1 mån ska börja på SM på ondag.. lite frågor...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

hej!

tack för tipsen...

just för att jag skrev att hon valt bort dem så skulle hon juh ha mat igår natt....
Eftersom vi nattar henne kl 21 så blir sista målet 20 ungefär, det tar en timme att natta henne så hon somnar 22, därför har jag inte väckt henne för att ge henne mat kl 23...
Så när hon vaknade kl 02 fattade jag först inte varför hon vaknade sedan slog det mig att hon kankse var hungrig. Det var hon ska jag lova, 165 ml tog hon på 45 min sen somnade hon om till kl 7 då var det dags igen.

Hur ska man göra när det blir så här? Ska jag ge henne mat? Hon för ett sjuhimlans liv i sängen för hon inte får mat. Hon är nämligen på väg att vakna, inte helt vaken alltså och så ligger hon och gnyr och grymtar. Både sambon och jag vaknar av det. Så pågår det tills hon fått mat. Hon somnar om i omgångar om 15 min men sedan är det igång igen... Sen när hon fått mat brukar hon somna hos mig och sedan lägger jag henne i sängen. Blir kankse lättare när vi kan ställa in sängen i hennes eget rum?

VI har en näsfrida men ja, det var ju lite segt så allt fick vi inte ut... tyvärrr.
Rosslet fortgår således. MEn tack för tipsen, ska jag testa!
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, prova att spruta in lite koksalt eller BM i näsan en stund innan du suger med näsfrida.

När Tor var liten så sprutade jag in koksalt/BM innan badet, badade och sög efteråt. då kom allt snor ut bra inför natten.

Sen är hackad lök bra att ha på en tallrik under sängen. Höj huvudändan och ha gärna på mage, MED larm så rinner snoret ut bra.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Ska testa era husmorstips ikväll! :-D
Hoppas på en bättre natt då i natt alltså. Lillan har varit förhållandevis vaken nu på em så hon bör ju vara lagom trött när det är dags för läggning..
Har ju dessutom en v3h vända kvar att vara uppe eller hur!

Just nu har hon svårt att vara vaken 8h/dygn, har kollat av senaste dagarna och då har hon legat på 5-6h/dag. Men det kommer väl mer vakentid med kommande veckor så att hon orkar 2-2 när hon är 2 månader...
Elle

Inlägg av Elle »

Vill bara säga välkommen till Forumet och grattis till juvelen :heart: Det ska bli roligt att följa er resa!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Åh tack! Har blivit så välmottagen att det känns galet bra!

Det ska bli skoj att det hur det går för oss.

Lillan somnade iaf kl 2150 igår, 10 min tidigare än i förregår så det går frammåt. Hon somnade utan alltför mycket buffande på fm idag med så det känns jättebra just nu! :-D
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

hej igen!

tänkte bara fråga, lillan sover som hon ska med antalet timmar på dagen, som oftast sover hon 22-11 med matpaus mellan och sedan sover hon 2.5+2.5+45 under resten av dagen. Hon sover mkt alltså! :-D

Men varje kväll och på hennes vilor när hon ska sova så buffar vi henne sömntung eller så är hon det när hon läggs ned redan, men sedan börjar ngt väldigt udda.
Hon bökar och sparkar och gnyr /smågnäller och ibland kommer det ett litet halvgråt ur henne. Det är precis som att hon itne kan komma till ro. Detta kan hon hålla på med hur länge som helst och fortsätter även när hon somnat. Dvs vi kan inte sova för hon för så mkt oväsen från sig.

Är detta verkligen normalt? När vi lägger henne på sidan så sparkar hon och kryper, ´lägger vi på mage så farhuvudet från sida till sida och hob kryper upp så långt hon kan komma....

Hon låter ju nästan missnöjd, men gråter gör hon inte.

Vi funderar nu på att lägga henne i hennes eget rum med babymonitor. Är hon för liten för att vi ska göra det? Jag är ju så rädd för att göra fel...

Sen undrar jag lite med, det var bara under hennes allra första veckor i livet som hon sa ifrån när hon ville ha mat. Nu så gör hon inte det mer. Hon bara gnyr och bökar. Ofta när jag går upp på natten för att ge henne mat, så tittar jag ner i sängen där sover hon, och så pågår det under flera timmar på natten. Jag kan inte riktigt reda ut hennes gnyande som sovsätt eller hungrig... Vad ska jag göra? Hon är ett supersnällt barn som sällan gråter.
SKulle jag väcka henne mitt i natten för att ge henne mat så äter hon naturligtvis som fasiken, typ 135 ml.
Ska jag vänta tills hon verkligen säger ifrån och typ gråter nästan eller ska jag ställa klockan ge mat då och inte annars?

Det blir kanske lite lättare för oss att sova ( har sovit på soffan i tre dagar nu pga detta) om hon har ett eget rum och jag kanske inte kommer rusa upp som en galning så fort jag hör henne. MEn som sagt, kan det påverka vår relation, min och lillans? Jag vill inte att hon ska känna sig otrygg eller oälskad eller ngt sånt juh... Det viktigaste är att hon mår bra, inte att jag får sova!
Elle

Inlägg av Elle »

Miss Giggle, du är den BÄSTA mamman till just din juvel! Ert målmetvetna arbete har stillat hennes överlevnadsångest och hon vet att hon får mat tills magen är mätt och kan därför sova gott för att ni bevakar hennes intressen. Så bestäm när dagen börjar, fyll dagen med rejäla SM-mål, sömn och vakentid och bestäm när natten ska börja. Sedan skulle jag bestämma ett klockslag och ta upp och tratta i nattmålet och sedan sova igen några timmar.

Det är jätte vanligt att så här små juveler bökar, gnölar, gnyr en stund innan de somnar eller i sömnen. Ingen fara! Mitt tips är öronproppar, då hör man inte dessa småljud. Hon sover väl med larm?

När hon ska sova så lägg ner henne mätt och nöjd i vagnen/sängen direkt, lägg tillrätta och vid behov så vagnar/buffar ni lugn annars om hon är nöjd när ni lägger så låter ni henne komma till ro själv.

Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

jadå, larm har vi på henne och eftesom jag är så glömsk så testas det varje dag :oops:

Jag matar henne full så gott det går varje gång hon får mat. Minst 4 mål om dagen hinner vi med, ca 1h och 135 ml går ner. Det är ju ändå rätt ok med tanke på att det är rekommenderat mellan 100-160 ml enl förpackningen. Hon är iaf mätt för jag får den av AW beskrivna minen när jag förösker pressa ner bara lite till! hahahaha

Då är det att införskaffa proppar helt enkelt. Trodde banne mig inte att de skulle låta sååå mkt! Men då gör jag så att eftersom hennes sista mål blir 2030 så väcker jag henne kl 4 för mat och sen sover vi vidare!

Ska testa det i natt!

Tack!
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

ohh ja glömde ju fråga innan:
När SM målet ska ta en timme, betyder det att inom en timme ska vi ha fått ner maten, med umgänge etc. dvs mat mellan 12-13 därefter inte mera mat, eller att hennes ätande ska ta totalt 1h, dvs hon har en timme på sig mellan 12-14 att äta? Bara så jag inte har missförstått det.
Elle

Inlägg av Elle »

Miss Giggle skrev:ohh ja glömde ju fråga innan:
När SM målet ska ta en timme, betyder det att inom en timme ska vi ha fått ner maten, med umgänge etc. dvs mat mellan 12-13 därefter inte mera mat,
Helt rätt tänkt! Men tänk på att erbjuda så mycket mat det bara går ner under denna timme: bröst 1/flaska, rap, truga bröst 1/flaska, skötning, bröst 2/flaska, rap, truga bröst 2/flaska. Då har ca en timme förflutit. Sedan fyller du på med så mycket umgänge och möten som juvelen orkar det vakenpasset innan det är sovdags.

Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Yes vi är så på god väg till att fixa detta känner jag!

Ikväll så var vi hos mormor för pappa skulle träna till kl 22, i vanliga fall lägger vi lillan så hon sover kl 22.
Så ikväll när klockan var 2154 börjde lillan gäspa och somnade av sig själv där hon satt!!! Om det var ett sammanträffande vet jag inte, men det var najs att se. Dag 4 och hon är med på banan.
Nu ska vi bara se om vi kan flytta den tiden lite mer ner mot 21 tänkte vi, men ett steg i taget, hon är ju dessutom så liten.

Det var dock lite svårare att få henne att somna om när vi väl kom hem 2230, men nu har jag lärt mig en läxan så då vet man det till nästa gång eller hur!?
Elle

Inlägg av Elle »

Det är vanligt att natten börjar runt 22 för juveler i samma ålder som er och sedan natt fram till runt 04. Runt två månader brukar de flesta föredra att somna för natten tidigare och då kortas den sista luren. Fortsätt jobba på så bra och målmedvetet som ni gör! NJUT av varandra!

Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Hej hej,
då är vi tilbaka igen!

Allt flyter på bra här hemma. Dock kan snäckan inte hålla sig vaken längre än knappa timmen i stöten och det känns som att hon får sova på tok för mycket.

Grejen är ju bara det att hon sover lätt 12h på en natt med. Igår utan mat alls, för att sedan tokäta 230 ml när hon vaknade och vilja ha mer knappa 3h senare. Mat går det i henne iaf så att det stämmer gott med SM målen förutom att det är lite kort tid mellan ibland. Oftast äter hon var 4e timme men ibland blir det 3h mellan bara. Vad ska man göra, hon är ju hungrig och skriker efter mat?!

Nu befinner vi oss mitt uppe i ett utvecklingssprång och förra v var ju tillökningsperiod. Det jag är lite konfunderad över nu är att hon gärna ligger och gråter i sömnen nu. Hon slutar sekunden man tar upp henne, lägger sig till rätta och somnar om rejält direkt. Allt man behöver göra är att lyfta upp henne. Vad beror detta gråtande på? Är det pga intryck som hon bearbetar under dagen? Har jag missat att ge henne ngt under dagen som gör att hon blir sån här?

En annan fråga jag har är om jag gör fel som inte matar henne när hon gråter så här? Jag har tänkt lite så att om hon inte är vaken så är det nog inte av hunger som hon skriker, ändån går nappen i ett i munnen på henne.
Missar jag hennes signaler?

Just nu sover pluttar fint i sitt eget rum med amningslarm och oftast på mage. Hon har redan kommit på hur man ska vända sig från rygg till mage säkert pga att hon varje dag får ligga på mage och träna sig rejält! :-D
Hon somnar som oftast utan vår hjälp och blir sällan övertrött eller skrikig överhuvudtaget på dagarna. Vi har en underbart snäll och trygg bebis! Mycket säkert tack vare AWs metoder!
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

oh ja glömde juh..
Vi brukar ge sista målet kl 20, sova kl 21, sen väcker jag henne kl 8 om hon inte vaknat av sig själva innan ( händer typ aldrig men ändå! )
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"