagn, så det är inte så mycket plats.
Hoppas någon kan svara.
1. Under uppföljningsveckan (8 dagar efter kurstart) ska vi fira min svärfar som fyller 65 år och sova över hos dem. Om vi följer alla rutiner och hon får sova i en resesäng i samma rum som oss är det okej?
2. När hon sover på dagarna är det okej att sova på rygg ute i vagnen? Hon sover jättebra så och jag vet inte riktigt hur hon ska kunna sova på mage med alla varma kläder. Vi har bara en sittvagn, så det är inte så mycket plats.
Hoppas någon kan svara.
Storebror juli 05
Storebror juli 05
Hej! Det kommer säkert gå utmärkt att fira svärfar. Ladda med attityd och försök hitta en avskild plats i huset är mitt tips så ni kan verktyga ifred från släktens frågor om det skulle behövas. Babywatcher är ju bra också så ni kan koppla av.
Klart hon kan sova på rygg på dagarna om hon redan sover så och det funkar bra! Man ska göra allt som känns bra, finns inga fel och måsten
.
Kram Emma
Klart hon kan sova på rygg på dagarna om hon redan sover så och det funkar bra! Man ska göra allt som känns bra, finns inga fel och måsten
Kram Emma
-
Mamma till Alva
-
Mamma till Alva
Nu har vi läst all info här och har börjat läsa boken. Men jag har en liten fråga om sovschemat för dagen.
Om Alva får välja själv sover hon oftast 45 + 35 + 30 minuter på dagarna. Hon har sovit mer nu när hon har varit sjuk, men nu när hon börjar bli frisk vill hon inte sova lika mycket längre. Hon sover alltid ute i vagnen och somnar ganska snabbt om jag promenerar eller vagnar, men det är jättesvårt att få henne att somna om efter att hon vaknat till. På förmiddagen kan det funka om jag står redo efter 45 minuter och vagnar eller promenerar i 10-15 minuter, men resten av dagen funkar det inte. Dessutom är det svårt att stå ute och vagna några längre stunder när man har en 3,5-åring som väntar inne. Hur gör jag för att få henne att sova längre pass på dagen för att kunna följa schemat?
Om Alva får välja själv sover hon oftast 45 + 35 + 30 minuter på dagarna. Hon har sovit mer nu när hon har varit sjuk, men nu när hon börjar bli frisk vill hon inte sova lika mycket längre. Hon sover alltid ute i vagnen och somnar ganska snabbt om jag promenerar eller vagnar, men det är jättesvårt att få henne att somna om efter att hon vaknat till. På förmiddagen kan det funka om jag står redo efter 45 minuter och vagnar eller promenerar i 10-15 minuter, men resten av dagen funkar det inte. Dessutom är det svårt att stå ute och vagna några längre stunder när man har en 3,5-åring som väntar inne. Hur gör jag för att få henne att sova längre pass på dagen för att kunna följa schemat?
Storebror juli 05
Storebror juli 05
-
Mamma till Alva
Men ute i vagnen kan vi ju bara vagna, inte buffa och göra solfjädern. Man ska ju ha en annan ramsa på dagen. Ska jag säga den när hon håller på och somnar under promenaden? Hon somnar nästan alltid på väg hem från dagis på morgonen. Eller ska man bara ramsa om hon sover inne?
Storebror juli 05
Storebror juli 05
Hej! Man kan använda ramsa på dagen i vagn också och vagna istället för buff vid kris. Men många tycker det känns lite konstigt att ramsa ute bland folk och då kan man skaka i handtaget i sidled istället för ramsa. Förstår du?
Att ramsa när vagnen rullar känns inte riktigt rätt så om du ramsar ska hon vara still tycker jag och att du kör vagnen sen efter 10 min när hon sover. Annars om du vet att du är på rull samma tid varje dag så kan du ju bara låta henne somna i vagnen utan att ramsa, så är det det som gäller för den luren just den tiden. Kanske var lite oklart, men skriv i sådana fall!
Kram Emma
Att ramsa när vagnen rullar känns inte riktigt rätt så om du ramsar ska hon vara still tycker jag och att du kör vagnen sen efter 10 min när hon sover. Annars om du vet att du är på rull samma tid varje dag så kan du ju bara låta henne somna i vagnen utan att ramsa, så är det det som gäller för den luren just den tiden. Kanske var lite oklart, men skriv i sådana fall!
Kram Emma
-
Mamma till Alva
Tack för ditt svar Emma.
Då gör jag nog så att hon får somna utan ramsa på morgonen då hon somnar på väg hem från dagis och sen så försöker jag med ramsa eller skak de övriga lurarna.
