Nattamningen tar så lång tid!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Zola!

Man kan inte ge små barn för mycket mat, det kommer ut ur endera änden :wink:

Däremot är det viktigt att magen får vila mellan måltiderna samt att vara noga med rapar.

Nyckeln till bättre nätter för mig är:
:arrow: Ha fasta tider dag och natt, visa att du har koll på läget och kan förutse hennes behov (genom att väcka)
:arrow: Så mycket mat hon någonsin orkar dagtid
:arrow: Tillräckligt med aktiv vakentid under dagen. Dvs inte dåsa lite här och där och verkligen vara vaken och vara MED, passiva sociala delaktigheten

Och att de ömma inte ska bry sig så mycket om knorr och gnöl överkoncentration i sig kan faktiskt leda till uppvak... fråga mig :roll:

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zola

Inlägg av Zola »

Aha, visste inte att man skulle samla frågorna i samma tråd. Men det verkar ju smartast! Skulle döpt tråden till något mer allmänt som de flesta andra gjort. Hur som helst, tack för din input Johanna. Rapningen har jag lite problem med tyvärr, jag försöker på alla möjliga sätt men det vill sig inte alltid. Dessutom blir det nog för tätt mellan måltiderna ibland. Speciellt på morgonkvisten. Jag har svårt att ta ledningen på grund av att jag är så väldigt trött. Samtidigt är det ju därför jag bör ta ledningen :shock: !
Skall rycka upp mig och försöka få till ett bra schema. För jag vill verkligen få struktur på tillvaron, allt blir så mycket lättare då. Jag erkänner att jag har problem med främst en sak; att väcka henne :oops: Skall öva lite på det med start redan ikväll då hon just nu tar sig en alldeles för sen lur!
Stolt mamma till Pojke 041211 Flicka 081112 född genom planerat kejsarsnitt 10 dagar innan BF
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Låter jätte bra :thumbsup:

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Förresten ang. raparna. Har du provat att ha henne sittandes mot dig och att du guppar henne lite? Alternativt ståendes i ditt knä?
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zola

Inlägg av Zola »

Ja, det kan funka ibland med henne sittandes emot mig. Tyvärr blir hon ofta så frustrerad då hon vill fortsätta äta, jag stör henne trots att jag försöker vänta ut tills hon ätit färdigt. Hon hade behövt avbryta för rap ibland men det är svårt, hon blir så ledsen då. Och på nätterna väcker jag henne när jag tar upp henne mot axeln :(

Inatt var tuff :( . Jag väckte henne som jag skrev igår efter ca 20 min vid 18.15. Sedan var hon vaken tills 20 ungefär. Hon vaknade dock igen vid 21 och ville ha mera mat. Sedan vaknade hon vid 23 då jag ammade. Hon vaknade när jag lade ner henne i sängen gång på gång. Rapningen väckte henne, jag blev smått knäckt till slut då jag var helt slutkörd hela dagen igår och hade sett fram emot lite sömn. Jag gjorde alla fel man kan göra :oops: Tände till och med lampan :shock: Men det gjorde faktiskt susen, hon lugnade sig (när hon såg vart hon var?)och tog sedan nappen för att lugnt somna. Annars skriker hon och suger frenetiskt på händerna, kastar huvudet från ena sidan till den andra tills hon får komma upp och snutta.
Detta tog 2 timmar. Jag blir så uppgiven och ledsen på mig själv. Att jag ej kan få henne till ro utan att ha mitt bröst som napp. Att jag meckar så mycket med henne så hon absolut inte kan somna :!: Hungrig tror jag inte hon är men kanske ändå? Det känns som hon ätit rejält mycket innan. Hon somnar ju gott i famnen, det är när jag lägger ner henne som hon blir ledsen...Vid 1 somnade hon alltså. Sedan kunde inte jag sova men det är ju en annan femma. Sedan var det dags igen vid 3.30. Då gick det ganska bra, hon somnade efter 4. Men sedan vaknade hon 5.30, jätteledsen och inget lugnande förutom mat. Hon somnade en liten stund på en kudde brevid mig. Hon lät lite täppt i näsan så jag la henne på sidan i högläge. Men hon vaknade ganska snart igen. Och då var det morgon.
Dessa struliga nätter och tidiga uppvak leder ju till att hela dagen blir upp och ner. Hon blir för trött för att orka med helt enkelt.
Hon somnade vid 8 och jag tänkte väcka henne nu vid 10. Sedan sova igen mellan 12-14. Risken e dock att hon ej orkar två timmar om jag väcker henne nu. Vi får se. Vill gärna få in rutinen att hon sover sista luren mellan 16-17.30 så att det blir naturligt med sova för natten vid 19.30-20.

Har inte fått ordning på mitt larm än så har ej provat magläge. Vet ej vad jag gör för fel men det larmar så något är det (Babysense2). Skall kolla upp det under dagen.
Nu skall jag väcka lilla skruttan. Som mitt i natten, mitt i allt jobbigt ändå ler mot sin trötta mamma som ler tillbaka fast hon vet att på natten händer ingenting, alla sover som grisar, i mörkret...Inga mammor som tänder lampor, vyssjar och meckar, lägger barnet i sängen , tar upp barnet från sängen som en liten jojo :oops: Såklart att sängen verkar farlig :shock:
Stolt mamma till Pojke 041211 Flicka 081112 född genom planerat kejsarsnitt 10 dagar innan BF
ElinN

Inlägg av ElinN »

Låter som ni har det lite jobbigt. Kram!

Som du själv skriver, så blir det nog lite rörigt för lilltjejen. Inga tydliga besked om hur man ska somna och somna om. Lättare att vara klok på dagen än på natten, eller hur? Men det är bara att bestämma sig hur man vill ha det! Handlingsplan, blicka framåt! :wink: Bestäm vilka tider maten serveras och se till att dagarna är FYLLDA av mat och allt annat som SM rymmer. Och tänk långsiktigt -tillfälliga lösningar för att få henne att somna är ju egentligen inga lösningar.

Glöm inte det viktiga Skrattet till gonattet! Man ska ha roligt in i sömnen! Flyplan ner i sängen/vagnen, stoppa om, på med larmet, skak i handtag, gå

Min dotter blir sällan orolig vid läggning, men när hon blir det ger jag henne en bestämd, handfast men mjuk solfjäder de gånger hon inte kommit till ro själv. En solfjäder där jag förmedlar att det är dags att slappna av och sova, att det inte finns någon varg i sikte och jag finns här och ALDRIG kommer släppa in vargen någonsin. Kan användas natt som dag för att förmedla trygghet och ro.

Hur menar du med att larmet larmar? När då, hur då? Jag har också Babysense II. Beskriv!

Magläget ÄR sömnbefrämjande och om du höjer upp huvudändan så kommer uteblivna rapar upp lättare. Upphöjd huvudända underlättar för täppta näsor och i magläge rinner snor ut så bra! Jag har också svårt att få till raparna om natten, men jag lägger henne ändå och det brukar gå bra. Jag lägger henne vaken även efter nattamning, så hon är van att alltid somna om själv. Somnar bebisen i famnen kommer den vakna och undra var den befinner sig om man sedan lägger ned den i sängen. Inget konstigt med det. Lättare att somna om på samma ställe som man somnade på. Det är trygghet. Tillvaron blir mer förutsägbar för den lilla. Men vid nattamning vet jag många som lägger tillbaka sovande bebis i sängen och det brukar gå bra. Men då får man strunta i rapen, och det funkar på en del men andra blir oroliga i magen -du vet bäst själv hur din lilla funkar.
Zola

Inlägg av Zola »

Tack Elin, jag vet att jag signalerar otydlighet. Det är så jättesvårt bara när hon faktiskt alltid är ledsen innan hon skall sova/läggs ner för att sova. Som nu precis, jag lade henne i vagnen innan hon hann bli övertrött och ledsen men så fort hon lades ner blev hon ledsen. Så fort jag vagnar henne tystnar hon. Jag försöker skaka till och gå därifrån, pyssla med disken men innan hon somnar så är hon ledsen/arg och kräver några vagndrag för att transporteras till drömmarnas land. Det har dock blivit framsteg , för några veckor sedan vagnade jag henne så gott som hela sovpasset. Å det är klart, har man skämt bort sin skrutta med sådant får man kanske skylla sig själv :oops: Men det är som du säger kortsiktiga lösningar som jag tagit till för att jag inte haft ork men det straffar sig verkligen. Så nu skall jag försöka bli tydligare!

Jag fick larmet häromdagen och har bara hunnit testa det en gång men då verkade det inte känna av henne eftersom det larmade som att hon ej andades. Madrassen är en vanlig standard så det borde ej vara några problem. Det stod att plattan måste ligga på ett plant underlag, räknas spälsängens brädor som plant tro eller måste det vara en och samma yta?
Zola

Inlägg av Zola »

En annan fråga om nattamnningen. Hon brukar somna för natten mellan 19.30-20. Eftersom nattmålen är så ostrukturerade, bör jag väcka henne vid fasta tider med första målet kl 22? Jag har inte velat göra det eftersom min förhoppning är att hon skall sova vidare. Det verkar hon ju dock inte vara i närheten av...Kan det bli bättre om jag börjar väcka henne? Det tar ju emot eftersom jag inte liksom vill uppmuntra till att äta på natten. Ni förstår kanske hur jag menar.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Zola, jag tycker du är jätte duktig och jobbar på jätte bra! Det är inte så lätt alla gånger när man själv är trött, men du gör ju verkligen ditt bästa för att reda ut saker och ting OCH ni har ju gjort framsteg :D
Ofta kan man få för sig att allt sitter som en smäck för "alla andra" direkt, det vill jag lova dig att det sällan är så lätt, inte ens om man kör SM från start. Vi har alla fnurror mer eller mindre och SM är ju allas mål. Så se framåt vad du stärvar efter och tänk inte så mycket på alla "fel" du har gjort utan försök se det du kan och vill förändra. Gör upp en plan. Vaknar hon vid 21 vad gör jag då? Om hon gråter när det är läggdags vad gör jag då? Så att du har en klar strategi.

Hade hon varit SM:ad från start hade nu 8h natt gällt. Men som läget är nu så tycker jag att du kan ta upp och ge mat (sovande bebis) vid 22 alt. 23 och sedan ha nattmål 04.
Kör på det i en vecka eller så, sedan kan du vagna bort det.
Försök se till att dagarna börjar vid samma tid varje dag så att den kan sluta vid samma tid varje dag :wink:

Kramar!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hmmm, jag provtänker lite angående ditt larm. Jag vet faktiskt inte angående ribbotten och larm. Men kanske kan du lägga larmet på golvet med madrassen över. Lägg sedan dottern ovanpå i vaket tillstånd. Om larmet då larmar så kanske det är fel på larmet.

En annan sak jag kom på, kolla så att det inte är fel ihopkopplat. På vissa larm finns det två ingångar och bara den ena funkar.

Om du kollat båda så är det nog larmet det är fel på och då skulle jag ringa till företaget och se till att jag fick ett nytt. Men det är jag det.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Zola

Inlägg av Zola »

Tack Johanna :D Känns skönt att få lite stöd. Och idag har funkat ganska bra. Trots natten och uppvak vid 5.30 så tycker jag mat och sovtiderna funkat hyfsat. Hon sov mellan 8-10, vaken 10-11.45, sov 11.45-13.30 då jag väckte för amning. Promenad till dagis kl 14 då hon stal sig en kvarts sömn till. Sedan vaken till 15.50. Jag lade henne i sin säng och visst protestera hon lite efter en stund men jag gungade lite på sängen och inom någon minut så sov hon sött. Tanken är sova fram tills 17.30 och sedan läggdags vid 19.30 (20 om hon orkar). Johanna, att mata vid 22 och sen vid 4 låter härligt i mina öron. Men vad gör jag när hon vaknar vid 1-2 tiden? Vagnar? Eller skall jag köra på sänggung? Vad gör man om hon blir sådär frenetiskt ledsen, kastar med huvudet från sida till sida osv. Jag kan ju inte göra annat än att ta upp henne i det läget eller? Och tänk om hon är hungrig? Jag har liksom ingen plan som du skrev jag borde ha...

Ida, jag läste just i manualen att man skall lägga i en masonitskiva om man har ribb-botten så det är nog det som är fel. Maken är snickare så han har säkert någon i sina gömmor :wink:
Zola

Inlägg av Zola »

God morgon, klockan är 7.40 och tjejen har redan börjat sin första lur...
Natten var lite bättre än föregående, men inte bra :( . Somnade 18.45. Vaknade runt 20 och fick mera mat. Sov till 23. Lades ner i sängen vid 23.50. Jätteledsen när hon lades ner. Ammades lite till. Sov sedan till 2.15. Somnade vid 3. Trodde kanske hon kunde sova till 6 åtminstone. Men nej, 5.15 vaknade hon. Uppenbarligen av hunger för hon smackar och gnyr tills hon tills slut blir ledsen. Och hon äter med stor aptit. Hon somnade efter amningen men väl i sängen vaknade hon till på allvar och började jollra. Hon fick ligga så en stund själv tills jag tände lampan och gjorde morgon. Jag ammade henne lite innan jag lade henne i vagnen vid 7.20 eftersom vi skall gå till dagis vid 9. Så hon kanske kan sova till 9.20 iallafall. Det är svårt för mig att följa ett 2 mån schema eftersom hon vaknar så tidigt. Hon blir ju naturligtvis trött om hon varit igång sedan 5.15. Om jag ser på schemat för 2 mån så är det 5 timmars sömn samt 8 timmars vakentid. Är det en bra idé att försöka få följa det även om schemat inte kan följas till fullo? I den bästa av bebisvärldar så hade jag gärna sett morgon vid 7 och natt vid 20.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Zola!

Jag tycker att du ska satsa på att försöka få i mer mat, för mätt mage är A och O för att kunna sova gott. Servera både förrätt, varmrätt, efterrätt & kaka :wink: varje mål under dagen. Truga så mycket det går. Efterjaga med ersättning eller urpumpad mjölk om du vill.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Zola

Inlägg av Zola »

Elle, jag skall försöka. En fråga bara; när man ger mycket mycket mat så tycker jag att min tjej alltid spyr en hel del om hon sedan ligger på mage. Trots att hon rapat innan och väntat en stund. Eftersom hon har lätt för att spy känns det som att magläget gör det hela värre. Visst kan man ju fylla på igen därefter men om allt skall ske inom en timma så blir det lite tokigt. Om jag nu serverat 4 rätters inom en timma så magen står i fyra hörn :) och hon sedan skall ligga på mage en stund så lär en hel del komma upp igen!

En annan fråga om ledsamhet innan sömnen...Jag har ju problemet på nätterna att hon blir så förtvivlad när hon läggs i sängen. Detta sker även på dagen. Som nu för en liten stund sedan. Jag visste att hon var jättetrött så jag ville lägga ner henne innan hon började bli gnällig. Oj, vad hon skrek. Och man märker hur arg hon är för hon är så trött och kan inte komma till ro själv. Jag pratade lugnt med henne och gungade lite på sängen och till slut somnade hon men hade gråten med sig in i sömnen vilket jag inte vill! Är det bättre att så gott som söva henne i famnen för att sedan lägga ner henne när hon är så gott som sovandes? Antar att svaret är nej men hur gör man om barnet blir sådär ledset? Samma sak i vagnen men så fort den börjar rulla lugnar hon sig. Att bara göra ett skak känns långt borta...Jag vet att om hon lär sig somna själv så är så mycket vunnet men hur når man dit :?
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Zola.

Som Elle skrev så är det A och O att magen är mätt. Hur man når dit kan se lite olika ut och ifall hon inte kan ligga på mage efter nyss äten måltid så gör inte det. Lägg henne på mage ( i vaket tillstånd ) INNAN hon ätit istället.

För att barnet ska kunna göra framsteg så måste föräldrarna göra baksteg. Det är faktiskt så enkelt, samtidigt så svårt :wink:
Här har du en kanontråd i ämnet:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18367

Vore jag som du, så skulle jag sluta vagna nu och endast skaka i handtaget och använda mig av de övriga verktygen: Musik, telefonsamtal och husljud. Vagna då endast vid kris.
Visst kan och kommer det bli reaktioner, men jag tror att det är för mycket begärt att liten själv ska säga: mamma, nu fixar jag det här själv. Nu kan du backa.
Det är helt enkelt något DU måste bestämma dig för.

Kramar!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"