Twins kackeltråd!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Nelly

Inlägg av Nelly »

Nice med denna tråd :D :D :D och vad nice att de flesta av er har större twins så att man kan få råd/stöd/hjälp/pepp :wink:

Oj oj här blandas det helvilt vad det gäller kläderna då de har en storebror så får lilla M mycket pojkkläder 8) men det passar ju bra när hennes mamma är en "pojkflicka" (har tre bröder :D )

Ja just det våra är en av varje (Eric & Molly) och de är snart 5 månader och det är ju inte så himlans praktiskt med klänning ännu till M.....men visst drömmer jag om när lilla tultan kan gå, och då ska jag tok-klä henne i klänningar :D :D :D

Känner väl inte heller riktigt att jag hunnit fokusera på att handla kläder då det har varit en omställning här hemma att gå från tre till fem på ett ögonblick :shock:

Ni som har lite större tvillingar hur gör ni med det att man hela tiden känner sig en kort speciellt när de båda är lite kinkiga (båda är just nu förkylda) kloning hade varit bra ibland :wink:

Vad det gäller kontakt så har vi lite kontakt med som har lika gamla tvillingar, går ut ochgår ibland tillsammans, skönt att prata med ngn som kan förstå och relatera till det man berättar.

Vad det gäller f-grupper så har vi tyvärr inte varit med i ngn eftersom detta inte är våra första barn.......

Fråga: har ni alla "kurat" era tvillingar???

STOR kram och bra initiativ med kackeltråd!!!!!
Stolt mamma till:
O :heart: 061117 :heart:
E&M :heart: 080908 i v38+1 :heart:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Stjärnfall
Kontakt:

Inlägg av Stjärnfall »

Jösses ja, det här med maten...... :shock:

Jag matar ju fortfarande de små men herregud vad kladdigt det blir! Elvira sitter och pruttar med munnen och Dante klappar händerna på skeden var och varannan gång. Dessutom springer ofta storasyster Stella runt på golvet bakom dem och det är ju mycket intressantare än mamma med mat..... :roll:

Vi har provat alla möjliga haklappskombinationer och just nu är vi inne på att ha både ett sånt där med armar och allt plus en vanlig hårdplasthaklapp med ficka. Funkar hyfsat men ibland ger vi bara upp och det blir rena rama kladdkalaset ha ha. Dessutom så kräks våra små ofantligt mycket så det blir ändå ett par klädbyten om dagen :(

Lite tips: Vi har inhandlat Kolon golvskydd på IKEA (kontorsavdelningen) och de är helt suveräna som skydd. Finns som helt transparenta samt med mönster på. Vi har också köpt (efter tips från annan barnfamilj) ett skrivbordsskydd som heter Knös. Det är främst till vår äldsta tjej för att skydda bordet mot både kladd och hack. Det sitter som gjutet och är inte lättflyttat! (Rätt snyggt också....) Ah, glömde ju att vi kör med vaxduk också.....ursnyggt.....(men grymt praktiskt)

Hur var första tiden för er? Jag måste tyvärr säga att första tre månaderna var väldigt tuffa och jag minns bara som i en dimma vad som hände under sommaren. Vi hade vår stora tjej hemma också under två och en halv månad och hade ingen direkt avlastning. Min man tog mest hand om Stella som var ett år och nio månader när de föddes och jag satt med alla hormoner och försökte få amningen att fungera. Efter ca fyra månader upplevde jag en enorm förändring och jag började verkligen njuta av tillvaron med mina barn. En av de svåraste sakerna för mig var att jag i början inte vågade leva ut kärleken till de nya små när storasyster var med av rädsla för att såra henne.... :cry:

Efter ca tre månader hakade jag på den där bloggtrenden och det blev som en dagbok/ventil för mig. Jag önskar så att jag hade orkat skriva tidigare för jag minns ju knappt något från första tiden som sagt var...

Och till Nelly: (som anlände till denna tråd :D under tiden jag skrev detta inlägg. Jag var tvungen att gå en promenad för att få lillkillen att somna om....) Vi tipsades om SHN-kuren av grannar för ca en månad sedan och är inne på dag 10 nu...
Tvillingar 10/6 -08 med storasyster 9/9 -06
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Åh vilka härliga tips man fick nu då :lol:

Vaxdukar och skrivbordsunderlägg och dubbla haklappar, nästa inköp 8)

Om man känner att man inte riktigt räcker till så brukar jag snöra mig ner på golvet och bara finnas tillhands, och så brukar de klättra och klänga och snart krypa i väg på nya äventyr. Men jag håller med, famnen räcker inte riktigt till alla gånger, dessutom är mina lite revirtänkande och brukar bli irriterade om de måste trängas för mycket.

Stjärnfall: Jag upplever precis som du säger att kärleken fick stå i väntrummet, den fanns, men tiden fanns bara inte att njuta, utan det man gjorde det gjorde man på rutin.
Storebror var bara 1 år och 2 månaderkra när tvillingarna kom så det var lite panik i bland.
Men stunderna när man väl får njuta är så härliga, och dom är jag rädd om, så dem tar jag så fort jag får chansen.

kram
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Nelly skrev: Fråga: har ni alla "kurat" era tvillingar???
Jag har inte kurat mina, men jag använde SM och hade rätt överkomliga nätter från början. Men jag har kurat ett av de äldre barnen, så jag hade koll på vikten av att agera enligt devisen "att på natten sover man" och så sen hade jag en härlig ramsa på det förståss :lol:
twins

Inlägg av twins »

Vad kul att flera tvillingföräldrar hittar hit :heart: .

Vi kurade när tjejerna var ca 5,5 månad. När de var strax innan 3 månader hade vi det ganska bra. De åt vid ca 21-22 tiden för att sedan sova till ca 3 då de ammade igen och somnade om till ca 6-7 tiden. Några uppvak per natt, men de somnade oftast om. Men sen så kom första vaccinationen och feber med den :( , och då rasade allt. Flera uppvak per natt och vi började med nappen för att få dem att somna om, sen så var det kört omvi säger så. De vaknade minst en gång i timmen var,och inte samtidigt såklart :roll: . Vet inte hur vårt liv sett ut idag om vi inte fått hjälp här :heart:.

Av de första 3 månaderna minns jag nästan ingenting, önskar att jag skrivit dagbok :? . Dagarna handlade mest om att försöka överleva, var så trötta att vi stöp i sängen vid första bästa chans till avlösning. Far och morföräldrar var här så ofta de kunde. Min sambo var hemma i 2,5 månad, annars hade jag aldrig klarat av dagarna :shock: . Grät varje kväll för jag inte visst hur jag skulle orka med natten :cry: . Tjejerna skrek mycket, magproblem trodde vi. Det blev många långa promenader med vagnen för då sov de gott iaf. Gick nog ner alla mina graviditets kilon på en månad :shock: . Ja så minns jag första tiden.

Det är ju såklart svårt att räcka till, vi är ju nästan alltid en kort :? När det blir extra jobbigt brukar jag oxå bänka mig på golvet så får de klänga ett tag eller så öppnar jag något intressant skåp där de får riva fritt. Promenad med vagnen är skönt för då sitter de där de sitter :roll: . Vi har börjat med vattenlek oxå. Stort badlakan på golvet, fyll badbalja med vatten och leksaker och så av med kläderna :lol: . Bänka dej brevid med bra bok så sköter de sig själva en stund. Hur gjorde jag när de var ca 5 månader :-k . Det var sommar då så vi var ute på filten hela tiden :D . Ligga och titta på moln, träd och flaggstången var populärt :lol: .

Tack för bra mat tips, vaxduk nästa :thumbsup:
Kram :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Stjärnfall
Kontakt:

Inlägg av Stjärnfall »

På tal om vaxdukar....

Jag minns från när jag var liten att vi tog gamla avlagda vaxdukar och gick till pulkabacken där vi satte oss flera stycken på samma och svischade nedför backen. Hej vad det går! Helt galna. Helt otroligt kul. (obs, hjälm rekommenderas. Det hade vi förstås inte när vi var små men å andra sidan hande man ju knappt bälte i bilen då heller :shock: )
Tvillingar 10/6 -08 med storasyster 9/9 -06
Nelly

Inlägg av Nelly »

...humm ja första tiden var speciell, eller ja jag känner väl att vi fortfarande är där eftersom de ännu inte är 5 månader. :wink:

Min man var hemma i sju veckor och ja det behövdes, sen kunde han ej va hemma mer (varsel mm. på hans jobb :cry: ).

De första veckorna så kände jag aha blir det inte svårare än såhär???? :P
Men så slog det till med "lite" magtrubbel på dem båda och det följdes av mkt. jobbiga nätter som jag i stort tog själv eftersom min man tog hand om vår store son, som inte var så gammal då de kom. Tyvärr så har hans nätter blivit etter värre sedan tvillingarna kom :cry: ....och ja vi ska ta tag i det när allt satt sig ännu bättre med de två små. :D

Mer eller mindre efter 1½ månad så tog jag tag i att de skulle äta på fasta tider mm. så med facit i hand så blev de SM.ade utan att jag hade riktigt tanken på det.

Då de var ca 3½ förde vi in verktygen (tyvärr så sitter inte ramsan riktigt ännu......men vi kämpar på) Vi har nämligen lyxen att ha två små som är lätta att lägga och vaknar sällan på natten utan att de fixar det själva.

Känner oxå att man skulle kanske ha skrivit dagbok för en första tiden är verkligen en dimma och allt gjordes och göras fortfarande i mång och mycket på rutin "bara för att man måste" för att de ska matas och byta blöja. Fast orken börjar komma tillbaka och man kan börja njuta mer av de små.

Ja, jag längtar tills man kan lägga sig på golvet och de kan klättra på en. :P

Väldigt bra tips med vatten baljan, den ska jag komma ihåg :!: :!:

:?: Vi ska flytta inom ca 2 månader ngr tips och råd på vägen vad det gäller sovrutiner :?:

:?: Kanske bra att köra en kur på storebror i samband med flytt, vad tror ni??? Allt nytt på samma gång :wink:

Twins: Tänker på vad du skrev ibörjan, om det är dubbel trubbel och det är det ju ibland, men när de ligger brevid varann och tar på varann och ler mot varandra är det ju fantastiskt!!!! Tänk att få dela allt med en som är lika gammal.....vilken gåva :D

Nu är det dax att vakna efter em. vilan

Vi hörs snart....och ja härligt att skriva av sig bland tvilling föräldrar.
Stolt mamma till:
O :heart: 061117 :heart:
E&M :heart: 080908 i v38+1 :heart:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
twins

Inlägg av twins »

Hej alla :!:

Nu måste jag säga att det är lite kämpigt här hemma. Vi har alla varit förkylda i omgångar, nu senast min sambo som var utslagen hela förra veckan. Har fått styra och ställa med allt själv så är helt slut, och nu har förkylningen tagit om på mig och en av tjejerna :cry:. Hon blir om möjligt ännu mer mammig när hon blir sjuk, så får i princip bära runt på henne hela tiden, blir tokig. Gallskrik om jag lämnar rummet utan henne, suck. Efter jul och nyår kan vi hoppa direkt till sommaren tycker jag, så man slipper dessa förkylningar.

Nelly : Tycker att det låter som en bra idé att kura storebror när ni flyttat :D , visa att här kan du sova tryggt och lugnt :!:

Kram från sjuklingarna :heart:
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Inte kul med förklylning. Mina rackare är förkylda nu igen oxå. Vilken gång i ordningen det är minns jag inte :lol:
men så länge de inte har hosta och vaknar av det på nätterna är jag nöjd.
däremot har jag märkt att de av någon outgrundlig anledning :roll: får rinnig diarre när de är förkylda så blöjbytena blir inte så angenäma :lol: :lol:

Hur agerar era tvillingar mot varandra :?: Är de liksom "nära" eller hur man ska skriva :shock: Blir de ledsna om någon av dem är ute på andra äventyr utanför hemmet :?:
Mina tvillingar är inte än så länge särskilt "nära" de skrattar och leker tittut med varandra i bland, men annars så är de rätt irriterade på varandra. De ilsknar till för det är någon som sliter i håret, eller klättrar på den ena, eller stjäl varandras saker. Förståeligt visserligen, att de blir arga men jag har svårt att jämka mellan dem. Alltid är det någon som blir besviken. Antingen den som inte får klättra på sin tvillingbror, eller den som blir klättrad på :shock: eller den som inte får behålla sin sak, eller den som inte får den sak denne vill ha.
Funderar att rensa huset på saker :lol: :wink:
det skulle i alla fall innebära mindre besvikelser.
twins

Inlägg av twins »

elsaviola: Hur gamla är dina tvillingar? Mina är ju snart 1 år och det bråkas oftast om leksakerna. Har en som blir jätteledsen när syrran stjäl av henne eller när hon inte får ta den leksak hon vill. Den andre blir superarg :twisted: , ser nästan hur det ryker ur öronen på henne :shock: . Brukar försöka distrahera när detta händer med någon annan kul leksak, gärna med ljud, eller titta ut genom fönstret efter bilar. De brukar fort glömma vad det var de så gärna ville ha :roll: .

Har inte upplevt än att de "saknar" varandra om den ena försvinner. De kanske är för små för det.

Hur har ni tvillingföräldrar gjort med babysim, öppna förskolan osv. Jag tycker att det är svårt att ta sig iväg eftersom jag alltid är själv på dagarna.

:heart:
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Mina är tio månader..och flickan blir rasande här också, precis som du säger så är det nästan så det skulle komma rök ur öronen på henne :lol:
och pojken bryter mer i hop i ledsam besvikelse :(
Men i bland funkar en annan sak, men inte alltid....
twins

Inlägg av twins »

Jag har provat med att ha dubbla leksaker av de som är mest populär, men ena tjejen är en egoist och ska då ha båda :shock: :lol: . Ja vad ska man göra? Man får medla så gott det går, först får du leka, sen syrran... Mina har väldigt svårt att leka tillsammans än, det blir bara bråk om sakerna. Tittut är det ändå som går bra :wink: .

Hoppas det blir bättre när de blir äldre, annars så kan det bli problem med dagis :-k .
twins

Inlägg av twins »

Igår tog jag mig iväg till en öppen förskola för första gången :roll:. Det var superkul och tjejerna var hur snälla som helst :shock:. Hade förväntat mig kaos och därför har jag inte orkat gå tidigare, men det gick jättebra. Den har öppet måndag och tisdag så där kommer jag att slå bo :lol: , urskönt att få träffa andra barn och föräldrar. Är såååå glad att jag äntligen släpat mig ut i världen :D . TJOOHOOOOOOO \:D/

Kram :heart:
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Twins Vad duktig du är :) skulle också vilja komma ut lite mer men det kräver ju sitt, och så har ju ÖF bara öppet här mellan 11 och 14 och då är det lunch och vila så vi tar oss aldrig dit. Bara att komma i väg till ÖF skulle ta timmar. Har inte körkort så då skulle det bli buss och hjälp säger jag bara. Bara jag tänker tanken så blir jag svettig, tvillingarna har en storebror som bara är 1 år äldre också så puh.

Men nu måste jag bara säga att i två dagar nu har lugnet varit ett faktum här. Nästan aldrig missnöjda, inte mycket bråk, och det har lekt så nöjt och glatt med varandra. Mellan varven har jag nästan glömt bort att jag har barn :lol: :wink:
Underbart, när man får sådana solskensdagar.
twins

Inlägg av twins »

Ja visst är det skönt med dagar då allt flyter på, och humöret är på topp :heart: .

Synd att ni inte kommer iväg på ÖF :? , det är skönt att komma hemifrån ibland. Det kanske finns någon som kan hjälpa dej att komma iväg nån gång, kan vara skönt att slippa bussen förstår jag.

Idag har vi haft 1 års kalas. Nu måste vi verkligen flytta från våran tvåa, MYCKET leksaker... :lol:. Två jättenöjda och glada tjejer har jag haft idag, trots mycket folk och stök.

De är så underbara :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"