Mera proteiner och mindre kolhydrater tull frukost - tips?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Pia Pojkmamma

Mera proteiner och mindre kolhydrater tull frukost - tips?

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Nu har vi bestämt att ändra sammansättningen av vår frukost. Hittills har vi ätit havregrynsgröt med mjölk och frukt/bär samt mackor med skinka/korv/ost/grönsaker.

Gröten vill jag gärna behålla med tanke på barnen :D . Mackorna ska försvinna. Däremot tänkte jag mig ett fat (som man kan ställa i ordning kvällen innan om man så vill) med litet av varje, t.ex. skinka, ost, grönsaker. Tips på innehållet här?

Vad dricker ni till? Själv gillar jag varken te eller kaffe på morgonen. Vill helst ha fruktjuice.

Tacksam för tips!

:D
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Pia Pojkmamma

till frukost ska det naturligtvis vara :lol:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej

Kokt ägg?Olika frukter som man skär i bitar?

Vi dricker Brämhults eller Kivik juice till frukost.På helgerna pressar vi själv.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

...om du tänker frukt som kolhydrater går naturligtvis bort.Men äggen stannar :lol:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

Det beror ju lite på syftet :idea:

Om syftet är att dra ner på socker och sockerkedjor (kolhydrater) så är ju fruktjuice rena sockerbomben likaså frukt i övrigt. Men som ulrikaj säger så är ägg perfekt. Jag tar 3 ekologiska hårdkokta ägg och mosar med massor av bregott, det står jag mig länge på.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag skulle behålla juicen, men hempressad (blir mer fibrer då och jämnare blodsockernivå) eller färskpressand äppeljuice med fruktkött precis som ulrikaj föreslår. Och göra som kiki föreslår med mackan. Byt ut mackan mot ägg och kanske skinka?
Pia Pojkmamma

Ägg - jo, det vill maken ha. Jag är inte superförtjust i ägg, men ett ska väl slinka ner.

Juice - vi dricker både köpt och hempressad. Ska satsa på att pressa mera egen framöver... Kan i dwet här skedet inte tänka mig att lämna bort frukt trots sockret den innehåller :) .

Syftet - det är inte tänkt i viktminskningssyfte utan enbart i välmåendesyfte :D :!: Dessutom vill vi stå oss längre på frukosten.

Sammansättningen av lunchen och middagen känns helt okej. Vi gör alltid både kött/fisk och grön-/rotsaker samt potatis/fullkornsris/fullkornspasta. Den sistnämnda produktgruppen får var och en ta så mycket/litet den vill av.

Åter till frukosten: Vilka ostar/köttprodukter rekommenderar ni? Vår lanthandel har eget köttrökeri så därifrån köper vi våra köttprodukter.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Äter man mjölk så är fet youghurt (10%) bra proteinkälla. Själva äter vi oftast granola, alltså frö- och nötblandning som jag för för 1 vecka åt gången ungefär. Mättar bra och mycket omega 3. Ibland serveras ägg till det, men killen gillar inte ägg, så det räcker inte för barnen, så här förekommer en del kolhydrater också, i form av hembakt rågbröd och/eller smoothie med bär de dagar vi inte äter granola. Annat gott och mättande till frukost: avocado, hummus (om man gillar det)... om det nu inte just är lchf-köret du är inställd på, så funkar ju det utmärkt som variation.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Får jag kapa din tråd lite Pia :wink: :?:
Jag vet ju att det vimlar av GI- och LCHF- människor här på forumet, och jag har en del frågor nu då jag försöker ta itu med de graviditetskilon som INTE runnit bort denna gång...

Har hela tiden avfärdat GI-kosten totalt eftersom jag verkligen är en kolhydratmänniska ut i fingerspetsarna. Jag lever på mackor, pasta och juice. Jag älskar mackor, pasta och juice. Jag KAN inte leva utan det. Och jag avskyr bacon, ägg, fläskkött, smör, korv, ja... allt det där jag skulle FÅ äta.

