Allergivänlig katt?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Stilla

Inlägg av Stilla »

Jo jag minns stora gulaktiga läskiga fästingar som vi försökte dra bort ur pälsen på kattstackarn. Men vi bodde bredvid en lövskogsdunge där det var rätt fuktigt, där fanns gott om fästingar. Så det beror ju på var katten går. Får väl ha en stillsam innekatt...

:D Att de håller råttor borta, jo det är ju bra, självklart! :D
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Har väntat med att skriva i denna tråd då jag ville utvärdera relationen till vår nya Rex-katt. Nu har vi haft henne en dryg månad. Själv har jag rätt stor erfarenhet av "vanliga" bondkatter men inte av raskatter annat än i mitt fd jobb som vet.ass.

Vi är HELNÖJDA! För oss är hon den perfekta kombinationen mellan katt och hund. Vi skaffade henne för att 1) vi inte har möjlighet att ha katten ute utan att grannar m.m. surar/risk att det händer katten något och denna har ingen större önskan av att gå ut, även om vi nog gör en kattgård till sommaren 2) min man är lite skeptiskt av allt katthår på kläder och denna löser inget.

Men helt klart är de mkt mer stimulanskrävande än en vanlig bondkatt. Denna kan vara ett riktigt häftplåster! Men hon är också underbar mot barnen (hon är 1 år gammal) och hon apporterar gärna bollar gång på gång.

Hon rör sig som en hund och det tog ett ag att vänja sig vid hennes utseende. I början tyckte jag att hon var rätt ful :oops: men nu tycker jag att hon bara ser aristokratisk ut och hon har en härlig personlighet.

För oss som är hemma i princip på halvtid med barnen så är sällskapet inget problem men jag tror inte att en sån här katt trivs med mycket ensamhet. Mina planer är att till våren ev. skaffa en kompis. 8)
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Hej Mindy, vad kul att höra att ni är nöjda! Det skulle vara jättekul att höra hur det går om ni skaffar en katt till, om de nöjer sig med varandras sällskap eller om det behövs mänskligt sällskap mesta tiden ändå? Vi jobbar ju inte heller heltid, men tre dagar i veckan är ju ändå huset tomt från morgonen till tidig eftermiddag. Och så ibland annars förstås när vi är ute på vift allihop. Är de dyra i drift? Kostar väl en del att köpa förstås... Och ja, lite lustigt utseende har de... men de är rätt graciösa, ju...
Min man är ändå skeptisk... men jag drömmer vidare. :lol:
Stilla
My Precious

Inlägg av My Precious »

Allergiävänlig är en bengal. Och den har är väldigt lik hunden i sättet samt att den gillar vatten, blir även lätt fostrad, och fäller knappt något hår alls. Min syster har en sådan då hennes man är väldigt allerigsk mot vanligare katter.

Kul att du hittade en Rex, de är ju sååå fina!!

Vänligen
M
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jag får återkomma med rapport. :D

Min faster var barnvakt häromkvällen och hon har världens råttfobi. :shock: :lol: Hon kan inte ens hålla i en hamster. Jag tänkte i mitt stilla sinne att det kunde bli problem med vår katts svans (som är relativt hårlös.... :lol: ) men jag valde att inte säga något utan klistrade på attityden. Hade innan skickat ett litet kort på mailen.

Hon har nog inte hämtat sig fortfarande! :roll: Spelade ingen roll vilka superlativer jag strödde över katten, hon hade ett lätt äcklat uttryck i ansiktet (mest svansen som är problemet men inte tyckte hon att katten var särskilt söt för övrigt heller) även om hon försökte hålla masken för barnen. :wink:

Men som sagt, det är en rolig kattras - tycker vi! Och söt! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Stilla

Inlägg av Stilla »

Morgana: Bengal, det måste jag forska mer om! Googla, googla... :D
Mindy skrev:Min faster var barnvakt häromkvällen och hon har världens råttfobi.
Ähum alltså, det har ju jag också. Eller nej, "världens fobi" är kanske att ta i, men efter diverse påhälsingar av möss inomhus där vi bodde tidigare så känner jag mig rätt äcklad vid tanken på möss. Men det är nog mer vad de ställer till med, och hur äckligt det är att hitta musskit på diskbänken och söndertuggade brödpåsar (sant! :shock: huuu jag ryser fortfarande) än själva djuret... Jag har ju faktiskt varit hamstervakt åt några bekanta en gång för längesen (fast det var rätt äckligt... lukten...) Stora S pratar f ö just nu om att hon vill ha en hamster, för det har en kompis som hon lekte hos häromdagen...
Men en katt är i alla fall en katt! Ser fram emot rapport!
Stilla
Cyan

Inlägg av Cyan »

Hej på er! Jag är en stor kattälskare men har en intolerant man... :cry:
Jag har för mig att vänner till mina föräldrar skaffade BURMA-katter för att det gick bra för deras allergiska barn. Kolla upp dem!
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Mindy

Inlägg av Mindy »

Öht så tror jag att man ska vara lite restriktiv när det gäller att tro att vissa katter går bra om man är allergisk. Somliga kan funka för somliga men det är ju samtidigt trist när det misslyckas. :(

Synd bara att burma och bengal inte är så vanliga så det är ju inte precis lätt att få prova på någonstans. :roll:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"