Hjälp 2 månader med vagning och det funkar fortfarande inte!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Tack Mia och Elin för ert stöd.

Jag tror också nånstans att det är maten som inte räcker riktigt , som sagt hade jag precis samma problem med min äldsta dotter men hon tog flaska lite bättre. Det börjar dock lossna med flaskmatningen nu, det tar en halvtimme att få i henne 50ml men ner kommer det i alla fall. Har bara vågat hälla lite babyplus i det eftersom jag är lite orolig för vad nattmackan ställer till för magen om man inte är van vid ersättning.
Elsa och jag har båda varit lite dåliga i magen ett tag så nu har jag satt oss båda på magdroppar och lactiplus, kanske inte har nån som helst fysisk betydelse men om inte annat jagar det bort ett par vargar för mig.
Jag gav henne gröten ni tipsade om i förmiddags och hon var för härlig, hon hade ju såklart ingen aning om hur hon skulle bära sig åt men det märktes verkligen att hon ville ha i sig det för hon känmpade verkligen för att svälja och blev ganska arg på mig när det inte bjöds mer för dagen.
Ikväll slocknade hon tyvärr vid bröstet och vaknade inte fast jag mekade ner henne i grobag och allt möjligt. Kanske inte det bästa men nu blev det så, hon är verkligen trött vid sina sovtider nu men har haft svårt att komma till ro under dagen. :cry:
Igår var det supersvårt att få henne att somna men sen sov hon till 5 i morse. Det konstiga är att på nätterna så klarar hon av somna om själv ganska bra för det mesta, precis när jag skrev det så inser jag att det kan bero på att jag har öronproppar och kudde över huvet så jag hör inte förräns hon protesterar rejält :wink: :wink:
Det funkar tyvärr inte alls att testa med att låta henne fråga utan vagning, det var det jag gjorde igår och det slutade som sagt med att hon nästan storknade efter nån minut bara och det klarar inte jag. Mina barn kan få vara arga, det gör mig inget, tvärtom är jag glad att döttrarna har tåga i sig men inte riktigt ledsna.
Tänker hur som helst nu att jag satsar på att få rätsida på mattiderna och flaskmatning för jag tycker verkligen att hon äter lite för lite åt gången (dock bättre idag när jag har kört ett par dagar utan insomningsslurk) så får jag göra nåt åt vagningsträsket nästa vecka när jag kan känna mig lugn att hon verkligen är mätt.
Barnaboken har jag läst mycket i både nu och med första barnet.
Mamma till dotter född feb - 06 och dotter född 081013 (bf +6)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vet du, Smulan, det tycker jag låter strålande!

Som Anna skrev- backa bandet och ta en sak i taget :wink:

Lilla magen måste vara mätt innan man kan gå vidare om man säger,
så gör precis så som du har tänkt :D

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej
Tänkte uppdatera läget o se om ni har några vidare råd vid läggning.
Nu har vi fått ordning på snuttandet tycker jag. Elsa äter nu inom en timme o äter bra. Hon får lite extra tillägg på kvällen, och vi har börjat med smakisar av gröten ni rekommenderade. Den gillar hon men vi är bara uppe i två teskedar. Hon verkar ha lite kinkig mage så jag skyndar långsamt där.
Saken är att det svåra är inte längre att få henne att sova till 4 då vi har nattmål, det gör hon oftast nu men det är insomningsmomentet som är en riktig katastrof :( :(
Den enda gången vi kan få henne att somna utan att gallskrika (om vi inte vagnar alltså) är på natten efter nattmålet. Då lägger vi henne i hennes spjälis och hon ligger och snackar och hoar och har sig men det ignorerar vi så fint så. Hon är ju inte ledsen så då tänker jag att det är inte så mycket mer jag kan göra, hon får väl somna när hon somnar. Jag sover ändå med öronproppar.

Men läggningen på kvällen och samtliga sömnpass på dagen är en total katastrof. Hon är så himla glad och go hela dagarna och är på jättegott humör när vi lägger henne. I samma sekund hon inser att hon blir lagd i vagnen eller sängen börjar hon gallskrika. Vi får tyst på henne med vagning men det går inte att vagna och gå därifrån. Det tar henne max 3-4 sek att jobba sig upp till total hysteri och det är ju i alla fall inte meningen. När hon väl somnat så sover hon som sagt oftast så länge det är tänkt. 8 timmar på natten.
Om vi fortsätter vagna så somnar hon i regel inom ett par minuter så det i sig är ju inget problem men det är ju så att hon inte kan somna om själv om hon vaknar upp och därför vill jag gärna att hon somnar själv. Men hur skall vi göra det utan att hon skriker sig till sömns? nån som har haft en liknande situation?

