Förbereder inför kurning av min 1 åring. Några funderingar..

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

morgonrapport av natten som följde efter läggningen:
Sov faktiskt 9,5h mer eller mindre i ett sträck. Endast några mycket korta uppvak som inte krävde någon åtgärd tyckte jag.
Strax efter 05-05:40
Gnyr till med jämna mellanrum. Ter sig som att han ska vakna. Pangramsarx4 och drar ihop med bekräftelsen vid dessa tillfällen med dörren stängd.
05:40 ’
Tycks ha fastnat i sitt gnyende och låter dessutom som att han står upp. TL+solfjäder 1 min. Ramsar ut. Blir sur. Ramsa x4 (med stängd dörr) paus (sätter på kranen, gör ljud) Ramsax4, paus, ramsax4. Drar ihop med bekräftelse. Tyst.
5:51
Nytt frågande. Låter nog lite ledsen, men inte förtvivlad. Ramsar x typ 20+BR. Tyst.
5:59
Gnäller till. Ramsax4. Tyst
06:50
Vaknar av sig själv. Skriker först till, men tystnar sen. Står upp i sängen. Vågar inte vänta de 10minuterna som är kvar, även om jag vet att det helst ska vara på minuten under kur+uppföljningsvecka.

:?: Hur ska jag göra om han vaknar sådär 10 min för tidigt nästa gång? Vill ju inte att han ska börja bli sur lagom till gå upp. Läste ändå någonstans att man oftast ska avstå från att ramsa när det är 30 min kvar till morgon och använda marginalkvarten. Nu finns den ju egentligen inte under själva kuren, så vad borde man göra?

:?: Verkar väl som att han svarar på ramsan nu eller hur? Inatt ska min man (som ska ta huvudansvaret) alltså helst inte använda solfjädern annat än som krisverktyg enligt natt 3? Läste någonstans att man ska skynda långsammare med äldre barn. Tycker ni att vi ska göra som i natt eller gå vidare? Tror själv att det går bra att försöka på "natt 3 strategin" och backa om så behövs. Det enda jag undrar är om vi bör ta det långsamt eftersom han inte vaknade så mycket inatt. Mao hann vi ju inte "öva" ramsan så mycket..
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och grattis till en jättefin andranatt!

Tycker du gjorde alldeles rätt på morgonen när du gick in när han var tyst, trots att det var lite innan klockan ringde.

Till dina funderingar:

:!: Jag tycker du ska skynda dig in som attan och "väcka" när du hör att han är på gång på morgonen om det är så nära som en kvart-tio minuter. Minns inte om du använder väckarklocka, gör du det tar du med den in (ringande) och gör GLAD morgon, agera precis som om det är du som väcker. Då tror han det :wink: :!:

:!: Jo, skynda långsamt är bra med äldre barn, tycker jag. Mitt förslag är att ni använder solfjädern i första hand under första delen av natten och vara supernoga med bekräftelsen, för att senare delen under natten ge ramsan i första hand (om den behövs, försök ha lite is i magen...).

Hoppas ni får en bra dag :D

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Det här med middagslurar är ju lite svårt alltså:
Först att hålla honom vaken. Han somnar nästan stående kan man säga. Vi lyckades iallafall hålla honom vaken idag till 12.
Naturligtvis vaknade han 35 min innan han skulle gå upp. Jag valde att göra en solfjäder med en gång. Tyvärr blev han sur när jag ramsade ut. Sen var det supersvårt att få honom att somna om. Svarade inte på ramsan och var tom ledsen medan jag gjorde solfjädern i en 10 min. Sen somnade han. Jag stod kvar i säkert 5-10 min för att vara säker på att han skulle somna. Höll honom till 14 när han skulle gå upp. Struntade i bekräftelsen (rädd att väcka). Gick ut ur rummet och vände in efter en minut och väckte i stor stil. Det var liksom enda sättet att få honom att vakna nöjd tänkte jag. Vet inte om det var rätt. Hur skulle jag gjort???

Klantade mig också och körde nattramsan istället för dagramsan :oops:
Kanske blev han förvirrad, men jag hoppas att en gång är ingen gång. Funkade iallafall några gånger.
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Jag tycker du gjorde HELT rätt!
Toppen att få väcka, det är de flesta gånger nyckeln till att komma i mål med daglurarna. Så mycket fint jobbat av dig!

Det där med ramsan känner jag igen :roll: och därför kör jag samma ramsa jämt. Nattramsan mitt på dagen. Funkar hur bra som helst :wink: :!:

Hoppas natten blir bra!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Morgonrapport 3e natten:'
Under dagen hölls schemat som en klocka för första gången!
Läggningen gick som gårdagen. Solfjäder ca 1 min efter lugn. Blir lite sur när min man ramsar sig ut, men tystnar vid påminnelse ramsa.

