Råd och stöd

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Kea

Råd och stöd

Inlägg av Kea »

Hej!

Jag började kura min son snart 16 mån för fyra dagar sedan för att jag till sist fick nog!

Innan kuren hade jag en son som jag trodde sov tillräckligt problemet var att vi i vår välvilja lärt honom att somna om med hjälp av välling. Natten då jag gav upp krävde han 6 flaskor välling (vilket hänt innan oxå). Jag köpte AW;s bok och satte igång. Innan kuren hade han lätt för att somna (efter en vällingflaska el två i sängen) sedan vaknade han alltid 2000 för ytterliggare en flaska. Under natten vaknade han oftast någongång mellan 24-01 för välling och sedan 03-04 och oftast även 07. Somnar om direkt efter välling och sov till ca 08. sedan en middagslur 12- så länge han ville.

Natt 1 Välling för första gången i soffan sedan borsta tänder, skratta och i säng enligt läggningsschema och ramsa. Somnade efter 20 min och några ramsor. Vaknade som vanligt 2000. fick solfjädra i 1 h då han skrek så han knappt fick luft, rev mig, bet mig, innan han tillsist blev sömntung efter den timmen slutade han resa sig och följande uppvak låg han iaf ned. Ytterliggar två vakningar med solfjäder och ramsor.

Natt 2 Somnade efter 10 min vaknade 2000 fick solfjädra i 45 min och var fruktansvärt nära att ge upp, sambon fick sig en rejäl avhyvling han är tyvärr inte lika motiverad men efter kommentaren " då skiter vi väl i det och sedan får du i all framtid ta nätterna" så sa han inte mer! :? Sov sedan till 0700 helt otroligt! Ramsade och solfjädrade och sov sedan till väckning

Natt 3 somnar på 2 min sover för första gången över sitt 2000 mål, vaknar till vid 23 men somnar igen efter en ramsa, sover till 0715 somnar om efter en kort solfjäder och ramsa väcks 0730.

Natt 4 (frågorna kommer snart :wink: ) somnar direkt sover till 0500 nu har pappa honom och är lite för ivrig att gå in tror jag men han somnar iaf om efter 30 min och sover till 07 somnar om och sover till väckning.

Nu mina frågor
1 säger man alltid ramsan * 4 eller man kan korta den om de är tysta?
2. Om han protesterar vid bekräftelseramsan börjar man om med påminnelse el man kör med bekräftelse tills han är tyst?
3. Vi fuskar lite han har fått ha kvar sin napp, där skyller jag lite på sambon som inte var beredd att ta både den och vällingen. Men han är duktig på att hitta nappen själv. Men när han blir arg skickar han den över hela rummet. hur gör man då bäst. För som jag förstår det ska man ej gå in förutom om han är ledsen och det är han ej men han kommer bli om han ej har nappen.
4. På morgonen när han vaknar i vargtimmen, ska jag vara snabb på att ramsa eller ska jag vänta tills han protesterar?
5. Schemat vi lagt upp är nattsömn 1900-0730 middagssömn 12-13. Detta för att han alltid sovit en timme då. Är det fel eftersom man ej följer sömnrytmen?
6. På morgonen ska man ju vara väldigt glad och hurtig men hitintills blir han skitarg när han väcks med buller och bång och är ledsen ett tag. Är det ok att man väcker lungt men skojar till det så fort han är med på det?

Till sist TACK! Tre dagar i rad har han sovit 10 h el mer i sträck och det har han aldrig gjort innan! Jag har blivit frälst och mitt stora bekymmer är att ej pracka på folk metoden när jag ser de har trötta barn. Jag trodde inte mitt barn var trött på dagen men alla runt omkring märker skillnaden och sambon är omvänd även om han tycker ramsandet är lite fånigt.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkommen! :D

Måste gratulera er till sonens nyfunna vanor. Vad duktiga ni har varit.
Du verkar riktigt laddad med attityd vilket är superviktigt och det viktigaste verktyget.

Nu ska jag svara på dina frågor.

1, Man säger alltid ramsan ggr 4 även om barnet är glatt och tyst när man går ut ur rummet. Man håller den vid liv av att säga den varje kväll. Den är ju själva "snuttefilten" man använder om barnet vaknar eller strular så den måste hållas ajour.

2, Nu är det dags att ni bakar ihop bekräftelseramsan med ramsan. Bekräftelseramsan blir den sista versen på ramsan x 4. Hänger du med?
T ex Annas ramsa låter såhär: Gonatti med sig sov så gott, gonatti med sig sov så gott, gonatti med sig sov så gott, gonatti meed sig soooov så gott.

3, Här svarar jag, ta bort nappen. Finns risk för att de kommer bli ett himla spring här när han kommer på att ni kommer när nappen kastas. Det finns oxå en risk att nappen blir ett orosmoment för er. Ni kommer fråga er, -varför låter han nu? Har han kanske kastat ut nappen? Vilket drar in vargar och det vill vi inte.

4, Jag tycker du kan pangramsa vid första pip. Så att han förstår att det inte är morgon än. Är det en halvtimme kvar till morgon tycker jag ni ska avvakta och inte göra ngt. Att ramsa så tätt inpå morgonen brukar göra de flesta barn riktigt förbannade.

5, Jag tycker det verkar vara mkt med 12.5 timmes natt. Tror att det kan bli svårt när han börjar bli utsövd att få honom att sova ändå till 7.30. Tycker ni ska satsa på 19-07 och middagslur mellan 12-13.30 (14). Jag tror att han kommer börja sova mer på dagen när han har fått smak på sovandet. Ni får jobba lite mer på omsomnande helt enkelt. :wink:

6, Jag tycker inte ni behöver storma in med buller och bång om det är en yrvaken försiktig typ vi har att göra med. Man kan ju visa glädje utan att han ska bli vettskrämd av två klämkäcka föräldrar. :shock:

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kea

Inlägg av Kea »

Hej!

Tack för snabbt svar1

Även denna natt har gått bra, han vaknade till vid 22 men jag ramsade en gång sedan somnade han om utan knot. Vaknade 0630 men somnade om efter 2 ramsor.

Ja, vi bör både slänga nappen och väcka tidigare med längre sömn på dagen för jag har märkt att han är ganska trött efter en timmes vila.

Vad menas med pangramsa? Är det högt eller bara snabbt?

Tack igen

MVH Kea
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Grattis till en bra natt. Nu ska du se att ni snart blir väckta av väckarklockan istället. :D

Bra om ni börjar väcka honom tidigare. Skönt för en sån liten att ha lite längre vila mitt på dan. Kan vara lite jobbigt att hänga med resten av eftermiddagen annars.

En pangramsa är en ramsa där du använder en vers av din ramsa som du säger högt och klart. Direkt vid minsta pip så säger du den som ett punktsättande, att det fortfarande är natt och här ska sovas.
Förstår du? :roll:

Vi brukar också rekommendera att inte ramsa när det är mindre än 30 minuter kvar till morgon. Då är det bättre att vänta ut dem. Kanske använda sig av marginalkvarten och ta upp en stund tidigare istället. Men inte under första veckan av kuren. Då är det viktigt att hålla tiderna. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Kea

Inlägg av Kea »

Hej igen!

Har haft två bra nätter i följd sov från 19-07 utan knot. De två dagarna innan hade vi lite bekymmer med vargtimmarna men behövde aldrig gå in. Nu till nästa bekymmer jag har mkt svårt att få han att sova mer en en timme på dagen. Han sover som en stock mellan 12-13 vrålar sedan i 30 min och jag får stå och passa på utanför rummet för att ta upp honom när han är tyst. Hur ska jag göra? Enligt schemat bör han sova 12-1330.

MVH Kea
Kea

Inlägg av Kea »

En fråga till. Ikväll ville han inte somna. Har annars somnat nästan direkt hela tiden men nu var det skrik och gråt i 30 min. Vi hade mkt roligt innan han fick gå och lägga sig, och sedan städade jag köket. Kan det vara FÖR mycket bus? Bakslag? Eller han hörde att kranen rann och ville som vanligt hjälpa? (det är det bästa han vet, slabba med vatten i köket) DVS ska jag bara sätta mig i soffan som jag gjort hitintills till han somnar eller är det ok att röja hemmet lite?
Viggosmamma

En liten fråga?

Inlägg av Viggosmamma »

Hej!

Läste er inspirerande text, då jag snart ska sätta igång med min 16 månaders pojke..fredag natt. Vi är uppe i 3-4 vällingar per natt :D .

Jag måste få be att fråga två saker;

Hur exakt ser en solfjäder ut på större barn, då jag upplever det som svårt att få till ett bra stöd så att han kommer att ligga ner och börja känna sig lugn och trött. Kan man hålla händerna, ena över ryggen och andra över benen för att få mer kraft eller är det viktigt med båda händerna över ryggen?

Får man fråga på exempel på nattramsa då min fantasi är dålig?

Ledsen ifall jag inflikar med frågor på denna tråd.

Tack¨på förhand ifrån en inspirerad mamma!
Kea

Inlägg av Kea »

Hej!