SNälla snälla hjälp
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, här kommer länkar och pepping att ta sig ur vagningsträsket. Inför skak i handtaget också! :)

”Olika träsk att inte fastna i!” (thaimassagetråden)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

"När SM-barnet skriker vid sovdags"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319

"Lani Elektra, SM, Syskon och Skak i handtag"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 779#181779
Camilla_H skrev:
Härligt att ni nu är ur vagn och buffträsk. Hur gjorde ni? Hur gick det? Jag är supernyfiken och självklart tror jag att fler som läser din tråd vill bli inspirerade. =D> \:D/
Hur gjorde vi? Krasst sagt - vi slutade buffa och vagna! ;)

Vi kan ta det i punktform:
* Jag tog åt mig detta att jag bara kan skapa förutsättningarna för att han ska sova - jag kan inte se till att han sover - det måste han själv göra. Alltså så lägger jag, stoppar om och pratar då lite med honom, ramsar och sen får han säga till om han behöver mer hjälp, annars låter jag honom vara.

* Jag lärde mig att avvakta och lyssna på hur han verkligen låter. Detta att jag avgör om jag tror att han kommer att tystna själv eller om han kommer att bli jätteledsen. Han får nu låta rätt så mycket, för oftast har han bara ljud för sig och "klagar" lite lätt, men det är sällan han verkligen skriker. Men gör han det är jag fort där för jag vill inte hamna i femminutersmetoden.

* Jag lärde mig att backa - att försöka med andra verktyg istället, och då är det egentligen ramsan jag har infört (solfjädra fungerar inte så bra för oss av någon anledning). Dagtid tar ramsan riktigt bra nu, men nattramsan har inte övats lika mycket (man får ju tre försök med dagramsan mot ett med nattramsan varje dygn! :)) så den tar inte lika bra.

* När jag väl buffar eller vagnar så gör jag det kort, dvs enbart tills att han tystnat och slappnat av sen slutar jag. Men det gjorde jag även förut, problemet var att jag var där vid minsta pip, hela tiden... :oops:

Så en normal läggning i vagnen vid dagslurarna och inomhus går till som följer:
1) Lockar fram lite skratt. Främst genom att leka flygplan som sen flyger och landar i vagnen.
2) Rättar till och stoppar om, ger honom något att hålla i (snuttetrasa eller gosedjur). Pratar hela tiden om att han ska nu sova en liten stund och vakna glad och go, typ.
3) Ramsar på väg bort därifrån och börjar stöka i köket, sätter på TV:n på kanalen med klassisk musik, pratar i telefon eller annat. Men jag gör husljud på något sätt.

Ev., men väldigt sällan, behöver jag påminnelseramsa.

Nattramsa: Go'natt vännen, sov så gott, dröm så sött.
Dagramsa: Sov en stund, dröm en blund.

Jag försöker också att inte hamna i ramsaträsket, vilket antagligen även det är djupt och förrädiskt, och därför är jag noga med att inte ramsa längre stund än jag avvaktar och lyssnar noga på reaktionen för att veta hur mycket jag behöver ta i nästa gång.

I början tyckte jag att det var obehagligt att det blev väldigt mycket skrik från Arvid då han säkerligen blev helförbannad över att jag inte var där och vagnade och buffade. Jag tvekade om det verkligen skulle fungera och inte bli värre, men så märkte jag att antalet skrik och deras längd blev mindre och mindre och nu skriker han väldigt lite öht.

