Sluta med napp

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
acf907

Sluta med napp

Inlägg av acf907 »

Hej,

Vår son är 8 månader och använder napp alltid då han ska sova (aldrig annars). Vi har från början följt standardmodellen med enormt lyckat resultat. Har sovit hela nätter från 2 mån ålder. Tack Anna :)

Men hur ska vi nu bli av med nappen? Vi har inte kurat honom och därför inte vagnat eller buffat. Nappen har nästan obemärkt smugit sig på ;) I början använde han den inte men då sugbehovet blev så stort och han inte ville äta mera blev vi tvungna att introducera nappen. I början väldigt sällan med sedan mer och mer och nu somnar han inte utan napp, endast om vi är ute o går med vagnen..

Vad kan vi göra?

Mvh Micaela
miniz

Inlägg av miniz »

Hej :D

Skickar en bra trad som handlar om detta.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15236

Kort och gott, sa ska ni glömma nappen, sa gör han det ocksa. Det kan bli et par tre dagar och kvällar med extra fragor. Om ni har infört ramsan sa använd den. Om inte ni har ramsan, sa inför den nu, den blir nyttig senare i allafall, om (när) han ställer fragor om sovandet i trotsaldern :wink:

Lycka till!
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej acf907 välkommen hit till forumet :D :heart:

Jag undrar samma sak som Miniz, har ni infört ramsa?

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
acf907

Inlägg av acf907 »

Hej och tack för era svar o kommentarer!

Eftersom sömnen fungerat klockrent så införde vi aldrig ramsan (kan mna ju ångra idag...;) )

Men de senaste dagarna har jag börjat med ramsan för att samla mod till att ta bort nappen (har inte vågat än :oops: )

Jag testade nämligen för ca 1,5 mån sedan att sluta med napp, men det resulterade i att han började gallskrika genast man lade ner honom i sängen.
Och eftersom han alltid upplevt sängen som en trygg plats så var jag rädd att han inte skulle få tillbaka trygghetskänslan om jag berövade honom nappen...vet att det är bara undanflyker.

Han använder aldrig nånsin napp på dagen, enbart då han ska sova. Han vaknar aldrig på dagen om nappen faller ut oh har inte tidigare vaknat på natten då den faller ut heller, men då han fick tänder vid 6 mån ålder så började han vakna ibland på natten och det dumma är att jag då la i nappen...vilket har resulterat i att han nu har börjat vakna till 1-2 ggr per natt o somnar inte före man lägger i nappen.
Eftersom han alltid tidigare sovit som en stock så har jag börjat misstänka att det nu är nappen som gjort att han ibland vaknar.

Vid dagens eftermiddagspass ska jag genast ta itu med nappen och helt enkelt slänga dem alla! Men finns det risk att man helt förstör hans goda nattsömn? Jag skulle inte vilja sömnkura honom eftersom jag aldrig varit tvungen att göra det tidigare. Men om det räcker med ramsan så borde det väl gå...

Micaela
miniz

Inlägg av miniz »

Vad bra att du har bestämt dig! Och den goda nattsömnen är väl redan förstörd, med ett eller tva uppvak varje natt... Sa ni har inget att förlora. Du kan se pa nappbortagningen som en liten kur. För han kan komma till att fraga och grata ett par tre nätter. Men da svarar du med ramsan med attityd. Det tar som regel tre dagar eller nätter innan sma och inte sa sma barn har lärt sig nya saker. Sedan kan du fa nagra slängfragor i veckan som kommer, men du har ju svaret och lugnet och attityden :wink: eller hur? Eller sa sover han bara hela natten direkt!

Det viktigaste är att du glömmer nappen.
Lycka till!
Maria
fem älsklingar
acf907

Inlägg av acf907 »

Härligt! Blir allt lite spännande att testa! Jag återkommer om några dagar för att säga hur det gick.

Tack för uppmuntran!

Micaela
miniz

Inlägg av miniz »

Hur gar det?

Kram
fem älsklingar
acf907

Inlägg av acf907 »

Hej,

Helt ärligt, inte alls bra..så jag gav upp :oops:

Jag började ivrigt dendär eftermiddagen. Jag lade honom utan napp och ramsade. Först låg han och talade ca 10 min utan att klaga men sedan insåg han att han inte skulle få nappen och då började han gallskrika och det pågick i ca 2 h. Sedan blev det så sent så jag blev tvungen att ta upp honom och ge honom middag. Efter middagen la jag honom igen och då började han gallskrika genast jag la ner honom och höll på i ca 1h, men då klarade jag inte mer...så...jag gav honom mappen och han slocknade direkt. Vaknade igen efter en halv timme. Då tog jag upp honom och han åt gröt, etc. Den natten gav jag honom nappen och han somnade direkt, men däremot sov han väldigt oroligt och vaknade flera gånger och gallskrek så jag måste in och stoppa in nappen igen.
Följande dag testade jag igen och började med morgonpasset, men han blev hysterisk genast han insåg att han inte skulle få nappen och då gav jag helt enkelt upp :(

Ja, vad ska jag säga, jag klarar inte av att han gråter i 2h tills han knappt får andan...han har egentligen aldrig gråtit (eftersom Annas metod fungerat så bra :) ) så därför är det kanske extra jobbigt o hjärtskärande att se o lyssna på.

Verkar vara svårt att få honom att sova utan napp och problemet är att till sist kommer nån måltid emot och då rubbas hela schemat.. Vet helt enkelt inte vad jag ska göra.. :?:

Kram
miniz

Inlägg av miniz »

Hej! :D

Det är klart, när man följt AWs goda rad och har en bebis som aldrig grater, blir man ställd när han plötsligt börjar ställa fragor! Och det är det han gör, han säger Maaaammmaaa är du helt gaaaaalen, har du tänkt att jag ska soooooomna och soooova uuuutan naaaaappen, VAAAAAA??? Och da maste du svara, med ramsa och eventuellt hög musik! Sätt pa mozart eller reggae eller vad du nu vill lyssna pa. Gör husljud och ägna dig at de andra 17 korna.

Det tar som regel tre dagar att lära sig nya saker och en vecka innan saker har satt sig. Sa sedan när du bestämt dig, far du se pa det som en kur. Ger du honom sedan nappen vet han att om han bara fragar nog far han den, sa da kommer han vara mer tjurig i sina fragor. Da tar det längre tid, men vet han i ryggmärgen att han inte far den, behöver han inte fraga sa manga ganger.

Schema far man försöka halla sa godt det gar, senarelägga maltiderna litegrann och ge en powernap pa kvällen om han har sovit pa tok för lite.

Sedan när du bestämt dig :wink:

Lycka till!
Kram Maria
fem älsklingar
acf907

Inlägg av acf907 »

Tack för ditt stöd :) Jag ska försöka ta mod till mig och försöka igen. Det låter så logiskt det du skriver och jag vet ju att det går bara man är konsekvent och inte ger upp...trots att det skär i hjärtat då den lille gråter.
miniz

Inlägg av miniz »

:D

Jag vet. Det är tungt för mammahjärtat att höra sitt barn grata. Men till tröst i detta tillfället är att du vet varför han grater och att det gar över och att det trots allt inte är sa farligt! (Det värsta för mammahjärtat, tror jag, är att det är du som gör att han grater och om du ger han vad han vill sa slutar han bums. Det är nog därför nappen är sa svar att ta bort... )

Kram Maria
fem älsklingar
acf907

Inlägg av acf907 »

Hej hej,

Nu är jag bara så lycklig så jag måste skriva och berätta!! :D

Och framförallt tacka er för all uppmuntran och tips :)

För ca en vecka sen tog jag ännu en gång mod till mig och tog bort nappen en kväll då min lille 9mån son skulle sova. Han gallskrek så han skakade i en halv timme och till sist somnade han av utmattning...jobbigt verkligen, men men men...han somnade iallafall! Tidigare försök har ju slutat med att jag till sist gett honom nappen eller tagit upp honom :oops:

Dagen därpå var han naturligtvis lika missnöjd då jag la honom på förmiddagspasset, men till sist förstod han att han inte skulle få nappen utan somnade till sist av utmattning (efter ca en halv timme).

Eftermiddagen gick bättre, bara 10min klagande.

Följande natt gick perfekt. Han låg och talade ca 15min, men ingen gråt. Sen somnade han hur lycklig som helst!

Och...nu till det bästa! Sedan vi tog bort nappen så sover han nu klockrent 12h varje natt!!! Otroligt fantastiskt. Om han någon natt vaknar så talar han bara en stund men somnar sedan lugnt igen. Tidigare var man alltid tvungen att gå in o ge honom nappen som han tappat..

Men, en sak som vi nu har lite problem med är dagssömnen. Han sover så pass "bra" natt att han helt enkelt inte somnar på förmiddagen längre. Därför är vi lite ur rytmen för tillfället. Hur rekommenderar ni att dagsschemat ser ut om han sover 19:30 - 07:30. Han är alltså 9mån? Hur mycket dagssömn behövs? Räcker ett pass mitt på dan?

Stor kram från en lycklig mor :)

Micaela
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Grattis!!!

Det vanliga är att man har 2 lurar vid 9 mån. En kort på fm 20 eller 45 min och en lång mitt på dagen 1,5-2 tim. :wink: Du skall ha ca.14 timmar på schemat.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Grattis! Bra jobbat!
:D

Maria
fem älsklingar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

\:D/ HÄRLIGT \:D/

Jätte bra jobbat!!!

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"