morgonrapport av natten som följde efter läggningen:
Sov faktiskt 9,5h mer eller mindre i ett sträck. Endast några mycket korta uppvak som inte krävde någon åtgärd tyckte jag.
Strax efter 05-05:40
Gnyr till med jämna mellanrum. Ter sig som att han ska vakna. Pangramsarx4 och drar ihop med bekräftelsen vid dessa tillfällen med dörren stängd.
05:40 ’
Tycks ha fastnat i sitt gnyende och låter dessutom som att han står upp. TL+solfjäder 1 min. Ramsar ut. Blir sur. Ramsa x4 (med stängd dörr) paus (sätter på kranen, gör ljud) Ramsax4, paus, ramsax4. Drar ihop med bekräftelse. Tyst.
5:51
Nytt frågande. Låter nog lite ledsen, men inte förtvivlad. Ramsar x typ 20+BR. Tyst.
5:59
Gnäller till. Ramsax4. Tyst
06:50
Vaknar av sig själv. Skriker först till, men tystnar sen. Står upp i sängen. Vågar inte vänta de 10minuterna som är kvar, även om jag vet att det helst ska vara på minuten under kur+uppföljningsvecka.

Hur ska jag göra om han vaknar sådär 10 min för tidigt nästa gång? Vill ju inte att han ska börja bli sur lagom till gå upp. Läste ändå någonstans att man oftast ska avstå från att ramsa när det är 30 min kvar till morgon och använda marginalkvarten. Nu finns den ju egentligen inte under själva kuren, så vad borde man göra?

Verkar väl som att han svarar på ramsan nu eller hur? Inatt ska min man (som ska ta huvudansvaret) alltså helst inte använda solfjädern annat än som krisverktyg enligt natt 3? Läste någonstans att man ska skynda långsammare med äldre barn. Tycker ni att vi ska göra som i natt eller gå vidare? Tror själv att det går bra att försöka på "natt 3 strategin" och backa om så behövs. Det enda jag undrar är om vi bör ta det långsamt eftersom han inte vaknade så mycket inatt. Mao hann vi ju inte "öva" ramsan så mycket..
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)