/Camilla
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Du kan så smått börja införa ramsan nu också tycker jag. Först bekr. och sen som verktyg. :D

Läs på om raman i verktygslådan.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ktygsladan
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej

Jag har verkligen läst på allt detta. Vi började med ramsan för ett par dagar sen och förhoppningsvis börjar den väl ta så småningom. Vi har använt ramsa med superduper resultat på vår första dotter men hon var 7 mån när hon kurades så det var lite annorlunda.
Men jag fattar ändå inte riktigt vad ni menar för å ena sidan så säger AW att små barn skall inte behöva skrika och å andra sidan så säger hon/ni att en del skrik får man leva med. :?
Men om lillan skriker så hon nästan storknar så fort vi slutar vagna, hur skall vi då kunna gå därifrån? Jag får helt enkelt inte ihop det.
Eller är det så att vi skall fortsätta att vagna henne till sömns tills ramsan tar :?: :?:
det mesta som skrivs om vagningsträsket så står det att bebisen gnyr och protesterar lite men det är inte vårt fall. Elsa skriker så hon inte kan andas och det kan ju ändå inte vara meningen?
Hlsn
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Men du måte lyssna! Jag har väldigt svårt och tänka mig att du vagnar lugn och så fort du slutar är hon övergiven, ledsen, superledsen, förtvilad. :cry:

Jag tycker det låter som HEJ!!! KOM TILLBAKA!! NU!!! VAGNA MER!!! :twisted:

När Tor var liten så skrek han så jag trodde att fönstrena skulle hoppa ur, men när han grät, ja då lät det ynkligt och ledsamt kan jag lova. Så han skrek värre än en stucken gris. Blev han hysterisk, NEJ så här i efterhand NEJ! Han blev ärligt talat SKITFÖRBANNAD!

För AW får inga barn vara ledsna, men reagera MÅSTE man få göra. Du måste lära dig lyssna på de olika skriken, ett argt barn skriker bara "VERKTYGA MIG" för jag vet inget annat! :twisted:

Så låt barnet reagera, gå dit precis som AW skriver skaka i handtaget, INTE MER. Barnet skall precis bara hinna hämta andan i skaket och sen går du igen. Detta låter tufft men ni har verkligen fastnat i träsket och vill du inte ur, så kan du gott och väl fortsätta vagna till sömns, men vill du ur, ja då har du 3 jobbiga dygn framför dig att verkligen jobba! När veckan är slut så bör du ha ramsan som tagit över. :wink:

:idea: Om du verkligen vill backa så gå över till solfjäder HELT Och sluta vagna. Då har du inte lämnat barnet, men inte heller ger du thaimassage. Den första solfjädern kan man få hålla i över 20 min, men så lång tid tar det aldrig mer. :wink:

Ps. en gång när Tor skrek som en stucken gris och jag trodde som vanligt att mamma måste rädda. Så tog mannen mig in på toaletten och sa NU skall vi se HUR länge han skriker. Vet du hur lång tid han skrek? 40 sek, sen blev han tyst. :shock: Han hade alltså skrikt på vagning och när han insåg att det blir ingen mer vagning så skrek han mig FRÅN sig.Ds.
Tor 2006

smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej igen
Dags för lite uppdatering och förhoppningsvis lite pepping :?
Nu har vi varit bortresta en vecka så jag har inte försökt mig på att komma ur vagningsträsket på bortaplan. Däremot har jag jobbat på med mattider och sömntider samt kämpat på med gröt på kvällen. Elsa äter ganska bra med gröt nu på kvällen, vet inte om det är nån skillnad hur hon sover dock. Nu när vi varit borta har hon vaknat 3-4 ggr per natt och jag har fått vagna men det kan ju också vara miljöombyte och sådär (hoppas vi) för när vi kom hem så sov hon 9 timmar.
I alla fall, vi kom hem igår och vi hade redan innan bestämt oss för att idag skall det bli slut på vagnandet, vi har därför ikväll kört stenhårt på rekommendationen att hålla solfjäder istället. Har lagt henne i sängen för att inte lockas till vagnande om natten blir tuff. Det tog mig 30 minuter att få henne att somna med soljädern, fick ta till lite buffning när hon skrek som värst för att lugna ner lite och så ramsade jag när jag tyckte att hon var lugn och tyst och verkade försöka somna. Hoppas att det var rätt, det var så jag fattade det hela i alla fall. skall verkligen vara restriktiv med buffandet nu så jag inte fastnar där istället.
Jag tänker att jag skall jobba in ramsa ordentligt nu så den kan ta över såsmåningom.
Visst skrek hon mycket men det kändes uthärdligt eftersom jag slapp överge henne och satt och höll handen på hennes rygg. FAktum är att både jag och min man tyckte att det lät som om hon var riktigt helförbannad och inte ledsen.
När hon sovit 1 timme vaknade hon och vi fick köra igen men då tog det bara 4-5 minuter så det får man väl se som positivt :?:
En fråga, skall jag försöka släppa solfjäder innan hon somnar eller försöka byta ut den mot ramsa, lyckades inte bli helt klok på det.
Nu är jag i alla fall taggad att få ordning på det här och förhoppningsvis framöver kunna ta bort nattmålet men som sagt vi skyndar långsamt här. Hon blir ju fyra månader på fredag så jag antar att ni tycker det är dags men vi tar det senare tror jag.
Håll tummarna för att vi får en lindrig natt nu bara.
Godnatt och kram
smulan3