Så vad gör man då? Ska man helt skippa GI-tänket eller finns det alternativ till ägg och bacon?
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag skulle skippa. Jag är som dig, Antonias mamma, och jag lyckas ändå gå ner. Jag tycker mig se att det är två alternativa vägar till viktminskning. Antingen GI/LCHF eller GI/LFHC. För GI kan man tillämpa även om man är en kolhydratsmänniska. :wink:

MEN: Då får man skära ner mängden fett och öka på grönsakerna, mycket. Helst lite grova grejer, kål och rotsaker, så man blir mätt och står sig lääänge även utan så mycket fett. Och så får man vara lite sparsam med kolhydraterna, för det är ju sant att blodsockret åker lite jojo om man äter för mycket.
Min relativt enkla och miljövänliga mathållning är (som tumregel) halva tallriken rågad med grönt (alltid en varm och en kall och ofta en baljväxt), en kvart med kolhydrater och en kvart med magert kött. Lite sås eller dressing. Gott, vackert och nyttigt och helt utan lightprodukter. :D

(å andra sidan kan du byta ut köttet. Ost är ju också fett, om du nu vill skippa kolhydraterna i allafall. :wink: )
Antonias mamma

TorpSara skrev:Jag tycker mig se att det är två alternativa vägar till viktminskning. Antingen GI/LCHF eller GI/LFHC. För GI kan man tillämpa även om man är en kolhydratsmänniska. :wink:
Nu hängde jag nog inte riktigt med... Alltså vadå två alternativ - det är ju samma? Och hur tillämpar man GI som kolhydratsmänniska? Bara minskar på kolhydraterna då eller? Ursäkta, men jag är helt ny på detta...

www.sandsdrommar.com
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, det är inte riktigt samma. (Men det har i mångt och mycket kommit att uppfattas som samma, av de flesta, så du är inte ensam.)

GI-metoden handlar mer om att premiera de långsamma kolhydraterna framför de snabba, medan LCHF är "strängare" och jobbar dessutom med mer fett för att hålla nere blodsockret och behålla mättnaden och då kan själva bulken i maten (kolhydraterna) minskas ytterligare.

Eftersom varken jag, min mage, min matlust, min övertygelse eller mitt miljösamvete klarar den sistnämnda modellen så gillar jag kompromissen att försöka hålla en någorlunda kvalitet på mina kolhydrater och mitt fett. :wink:
OCH, som alltid det enda hållbara, hur man än gör, motionen. Motion i sig är blodsockerreglerande.
Antonias mamma

TorpSara skrev:Nej, det är inte riktigt samma. (Men det har i mångt och mycket kommit att uppfattas som samma, av de flesta, så du är inte ensam.)

GI-metoden handlar mer om att premiera de långsamma kolhydraterna framför de snabba, medan LCHF är "strängare" och jobbar dessutom med mer fett för att hålla nere blodsockret och behålla mättnaden och då kan själva bulken i maten (kolhydraterna) minskas ytterligare.

Eftersom varken jag, min mage, min matlust, min övertygelse eller mitt miljösamvete klarar den sistnämnda modellen så gillar jag kompromissen att försöka hålla en någorlunda kvalitet på mina kolhydrater och mitt fett. :wink:
OCH, som alltid det enda hållbara, hur man än gör, motionen. Motion i sig är blodsockerreglerande.
Ahaaa- tack!:heart: Vi gör ett försök då. Nej fel - vi GENOMFÖR.
Motionsdelen är också omhändertagen :D

www.sandsdrommar.com
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:thumbsup:
Pia Pojkmamma

Vi har som sagt oxå bestämt oss för att minska på kolhydratintaget. Jag är inte beredd att portförbjuda kolhydraterna helt eftersom jag likt Anna är stormförtjust i mackor och frukt. Men frukosten ska fr.o.m idag inte innehålla mackor utan enbart pålägg :D :shock: :lol:

Granola lät intressant. Jag googlade efter recept, men de var ganska sockriga. Kan jag få plagiera ditt recept Ewa?

Bakgrunden till att vi bestämt att ändra på vår frukost är att min man är uttagen till en testgrupp. De forskar i diabetes och ärftlighet. Han får delta i olika tester. Bl.a. har de undersökt "fettprocenten" i kroppen. Gissa vem som är avis då han kommer hem och berättar att han har en av de lägsta fettprocenterna samt en otrolig förbränningsnivå...?!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"