Nu har vi hittat hit

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
trixiie

Inlägg av trixiie »

då börjar natten gå mot sitt slut och snart kan man väl börja kalla det morgon?! :)
Prinsessan har sovit ganska bra i natt endå. Men sämre än hon gjorde innan vi kurade. Men då hade vi ju både napp och nattmat att muta henne med. :wink:
Men endå känner jag mig inte riktigt nöjd över natten. Känner inte att vi fått någon slags kotakt i natt alls. Utan har hon vaknat så har hon illvrålat och jag har fått hålla fast henne för att överhuvudtaget kunna buffa henne. Hon har skrikit så att hon är hes nu. Känner mig lite villrådig inför det men det kanske är lugnare nästa natt?
Så här har kvällen/natten gått:
19.52 gnäller, ramsar några gånger och hon somnar om.
21.00 vaknar ledsen, ramsar och hon somnar
22.23 vaknar ledsen, ramsar och hon somnar
23.40 vaknar super arg. Jag provar ramsa men får ingen kotakt alls, hon blir galen och jag går in och försöker buffa. Hon kastar sig i sängen och skriker. Får hålla fast och buffa. Solfjädrar och försöker ramsa ut flera gånger. Men varje gång får jag gå in tillbaka igen då hon blir hysterisk.
00.46 blir det äntligen tyst
03.50 arg igen, måste buffa henne, solfjäder
03.56 ramsar ut
03.58 arg igen, måste buffa denna gång oxå, solfjäder
04.14 ramsar jag ut
05.18 ledsen. Försöker att bara ramsa men då blir hon jätte arg. Går in och buffar och gör solfjäder. ramsar ut kl 05.21

Om hon sover nu ända fram till sju så har hon sovit i över 10 timmar i natt och det längsta passet blev strax över tre timmar.

Vad tror ni, gör jag fel någonstans?
-------------------------------------------------------
William 050809 & Amanda 080527
Kurar lilla Amanda sen den 21:a januari.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag kan inte se att du gör några fel, men komihåg att det är med hjälp av bekräftelseramsan du sätter ramsan, du ska ha sista ordet, så våga jobba med ramsan fram och tillbaka, ramsa, skrik-ramsa-skrik-ramsa-skrik-husljud-bekräftelseramsa, typ, se det som en disskussion varje gång där du ska ha sista ordet, hon kommer att nöja sig bara du tar ledningen där.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Flikar in lite här :wink:

:?: Visst var det er första natt inatt? Då ska du in och buffa direkt när hon låter, ramsan kommer i andra hand ännu.

:idea: Först lugna med buff, sedan ramsa dig ut. Så ska det vara natt två också, och beroende på hur natten går låter du ramsan ta över mer och mer.

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
duggan

Inlägg av duggan »

Oj trodde det var natt 2..
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

duggan skrev:Oj trodde det var natt 2..
Jo, jag förstod det :wink: :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
trixiie

Inlägg av trixiie »

ok jag som hade fattat det som att jag skulle vara så lite som möjligt inne i hennes rum.
En sak jag funderade över i natt var när jag stod och buffade henne tills hon slappnade av i hela kroppen och började andas lite lugnare. Så gjorde jag solfjäder över henne (buffandet är hon inte jätte förtjust över, men solfjädern gillar hon massor). Men så fort jag lyfter bort händerna och börjar ramsa blir hon arg och skriker, Högt!
Ska jag stanna där inne då och avbryta ramsningen och buffa alt. solfjädra ett tag till eller ska jag fortsätta ramsa och kila ut för att ser hur det hela utvecklar sig?
Har lagt henne två gånger nu under dagen och än så länge har det gått jätte smidigt. Hon som aldrig sovit på dagarna förr! =)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen trixiie :D

Vad skönt att dagen gått bra, mycket av kuren sitter i Attityden - känner du dig trygg och säker i det du gör så känner lilla Amanda det också, var så säker :wink: :!:

Nu till era nätter:

:idea: Jag tycker du ska läsa på ett varv till! Nu vet jag att det är nära läggning, och att du säkert inte hinner inna tösen ska i säng, men när hon somnat så tycker jag du ska plocka fram boken och läsa lite till.
Det är superviktigt att man lär in ramsan rätt från början, och det måste du göra steg för steg.
Om du ställer dig och ramsar utanför hennes dörr innan hon är lugn med buff / solfjäder, så blir det lite mer femminutersmetod än shn, och DET vill vi ju inte :wink: .

:idea: När du lägger henne ikväll så buffar du henne alldeles lugn. Hon ska vara helt tyst och andas lugnt, tänk på att själv andas högt och sakta (för er bådas skull) och när hon är lugn, avslappnad och trygg DÅ går du med ramsan.
En hög, lugn ramsa ut. Och stanna inte till om hon direkt börjar gråta utan ut och stäng dörren medans du fortsätter ramsa.

Avvakta ett tag, hör vart det bär hän. Börjar hon om, stiger i gråt, jag då går du in och gör samma sak igen :D :!:

Och så här jobbar du på under natten, men träna på att lyssna på det hon säger: är hon arg? Ja, arga barn går inte att verktyga? Är hon ledsen? å behöver hon hjälp.

:idea: Det viktiga är att du ALLTID ALLTID låter ramsan få sista ordet, så var SUPERNOGA med bekräftelsen - det är så du lär henne att ramsa=sova :!:

Det du kan göra mer är att skriva ut lathunden och ha till hands om du blir tveksam:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... /lathunden

Hoppas det går bra för er inatt, tänk på att lägga massor av krut på skrattet till gonattet!

Kram Mia
trixiie

Inlägg av trixiie »

jag är i chocktillstånd. La tjejjen i sängen, buffade lite grann, solfjädrade och ramsade ut. Hon gnällde lite men jag gjorde lite ljud utanför och på mindre än 15 sekunder va de helt tyst. Bekräftade ett par gånger och sen knallade jag vidare. Det tog mindre än två minuter!
Jag tror jag tappade lite självförtroende i natt vilket Amanda säkert kände av. Men efter den här tipp topp dagen där det bara har varit o lägga henne i sängen så har hon somnat så har tron på mig själv växt sig stark igen. Det här kan vi klara.
Det enda som inte funkar är maten, det här är ju visserligen ett sova forum. Men börjar alla barn äta mer under den här kuren? Amanda har gått från att äta dåligt till att äta i princip ingenting.
Nu ska jag sätta mig tillrätta och med spänning se hur det går resten av kvällen/natten.
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Hej vad roligt att det går bra för er :)

Angående maten, Clara har också varit kinkig med mat sen vi i princip började ge henne fast föda, sen åt hon som en tok i 2 dagar under kuren, sen nu är hon mer kinkig än vanligt.

Visserligen kom det upp en ny tand här i veckan, men kalla desserter, frukt och dylikt slinker det ner lite! Ammars du för fullt om dagarna eller hur får ni i henne mat?

Vad roligt att ni har sånna framgångar :) Clara sov sin första 12 timmars inatt :) (hon passade väl på när pontus skulle testa att sova vid hennes rum) hihi

Är ni friska nu?
Kramar
080607 3800g 52cm Flicka: Clara
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

På tredje dagen brukar man märka en markat skillnad i ökad aptit! :lol:

//Malin
trixiie

Inlägg av trixiie »

vilken natt. Prinsessan somnade när jag la henne på mindre än två minuter. vid ett vaknade hon och var lite ledsen, fick buffa lite, solfjädra och ramsa ut, hon sov på bara någon minut. Samma procedur vid tre och nu en gång vid halv sju. Ska väcka henne nu vid kvart i sju för jag är lite osäker på om hon kanske ligger där inne och bajjsar.
Men jag är totalt chockad att natten har gått så oerhört bra. Hon har gnällt några gånger till under natten men somnat om av sig själv innan jag ens hunnit dit för att ramsa. Allt som allt har hon sovit ungefär 11 timmar och 50 minuter i natt och längsta passet utan uppvak som jag var tvungen att rycka in till var 6 timmar. Vilken lycka!
Så nästa natt tänkte jag försöka sova utanför. Det borde väl funka?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D
MEN vad roligt! Här har vi en liten tjej som reagerar med pur lättnad över att få sova som en gris! Bra jobbat och fortsatt lycka till!

Kram!
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Hej..!
Ja vi sover fortfarande utanför, endast för att slippa springa upp och man hinner vakna till så man hör om hon somnar om eller om det trappas upp så hon vet att vi finns där utanför någonstanns!
Tänkte köra så tills vi märker skillnad på nätterna att hon sover bättre och mer sammanhängande sömn.

Hon har sovit rätt dåligt nu, varit mycket ledsen om dagarna äter i princip ingenting annat än bröst, några skedar får man alltid ner men sen är det tvärstopp! :( Lite tråkigt! Iof har hon haft riktigt hård mage igen, varken plommonpuré, juicen eller messmör i välling hjälper. Vi får ge henne microlaks när hon blir besvärad...Sen blir hon glad direkt efteråt när hon fått tömma sig! Hur får man bukt på det där?

Hur går det för er nu? såg att du inte rapporterat på ett tag :)

Usch ja, ska isolera oss så vi slipper :)

kram/sarah
080607 3800g 52cm Flicka: Clara
trixiie

Inlägg av trixiie »

Hej allesammans.
Det går väl lite si och så för våran del. Dagarna går fint, hon sover som aldrig förr. Däremot är hon svårare att lägga. Både på dagen och för natten. Måste buffa henne ett par minuter minst innan hon lugnar sig. Solfjädern köper hon inte alls längre. Det är precis som om hon förstått att när man går över till solfjäder så är jag på väg ut därifrån. När jag väl börjar ramsa ut så blir hon arg innan jag ens hunnit halvväg i ramsningen. Om jag fortsätter ramsa och gå ut så brukar hon vara arg tills jag ramsat klart. Då brukar hon låta lite i någon minut och sen bli tyst. Eller så eldar hon upp sig så jag måste börja om från början igen.
I natt när hon vaknade ( två gånger, en gång vid tre och en gång vid fem) första gången hon vaknade så försökte jag ramsa utanför, då blev hon vansinnig och jag fick gå in och buffa. Gick ganska snabbt och smärtfritt endå den gången. Vid fem försökte jag igen att ramsa utanför men hon eldade upp sig någe enormt och sen fick jag kämpa i över en timme innan hon kunde somna om igen. Ibland känns det som om hon blir arg på själva ramsan. Jag har läst boken fram och tillbaka, upp och ner och har även läst här på nätet. Fattar inte vad jag gör för fel. För något är ju inte som det ska.... Om det nu inte är så att hon faktist är hungrig för hon äter fortfarande ingenting. Nån enstaka sked med gröt och kanske lite lite amning. Men det är inte ens hälften så mycket som hon åt förr...
Vad ska vi ta oss till?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tar mig friheten att klippa in Miar70s svar till dig tidigare. Innan ramsan sitter så arbetar du på det sättet men försök att backa mer och mer, framförallt från buffen. Det är lätt att fastna i buffningsträsket.

miar70 skrev:Hej igen trixiie :D

Vad skönt att dagen gått bra, mycket av kuren sitter i Attityden - känner du dig trygg och säker i det du gör så känner lilla Amanda det också, var så säker :wink: :!:

Nu till era nätter:

:idea: Jag tycker du ska läsa på ett varv till! Nu vet jag att det är nära läggning, och att du säkert inte hinner inna tösen ska i säng, men när hon somnat så tycker jag du ska plocka fram boken och läsa lite till.
Det är superviktigt att man lär in ramsan rätt från början, och det måste du göra steg för steg.
Om du ställer dig och ramsar utanför hennes dörr innan hon är lugn med buff / solfjäder, så blir det lite mer femminutersmetod än shn, och DET vill vi ju inte :wink: .

:idea: När du lägger henne ikväll så buffar du henne alldeles lugn. Hon ska vara helt tyst och andas lugnt, tänk på att själv andas högt och sakta (för er bådas skull) och när hon är lugn, avslappnad och trygg DÅ går du med ramsan.
En hög, lugn ramsa ut. Och stanna inte till om hon direkt börjar gråta utan ut och stäng dörren medans du fortsätter ramsa.

Avvakta ett tag, hör vart det bär hän. Börjar hon om, stiger i gråt, jag då går du in och gör samma sak igen :D :!:

Och så här jobbar du på under natten, men träna på att lyssna på det hon säger: är hon arg? Ja, arga barn går inte att verktyga? Är hon ledsen? å behöver hon hjälp.

:idea: Det viktiga är att du ALLTID ALLTID låter ramsan få sista ordet, så var SUPERNOGA med bekräftelsen - det är så du lär henne att ramsa=sova :!:

Det du kan göra mer är att skriva ut lathunden och ha till hands om du blir tveksam:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... /lathunden

Hoppas det går bra för er inatt, tänk på att lägga massor av krut på skrattet till gonattet!

Kram Mia
hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"