Inlägg av smulan3 »

puffar på lite för att se om jag får lite svar
Natten var ganska hemsk men jag har bestämt mig för att det beror på att vi bytt till säng och slutat vagna
Vi hade många och långa uppvak. Kan bara bli bättre nu :oops:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, samma med solfjäder som med vagning och buff. Sluta när hon är lugn och GÅ med ramsan. Det är bättre att du går in 10 ggr och svarar än att du kör ända in i sömnen just nu.

Är hon arg så verktygar du INTE, låt henne lugna sig och BE om hjälp, DÅ hjälper du! 8) Lyssna, lyssna lyssna! :D

Bra jobbat!
Tor 2006

Elle

Inlägg av Elle »

Hej smulan3!

Ni får räkna med att det tar 3 dagar att bryta ett etablerat mönster och sedan 1 vecka innan det är stabilt. Med det menar jag att ni har vant dottern vid att vagnen måste vara i rörelse för att hon ska kunna somna och nu vill ni ändra på detta. Då ställer dottern frågor och undrar ska det verkligen vara så här? Då gäller det att ni har en attityd och ett lugn som besvarar hennes frågor med säker hand.

Har ni infört skrattet till godnatt? Om inte, gör det!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Tack så mycket för era svar. Vet faktiskt inte riktigt hur det gick till här ikväll för jag bestämde mig för att sticka och träna istället för att lyssna på skrik ytterligare en kväll. Hon lät ganska arg när jag gick kl 8 men jag kom hem strax efter 9 och då sov både hon och maken och det har varit tyst därinne sen dess så i alla fall lite bättre än igår :lol:
Blir spännande att höra imorgon hur det gick med insomningen, tror inte han har hållt på att ramsa sig ut ur rummet men han är mycket bättre än jag på att inte höra i alla fall. jag är lite avis på honom faktiskt, han har ett öra han knappt hör på så han lägger det bra ner i kudden och då blir det liksom ganska tyst runt honom :lol: :lol: :lol:
Tänker börja med smakisar imorgon för att öka på maten lite ytterligare också.
Vi kör skratt till godnatt eller så gott det går i alla fall så trött som hon är när vi lägger henne. Men i alla fall alltid glad när hon läggs
Godnatt med er och nu hoppas jag få sova lite mer
Kram
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej
Nu börjar jag se lite ljus i tunneln här. Måste bara berätta...
Elsa hade somnat på 7-8 minuter igår kväll. Maken hade varit kvar i rummet men inte hållt på med solfjäder eller buffning mer än för att lugna. Det märks att hon gillar att bli buffad för hon blir tyst så fort hon känner vår hand i rumpan så vi är livrädda att hamna i buffningsträsk istället. SEn sov hon till 3.45 och nattmålet ligger kl 04.00 så det är ju helt godkänt. Åt ordentligt och sen lade jag bara ner henne och sade godnatt och hörde inte ifrån henne förräns kl 07.00 vilket är när vi har morgon, då hördes det gurgel och babbel ifrån spjälsängen. :lol: :lol: :lol:
nu har hon för 1,5 timmar sen för första gången somnat själv i rummet. Jag var inne tre gånger och gav ett par buff och nån solfjäder men lyckades sista gången få tyst på henne med ramsa utanför dörren så jag är helt överlycklig.
Är det inte bra säg???
ElinN

Inlägg av ElinN »

Superbra! Stort GRATTIS och massor med beröm till er! =D> :heart: \:D/ Jättebra jobbat! :thumbsup:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :sleep: :-({|=
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"