Pågående tvillingkur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Stjärnfall
Kontakt:

Inlägg av Stjärnfall »

Tack för all peppning ni ger mig!

Idag har jag jobbat med Attityden! Här ska sovas! Jag kan gosa och mysa på dagarna! Ännu mer ork till det får jag när jag har hämtat in sömnbristen! Jag vill ha barn med rosor på kinderna, glittrande blickar, god aptit och som är glada och utsövda!

Sedan sist: Elvira äter som en häst och jag behöver inte truga alls. När hon är mätt gör hon såå fina pruttljud med lilla munnen :lol:
Elvira är helt klart inne i åttamånadersångesten och jag har läst på. Det här ska vi klara! Dante är nog på god väg in i samma fas för han gråter som aldrig förr på dagarna och han vaknar efter 45 minuter vid varje sömntillfälle dagtid (alltid i vagn pga hämtningar/lämningar på dagis). Jag tar inte upp honom och går med vagnen så han kan somna om och får lite mer motion och det är bra! Många gravidkilon kvar :oops:

Frågor: TorpSara skriver om att Elvira kanske är sur när hon skriker i omgångar. Jag måste erkänna att det är svårt att höra om hon är sur eller ledsen. Jag lyssnar massor men det är svårt. :? Jag har läst att man inte ska använda verktyg på arga barn. Är det samma med sura barn? I kväll ramsade jag ut ur rummet och hon bröt ihop. Jag gjorde husljud. Alla barnen skrek högt under ett par minuter varpå jag ramsade 3x4 utanför tvillingarnas rum bestämt som att "nu ska vi sova" och min man tog storasyster. Alla lugnade sig efter ett tag och blev tysta varpå jag bekräftade med ramsan mjukt utifrån vardagsrummet. Gjorde jag rätt?

Jag längtar efter BB som kommer med posten vilken dag som helst........
Tvillingar 10/6 -08 med storasyster 9/9 -06
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ni sköter det strålande! Bra ramsat!

Det är ännu svårare för mig att höra :wink:, men som tumregel:
Ett surt eller argt barn brukar sällan lyssna på ramsan alls, så då är det ju liksom inte nån ide att stå där. :roll: Alternativt så eldar de bara upp sig av den och då får man vara sur i fred. (med betryggande husljud)
När de är ledsna däremot så brukar ramsan ta som den ska, även om man kanske får göra som du ikväll och köra några varv extra.
( :!: allt detta förutsatt att man kommit dithän i kuren att man märkt att ramsan sitter)
Stjärnfall
Kontakt:

Strålande nyheter!

Inlägg av Stjärnfall »

I kväll fick jag Elvira att skratta på riktigt! :D :heart:

När jag la henne i spjälsängen var hon glad och sprattlade! Hon blev inte glad när jag ramsade och gick ut men ikväll tystnade hon snabbt, för att sedan dra igång igen... Nu måste jag ändå säga att det lät lite som om hon faktiskt ville sova men inte kunde. Hon gnydde och gnällde fram och tillbaka och efter ca 10 min ramsade jag bekräftele från vardagsrummet när hon tystnat. Jag valde att inte gå till hennes dörr och ramsa under tiden hon höll på.

Frågor: Under natten som gick vaknade hon 02 och var upprörd. Jag ramsade från vardagsrummet men jag tyckte inte att det tog. Jag valde ändå att inte gå in och hon höll på i ca 30 minuter! Hon tystnade tillslut och somnade om. Jag gjorde nog fel som inte gick in för hon hade lagt sig åt andra hållet och hade inget täcke. Vad är bäst: Gå in medan hon håller på och göra en tillrättaläggning, ramsa och gå ut eller vänta ut henne och lägga rätt henne efter ca tio minuter efter att hon somnat? Vi har lagt henne så hon har rumpan mot dörren och hon vänder sig om efter oss när vi går ut. Ska vi natta henne åt andra hållet?
TorpSara

Re: Strålande nyheter!

Inlägg av TorpSara »

Stjärnfall skrev:I kväll fick jag Elvira att skratta på riktigt! :D :heart:

När jag la henne i spjälsängen var hon glad och sprattlade! Hon blev inte glad när jag ramsade och gick ut men ikväll tystnade hon snabbt, för att sedan dra igång igen... Nu måste jag ändå säga att det lät lite som om hon faktiskt ville sova men inte kunde. Hon gnydde och gnällde fram och tillbaka och efter ca 10 min ramsade jag bekräftele från vardagsrummet när hon tystnat. Jag valde att inte gå till hennes dörr och ramsa under tiden hon höll på.
Bra, och klokt. Du vet ju själv hur det kan vara, man har svårt att komma till ro ibland, och det tar längre tid att komma till ro. Då ska man akta sig för att komma å tjata. (sov nu varför sover du inte än kan du inte sova du ska sova nu) Då brukar det bli värre. :roll: Bättre så att avvakta och när sömnen kommer bara hålla med om att det ju var skönt, precis som du gjorde. :D Skrattet är nyckeln till mycket. Jobba hårt på det, och ha roligt allihopa. Om man fokuserar FÖR hårt så blir det ju krystat som i alla komedier, bättre då att ha kul själv. :wink:
Frågor: Under natten som gick vaknade hon 02 och var upprörd. Jag ramsade från vardagsrummet men jag tyckte inte att det tog. Jag valde ändå att inte gå in och hon höll på i ca 30 minuter! Hon tystnade tillslut och somnade om. Jag gjorde nog fel som inte gick in för hon hade lagt sig åt andra hållet och hade inget täcke. Vad är bäst: Gå in medan hon håller på och göra en tillrättaläggning, ramsa och gå ut eller vänta ut henne och lägga rätt henne efter ca tio minuter efter att hon somnat? Vi har lagt henne så hon har rumpan mot dörren och hon vänder sig om efter oss när vi går ut. Ska vi natta henne åt andra hållet?
Det beror på arten av "hålla på". Är det kris så kan man gå in kort och lägga till rätta (och checka av) och gå ut med ramsan. Utan vidare åtgäder. Är det knöl, klag, smågråt och allmänt ståhej skulle jag avvakta och gå in efter tio.

Visst kan ni vända henne om ni vill.[/quote]
Stjärnfall
Kontakt:

Inlägg av Stjärnfall »

Det kändes bra det du skrev att man kort kan gå in och "checka av". Precis så känns det som man vill göra när man tycker att det låter som mer än bara gnäll. Kan hända att de blir mer upprörda en kort stund men då vet man i alla fall att allt är okej, inga armar inne i pyjamasarna, ingen som fryser o.s.v. Jag skulle nog känna mig ännu mer säker om jag hade den vetskapen så så måste jag göra.

Vi har förstått vad viktigt skrattet är och det kändes toppen ikväll när vi skrattade allihop. Vi körde prästens lilla kråka allihop i soffan, jag med Elvira och min man med Stella och Dante i knät och det är verkligen roligt från hjärtat! (Prästens lilla kråka är dessutom väldigt bra för att få upp de sista raparna hos de små... :) )
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D
twins

Inlägg av twins »

Stjärnfall skrev: Vi har förstått vad viktigt skrattet är och det kändes toppen ikväll när vi skrattade allihop. Vi körde prästens lilla kråka allihop i soffan, jag med Elvira och min man med Stella och Dante i knät och det är verkligen roligt från hjärtat! (Prästens lilla kråka är dessutom väldigt bra för att få upp de sista raparna hos de små... :) )
:lol: Vi kör oxå prästens lilla kråka :lol: . Mycket populärt.

Vad bra det går för er :thumbsup:

Kram :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Stjärnfall
Kontakt:

Tack

Inlägg av Stjärnfall »

I natt sov Elvira och Dante hela natten utan ett pip! :D

Det känns heelt fantastiskt och vi är såå tacksamma för all hjälp vi fått här på detta fantastiska forum :heart:

Elvira strålar numera som en sol på dagarna och skattar och ler (Dante är konstant lycklig...) och båda små trollen far runt som projektiler här hemma (ålandes och hasandes :lol: )

Stor kram till TorpSara som följt oss genom detta :heart: :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Åh, vad trevligt och höra, vårda nu den goda sömnen så ni inte faller in i några fällor. :wink:

GRATTIS! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det har varit en ära! :D Jag är så glad för er skull!
twins

Inlägg av twins »

Vilken underbar läsning :heart:

Grattis till sömnen :sleep:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"