Min son sover på rygg så det fick bli modifierad variant av solfjädern, han hade nog blivit tokig om jag vänt honom och dessutom hållt fast. Men jag höll en hand över bäcknet och en hand lite lösare över bröstkorgen. Jag höll honom såpass fast att han ej kunde röra sig, med händerna så utspretade som möjligt. Armar och ben fick flaxa vilt, vilket de oxå gjorde. Första natten försökte han resa sig så fort jag släppte efter i ca en h efter det var det som han förstod att det ej lönade sig.

Som ramsa använder vi det något fantasilösa "Godnatt, sov gott, ses i morgon" På dagen säger vi "Sov gott, ses snart". Ett tips, skriv upp ramsan. Den blir förvånansvärt svår att komma ihåg 3 på morgonen :wink:

Hör gärna av dig hur det går. Och stort lycka till! Tänk vi har sovit 12 timmar i sträck i nästan en vecka nu! Aldrig hänt innan dess :!: Om en och en halv vecka kan det vara ni!

MVH Kea
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Kea!

Grattis till den fina framgångarna. Tänk att gå från flera liter välling per natt till 12 timmars sömn. Inte dåligt.

Dagvilan kommer att bli bra ni måste bara ha lite tålamod. Dagsömn och vargtimmen brukar vara det som strular längst i den åldern. Ni får bara harva på så trillar poletten ner till slut. Ge bara en ramsa när han vaknar upp efter en timme och gå sen till ditt och stöka på.

Vad det gäller skriket vid läggningen så är det bara ett litet bakslag. Han vill bara kolla om det verkligen SKA vara så här. Och det ska det ju så det är bara och göra så ni gjort hitintills. Vara lugna och säkra. Lägg lite extra krut på skrattet och ramsa superhurtigt och glatt när ni lämnar rummet. De brukar hjälpa.

Det är klart du ska röja. Livet ska ju gå vidare utanför hans sovrum. Bekymra dig inte för det. Och FÖR mkt bus tycker jag inte det kan bli.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Viggosmamma

Tack

Inlägg av Viggosmamma »

Hej Kea!

Tack för ditt svar på mina frågor! Jag kände igen mig mycket när du beskrev era tidigare nätter :D . Dina frågor och förklaringar i denna tråd har hjälpt oss att få svar på några av våra funderingar.

Jag blir jätte glad över att läsa om era positiva resultat, det känns nästan overkligt att läsa att ni har gått ifrån 6 vällingflaskor till inga samt sömnen.
Känner en liten oro över att kasta nappen då den är en kär vän i Viggos liv men i morgon natt när det är dax så åker den!
Fortsätt gärna att skriva om ert resultat, det är roligt att läsa och jag har en egen tråd som heter 'nödrop ifrån gästboken' som kommer att bli en livlina under kurperioden.

Mvh Sofia
Kea

Inlägg av Kea »

Hej Sofia!

Ja, det är knappt så man tror det själv! Men det är helt otroligt. Han sover numera som ett ljus, vaknar ibland till strax innan väckning men svarar oftast direkt på ramsan. Välling i sängen har han ej fått mer sedan vi började och det är inga bekymmer. Jag tycker ni är smarta som lägger nappen man oroar sig annars ganska lätt, är han arg för att han tappat nappen eller... Bered er på att detta blir de värsta nätterna i ert liv och blir det inte det så är det bara bra men håll ut det är en fantastisk belöning som väntar. Lättnade över att gå och lägga sig och faktiskt RÄKNA med att ej få vakna förrän 06 tidigast är otrolig, likaså slippa diskussionen; "tar du natten tar jag morgonen". Får man sova blir man piggare det är mkt logiskt och man har roligare med sitt barn!

Igen lycka till!

MVH Andrea
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Kea skrev: Får man sova blir man piggare det är mkt logiskt och man har roligare med sitt barn!
Så sant och klokt :!:

Vilket härligt liv ni har!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vilken peppande tråd! Roligt att läsa!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Kea

Vi når ej riktigt ända fram!

Inlägg av Kea »

Hej igen!

Nu har vi hållt på med SHN i en vecka och fem dagar, börjar känna oss trygga. Han har somnat nästan direkt alla nätter utom en den sista veckan och sedan sovit nästan till väckning. Någon gång har han behövt en ramsa på natten och vid något enstaka tillfälle har jag även gått in men detta börjar bli oerhört sällsynt. Mitt bekymer är att vi inte når ända fram. Han vaknar alltid 20 min innan väckning både på morgonen och lunchvilan. Hur ska jag göra?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Tålamod 8) . Tänk vad ni har uppnått på mindre än två veckor! Det är bara finslipning kvar och det kan ta lite tid innan allt sitter. Men ni har lagt en fin grund och den blir fastare och fastare bara ni är konsekventa. Ni ger förutsättningarna och barnet fixar resten!
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "