Ett nödrop från Gästboken

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Viggosmamma

Inlägg av Viggosmamma »

Hej :heart: .

Hoppas allt är bra med dig + familjen din.

Kände att jag var tvungen att ta en liten paus ifrån läsandet/skrivandet då jag tänkte på detta dag som natt :D . Tog sedan ny energi & läste trådar angående över koncentration & 'träsk' och kände mig laddad på nytt. Den natten lossnade det lite med ramsan & den började ta.

I natt är vi inne på vår tioende natt och vi gör små framsteg;

För tre nätter sedan var första natten som jag kände att ramsan & jag & V började förstå varandra, det var en härlig känsla. Sedan den natten ramsar jag vid dörren & har inte varit inne i hans rum en gång förutom vid läggning :-({|= . Dock vaknar V fortfarande relativt ofta men somnar nästan alltid om efter endast en ramsa men när ramsan väl började ta så blev nattningarna katastrofala.
Ska nämnas att V har varit genom förkyld med hosta & om inte det räckte så håller på att få sina två första kindtänder :( , allt detta de senaste fem dagarna. Så det har nog påverkat lite.

Nu till lite rolig läsning, den sista natten så var nattningen bra & V vaknade BARA EN GÅNG :-({|= :-({|= kl 0030 och var visserligen vaken till 0140 men inte så upprörd utan jag ramsade ibland och hörde att han lade sig ner & knöla lite och kanske efter 10 minuter så ropade han lite till & jag ramsade sedan somnade jag själv och då även V. :D Väcktes sedan av väckarklocka både V & jag kl 0630. Detta har aldrig hänt tidigare.

Vågar inte tro för mycket efter denna natt men gläds över att han är så duktig. Han var även piggare & gladare idag, första dagen i denna kur. Efter nio dagar av en ovanligt trött, gnällig liten pojke.

Vi får se vad denna natt innebär, målet är (har små mål varje natt, det blir roligare så) att endast ramsa med stängd dörr vilket vi påbörjade föregående natt.

Trevlig Kväll

En liten fråga.

Inlägg av Viggosmamma »

Glömde att jag har en liten fråga angående ramsan, ramsar fortfarande vers * 4 paus bekräftelse ramsa * 4. Hur kan/ska ramsan kortas ner nu när vi hållit på ett tag?

Kramar Sofia
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Klokt av dig att pausa härifrån lite, jag om någon vet hur det är att vara forumberoende :wink: :roll: men jag har nog sjunkit för djupt :lol: ...

Helt otroligt underbart att läsa om er kur! Jag tänker på det första inlägget du skrev, över er ledsenhet och förtvivlan, och så har ni fixat det här alldeles själva! Lugnt och stadigt framåt, med klara, fina besked har ni gett honom lugnet och tryggheten att somna och sova själv!

Att barn blir sjuka och får tänder händer hela tiden, men sova behöver de ändå, och nu vet ni att han kan sova trots sjukdom och tandsprickning!

Jag är jätteglad över att fått vara med på ett hörn, och du får gärna berätta när du känner att du har tid och lust - jag har en känsla av att ni alldeles snart är i mål med er kur!

Varma kramar och en extra till lille V som får sova så gott om natten :heart:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Re: En liten fråga.

Inlägg av miar70 »

Viggosmamma skrev:Glömde att jag har en liten fråga angående ramsan, ramsar fortfarande vers * 4 paus bekräftelse ramsa * 4. Hur kan/ska ramsan kortas ner nu när vi hållit på ett tag?
Ramsan sägs alltid gånger fyra, men separat bekräftelse kan ni slopa nu, dra ihop den med vanliga ramsan så att sista versen blir mjuuuk och lååång!

Separat bekräftelse kan man använda när en läggning varit extra jobbig och det har ställts stora frågor.

Kram igen!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kea

Inlägg av Kea »

Hej Viggosmamma!

Det går bra för oss. Han sover oftast hela nätterna ibland vaknar han vid 6 och tycker att dagen kan börja och då brukar det vara SVÅRT att övertyga att mamma och pappa har rätt :wink: . Det börjar bli sällsynt nu med övriga vakningar men det händer och ibland fungerar det med ramsa och ibland får vi gå in men det är helt ok och överkomligt. Det är superskönt på nätterna sambon får åka iväg och jobba över mycket mer nu (till hans glädje) innan gick det ej för man orkade inte för många nätter i följd. Jag hade en kompis hemma över helgen och sambon var borta hon var mäkta imponerad över att han sov så bra!

Jag håller fullständigt med dig VARFÖR nämner ingen att detta alternativ finns när man har sina föräldragrupper? De pratar ju om allt annat som man kan tycka är mindre viktigt.