Sover sen hela natten tom
05:40 Skriker. Ramsax4 paus, Somnar. Bekräftelse
05:50-06:10 Går igång igen. Ramsa x4 paus, ramsax4 paus ramsax4 paus, ramsa x4 paus. In och gör solfjäder ca 10 sek. Ramsa ut. Vaknar och blir sur. Ramsa utanför dörren. Tyst. Bekräftelse.
07:00 Föräldrar väcker med glada miner (dock utan väckarklocka. Måste shoppa en sådan)

:?: Så Mia: Ska vi köra enligt lathundens 3e natt nu inatt istället, dvs först avvakta om han klarar sig själv och sen ramsa. Solfjädern endast krisverktyg. Vår lille verkar ju mest ha problem med vargtimmen just nu, så vi hann ju inte precis köra mycket solfjäder i början för att befästa bekräftelsen som det var tänkt.
Åh andra sidan känns det som att han har en tendens att "haka upp sig" just i vargtimmen, att han behöver en solfjäder. Eller ska man vara än mer ihärdig med ramsan än vad vi är tycker du?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Wow, vilken natt! Theodor har verkligen fått korn på goda sömnen och tar tacksamt emot!
Hoppas mamma fick sova inatt, det kan vara lite svårt att göra det när man äntligen får!
Sofiepaues skrev: :?: Så Mia: Ska vi köra enligt lathundens 3e natt nu inatt istället, dvs först avvakta om han klarar sig själv och sen ramsa. Solfjädern endast krisverktyg.
Jag tycker det är en utmärkt strategi! Det kan bli så att han kommer att ställa fler frågor inatt, just natt fyra brukar vara en "frågenatt" för många. Men inget ni ska förvänta er, bara vara lite förberedda :wink: .
I vargtimmen ska man försöka underhålla så lite som möjligt, och jag tycker ni ska servera en PANGramsa vid första pip när ni hör honom, som snabbt signalerar att han ska fortsätta sova.
Och jag tycker att ni kan bestämma er för att erbjuda EN solfjäder i vargtimmen, om det är så att han fastnar. Då ska den vara rejäl och hållas tills han blir sömntung.
Behövs solfjädern så tänk på att vänta med att gå in om ni nyligen har ramsat - så att det inte blir ramsa=solfjäder!

:D Underbart att ni fick väcka honom! Det är ett stort, viktigt steg!
Jag tycker ni jobbar på jättesuperbra!

Kram Mia
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Jaha! Då var det dags för middagslur igen. Han var så otroligt trött och grinig vid 10:30 så jag gjorde (misstaget??) att låta honom få ta en powernap i spjälsängen i exakt 5 min. Han var inte glad när jag väckte honom, men efter ett tag så var han vaken och mer nöjd.
Men så nu då: Middagsluren. Lägger ner en sjukt bångstyrig bebis, som inte alls vill blir solfjädrad. Lugnar sig efter 10 min. Håller 2 min och går sen med ramsan. Först arg. Sen blir det tyst. Jag bekräftar i tron att han sover. När jag kikar in på honom står han upp i sängen och är super glad. Jag går därifrån med en påminnelse. Han står kvar och skojar runt. Jag gör ingenting. Då och då blir han sur. Då påminner jag. Ramsar med hög röst. Ingen annan effekt mer än att han tystnar för att skoja runt lite till.
Bör jag gå och lägga tillrätta igen när han tramsar så här eller ska jag låta honom vara i spjälsängen i 2 timmar om han är glad tex.
Är det rätt att avvakta när han är glad och inte göra någonting, eller ska man lägga tillrätta. Är inte säker på att ramsan tagit helt klockrent än. Läste i en annan tråd att man skulle vänta med att lägga tillrätta när han stått en timme??
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Jo en fråga till: Slutligen blev han alltså arg och tog inte in ramsan. När läggningen gick in på sin 40e minut med upp och nedgångar utan att lyckas komma till ro gick jag in och gjorde en LÅÅÅÅÅNG solfjäder. Slutligen tog den efter extrema protester. Höll den verkligen in i sömnen och gick ut med ramsan. Han reagerade med lite gnäll, men låg kvar och somnade snabbt om.
:?: Nu blir ju luren väldigt kort eftersom läggningen tog 45 min. Bör jag använda marginalkvarten när jag väcker så att han får sova 15 min extra?
:?: Att det blev sådana här protester nu; tror ni att det beror på powernapen han tog 1,5 h innan luren eller är det 4e dygnets frågor som dykt upp??
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Nu vet jag inte om middagsluren är till ända, men jag tycker du ska hålla tiderna, och MAX tillåta en marginalkvart!

F ö tycker jag du agerade helt enligt skolboken (igen!) med dagluren, så där finns inte mycket att säga.
Jag tror det är femminutaren som gör honom lite för pigg, så försök på allvar att hålla honom uppe hela förmiddagarna nu! Femminutaren är bättre att spara till eftermiddan, tycker jag.

Kram!
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Det blev middagslur med marginalkvart :roll:

:?: Måste fråga lite om det här med att lägga för powernaps. Kan man lägga honom i sängen, solfjädra tills han somnar och sen smita ut utan ramsa. Känns lite meningslöst att harva i en halvtimme med solfjädrar för att han ska sova 5 min. Gjorde så i fm.
Nu skulle jag däremot göra så i em igen. Tyvärr ville han inte sova då, utan bara vila, men jag fick inte gå. Till slut tog jag upp honom för att jag tänkte att det inte var bra att han skulle vila så pass länge, för då somnar han väl inte ikväll längre. Antar att det var dumt att försätta mig i den situationen, för nu blev det väl så att jag "drog in vargen" som tog upp honom utan att han somnat till? :oops: Men hur ska man göra när man är hemma??? :?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

De powernaps mina barn har fått har varit i vagnen eller bilen, jag har inte ens gett mig på att få till dem i sängen. När barnen är mindre kan de powernapa i soffan eller på golvet.
Så en lur på promenaden kanske är det bästa för er, OM det skulle behövas?
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Ja, svaret får jag väl när han ska läggas ikväll. Blir väl cirkus.. :D
Känns som att han är väldigt rädd för att bli lämnad. Så fort man ramsar ut, även om han är rejält sömntung och i princip sover ytligt, så reser han sig upp och blir jätteledsen. Lite jobbigt. Jag jobbar med långa solfjädrar när jag väl gör dem. Det är väl inte så mycket annat man kan göra. Känns bara som att jag vill kunna göra en kort solfjäder innan läggning, för att så småningom kunna ta bort den. När kan man börja med det? Ska jag prova en kort en gång och sen gå in och göra om den till en längre om det behövs efter ramsomgångar??
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tycker ni ska köra lite längre solfjäder i kväll med.
Det tar som sagt lite längre tid med våra äldre små ärtor, och heller skynda långsamt än behöva backa bandet, tänker jag!

Så lugnt och fint i kväll, stadig fjäder precis som du gör och ut med glad ramsa!
I morrn är det nog dags för kortare fjäder!
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Så var 4e natten avklarad. Min man hade återigen "jouren".
Läggningen gick på 2 min utan skrik efter lång solfjäder+ramsa.
Sov sen 19.30-ca 04. Då vaknade han ett flertal ggr och var arg?/ledsen?. Min man ramsade flera omgångar varje gång. Till slut somnade han. Nya uppvaknande vid 6. Fick ramsa flera ggr och gjorde till slut en solfjäder på 15 sek+BR: Skrek tydligen lite när han gick ut, men somnade sen. Vaknade 06:54 då vi snabbt skyndade in för att han skulle tro att vi väckte honom.

Tydligen så sov min man, så han hann inte pangramsa innan Theo hade skrikit upp sig. Han upplevde inte att ramsan tog. Frågan är om det var för att han var för arg och behövde avreagera sig. Om det nu är så att ramsan inte tar funderar jag ibland på om man ska backa bandet ända till natt ett igen. För som det är nu känns det som att han förknippar den med att vi går och inte lugnet.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Ramsan är inget verktyg som lever sitt eget liv eller fungerar av sig själv, utan den fungerar när man ser till att den fungerar - lättare eller svårare än så är det inte :wink:

Jag tycker absolut inte ni ska backa till natt ett, ni är bra på väg och nu är det till att sätta ramsan ordentligt som är ert jobb!

Så här skrev jag till mamman Annica tidigare om just ramsan (byt bara ut hon mot han :wink: ) :

:D Under tiden du ramsar så gäller du att du lyssnar av vart det bär hän med hennes frågor. Ramsar du väldigt högt och glatt och hon skriker och så lugnar hon sig, går ner i gråten - då sänker du också tonläget och ramsar lugnare.

:D Och ja, när du ger dig in och ska ramsa henne lugn då måste hon ta emot ramsan! Och det kan ta tjugo ramsor! Det behöver inte nödvändigtvis vara tills hon blir knäpptyst, men tills hon lyssnar och lugnar sig!

:D Och detsamma gäller klagolåten, när du väl ramsar så ge dig inte med mindre än att hon lyssnar!

:D Bättre att ramsa många ramsor i ett svep än att tokramsa i många omgångar tycker jag För när du väl fått henne att lyssna på en omgång så är det ingen panik att ramsa igen om klagan sätter igång - då sätter du igång med husljud och ägnar dig åt det!

:D När du känner att du vill gå in, då ramsar du. Rejält!

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "