Twins kackeltråd!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
twins

Twins kackeltråd!

Inlägg av twins »

Nu när vi fått ett eget forum så måste vi såklart ha en egen kackeltråd oxå :!:

Själv bubblar jag av frågor och funderingar om att leva med tvillingar. Dubbel glädje eller dubbel trubbel :lol: . Vi kan byta erfarenheter och glädje, stötta och peppa varandra när twinsen har gaddat ihop sig mot sina öma föräldrar :wink: .

Välkommna att svamla på fritt //Kram Linda :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
twins

Inlägg av twins »

Jag kan väl börja med min första fundering. Klär ni era tvillingar i lika kläder? Jag sa alltid innan mina tjejer var födda att de aldrig skulle ha likadana kläder, och riktigt så blev det ju inte :roll: :oops:. Vi får MYCKET kläder från mor- och farföräldrar och i princip alltid likadana. Jag vill ju liksom inte klaga när de är så generösa :heart:, behöver nästan aldrig köpa något själv.

Jag behöver ju iofs inte ha på dem likadana kläder varje dag för det, men det blir lätt så, och så är de ju så söta när det matchar....

Har bestämt att när de blir störra och förstår mer så ska det undvikas för att de ska få bli "egna". Hur tänker ni angående kläderna? Mina små är tvåäggs så helt lika är de ju inte :-k .

Kram :heart:
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hejsan :D

Mina killar är oxå två-äggs och helt olika en ljushårig och en mörkhårig.
Jag själv köper alltid olika färger om det är samma motiv och i princip så är de aldrig likadant klädda. Det har nog bara blivit så. De har en stora syster som de ärvt kläder av förutom rosa och klänningar :lol: .
Släkt och vänner köper ofta samma kläder men olika färger och ibland kan det hända att de får festkläder som är lika och då vid högtider och fester är det roligt att klä dem likadanna :D .Men i det stora hela är de olikt klädda till vardags.Har faktist inte ens samma halare ute eller mössor.
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
twins

Inlägg av twins »

Ja när jag skulle köpa finklänningar till julafton så stog jag plötsligt i kassan med två likadanna :shock: , fast jag själv brukar handla lika men i olika färger. Får nog köra på mellanting, eftersom speciellt farmor älskar när de har lika kläder :lol: .

Hur gör ni med leksaker? Känns ibland lite onödigt att köpa dubbelt. Det bråkas friskt över leksakerna här hemma, men jag har märkt att det inte spelar någon roll om det finns två lika för de ska ändå ha den som syrran har :roll:. Eller som en av tjejerna som då ska ha BÅDA, den lilla egoisten :lol: . Hur är det för er med lite äldre tvillingar, kör ni med dubbla/lika leksaker?

Vi har även haft lite bitolycker här hemma. Har inte varit i rummet då, men hört skriket och sedan sett tandmärken :cry: . Om jag ser när det händer så känns det som jag kan markera att det är fel, men annars så förstår de nog inte än vad de gjort galet :? . Antar att alla barn bits mer eller mindre.

Snart ska vi ha 1 års kalas här hemma \:D/ , tänk vad tiden gått fort :roll: . Några bra tips på 1 års present?

Kram på er :heart:
1+2

Inlägg av 1+2 »

Nu till jul fick de av släktingar både lika och liknande (typ grävmaskin och traktor av samma märke som hade likadana ljud m.m.).Vi köpte ett bräde att slå ner "spikar" på med hammare åt ena killen, han springer annars ofta och slår på allt möjligt så vi tyckte att det passa bra åt honom att lära sig var man får slå.
Andra fick ett spelinstrument för han tycker så om att dansa.
Visst slogs de lite i börjanet om varandras grejer men man får ju bara försöka gå mellan och visa att du först och de sen eller så får de leka tillsammans.
Vi har ju en storasyster oxå så vi försöker köra med julklappar åt syskonen oxå så att vi inte behöver köpa 3 likadanna utan åtminstone storasyster förstår att de ska leka tillsammans.Så det hoppas jag kommer att funka i framtiden.Men ja nog kan det bli lite spännande om nåt år de är ju så små ännu att de inte fattar det här med presenter.Tur kanske att storasyster är av annat kön och ålder.Hon fyller snart 6.

1-årspresent ja mmm vi fick två lära-gå bilar åt våra av min pappa.Vi hade tänkt nöja oss med storasysters men efteråt kan vi nog bara sända en tacksam tanke till min pappa för de har kört med bilarna massor med mil :lol: alla 3. De var Nalle Puh bilar som spelade mycket olika trudeluttar :D En annan sak som de fick var en riddarborgstält att ha inne den har de lekt så mycket i så den börjar efter ett ½ år snart gå sönder.Toppenpresent.Har sett "gungbräden" att ha inomhus skulle vara nåt att ha :lol: ja och så fick vi en vagn att ha efter cykeln (vet inte vad den heter på riktigt) där twinsen ryms att sitta medans jag och storasyster får åka ut på lite motion.Har du sån?
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
1+2

Inlägg av 1+2 »

Puh jag fick texten räddad :lol: en av killarna stängde av datorn när jag hade skrivit som längst.

Ja här bits oxå är man i närheten så räcker det med att säga aha.Då vet dom :roll: att det gäller att pussas och kramas istället :heart: .
Men det är inte alltid som man är i närheten.Försöker då igen säga att man ska ju bara: aha och då ger de pussar och kramar i efterskott :heart:.
Imorse var det stora syster som fick sej för att hon hindrat ena killen att plaska i handfatet efter att jag just varit där och tvättat bort bajs på andra.
Så hon gjorde ju inget fel men killen kände väl sig övermannad hade inte en chans mot storasyster.
1+2

Inlägg av 1+2 »

Såg förresten att vi bor nästan på samma breddgrad.Jag kommer från andra sidan sjön om man säger :lol: vasa
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Jag tycker att omgivning brukar bli euforiska när de har lika kläder på sig.
Mina twins är som natt och dag, en som är jättemörk och en som är ljus.
Och så är de ju olikkönade oxå :roll:

Men i övrigt så klär vi dem lika, men med olika färger, och då brukar jag i protest mot könsstereotyperna, ha rött på killen och blått på tjejen.

När vi bara är hemma så är det dock ärvda och bananfläckiga kläder som gäller :lol:

Har inte köpt dubbla leksaker ännu, det känns så onödigt dyrt.
twins

Inlägg av twins »

Åh så kul med massa svar :D.

1+2: vi brukar oftast få liknande leksaker, men i olika figurer el färg. Vi fick två lära gå vagnar i julklapp och det är bra för vill en dra vagn, så måste den andra det oxå :roll:. Blir lite jobbigt när jag är ensam för de måste fortfarande passas så vagnen inte sticker iväg. Brukar lösa det genom att en av tjejerna får sitta i vagnen medans den andre puttar på, sen är det byte :lol: .

Det har ju börjat märkas att de gillar lite olika saker. Hanna är mer lugn och älskar att bläddra i böcker, helst papper, så de går lätt sönder :roll: . Har lagt undan de dyrare böckerna vi fått för att rädda dem ett litet tag till. Meya är det mer fart på och sitter inte still många sekunder. Hon gillar fotbollen och saker som låter -högt :!:

Låter superkul med gungbräden och riddarborgstält men vi är lite trångbodda i vår 2:a, så det får bli när tjejerna har eget rum. Funderar på att köpa bultbräda i 1 års present och lite fler böcker då, kan öppna biblotek snart :lol:. Tyvärr är jag ingen cykelmänniska, men får kanske tänka om nu för tjejerna lär ju garanterat älska att cykla bara för det.

Får försöka få tjejerna att pussas isf att bitas, visa att så är det ok att göra.

elsaviola: jag tycker om att ha "pojk" färger på mina tjejer. De har blå jackor och alla talar om vilka söta små killar jag har när vi är ute, trots rosa mössor :roll: :lol: . Lite kul att folk genast antar att det är så pga en färg. Självbrukar jag alltid fråga om kön, det är jättesvårt att se när de är små tycker jag.

Oj nu vaknade tjejerna, måste gå :heart:
1+2

Inlägg av 1+2 »

:lol: på tal om stereotyper ja våra barn är på dagis varannan vecka för jag jobbar varannan vecka.
Första dan vi kom till killarnas dagis (tyvärr så slapp vi inte att ha alla barn på samma) så sa jag åt tantorna att vi hade glömt att sätta namn i skorna.
-Ja men det gör inget svara de för vi har bara tjejer i den där åldern så vi har bara rosa och röda skor så vi lär nog se vilka som är killarnas.
- :lol: :lol: Ja jo men killarna har storasysters ärvda skor så en hade faktist blå medan den andra hade söta rosa prinsesstövlar me skinn i :lol: .
Ja så här är både rosa bodysar och strumpbyxor för de syns ju inte när de är påklädda MEN rött har de helt klart.

Men storasyster har länge tyckt om pojkkläder med dinosaurier och sånt men häromdagen kom hon och sa att :Mamma jag vill ha flickläder.-Jasså varför då?-Jo det var ett par flickor som hon inte fick leka med för att hon ville ha pojkkläder.Men fortsatte hon jag får ju inte leka med killar då men de kan ju vara kära i mej då istället :lol: :heart:
Jättetoppen.
twins

Inlägg av twins »

1+2 skrev: Men storasyster har länge tyckt om pojkkläder med dinosaurier och sånt men häromdagen kom hon och sa att :Mamma jag vill ha flickläder.-Jasså varför då?-Jo det var ett par flickor som hon inte fick leka med för att hon ville ha pojkkläder.Men fortsatte hon jag får ju inte leka med killar då men de kan ju vara kära i mej då istället :lol: :heart:
Jättetoppen.
:lol: Vilken liten sötnos :heart: , och så förståndig :!:

Klart att twinsen ska ärva kläder av storasyster, det spar ju massvis av pengar. Mer rosa till pojkar :D .

twins

Inlägg av twins »

1+2 skrev:Såg förresten att vi bor nästan på samma breddgrad.Jag kommer från andra sidan sjön om man säger :lol: vasa
Ja i Vasa har jag varit massvis av gånger när jag var liten. Finlands färjan gick ju från Sundsvall på den tiden, väldigt praktiskt. Jag och lillasyster älskade att åka, båtarna hade ju BOLLHAV :!: Mamma och pappa fick jaga oss för att komma därifrån :lol: .

Nu måste vi ner till Stockholm för att åka, lite jobbigt med bussresa tycker jag :( .
Stjärnfall
Kontakt:

Inlägg av Stjärnfall »

Hej Halloj!

Trevligt med en kackeltråd här :)

Jag tycker det är så otoligt häftigt med tvillingar och varje gång jag ser någon på stan med tvillingar eller hör talas om någon som ska få det blir jag helt euforisk. Jag har nog inte fattat riktigt vad lyckligt lottad jag är för jag har ju tvillingar själv :heart: :heart:

Mina små krabater har precis kommit in i åttamånadersångesten och det är lite pipigt är på dagarna. Vi är inne på natt 10 efter kurstart och det blir bättre och bättre hela tiden. (trots min saknad efter de små krypen på nätterna :cry: )

Jag gillar att klä dem i liknande kläder (pojke och flicka) fast olika färger. Vi har en hel massa kläder från storasyster som så klart används så det blir ju ofta en salig blandning men om vi ska iväg någonstans så klär jag gärna dem liknande...

Elvira och Dante som de heter är väldigt olika utseendemässigt liksom deras storasyster Stella. Jag tycker det är så häftigt med dessa tre små krabater och skulle egentligen vilja ha fler underbara barn men min ålder och min man (!) sätter nog stopp för de planerna.....

Här där jag bor har jag fått bra kontakt med två tvillingmammor som har barn som är lika i ålder med mina men här tycker jag att det är jätteroligt att läsa om era tankar, råd och funderingar om tvillingar i andra åldrar.

Stor kram till er :)
Tvillingar 10/6 -08 med storasyster 9/9 -06
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Stjärnfall skrev:
Jag tycker det är så otoligt häftigt med tvillingar och varje gång jag ser någon på stan med tvillingar eller hör talas om någon som ska få det blir jag helt euforisk. Jag har nog inte fattat riktigt vad lyckligt lottad jag är för jag har ju tvillingar själv :heart: :heart:
Jag blir också aldeles till mig när jag ser andra tvillingar och deras mammor och pappor. Jag spionerar på stan, och ser hur lika dem är om de kan vara tvåäggs eller enäggs etc..hur de är klädda etc.
Jag har träffat andra tvillingmammor på BVC och de drar sig inte för att hälsa helt obehindrat. Det är som om man redan kände varandra :lol:
Nemän HEJ :!: Utbrister dem, (ung det var ju så länge sen sist, men nu möts vi igen..)

Jag tycker det är härligt.

En sak jag undrar över är har ni tvillingmammor några praktiska tips vid att lära sig äta :roll: Här kladdas det hejvilt och jag är urless på att städa en timme efter maten :lol: :lol:
twins

Inlägg av twins »

Stjärnfall: Jag önskar att jag oxå hade bra kontakt med några tvillingföräldrar där jag bor, men tyvärr. "Känner" en mamma lite som har tvillingar drygt 1 år äldre än mina men pratar bara med henne om vi möts på stan. Tur att detta forum finns :heart: . Föräldrargruppen som vi tillhör träffas inte längre :( , så kan inte bolla med dem heller, men inga tvillingföräldrar där....

Oj, fler barn :lol: . Verkligen :lol: . Jag skulle aldrig orka med mer än de två jag har nu. Men det är så klart man undrar hur det skulle kännas att bara ha en bäbis.... Men min sambo är bestämd, inga fler barn :shock: .

elsaviola: Det är som du säger tvillingar drar till sig andra tvillingar som magneter :lol: , man hejar automatiskt med ett stort leende och igenkännande åt andra tvillingvagnar. Om jag var mer vågad som person så kanske jag kunde haffa några nya bekantskaper där :wink:.

Angående måltiderna så lägger jag gamla tidningar under stolarna för att försöka rädda golvet, och har stora haklappar för att fånga upp så mycket mat som möjligt :roll: . Jag lägger upp lite mat och grönsaker i plockebitar på en plasttallrik med hög kant och ger tjejerna en sked att sleva själv med. Försöker undertiden mata så gott det går. Men måste säga att det är jobbiga måltider när man är själv. Försöka hålla deras tallrikar och pipmuggar på bordet, medans man ska mata två :shock: , pust :!: Längtar tills de kan äta helt själv...

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"