Jag velar en hel del kring schemat och har svårt att få ihop det. Just nu ser hennes dagar ut ungefär så här:
Vaknar runt 7
ca 8 välling
Somnar strax efter 9 och sover oftast 1,5 timme
ca 11.30 lunch
Sova 35 minuter eller mer mellan 12.30 och 13.30
ca 14.45 mellis (välling)
Sova ca 16 (oftast 30 minuter)
ca 17.45 middag (gröt eller välling)
ca 19.45 Välling
Somna vet man aldrig när det blir
Jag vill ju gärna att mat och sovtider ska funka med dagislämning och hämtning och övriga mattider i familjen. Hon äter bättre om hon äter samtidigt som sin storebror. Som det är nu sover hon alltid sitt längsta pass på förmiddagen, och först planerade jag att fortsätta med det. Men det kanske är bättre att hon sover längre mitt på dagen. Dessutom kommer hon ju vilja ha välling tidigare på morgonen när hon slutar äta på natten, men då blir det så långt till lunch.
Nu har jag klurat på ett nytt schema och vill gärna ha tips och synpunkter.
7.00 vakna
7.15 välling
9.15-10.00 sova 45 min
10.15 Lite frukt
11.30 Lunch
12.00-13.30 sova 1,5 tim
14.45 mellis
15.30-16.15 sova 45 min
17.45 middag
19.30 sova natt
Mina största frågetecken är:
- om det är smart att flytta hennes längsta sovpass från förmiddagen till eftermiddagen.
- om det kanske är bättre att försöka ha en andra frukost vid 8-tiden istället för frukt en timme innan lunch. Det är bara så himla svårt att få i henne mat om hon är någorlunda mätt.
Oj, det blev långt. Hoppas någon orkar läsa.
Då gör jag nog så att hon får somna utan ramsa på morgonen då hon somnar på väg hem från dagis och sen så försöker jag med ramsa eller skak de övriga lurarna.
Jag velar en hel del kring schemat och har svårt att få ihop det. Just nu ser hennes dagar ut ungefär så här:
Vaknar runt 7
ca 8 välling
Somnar strax efter 9 och sover oftast 1,5 timme
ca 11.30 lunch
Sova 35 minuter eller mer mellan 12.30 och 13.30
ca 14.45 mellis (välling)
Sova ca 16 (oftast 30 minuter)
ca 17.45 middag (gröt eller välling)
ca 19.45 Välling
Somna vet man aldrig när det blir
Jag vill ju gärna att mat och sovtider ska funka med dagislämning och hämtning och övriga mattider i familjen. Hon äter bättre om hon äter samtidigt som sin storebror. Som det är nu sover hon alltid sitt längsta pass på förmiddagen, och först planerade jag att fortsätta med det. Men det kanske är bättre att hon sover längre mitt på dagen. Dessutom kommer hon ju vilja ha välling tidigare på morgonen när hon slutar äta på natten, men då blir det så långt till lunch.
Nu har jag klurat på ett nytt schema och vill gärna ha tips och synpunkter.
7.00 vakna
7.15 välling
9.15-10.00 sova 45 min
10.15 Lite frukt
11.30 Lunch
12.00-13.30 sova 1,5 tim
14.45 mellis
15.30-16.15 sova 45 min
17.45 middag
19.30 sova natt
Mina största frågetecken är:
- om det är smart att flytta hennes längsta sovpass från förmiddagen till eftermiddagen.
- om det kanske är bättre att försöka ha en andra frukost vid 8-tiden istället för frukt en timme innan lunch. Det är bara så himla svårt att få i henne mat om hon är någorlunda mätt.
Oj, det blev långt. Hoppas någon orkar läsa.
Storebror juli 05
Storebror juli 05
Hej! Tycker schemat ser jättebra ut jag! Det är ju vanligast att ha långluren sådär vid lunch och den kan du ha kvar länge!
Det är bara så himla svårt att få i hen ... unda mätt. Förstår inte riktigt... Hajade inte det där med frukten så tätt inpå lunch. Kanske bättre att göra som du föreslog med en till liten frukost vid 8 och ge välling direkt när hon vaknar?
Kram Emma
Det är bara så himla svårt att få i hen ... unda mätt. Förstår inte riktigt... Hajade inte det där med frukten så tätt inpå lunch. Kanske bättre att göra som du föreslog med en till liten frukost vid 8 och ge välling direkt när hon vaknar?
Kram Emma
-
Mamma till Alva
Jo, Ida föreslog också att jag skulle lägga till en extra frukost, men problemet är att det är näst intill omöjligt att få i Alva något om hon är relativt mätt. Men annars blir det ju så långt mellan frukost och lunch. Jag skulle ju kunna lägga lunchen tidigare, men det är bra om hon kan äta samtidigt som storebror och annars krockar mellis med dagishämtning.
Hm, jag får fundera lite till. Tack och lov har jag ju en vecka till på mig.
Hm, jag får fundera lite till. Tack och lov har jag ju en vecka till på mig.
Storebror juli 05
Storebror juli 05