Jag började kura min son snart 16 mån för fyra dagar sedan för att jag till sist fick nog!
Innan kuren hade jag en son som jag trodde sov tillräckligt problemet var att vi i vår välvilja lärt honom att somna om med hjälp av välling. Natten då jag gav upp krävde han 6 flaskor välling (vilket hänt innan oxå). Jag köpte AW;s bok och satte igång. Innan kuren hade han lätt för att somna (efter en vällingflaska el två i sängen) sedan vaknade han alltid 2000 för ytterliggare en flaska. Under natten vaknade han oftast någongång mellan 24-01 för välling och sedan 03-04 och oftast även 07. Somnar om direkt efter välling och sov till ca 08. sedan en middagslur 12- så länge han ville.
Natt 1 Välling för första gången i soffan sedan borsta tänder, skratta och i säng enligt läggningsschema och ramsa. Somnade efter 20 min och några ramsor. Vaknade som vanligt 2000. fick solfjädra i 1 h då han skrek så han knappt fick luft, rev mig, bet mig, innan han tillsist blev sömntung efter den timmen slutade han resa sig och följande uppvak låg han iaf ned. Ytterliggar två vakningar med solfjäder och ramsor.
Natt 2 Somnade efter 10 min vaknade 2000 fick solfjädra i 45 min och var fruktansvärt nära att ge upp, sambon fick sig en rejäl avhyvling han är tyvärr inte lika motiverad men efter kommentaren " då skiter vi väl i det och sedan får du i all framtid ta nätterna" så sa han inte mer!
Natt 3 somnar på 2 min sover för första gången över sitt 2000 mål, vaknar till vid 23 men somnar igen efter en ramsa, sover till 0715 somnar om efter en kort solfjäder och ramsa väcks 0730.
Natt 4 (frågorna kommer snart
Nu mina frågor
1 säger man alltid ramsan * 4 eller man kan korta den om de är tysta?
2. Om han protesterar vid bekräftelseramsan börjar man om med påminnelse el man kör med bekräftelse tills han är tyst?
3. Vi fuskar lite han har fått ha kvar sin napp, där skyller jag lite på sambon som inte var beredd att ta både den och vällingen. Men han är duktig på att hitta nappen själv. Men när han blir arg skickar han den över hela rummet. hur gör man då bäst. För som jag förstår det ska man ej gå in förutom om han är ledsen och det är han ej men han kommer bli om han ej har nappen.
4. På morgonen när han vaknar i vargtimmen, ska jag vara snabb på att ramsa eller ska jag vänta tills han protesterar?
5. Schemat vi lagt upp är nattsömn 1900-0730 middagssömn 12-13. Detta för att han alltid sovit en timme då. Är det fel eftersom man ej följer sömnrytmen?
6. På morgonen ska man ju vara väldigt glad och hurtig men hitintills blir han skitarg när han väcks med buller och bång och är ledsen ett tag. Är det ok att man väcker lungt men skojar till det så fort han är med på det?
Till sist TACK! Tre dagar i rad har han sovit 10 h el mer i sträck och det har han aldrig gjort innan! Jag har blivit frälst och mitt stora bekymmer är att ej pracka på folk metoden när jag ser de har trötta barn. Jag trodde inte mitt barn var trött på dagen men alla runt omkring märker skillnaden och sambon är omvänd även om han tycker ramsandet är lite fånigt.