När man kommit så långt som vi har nu (din och min familj) har en viss trygghet infunnit sig. Man får och kommer få bakslag men man vet att man löser det! Denna trygghet märker barnen direkt och sover ännu bättre. Livet är härligt, barn är härligt. Och jag kan äntligen föreställa mig att skaffa syskon! Tänk vad lite sömn kan göra!

MVH Andrea
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Kea skrev:När man kommit så långt som vi har nu (din och min familj) har en viss trygghet infunnit sig. Man får och kommer få bakslag men man vet att man löser det! Denna trygghet märker barnen direkt och sover ännu bättre. Livet är härligt, barn är härligt.
:D UNDERBART :!:

Tack för de orden! Så klokt och sant!

:heart:
Viggosmamma

Inlägg av Viggosmamma »

Kea skrev:Hej Viggosmamma!

Det går bra för oss. Han sover oftast hela nätterna ibland vaknar han vid 6 och tycker att dagen kan börja och då brukar det vara SVÅRT att övertyga att mamma och pappa har rätt :wink: .

Det är superskönt på nätterna sambon får åka iväg och jobba över mycket mer nu (till hans glädje) innan gick det ej för man orkade inte för många nätter i följd.

När man kommit så långt som vi har nu (din och min familj) har en viss trygghet infunnit sig. Man får och kommer få bakslag men man vet att man löser det! Denna trygghet märker barnen direkt och sover ännu bättre.
Hej Andrea,
Fantastiskt kul att läsa hur bra ni har fått det & jag tror inte du förstår hur mycket jag känner igen mig i det du skriver. Jag gick tillbaka och läste mitt första inlägg och kom ihåg hur trött, sliten och uppgiven jag var & kan inte förstå att jag sitter här idag. Visserligen har vi en bit kvar men ljusår ifrån det 'helvete' (finns inget bättre ord :D ) som vi har haft. Om det sitter någon därute och funderar på denna kur så kan jag bara säga tveka inte och håll ut, resultatet kommer ifall man orkar med den första tiden - sen kan resultatet se olika ut på olika barn men en sak är säker att Viggo mår så mycket bättre.

Det roliga är att min man reser oxå eller jobbar borta ibland och de dagarna har jag fasat men nu känns det ändå som jag klarar av det.

Alla de förändringar som Anna beskrev i boken som barnet ev kan gå igenom under kuren har nästan slagit in; Viggo var så trött, trött de första åtta dagarna, blev sjuk och allmänt grining och klängig. Sedan hände nåt & Viggo började få mer energi, orkar var ute på eftermiddagen och leka (som nästan var en pina för honom förut) och hans språk har helt enkelt börjat blomstra. Han var tidig ute med ord men nu pratar lillkillen hela tiden, flera nya ord varje dag.

Vi har visserligen en bit kvar, Viggo vaknar mellan 1-2 gånger per natt men som Andrea skrev nu vet jag hur jag ska tackla det och 4 av 5 gånger somnar han genast om efter ramsa. Igår natt sov han 6,5 timmar i sträck innan han vaknade & det är rekord. Jag stirrar mig inte blind på genomgångna dagar utan ser till resultaten, att viggo svarar på förändringar. Andrea din egen tråd har peppat mig då jag insett att allt inte händer över en natt men att ni klarade det och mår så bra idag :heart: . Att ni fortfarande har någon enstaka uppvak ibland känns bra att läsa, då känns det som vi är på rätt väg trots V fortfarande vakna stunder. Tanken på syskon, vi är inte riktigt där ännu men efter lite mer tid & återhämtning är det kanske inte längre omöjligt.

Framförallt Mia, du är min räddande ängel som orkat svara på många frågor och engagerat dig i min sak. Ror vi detta i hamn så är vår dörr alltid öppen i Örebro för dig + din familj.
Denna känsla att min lilla familj snart kommer att må så mycket bättre, maken & jag & V den kan inte köpas för några pengar.

Trevlig Kväll

Inlägg av Viggosmamma »

Hej Igen!

Kom som vanligt på lite frågor;
1. Ramsan fungerar bra med stängd dörr men är det meningen att man ska backa ännu mer? Jag tänker på uppvaken, kan jag backa ännu mer?
2. Lillkillen vaknar nästan alltid vid 6 och jag gör morgon vid 06.30, har hitills tacklat detta genom att ramsa vid dörr & V lägger sig ner 10 min sedan blir det ramsa igen och lugn ytterligar tio minuter och sedan väcker jag honom med tjo & stim. Har läst lite olika trådar om råd angående de magiska 30 minuter innan morgon väckning. Är det meningen att jag inte ska ramsa där utan endast vara tyst? Skulle vilja få möjligheten att duscha innan jag väcker V. Dilemmat är att han blir väldigt ledsen och arbetar upp sig ifall jag inte ramsar?? Ska jag avvakta ändå?

Tack för hjälpen!
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Sofia och TACK för så vackra ord, du är en inspiration för andra!

Till dina funderingar:
1. Ramsan fungerar bra med stängd dörr men är det meningen att man ska backa ännu mer? Jag tänker på uppvaken, kan jag backa ännu mer?
Jo, visst kan du det :wink: :!: Jag tycker du ska avvakta om han vaknar på natten nu. Ge honom möjligheten att själv somna om, risken är att han förväntar sig din hjälp när han vaknar till. De flesta människor vaknar till under natten, men minns det inte ens, eftersom man snabbt somnar om. Så backa lite mer, avvakta, avvkta och avvakta! När du känner att du skulle vilja gå in, då är det dags att ge en ramsa. Från din säng, helst!
2. Lillkillen vaknar nästan alltid vid 6 och jag gör morgon vid 06.30, har hitills tacklat detta genom att ramsa vid dörr & V lägger sig ner 10 min sedan blir det ramsa igen och lugn ytterligar tio minuter och sedan väcker jag honom med tjo & stim. Har läst lite olika trådar om råd angående de magiska 30 minuter innan morgon väckning. Är det meningen att jag inte ska ramsa där utan endast vara tyst? Skulle vilja få möjligheten att duscha innan jag väcker V. Dilemmat är att han blir väldigt ledsen och arbetar upp sig ifall jag inte ramsar?? Ska jag avvakta ändå?
Jag tycker du ska ge honom en PANGramsa vid första pip så nära inpå morgonen. Han känner sig utsövd och har ännu inte lärt sig att det är du som talar om när dagen börjar, så därför tycker jag det är jättebra om du kan få till ett omsomnande. Väck hellre inom marginalkvarten om han tystnar, helst somnar!, gå in när han är alldeles tyst och nöjd.

Sen kan man ju göra som jag gjorde en period när morgnarna trasslade härhemma:
Min minsta började vakna 25-30 minuter innan morgon. Och väckte ofelbart sina syrror, och det var en himla gnöl innan jag "väckte". Jag ställde klockan en halvtimme tidigare några morgnar, fick väcka alla tre (något trötta...) och efter 3-4 morgnar ställde jag fram klockan en kvart, körde den tiden i 3-4 morgnar och sen ställde jag fram sista kvarten och vi var i "mål".
Det blev några dygn med lite för lite sömn, men det var det ju ändå :wink:.
Jag kände att det var huvudsaken att det var jag som fick väcka och för oss funkade det här jättebra!

Hoppas ni får en fin natt igen, som sagt liiite mer is i magen och mer förtroende åt lille V :heart:

Kram Mia
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbar läsning. Jag säger bara det :lol: Pris och beröm :-({|= båda två :heart: :heart:

Och tack, Mia O:) :heart: O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Visst är tråden underbar Anna? Jag tycker det var nyss vi läste det desperata inlägget i gästboken, och nu sitter vi här, men en mamma och pappa som hjälpte sin lille V att sova gott hela natten!

Har man inte ett underbart "jobb" så säg :D :!:
Och TACK Anna för varma ord!

:heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Viggosmamma, vilken underbar gåva ni ger er son. Ni har varit så duktiga, tänk vad ni åstadkommit på så kort tid ändå!

Och Mia, jag har sagt det förr och jag säger det igen: du är så himla duktig. Tänk om jag kan vara lika klok när jag skrivit 7000 inlägg!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Emma80 skrev:Och Mia, jag har sagt det förr och jag säger det igen: du är så himla duktig. Tänk om jag kan vara lika klok när jag skrivit 7000 inlägg!
Käraste Emma, här sitter jag långt-borta, kikar in på forumet och får läsa det fina du skriver och OOPS :oops: inser att jag skrivit så många inlägg..! Och DU bevisar sannerligen att det inte behövs några 7000 inlägg för att bli klok!

Tack :heart:

Och jag hoppas lille V med familj fortsätter sova som små grisar :sleep:
Viggosmamma

Inlägg av Viggosmamma »

Godmorgon!!!!!

I natt hände det, 14 natten. Viggo sov sin första natt någonsin endast ramsa vid läggning och sedan väckning 0620 (vi gör Mias variant av tidiga mornar).

:-({|= :-({|=

Ofattbart!

Kramar Sofia
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: Underbart! Jag blir så glad! :heart: Toppenjobbat :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "