Två barn i 3:a?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mule

Två barn i 3:a?

Inlägg av Mule »

Hej!

Här är det ganska mycket kaos just nu. Inte med barnen, men med allt annat. Min man blev uppsagd i november och slutar sitt arbete i mars. Hans jobb var anledningen till att vi flyttade ner till Blekinge. Vi har ett (för) stort hus och en jätteträdgård som vi har kämpat med i åtta år. Vi har trott att vi har trivts med det. Visst har vi gjort det till viss del. Somrarna här vid havet har varit härliga. Men vi har varit ensamma, helt utan någon släkt, med massor av jobb med huset. Hans jobb har inte heller varit bra. Vi har aldrig kunnat planera något på veckodagarna, eftersom han aldrig har vetat när han slutar på kvällen. Någor ersättning för all övertid har han inte heller fått, förutom en extra semestervecka på sommaren. Av åtta år där har han kanske trivts bra i ett år. Det vi brottas med nu är frågor som "varför flyttade vi hit?", "varför skulle vi köpa det här gamla, stora huset?" och "varför har vi stannat kvar så länge?". Och tänk om han inte blivit uppsagd - då hade ju allt bara rullat på! Nu vill vi flytta till min hemstad. Måste sälja huset och hitta nya jobb bara... :shock: :shock: Någonstans att bo... Puh!

Jag har varit hemma på heltid med barnen i fyra år och det här året jobbar jag 40 % och han 80% (t. om. 19 mars). De går inte på dagis. Vi har kämpat med ekonomin för att de skulle få vara hemma i minst tre år. Huset är inte dyrt egentligen. Men - hur mycket lättare hade det ändå inte det varit om vi bott i en billig lägenhet?

Oj, nu skriver jag alldeles för mycket. Egentligen undrar jag bara om det finns någon som har två barn i en 3:a? Hur löser ni ensamleken i så fall? Våra barn har egenligen inte så mycket planerad ensamlek, men den stora går självmant undan på sitt rum varje dag och då leker den lille själv där nere.

Hälsningar Mule, mamma till snutta (04) och prins (06)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag tror att små kriser också kan leda till något gott. Man stannar upp, ser över sitt liv och den situation man är. Och kommer, som ni nu, fram till att en förändring inte vore så dumt ändå.

Att banna sig för att man gjorde de val man gjorde tjänar ju inte så mycket till. Och det kanske var bra och nödvändigt just då. Men nu är en annan tid. Att bara försöka se det så. Blicka framåt, helt enkelt.

Jag tycker det låter som om ni har många sunda och hoppingivande planer. Jag förstår precis att ni längtar efter mer närhet till släkt och vänner. Jag är evinnerligen tacksam för att min mamma numer bor här nere också. Innan var det LÅNGT mellan träffarna och ingen avlastning. Och framför allt så är jag så tacksam för barnens och hennes vardagliga relation nu. De har varann i vått och torrt på ett helt annat sätt än vad det blir när man bara ses några gånger per år.

Och visst ryms ni förträffligt i en 3:a! Det kommer säkert många här intyga och ge exempel på. Du kommer hitta de bästa lösningarna för er när ni är på plats i det nya, när du har dina nya glasögon på. Man kan roa sig kungligt i vardagsrum, kök och hallar också, så det kommer lösa sig med både ensamlek och annat. Jag håller tummarna för att ni hittar jobb nu och att ni får det bra!

Stor kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mule

Inlägg av Mule »

Hej Ewa!

Tack för ditt svar! Du är verkligen en klippa, även för stora barn! Min man är uppvuxen i en 3:a i Göteborg, så han är inte särskilt orolig. Jag, som växt upp i hus, oroar mig både för att det ska kännas trångt och för att grannarna ska hålla låda på nätterna. Men sen vet jag samtidigt att det skulle kunna bli helt underbart att slippa oroa sig för att pelletsbrännaren ska stanna, etc...

Vi får se vad som händer.

Hälsningar Mule
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej Mule!

Vi bodde två vuxna och två små barn plus en liten dvärgspets på 52 kvm. Gick utmärkt! Nuförtiden finns det också så mycket smarta compact living prylar/möbler. Ensamlek i varsitt rum medan du fikar i köket? :wink:

Kram och lycka till!

Jannika
AnnaH

Inlägg av AnnaH »

Hej!

Visst går det att bo många i en liten lägenhet! Vi är två vuxna och fyra barn som bor i en trea på 77 kvadrat, och det fungerar alldeles utmärkt. Alla barn sover tillsammans i barnkammaren och om någon vill gå undan för sig själv har vi ett förråd (som vi kallar arbetsrum :wink: ) med skrivbord och dator där man kan sitta och rita eller pyssla. Dessutom har vi en liten klädkammare (också kallad dockvrå :lol: ) där man knappt kommer in, men visst får det plats minst två små flickor och deras barbiesar! Men oftast är de allesammans i vardagsrummet och köket (öppen planlösning) i en stor härlig röra. Det får plats förvånansvärt mycket på liten yta: tågbana i ett hörn, bilbana i soffan, dockkalas under köksbordet och legobygge framför TV:n :D !

