Löss

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
epona

Löss

Inlägg av epona »

Sonen har precis börjat på förskolan (andra veckan nu) och imorse när jag lämnade honom såg jag en mindre rolig lapp på ytterdörren. De har löss på avdelningen och uppmanar alla föräldrar att kolla sina barn! Men hur gör man? Vad tittar man efter och hur märker man om de har löss? Och hur undviker man att bli smittad eller återsmittad? Jag har ju förstått att det smittar från huvud till huvud, när de sitter tätt tillsammans eller råkar låna varandras mössor. Om nu sonen skulle råka få löss, hur blir man av med det? Han är ganska kortklippt som det är och sommartid brukar vi köra ganska tight med trimmern och det kan jag såklart göra nu med, ifall det underlättar.

Och så den sista och kanske "värsta" frågan. Kan barnens huvudlöss smitta hunden? Jag har en dvärgpudel i utställningsfrisyr och fasar för om jag behöver raka ner henne! Då kan jag inte ställa ut henne till sommaren, som planerat. Men måste man så måste man ju. :oops:

Var nu snälla och skratta inte åt mina dumma frågor, jag vet ju att det är vanligt med huvudlöss hos barn och speciellt på förskolor, där många barn samsas och umgås. Men jag har aldrig varit med om det själv och har inte hört någon annan i närheten (våra familjer) som drabbats av det. Men man talar kanske tyst om sånt?
* Lycklig mamma till underbar pojke född april 2006! *
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det här tycker jag är bästa sidan om löss. Du behöver ju inte köpa kammen INNAN, men all annan info är toppen. Apoteket har också bra info.
http://www.lusfri.nu/
kiki

Inlägg av kiki »

Och jag kan lugna dig med att alla barn får inte löss, hur mycket det än går på skolan. Felix har aldrig haft löss trots alla varningslappar som dykt upp varenda höst och vår på skolan.
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
miniz

Inlägg av miniz »

Min stora flicka fick löss i skolan och jag blev helt :shock: oaaahh. Jag sag en stor lus ga runt i haret... Men, men. Jag köpte en lus kam och kammade bort alla ägg jag hittade, vita sma pluttar som sitter fast i haret. Och de fa löss jag hittade kammade jag bort och krossade mot ett papper. Sedan köpte jag lus shampo och antilus medel. Fick bort allt trodde jag... sedan en ny runda, sen var det borta. Systern fikk inte lus, inte vi heller.

Fick av mamma nagon barn-antilus-shampo som är mild med rosmarin och andra kryddor som löss kanske inte gillar... Det har funkat sa langt.

Hunden din? Hoppas du hittar/far svar sa du slipper stressa och oroa dig för detta.

Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
epona

Inlägg av epona »

Tack för alla svar och för länken! Jag tror iofs att man ska vara lite restriktiv med schampon och kemiska medel, eftersom lössen blir/är resistenta. Kamning verkar vara effektivt nog i sig. Jag ska höra mig för på andra ställen ang hunden och ifall det kan smitta, men det brukar ju inte vara så mellan olika arter så jag hoppas på det. :D
* Lycklig mamma till underbar pojke född april 2006! *
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"