Hej hej,
Nu är jag bara så lycklig så jag måste skriva och berätta!!
Och framförallt tacka er för all uppmuntran och tips
För ca en vecka sen tog jag ännu en gång mod till mig och tog bort nappen en kväll då min lille 9mån son skulle sova. Han gallskrek så han skakade i en halv timme och till sist somnade han av utmattning...jobbigt verkligen, men men men...han somnade iallafall! Tidigare försök har ju slutat med att jag till sist gett honom nappen eller tagit upp honom
Dagen därpå var han naturligtvis lika missnöjd då jag la honom på förmiddagspasset, men till sist förstod han att han inte skulle få nappen utan somnade till sist av utmattning (efter ca en halv timme).
Eftermiddagen gick bättre, bara 10min klagande.
Följande natt gick perfekt. Han låg och talade ca 15min, men ingen gråt. Sen somnade han hur lycklig som helst!
Och...nu till det bästa! Sedan vi tog bort nappen så sover han nu klockrent 12h varje natt!!! Otroligt fantastiskt. Om han någon natt vaknar så talar han bara en stund men somnar sedan lugnt igen. Tidigare var man alltid tvungen att gå in o ge honom nappen som han tappat..
Men, en sak som vi nu har lite problem med är dagssömnen. Han sover så pass "bra" natt att han helt enkelt inte somnar på förmiddagen längre. Därför är vi lite ur rytmen för tillfället. Hur rekommenderar ni att dagsschemat ser ut om han sover 19:30 - 07:30. Han är alltså 9mån? Hur mycket dagssömn behövs? Räcker ett pass mitt på dan?
Stor kram från en lycklig mor
Micaela