Man hittar hela tiden nya förvaringsmöjligheter och dessutom lär man sig konsten att rensa bort onödig bråte! Mycket positivt :D !

Vi får ofta frågan "hur kan ni bo så trångt?", men för oss är det inget problem, ingen uppoffring. Vi trivs fantastiskt bra i vår lägenhet och vi får ju möjlighet att lägga pengar på det vi vill ha - dvs tid med våra barn - i stället för att betala ett dyrt boende.

Jag önskar er varmt lycka till med jobb, flytt och allt!
Kram Anna
Mamma till tre härliga tjejer och en go liten kille
November 2001 :heart: Januari 2004 :heart: Augusti 2005 :heart: Juli 2007 :heart:
Mule

Inlägg av Mule »

Hej!

Vad skönt att höra att ni fixar det så bra AnnaH! Och tack för kloka ord Jannika! :D

Det låter hur mysigt som helst med så många barn i en trea. Vi har hittat en på nätet som är 78 kvadrat. Hyran är knappt 4000 och gården jättefin. Hoppas att det inte är för lyhört bara. Jag är lite rädd att grannarna ska störa sig på oss också.

Den har klädkammare... Egentligen använder vi inte alls alla 160 kvadrat som vi har just nu. För det mesta är vi allihop i köket eller i lekrummet. Måste bara sälja det här huset först :roll:
joda

Inlägg av joda »

Hej!!
Vi är fem på 57 kvm. Det är trångt och jag blir galen ibland speciellt då familjen växer varannan helg då vi är sex st. Men det går bra och lägenheten kryllar av hyllor.... Vad hade vi gjort utan dem!??

Mina barn har det hur bra som helst de vill ju nästan alltid att man ska vara i samma rum känns det som...
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Vi bor två vuxna och ett barn/bebis i en tvåa på 60 kvm. Det går fint men det blir mycket plockande. Håller med den som skrev innan att oftat vill man ju ändå vara i samma rum! Vi har en klädkammare som vår dotter sover i. Långre fram kommer vi nog flytta till en trea. Förhoppningsvis får hon ett syskon också och om vi inte vinner massa pengar får vi nog bo kvar i lgh. Det är smidigt på många sätt - kostar mindre och man måste inte hålla på med massa husägarsysslor hela tiden, särskilt om man bor i hyresrätt för då fixar värden sånt :) Det jag saknar är trädgård på sommaren, men vi har en fin gård så det är ok.
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Mule

Inlägg av Mule »

Hej!

Tack så hemskt mycket för era svar! Vi har just suttit och räknat på det värsta scenariot för oss och då klarar vi nästan en hyres-trea. Det saknas någon tusenlapp i månaden då, men vi ska ju sälja huset och får väl förhoppningsvis lite pengar över därifrån. En bostadsrätt blir ju billigare, men tänk om vi inte trivs, tänk om vi vill sälja lägenheten och det inte går...

Hälsningar Mule
Cyan

Inlägg av Cyan »

Hej! Jag har egentligen inte så mycket att säga mer än ett jättestort lycka till! Klart att ni fixar att flytta till en trea.

Ett gott råd dock: Sätt igång att rensa bland sakerna redan nu. Sortera allt ni äger i förjande kategorier:
1) Det som ni verkligen behöver och använder ofta.
2) Det som ni verkligen behöver och använder sällan.
3) Det som ni kanske inte behöver men som är trevligt att ha (t.ex. gammal kuriosa, mormors finservis etc.). Här kan man ha två underkategorier, nämligen sådant som man använder (t.ex. finservis, vaser, ljusstakar) och sådant man inte använder (t.ex. kuriosa, prydnadssaker).
4) Det som ni varken behöver eller vill ha.

Vad ni bör göra med sista kategorin torde väl vara uppenbart. De övriga tre bör ni packa var för sig. Kategori 3 och ev. 2 kan ni packa redan nu. Märk lådorna med kategori och blanda inte! På nya stället packar ni upp kategori 1 direkt och kategori 2 efter hand ni har tid och kan fixa förvaringslösningar. Kategori 3 behöver kanske inte packas upp alls... ni får se hur mycket av det som finner sina platser på nya stället.
Som sagt: Lycka till!
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Jag bor i en liten tvåa med min dotter och det funkar bra, fast jag hade gärna haft ett eget rum till henne. Just nu så vet jag inte vad jag ska göra när hon växer ur spjälsängen...det finns nämligen inte plats med två sängar i mitt sovrum. Funderar på loftsäng men vet inte om det är bra för små barn. Nåja, det löser sig nog för mig och det löser sig nog för er också.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Mule

Inlägg av Mule »

Hej!

Tack för tipset, Cyan! Börja packa redan nu... Oj, det känns läskigt. Vi trodde ju att vi skulle bo kvar här resten av livet. Men det går inte. Vi har fått lappsjuka, tror jag. Plus ekonomiskt stress.

Hälsningar Mule
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"